Rozporządzenie wykonawcze 2018/690 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 540/2011 w odniesieniu do warunków zatwierdzenia substancji czynnej fenazachina

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2018/690
z dnia 7 maja 2018 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 540/2011 w odniesieniu do warunków zatwierdzenia substancji czynnej fenazachina
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 2 lit. c),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywą wykonawczą Komisji 2011/39/UE 2  włączono fenazachinę jako substancję czynną do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG 3 .

(2) Substancje czynne włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG uznaje się za zatwierdzone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 i są one wymienione w części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 4 .

(3) Zatwierdzenie substancji czynnej fenazachina, określonej w części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011, zostało ograniczone do zastosowań w charakterze akarycydu do roślin ozdobnych w szklarniach.

(4) Zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 w dniu 19 września 2011 r. przedsiębiorstwo Gowan Comércio Internacional e Serviços Limitada, producent substancji czynnej, przedłożyło Grecji, państwu członkowskiemu pełniącemu rolę sprawozdawcy, wniosek o zmianę warunków zatwierdzenia fenazachiny w celu zniesienia ograniczenia i zezwolenia na stosowanie tej substancji do winogron, owoców cytrusowych, owoców ziarnkowych i pestkowych. Państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy stwierdziło, że wniosek jest dopuszczalny.

(5) Państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy przygotowało addendum do projektu sprawozdania z oceny i w dniu 14 lutego 2012 r. przedłożyło je Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności (dalej "Urząd") oraz Komisji.

(6) Urząd przekazał addendum do projektu sprawozdania z oceny do wnioskodawcy oraz do państw członkowskich w celu uzyskania ich uwag i podał je do wiadomości publicznej zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.

(7) W dniu 19 marca 2013 r. Urząd przekazał Komisji wnioski 5  dotyczące tego, czy nowe zastosowania substancji czynnej fenazachina mają szanse spełnić kryteria zatwierdzenia przewidziane w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. W dniu 17 września 2013 r. Komisja przekazała zmieniony projekt sprawozdania z przeglądu wnioskodawcy w celu uzyskania uwag, zaś w dniu 2 października 2013 r. przedłożyła go Stałemu Komitetowi ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt. Stały Komitet nie był w stanie stwierdzić, czy zmiana warunków zatwierdzenia fenazachiny, o którą wystąpił wnioskodawca, jest właściwa.

(8) Po dalszej analizie dokumentacji Komisja przygotowała projekt addendum do pierwotnego sprawozdania z przeglądu oraz projekt rozporządzenia dotyczącego fenazachiny. W dniu 13 grudnia 2017 r. Komisja przedstawiła projekt addendum i projekt rozporządzenia na forum Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz.

(9) Komisja zwróciła się do wnioskodawcy o przedstawienie uwag na temat projektu addendum do sprawozdania z przeglądu dotyczącego fenazachiny. Wnioskodawca przedstawił uwagi, które zostały dokładnie przeanalizowane.

(10) Nie wykazano, że można oczekiwać, iż środki ochrony roślin zawierające fenazachinę zasadniczo spełniają wymogi określone w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, chyba że utrzymane zostanie obecne ograniczenie do stosowania wyłącznie w szklarniach. Należy zatem utrzymać ograniczenie do zastosowania wyłącznie w szklarniach, jak określono w art. 3 pkt 27 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.

(11) W odniesieniu do jednego lub większej liczby reprezentatywnych zastosowań co najmniej jednego środka ochrony roślin zawierającego substancję czynną ustalono, że w sytuacji, gdy środek ochrony roślin wykorzystywany jest do roślin jadalnych, spełnione są kryteria zatwierdzenia przewidziane w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. Nie należy zatem utrzymywać ograniczenia stosowania fenazachiny wyłącznie do roślin ozdobnych.

(12) Zgodnie z art. 13 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 w związku z jego art. 6 oraz w świetle aktualnej wiedzy naukowej i technicznej konieczna i właściwa jest zmiana warunków zatwierdzenia substancji czynnej fenazachina z uwzględnieniem pewnych warunków i ograniczeń. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 540/2011.

(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiana w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 540/2011

W załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 7 maja 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011 tekst w kolumnie "Przepisy szczegółowe" w wierszu 342, fenazachina, otrzymuje brzmienie:

"CZĘŚĆ A

Zezwala się wyłącznie na stosowanie w szklarniach, w charakterze akarycydu.

CZĘŚĆ B

W celu wprowadzenia w życie jednolitych zasad, o których mowa w art. 29 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, uwzględnia się wnioski ze sprawozdania z przeglądu dotyczącego fenazachiny, w szczególności jego dodatki I i II, w wersji sfinalizowanej przez Stały Komitet ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt w dniu 11 marca 2011 r. oraz wnioski z addendum do sprawozdania z przeglądu dotyczącego fenazachiny, w szczególności jego dodatki I i II, w wersji sfinalizowanej przez Stały Komitet ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz w dniu 22 marca 2018 r.

W swojej ogólnej ocenie państwa członkowskie zwracają szczególną uwagę na:

a) ochronę organizmów wodnych;

b) ochronę operatorów, przy jednoczesnym zapewnieniu, aby warunki stosowania zawierały zalecenia dotyczące stosowania odpowiednich środków ochrony indywidualnej;

c) ochronę pszczół;

d) ryzyko dla pszczół i trzmieli wypuszczonych w celu zapylania kwiatów podczas stosowania substancji w szklarniach;

e) ryzyko dla konsumentów, w szczególności ze strony pozostałości powstałych podczas przetwarzania;

f) warunki stosowania w celu unikania narażenia na pozostałości fenazachiny w odniesieniu do roślin przeznaczonych do spożycia przez ludzi i zwierzęta.

W warunkach stosowania uwzględnia się, w stosownych przypadkach, środki zmniejszające ryzyko.".

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1).
2 Dyrektywa wykonawcza Komisji 2011/39/UE z dnia 11 kwietnia 2011 r. zmieniająca dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia do niej fenazachiny jako substancji czynnej i zmieniająca decyzję Komisji 2008/934/WE (Dz.U. L 97 z 12.4.2011, s. 30).
3 Dyrektywa Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotycząca wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin (Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 540/2011 z dnia 25 maja 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 w odniesieniu do wykazu zatwierdzonych substancji czynnych (Dz.U. L 153 z 11.6.2011, s. 1).
5 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; "Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance fenazaquin" (Wnioski z weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej fenazachina). Dziennik EFSA 2013; 11(4):3166. [80 s.] doi:10.2903/j.efsa.2013.3166.

Zmiany w prawie

KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024