Rozporządzenie delegowane 2017/569 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie zawieszania i wycofywania z obrotu instrumentów finansowych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2017/569
z dnia 24 maja 2016 r.
uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie zawieszania i wycofywania z obrotu instrumentów finansowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniającą dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE 1 , w szczególności jej art. 32 ust. 2 akapit dziesiąty i art. 52 ust. 2 akapit dziesiąty,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Cel polegający na zawieszeniu lub wycofaniu z obrotu instrumentu finansowego nie zostanie w niektórych przypadkach osiągnięty, dopóki instrument pochodny rodzaju, o którym mowa w sekcji C pkt 4-10 załącznika I do dyrektywy 2014/65/UE, który jest związany z tym instrumentem finansowym lub się do niego odwołuje, również nie zostanie zawieszony lub wycofany z obrotu.

(2) Przy ustalaniu przypadków, w których powiązanie jest tego rodzaju, iż konieczne jest zawieszenie lub wycofanie powiązanych instrumentów pochodnych, należy uwzględnić siłę powiązania między instrumentem pochodnym a zawieszonym lub wycofanym z obrotu instrumentem finansowym. W tym kontekście należy dokonać rozróżnienia między instrumentem pochodnym, w przypadku którego kształtowanie ceny lub wartości zależy od ceny lub wartości jedynego bazowego instrumentu finansowego, a instrumentami pochodnymi, w przypadku których cena lub wartość zależy od wielu danych wejściowych dotyczących ceny, na przykład instrumentami pochodnymi związanymi z indeksem lub koszykiem instrumentów finansowych.

(3) Niezdolność do prawidłowej wyceny powiązanych instrumentów pochodnych, prowadzącą do powstawania zakłóceń na rynku, należy uznać za najsilniejszą w przypadkach, gdy instrument pochodny jest związany tylko z jednym instrumentem finansowym lub się do takiego jednego instrumentu odwołuje. W przypadku gdy instrument pochodny jest związany z koszykiem instrumentów finansowych lub indeksem lub odwołuje się do koszyka lub indeksu, którego zawieszony instrument finansowy stanowi tylko jedną część, wówczas wpływ na zdolność uczestników rynku do określenia prawidłowej ceny będzie mniejszy. W związku z powyższym przy rozważaniu ogólnego celu zawieszenia lub wycofania z obrotu należy wziąć pod uwagę charakterystykę powiązania między instrumentem pochodnym a instrumentem bazowym.

(4) Należy uwzględnić fakt, że operator rynku musi zapewnić uczciwy, należyty i skuteczny obrót na swoim rynku. Poza zakresem niniejszego rozporządzenia operator rynku będzie musiał ocenić, czy zawieszenie lub wycofanie z obrotu bazowego instrumentu finansowego zagraża uczciwemu i należytemu obrotowi instrumentem pochodnym w jego systemie obrotu, w tym będzie musiał z własnej inicjatywy podjąć odpowiednie działania, takie jak zawieszenie lub wycofanie powiązanych instrumentów pochodnych.

(5) Należy w sposób spójny stosować art. 32 ust. 2 i art. 52 ust. 2 dyrektywy 2014/65/UE w odniesieniu do różnych rodzajów systemów obrotu. Przepisy te są ściśle ze sobą związane, ponieważ dotyczą uregulowania zawieszenia i wycofania na różnych rodzajach systemów obrotu. Aby zapewnić spójne stosowanie tych przepisów, które powinny wejść w życie jednocześnie, oraz aby ułatwić całościowy wgląd w te przepisy zainteresowanym stronom i, w szczególności, osobom podlegającym tym obowiązkom, konieczne jest skonsolidowanie w jednym rozporządzeniu regulacyjnych standardów technicznych opracowanych zgodnie z art. 32 ust. 2 i art. 52 ust. 2 dyrektywy 2014/65/UE.

(6) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz powiązane przepisy krajowe transponujące dyrektywę 2014/65/UE były stosowane od tej samej daty.

(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).

(8) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Powiązanie między instrumentem pochodnym, który jest związany z zawieszonym lub wycofanym z obrotu instrumentem finansowym lub się do niego odwołuje, a pierwotnym instrumentem finansowym

Operator rynku regulowanego oraz firma inwestycyjna lub operator rynku prowadzący wielostronną platformę obrotu (MTF) lub zorganizowaną platformę obrotu (OTF) zawieszają lub wycofują z obrotu instrument pochodny, o którym mowa w sekcji C pkt 4-10 załącznika I do dyrektywy 2014/65/UE, w przypadku gdy ten instrument pochodny jest związany tylko z jednym instrumentem finansowym lub niego odnosi się tylko do jednego instrumentu finansowego oraz gdy taki instrument finansowy został zawieszony lub wycofany z obrotu.

Artykuł  2

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 3 stycznia 2018 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 maja 2016 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.87.122

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2017/569 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie zawieszania i wycofywania z obrotu instrumentów finansowych
Data aktu: 24/05/2016
Data ogłoszenia: 31/03/2017
Data wejścia w życie: 20/04/2017, 03/01/2018