KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 187 lit. a), c) i d),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/2078 2 otwarto unijne kontyngenty taryfowe na przywóz mięsa drobiowego pochodzącego z Ukrainy i ustalono zarządzanie tymi kontyngentami.
(2) W związku z potwierdzeniem w dniu 30 listopada 2016 r. wystąpienia wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI) u drobiu na terytorium Ukrainy i zgodnie z wymogami dotyczącymi uznawania państw za wolne od HPAI, które określono w art. 9 rozporządzenia Komisji (WE) nr 798/2008 3 , terytorium Ukrainy nie można było uznać za wolne od tej choroby. W rezultacie władze Ukrainy nie mogły wydawać świadectw weterynaryjnych koniecznych do wywozu drobiu i produktów drobiowych do Unii.
(3) Na podstawie informacji przedłożonych przez Ukrainę rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/193 4 zmieniono między innymi rozporządzenie (WE) nr 798/2008 w celu zredukowania ograniczeń na wprowadzanie do Unii przesyłek drobiu i produktów drobiowych wyłącznie do obszarów Ukrainy dotkniętych HPAI. W związku z tym władze Ukrainy mogą wystawiać świadectwa weterynaryjne konieczne do przywozu do Unii drobiu i produktów drobiowych z obszarów niedotkniętych HPAI od dnia 7 lutego 2017 r.
(4) W związku z tym podmioty, które uzyskały uprawnienia do przywozu i pozwolenia na przywóz w odniesieniu do przywozu mięsa drobiowego w ramach kontyngentów taryfowych, o których mowa w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/2078, na okres obowiązywania kontyngentu taryfowego od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2016 r., nie mogły zaopatrywać się w produkty w okresie od dnia 30 listopada 2016 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. Ponadto podmioty, które uzyskały uprawnienia do przywozu w podokresie obowiązywania kontyngentu taryfowego od dnia 1 stycznia do dnia 31 marca 2017 r., miałyby trudności z pozyskiwaniem produktów ze względu na brak możliwości przywozu do okresu po dniu 7 lutego 2017 r. oraz fakt, że ograniczenia dotyczące niektórych obszarów na Ukrainie nadal obowiązują.
(5) W związku z tym należy zapewnić, by - pod pewnymi warunkami - zabezpieczenia wniesione w odniesieniu do tych uprawnień do przywozu, a następnie do pozwoleń na przywóz, które nie zostały wykorzystane do dnia 31 grudnia 2016 r., oraz zabezpieczenia wniesione w odniesieniu do tych uprawnień do przywozu, które nie zostały wykorzystane do dnia 31 grudnia 2017 r., zostały zwolnione.
(6) Ponieważ środek ten może dotyczyć zabezpieczeń złożonych pod koniec 2015 r. lub na początku 2016 r., podmioty gospodarcze powinny mieć możliwość złożenia wniosku o zwolnienie tych zabezpieczeń tak szybko, jak to możliwe. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: