RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2 w związku z jego art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Działanie Unii w sektorze transportu morskiego powinno mieć na celu poprawę bezpieczeństwa morskiego.
(2) Komitet Bezpieczeństwa na Morzu (MSC) Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) na swoim 99. posiedzeniu w dniach 16-25 maja 2018 r. (MSC 99) ma przyjąć zmiany prawideł II-1/1 i II-1/8-1 Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu (zwanej dalej konwencją SOLAS") dotyczących komputerowego wspomagania kapitana w zakresie stateczności w przypadku zatopienia przedziału w odniesieniu do istniejących statków pasażerskich (zwanych dalej "zmianami prawideł II-1/1 i II-1/8-1"), zatwierdzić powiązane wytyczne dotyczące informacji operacyjnych dla kapitanów w przypadku zatopienia przedziału odnoszących się do statków pasażerskich zbudowanych przed dniem 1 stycznia 2014 r. (zwane dalej "powiązanymi wytycznymi"), a także przyjąć zmiany Międzynarodowego kodeksu stosowania procedur prób ogniowych z 2010 r. (zwanego dalej "kodeksem FTP").
(3) Należy określić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii podczas MSC 99, ponieważ zmiany prawideł II-1/1 i II-1/8-1 konwencji SOLAS, zatwierdzenie powiązanych wytycznych oraz przyjęcie zmian do kodeksu FTP będą mogły wywrzeć decydujący wpływ na treść przepisów prawa Unii, w szczególności dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE 1 .
(4) Zmiany prawideł II-1/1 i II-1/8-1 konwencji SOLAS oraz powiązane wytyczne powinny doprowadzić do powstania wytycznych operacyjnych dla istniejących statków pasażerskich poprzez regularnie aktualizowane informacje na temat resztkowej stateczności statku w stanie uszkodzonym w następstwie zatopienia przedziału.
(5) W zmianach kodeksu FTP dotyczących wymogów w zakresie badań narażonych pokryć podłogowych należy przewidzieć, aby takie przepisy miały również zastosowanie do statków pasażerskich przewożących mniej niż 36 pasażerów.
(6) W zakresie, w jakim zmiany prawideł II-1/1 i II-1/8-1 konwencji SOLAS, zatwierdzenie powiązanych wytycznych oraz zmiany kodeksu FTP mogą mieć wpływ na przepisy dyrektywy 2009/45/WE w zakresie statków pasażerskich i szybkich jednostek pasażerskich wykonujących podróże krajowe, zmiany te objęte są wyłączną kompetencją Unii.
(7) Unia nie jest członkiem IMO ani umawiającą się stroną odnośnych konwencji i kodeksów. W związku z tym Rada powinna upoważnić państwa członkowskie do wyrażenia stanowiska Unii i wyrażenia ich zgody na związanie się tymi zmianami, w zakresie, w jakim zmiany te podlegają wyłącznej kompetencji Unii,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: