Decyzja wykonawcza 2018/743 w sprawie projektu pilotażowego mającego na celu wdrożenie przepisów o współpracy administracyjnej określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 za pomocą systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/743
z dnia 16 maja 2018 r.
w sprawie projektu pilotażowego mającego na celu wdrożenie przepisów o współpracy administracyjnej określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 za pomocą systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1024/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie współpracy administracyjnej za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym i uchylające decyzję Komisji 2008/49/WE ("rozporządzenie w sprawie IMI") 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) System wymiany informacji na rynku wewnętrznym ("IMI"), ustanowiony rozporządzeniem (UE) nr 1024/2012, jest aplikacją dostępną za pośrednictwem internetu, którą Komisja opracowała we współpracy z państwami członkowskimi, aby wesprzeć je w praktycznym wdrażaniu określonych w aktach Unii wymogów w zakresie wymiany informacji, poprzez udostępnienie scentralizowanego mechanizmu komunikacji służącego usprawnieniu wymiany informacji i świadczeniu wzajemnej pomocy w wymiarze transgranicznym.

(2) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2  ustanowiono przepisy o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych oraz przepisy o swobodnym przepływie danych osobowych. Określono w nim procedury współpracy administracyjnej pomiędzy organami nadzorczymi, między organami nadzorczymi a Europejską Radą Ochrony Danych ("Rada") oraz, w stosownych przypadkach, z Komisją. IMI mógłby stanowić skuteczne narzędzie we wdrażaniu przepisów wykonawczych dotyczących współpracy administracyjnej określonych w rozporządzeniu (UE) 2016/679. Konieczne jest zatem zrealizowanie projektu pilotażowego, o którym mowa w art. 4 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012.

(3) W przypadkach gdy państwa członkowskie wyznaczyły, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/679, organ nadzorczy pełniący funkcję pojedynczego punktu kontaktowego, taki punkt kontaktowy powinien również zostać uznany za właściwy organ do celów niniejszego projektu pilotażowego.

(4) W celu zapewnienia spójnego stosowania przepisów rozporządzenia (UE) 2016/679, określających współpracę między organami nadzorczymi, Komisją i Radą, IMI powinien zapewniać przechowywanie wszystkich danych istotnych z punktu widzenia wymiany informacji. IMI powinien umożliwiać organom nadzorczym ponowne wykorzystywanie takich danych do celów dalszego przetwarzania w ramach wymiany informacji na podstawie art. 56 oraz 60-66 rozporządzenia (UE) 2016/679.

(5) IMI powinien zapewniać funkcjonalność, która umożliwia Europejskiej Radzie Ochrony Danych wymianę dokumentów i informacji zgodnie z art. 70 ust. 1 lit. d)-k), m) i x) rozporządzenia (UE) 2016/679, co jest niezbędne do zapewnienia spójnego i terminowego rozpatrywania spraw.

(6) Zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie ocenę wyników projektu pilotażowego. Należy określić datę, do której należy przedstawić taką ocenę.

(7) Rozporządzenie (UE) 2016/679 będzie obowiązywać od dnia 25 maja 2018 r. Niniejsza decyzja powinna zatem być stosowana od tego samego dnia.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu utworzonego na mocy art. 24 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Projekt pilotażowy

Art. 56, 60-66 oraz art. 70 ust. 1 lit. d)-k), m) i x) rozporządzenia (UE) 2016/679 są przedmiotem projektu pilotażowego mającego na celu wdrożenie przepisów o współpracy administracyjnej, określonych w tych artykułach, za pomocą systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym ("IMI").

Artykuł  2

Właściwe organy

Do celów projektu pilotażowego za właściwe organy uznaje się organy nadzorcze, o których mowa w art. 51 rozporządzenia (UE) 2016/679, oraz Europejską Radę Ochrony Danych, o której mowa w art. 68 rozporządzenia (UE) 2016/679 ("Rada").

Artykuł  3

Współpraca administracyjna między organami nadzorczymi

1. 
Do celów art. 56 rozporządzenia (UE) 2016/679 IMI zapewnia w szczególności następujące podstawowe funkcje techniczne:
a)
inicjowanie konsultacji służącej określeniu wiodącego organu nadzorczego oraz wszelkich innych zainteresowanych organów nadzorczych w związku z danym transgranicznym przetwarzaniem;
b)
zawiadamianie o zamiarze udziału w konsultacji przewidzianej w lit. a);
c)
zawiadamianie o zamiarze zajęcia się sprawą na szczeblu lokalnym;
d)
zawiadamianie o zamiarze wiodącego organu co do zajęcia się lub niezajmowania się sprawą.
2. 
Do celów art. 60 rozporządzenia (UE) 2016/679 IMI zapewnia w szczególności następujące podstawowe funkcje techniczne:
a)
zawiadamianie o konsultacji na temat projektu decyzji oraz inicjowanie takiej konsultacji;
b)
zawiadamianie o konsultacji na temat zmienionego projektu decyzji oraz inicjowanie takiej konsultacji;
c)
zawiadamianie o zamiarze udziału w konsultacjach przewidzianych w lit. a) i b), w tym zawiadamianie o mających znaczenie dla sprawy i uzasadnionych sprzeciwach;
d)
zawiadamianie o przyjętej decyzji.
3. 
Do celów art. 61 rozporządzenia (UE) 2016/679 IMI zapewnia w szczególności następujące podstawowe funkcje techniczne:
a)
występowanie z wnioskiem o wzajemną pomoc ze strony innego organu nadzorczego w formie informacji lub środków nadzorczych;
b)
udzielanie odpowiedzi na wniosek o wzajemną pomoc, w tym akceptację lub - w wyjątkowych przypadkach - odmowę przychylenia się do wniosku;
c)
zawiadamianie o postępach i wynikach środków wprowadzonych w odpowiedzi na wniosek;
d)
zawiadamianie o wszelkich aspektach związanych z kosztami.
4. 
Do celów art. 62 rozporządzenia (UE) 2016/679 IMI zapewnia w szczególności następujące podstawowe funkcje techniczne:
a)
zapraszanie do udziału we wspólnych operacjach, w tym we wspólnych postępowaniach i wspólnych działaniach egzekucyjnych.
b)
zawiadamianie o wniosku dotyczącym uczestnictwa lub braku uczestnictwa we wspólnej operacji;
c)
zawiadamianie o zgodzie na przeprowadzenie wspólnej operacji.
Artykuł  4

Współpraca administracyjna między organami nadzorczymi, Radą i Komisją

1. 
Do celów art. 64 rozporządzenia (UE) 2016/679 IMI zapewnia w szczególności następujące podstawowe funkcje techniczne:
a)
składanie wniosku o wydanie przez Radę opinii na temat:
(i)
projektu decyzji właściwego organu nadzorczego dotyczącej któregokolwiek ze środków wymienionych w art. 64 ust. 1;
(ii)
sprawy o zasięgu ogólnym;
(iii)
sprawy wywołującej skutki w więcej niż jednym państwie członkowskim;
b)
zawiadamianie o projekcie opinii Rady;
c)
zawiadamianie dotyczące wniosku, w szczególności projektu opinii Rady;
d)
zawiadamianie o ostatecznej opinii wydanej przez Radę;
e)
zawiadamianie o zamiarze zastosowania się lub niezastosowania się do opinii Rady oraz - w stosownych przypadkach - wprowadzenia zmian w projekcie decyzji i przekazania zmienionego projektu decyzji.
2. 
Do celów art. 65 rozporządzenia (UE) 2016/679 IMI zapewnia w szczególności następujące podstawowe funkcje techniczne:
a)
składanie wniosku o wydanie wiążącej decyzji przez Radę, jeżeli:
(i)
zainteresowany organ nadzorczy zwrócił uwagę na mający znaczenie dla sprawy i uzasadniony sprzeciw wobec projektu decyzji organu wiodącego, a organ wiodący odrzucił taki mający znaczenie dla sprawy i uzasadniony sprzeciw jako niemający znaczenia dla sprawy bądź nieuzasadniony zgodnie z art. 60 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2016/679;
(ii)
panują sprzeczne opinie co do tego, który z organów nadzorczych, których sprawa dotyczy, jest właściwy względem głównej jednostki organizacyjnej;
(iii)
właściwy organ nadzorczy nie zwraca się do Rady o opinię w przypadkach, o których mowa w art. 64 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/679;
(iv)
właściwy organ nadzorczy nie stosuje się do opinii Rady wydanej na podstawie art. 64 rozporządzenia (UE) 2016/679;
b)
zawiadamianie o projekcie wiążącej decyzji Rady;
c)
zawiadamianie dotyczące wniosku, w szczególności wiążącej decyzji Rady;
d)
zawiadamianie o wiążącej decyzji przyjętej przez Radę;
e)
zawiadamianie o tym, że organ nadzorczy powiadomił, odpowiednio, administratora lub podmiot przetwarzający oraz osoby, których dane dotyczą, o ostatecznej decyzji oraz dacie powiadomienia.
3. 
Do celów art. 66 rozporządzenia (UE) 2016/679 IMI zapewnia w szczególności następujące podstawowe funkcje techniczne:
a)
zawiadamianie o środkach tymczasowych i powodach ich przyjęcia;
b)
składanie wniosku o pilne wydanie przez Radę opinii lub decyzji;
c)
zawiadamianie o projekcie opinii lub projekcie decyzji Rady;
d)
zawiadamianie dotyczące wniosku, w szczególności projektu opinii lub projektu decyzji Rady;
e)
zawiadamianie o ostatecznej opinii lub ostatecznej decyzji Rady;
f)
zawiadamianie o zamiarze zastosowania się lub niezastosowania się do opinii Rady oraz - w stosownych przypadkach - wprowadzenia zmian w projekcie decyzji;
g)
zawiadamianie o tym, że organ nadzorczy powiadomił zainteresowane strony o decyzji.
Artykuł  5

Przechowywanie i ponowne wykorzystywanie danych do celów późniejszego przetwarzania

IMI zapewnia przechowywanie danych przetwarzanych podczas wymiany informacji na podstawie art. 56 oraz 60-66 rozporządzenia (UE) 2016/679. Jeżeli takie dane są niezbędne do późniejszego przetwarzania na podstawie tych artykułów, IMI umożliwia ponowne wykorzystanie przechowywanych danych.

Artykuł  6

Zapewnienie spójnego stosowania rozporządzenia (UE) 2016/679

IMI zapewnia funkcjonalność, która umożliwia Radzie wymianę dokumentów i informacji, o których mowa w art. 70 ust. 1 lit. d)-k), m) i x) rozporządzenia (UE) 2016/679.

Artykuł  7

Ocena

Ocenę wyników projektu pilotażowego, o której mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012, przedkłada się Parlamentowi Europejskiemu i Radzie do dnia 31 grudnia 2021 r.

Artykuł  8

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 25 maja 2018 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 maja 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.123.115

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2018/743 w sprawie projektu pilotażowego mającego na celu wdrożenie przepisów o współpracy administracyjnej określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 za pomocą systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym
Data aktu: 16/05/2018
Data ogłoszenia: 18/05/2018
Data wejścia w życie: 25/05/2018, 07/06/2018