Rozporządzenie wykonawcze 2018/56 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 908/2014 ustanawiające zasady dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, przepisów dotyczących kontroli, zabezpieczeń i przejrzystości

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2018/56
z dnia 12 stycznia 2018 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 908/2014 ustanawiające zasady dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, przepisów dotyczących kontroli, zabezpieczeń i przejrzystości

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej i uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 oraz (WE) nr 485/2008 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 2, art. 36 ust. 6, art. 53 ust. 1, art. 57 ust. 2, art. 104 oraz art. 114,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 7 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 908/2014 2  przy przeprowadzaniu badania bezpośredniego wydatków jednostki certyfikujące mogą stosować zintegrowaną metodę doboru próby. Z doświadczenia ze stosowania tego artykułu w ciągu pierwszych dwóch lat wynika, że trzeba wyjaśnić, co należy rozumieć przez zintegrowaną metodę doboru próby przy realizacji różnych celów audytu, o którym mowa w art. 9 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013.

(2) Art. 41 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady 3  ustala limit dla każdej deklaracji wydatków agencji płatniczych zawierającej wnioski o płatności związane z instrumentami finansowymi na maksymalnie 25 % całkowitej kwoty wkładów z programu przeznaczonych na dany instrument finansowy. Art. 22 ust. 1 lit. a) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 stanowi, że w kwartalnych deklaracjach podaje się kwotę kwalifikowalnych wydatków publicznych, rzeczywiście wypłaconą przez agencję płatniczą w każdym kwartale, zgodnie z ust. 2 tego artykułu. Kwoty wypłacone przez agencję płatniczą w ramach instrumentów finansowych należy zgłaszać Komisji z uwzględnieniem limitu 25 % i pod warunkiem że osiągnięto odpowiedni ważny etap wdrażania. Pierwsza deklaracja składana Komisji w ramach limitu 25 % jest uruchamiana przez podpisanie umowy o finansowaniu i związaną z nią płatność na rzecz instrumentu finansowego. Kolejne transze należy deklarować Komisji po osiągnięciu odpowiedniego poziomu wypłat środków, zgodnie z art. 41 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013. W przypadku Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich ("EFRROW") oznacza to, że agencja płatnicza może wykazywać tylko 25 % całkowitego planowanego wkładu na kwartał. Wynika z tego, że przepisy art. 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 nie przystają do sposobu, w jaki zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1303/2013 ma odbywać się zarządzanie instrumentami finansowymi między państwami członkowskimi a Komisją, i że należy je odpowiednio zmienić.

(3) Z doświadczenia wynika, że aby zmniejszyć obciążenie administracyjne państw członkowskich związane z odzyskiwaniem kwot, należy ustalić próg nieodzyskiwania odsetek.

(4) Art. 30 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 stanowi, że dokumenty i informacje rachunkowe używane do celów rozliczenia rachunków należy przesyłać Komisji Europejskiej w formie papierowej, wraz z kopią elektroniczną. W celu zmniejszenia obciążenia administracyjnego państw członkowskich i Komisji, usprawnienia analizy dokumentów oraz ograniczenia ryzyka wystąpienia niespójności w danych należy zobowiązać państwa członkowskie do przedkładania wyłącznie dokumentów elektronicznych, z użyciem podpisu elektronicznego. Wymóg ten powinien zostać odzwierciedlony również w tekście deklaracji zarządczej, określonym w załączniku I do tego rozporządzenia wykonawczego. Aby uniknąć opóźnień w przekazywaniu dokumentów w przypadku trudności technicznych związanych z wdrożeniem podpisu elektronicznego, w pierwszym roku stosowania nowego wymogu należałoby dopuścić możliwość przedłożenia podpisanych dokumentów przesłanych w formie elektronicznej.

(5) Zgodnie z art. 31 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 forma i treść informacji rachunkowych, o których mowa w art. 30 ust. 1 lit. c) tego rozporządzenia wykonawczego, oraz sposób ich przesyłania do Komisji są tożsame z przewidzianymi zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1758 4 . Doświadczenie pokazuje, że forma i treść informacji rachunkowych muszą być zmieniane co roku, co wiąże się z obciążeniem administracyjnym i ryzykiem opóźnień. W celu uproszczenia przepisów oraz umożliwienia terminowego ustalania kwestii dotyczących specyfikacji technicznych należy zatem przewidzieć, że modele i związane z nimi specyfikacje techniczne na potrzeby informacji rachunkowych będą, począwszy od roku budżetowego 2019, udostępniane i aktualizowane przez Komisję na podstawie informacji przekazanych przez Komitet ds. Funduszy Rolniczych przed rozpoczęciem każdego roku budżetowego. Należy również ustanowić ogólne wymogi w odniesieniu do tych specyfikacji technicznych.

(6) Art. 34 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 stanowi, że jeśli Komisja uznaje, że wydatki nie zostały dokonane zgodnie z zasadami unijnymi, powiadamia ona dane państwo członkowskie o wynikach kontroli, a także wyznacza w powiadomieniu spotkanie dwustronne w ciągu czterech miesięcy od daty upłynięcia terminu przewidzianego na udzielenie odpowiedzi przez państwo członkowskie. W trakcie tego okresu należy przeprowadzić niezbędne kroki administracyjne, takie jak: tłumaczenie pisemne odpowiedzi od państwa członkowskiego, analiza przez Komisję elementów przedstawionych przez państwo członkowskie, przygotowanie zaproszenia na spotkanie dwustronne w języku polskim i przygotowanie spotkania. Doświadczenie z ostatnich dwóch lat wskazuje, że we wspomniany okres czterech miesięcy w większości przypadków jest niewystarczający, by przygotować efektywne spotkania. Aby umożliwić lepsze przygotowanie spotkań dwustronnych, czas na zorganizowanie spotkania należy wydłużyć do pięciu miesięcy. W celu uniknięcia zakłócenia toczących się dochodzeń przedłużony termin będzie miał zastosowanie wyłącznie przy postępowaniach, w odniesieniu do których do momentu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia nie wysłano jeszcze powiadomienia na podstawie art. 34 ust. 2.

(7) Art. 34 ust. 3 akapit trzeci rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 wymaga, by Komisja przekazała swoje wnioski państwu członkowskiemu w ciągu sześciu miesięcy od przesłania protokołu ze spotkania dwustronnego. Termin jest określony wyłącznie w odniesieniu do protokołu ze spotkania dwustronnego, przy założeniu że spotkanie dwustronne miało miejsce. Rozporządzenie wykonawcze nie określa wyraźnie terminu przesłania tego powiadomienia w przypadku, gdy państwo członkowskie uznało, że spotkanie dwustronne nie jest konieczne. W związku z tym przepis ten należy uściślić w tym względzie oraz ustalić punkt odniesienia dla okresu sześciu miesięcy w przypadku, gdy spotkanie dwustronne nie było wymagane.

(8) Art. 34 ust. 9 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 stanowi, że w należycie uzasadnionych przypadkach można przedłużyć terminy, o których mowa w ust. 3, 4 i 5 tego artykułu. Art. 34 ust. 2 tego rozporządzenia wykonawczego przewiduje termin zorganizowania spotkania dwustronnego, ale może się zdarzyć, że w należycie uzasadnionych przypadkach zajdzie konieczność przedłużenia tego terminu. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 34 ust. 9 przedmiotowego rozporządzenia wykonawczego.

(9) Zgodnie z art. 111 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 państwa członkowskie mają publikować informacje na temat beneficjentów Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) oraz EFRROW, w tym, między innymi, kwotę płatności otrzymanych z tytułu każdego środka finansowanego przez te fundusze w danym roku budżetowym oraz charakter i opis każdego środka. W art. 57 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 przewidziano obowiązek publikacji dodatkowych informacji związanych z tymi środkami, odsyłając do załącznika XIII do tego rozporządzenia wykonawczego, który zawiera wykaz odnośnych środków.

(10) Załącznik XIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 należy zatem zmienić, tak by uwzględniał również wyjątkowe środki, niezbędne do zaradzenia sytuacji na rynku na podstawie art. 220 ust. 1 i art. 221 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 5 ; należy zatem włączyć je do środków wymienionych w tym załączniku. Te wyjątkowe środki uważa się za środki mające na celu wspieranie rynków rolnych zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1306/2013. W związku z tym należy zmienić pkt 10 załącznika XIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014. Ponadto pomoc w sektorze jedwabników, o której mowa w pkt 3 wykazu w tym załączniku, nie ma już zastosowania, zważywszy że art. 111 rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 6  został uchylony rozporządzeniem (UE) nr 1308/2013 z mocą od dnia 1 stycznia 2014 r. oraz że zaprzestano stosowania wszystkich wynikających z niego zobowiązań finansowych i płatności na rzecz beneficjentów. Odniesienie do pomocy w sektorze jedwabników należy zatem wykreślić z tego wykazu.

(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 908/2014.

(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Funduszy Rolniczych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 908/2014 wprowadza się następujące zmiany:

(1)
w art. 7 ust. 3, zdanie czwarte otrzymuje brzmienie:

"W odniesieniu do badania bezpośredniego, w tym metody doboru próby, jednostki certyfikujące mogą stosować badania służące jednocześnie różnym celom audytu.";

(2)
w art. 22 ust. 2 dodaje się akapit trzeci w brzmieniu:

"W odniesieniu do instrumentów finansowych ustanowionych zgodnie z art. 38 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, wydatki należy zgłaszać w odniesieniu do okresów referencyjnych, o których mowa w akapicie pierwszym, dopiero po spełnieniu warunków dotyczących każdego kolejnego wniosku o płatność okresową zgodnie z art. 41 ust. 1 tego rozporządzenia.";

(3)
w art. 27 ust. 1 dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o nieodzyskiwaniu odsetek w przypadkach, gdy ich kwota nie przekracza 5 EUR";

(4)
art. 30 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Dokumenty i informacje rachunkowe, o których mowa w ust. 1, należy przesłać Komisji najpóźniej do dnia 15 lutego roku następującego po zakończeniu roku budżetowego, którego dotyczą. Dokumenty, o których mowa w lit. a), b) i d) tego ustępu, należy przesłać w wersji elektronicznej zgodnie z formatem i warunkami ustanowionymi przez Komisję na podstawie art. 24.

Dokumenty te opatrzone są obowiązkowym podpisem elektronicznym w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 * . W odniesieniu do dokumentów dotyczących roku budżetowego 2017 Komisja może zaakceptować podpisane dokumenty przekazane w formie elektronicznej.

(5)
art. 31 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Komisja udostępnia państwom członkowskim formę i treść informacji rachunkowych, o których mowa w art. 30 ust. 1 lit. c), w formie wzorów za pośrednictwem systemów informacyjnych.

Komisja aktualizuje i udostępnia wzory i specyfikacje techniczne na potrzeby informacji rachunkowych przed rozpoczęciem każdego roku budżetowego i po zawiadomieniu o tym Komitetu ds. Funduszy Rolniczych.

Specyfikacje techniczne obejmują:

a) coroczne wymogi dotyczące danych dla poszczególnych informacji rachunkowych (tabela X);

b) specyfikacje dotyczące transferu plików komputerowych dotyczących wydatków EFRG i EFRROW;

c) opisy pól danych (aide-memoire);

d) strukturę kodów budżetu EFRROW.";

(6)
w art. 34 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"W przypadku gdy w wyniku dochodzenia Komisja uzna, że wydatki nie zostały dokonane zgodnie z zasadami unijnymi, powiadamia ona dane państwo członkowskie o wynikach kontroli, o środkach naprawczych, które mają zostać podjęte w celu zapewnienia zgodności ze wspomnianymi zasadami, oraz o tymczasowym poziomie korekty finansowej, który na tym etapie procedury uzna za odpowiedni do jej ustaleń. W swoim powiadomieniu Komisja wyznacza również spotkanie dwustronne w ciągu pięciu miesięcy od daty upłynięcia terminu przewidzianego na udzielenie odpowiedzi przez państwo członkowskie. Takie powiadomienie zawiera odesłanie do niniejszego artykułu.";

b)
w ust. 3 dodaje się akapit czwarty w brzmieniu:

"Jeżeli państwo członkowskie powiadomi Komisję, że spotkanie dwustronne nie jest konieczne, sześciomiesięczny okres rozpoczyna się od dnia otrzymania przez Komisję tego powiadomienia.";

c)
ust. 9 otrzymuje brzmienie:

"9. W należycie uzasadnionych przypadkach, o których należy powiadomić zainteresowane państwo członkowskie, Komisja może przedłużyć terminy przewidziane w ust. 2-5.";

(7)
załącznik I zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia;
(8)
w załączniku XIII wprowadza się następujące zmiany:
(a)
skreśla się pkt 3;
(b)
pkt 10 otrzymuje brzmienie:

"10. Środki przyznawane na podstawie art. 219 ust. 1, art. 220 ust. 1 oraz art. 221 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 jako środki mające na celu wspieranie rynków rolnych zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1306/2013.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 12 stycznia 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK I

DEKLARACJA ZARZĄDCZA

(art. 3)

Ja, ..., Prezes .... Agencji Płatniczej, przedstawiam sprawozdanie finansowe tej Agencji Płatniczej za rok budżetowy od 16 października xx do 15 października xx+1.

Oświadczam, na podstawie mojej własnej oceny i informacji, którymi dysponuję, w tym, między innymi, wyników prac służby audytu wewnętrznego, że:

- przedstawione sprawozdanie, przedłożone w formie elektronicznej, stanowi, według mojej najlepszej wiedzy, prawdziwy, wyczerpujący i dokładny stan wydatków i wpływów za wymieniony powyżej rok budżetowy. W szczególności oświadczam, że wszystkie długi, zaliczki, gwarancje i zapasy, o których mi wiadomo, znajdują się na rachunkach, a wszystkie pobrane wpływy związane z EFRG i EFRROW zostały przekazane na odpowiedni rachunek,

- wprowadziłem system dający wystarczającą pewność co do legalności i prawidłowości podstawowych transakcji, a dopuszczalność wniosków i, w przypadku rozwoju obszarów wiejskich, procedura przyznawania pomocy są zarządzane, kontrolowane i dokumentowane zgodnie z zasadami unijnymi.

Wydatki ujęte w sprawozdaniu finansowym zostały wykorzystane do przewidzianych celów, jak określono w rozporządzeniu (UE) nr 1306/2013.

Ponadto potwierdzam, że wdrożono skuteczne i proporcjonalne środki zwalczania nadużyć finansowych zgodnie z art. 58 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 i uwzględniono zidentyfikowane rodzaje ryzyka.

Niniejsze zapewnienie podlega jednak następującym zastrzeżeniom:

Na koniec potwierdzam, że nie jest mi wiadomo o jakimkolwiek nieujawnionym fakcie, który mógłby szkodzić interesom finansowym Unii.

Podpis"

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 908/2014 z dnia 6 sierpnia 2014 r. ustanawiające zasady dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, przepisów dotyczących kontroli, zabezpieczeń i przejrzystości (Dz.U. L 255 z 28.8.2014, s. 59).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 320).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/1758 z dnia 27 września 2017 r. ustanawiające formę i treść informacji rachunkowych, które należy przedłożyć Komisji do celów rozliczenia rachunków EFRG i EFRROW, jak również w celu monitorowania i prognozowania (Dz.U. L 250 z 28.9.2017, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671).
6 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych (rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku) (Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 73).";

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.10.9

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2018/56 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 908/2014 ustanawiające zasady dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, przepisów dotyczących kontroli, zabezpieczeń i przejrzystości
Data aktu: 12/01/2018
Data ogłoszenia: 13/01/2018
Data wejścia w życie: 20/01/2018