Decyzja 2017/449 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej podczas sześćdziesiątego posiedzenia Komisji ds. Środków Odurzających odnośnie do umieszczenia substancji w wykazie na mocy Jednolitej konwencji o środkach odurzających z 1961 r., zmienionej protokołem z 1972 r., oraz Konwencji o substancjach psychotropowych z 1971 r.

DECYZJA RADY (UE) 2017/449
z dnia 7 marca 2017 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej podczas sześćdziesiątego posiedzenia Komisji ds. Środków Odurzających odnośnie do umieszczenia substancji w wykazie na mocy Jednolitej konwencji o środkach odurzających z 1961 r., zmienionej protokołem z 1972 r., oraz Konwencji o substancjach psychotropowych z 1971 r.

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 83 ust. 1 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Jednolita konwencja ONZ o środkach odurzających z 1961 r., zmieniona protokołem z 1972 r. (zwana dalej "konwencją o środkach odurzających"), weszła w życie w dniu 8 sierpnia 1975 r.

(2) Na podstawie art. 3 konwencji o środkach odurzających Komisja ds. Środków Odurzających może podjąć decyzję o dodaniu substancji do wykazów załączonych do tej konwencji. Może ona dokonać zmian w wykazach jedynie zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), ale może także zdecydować o odstąpieniu od dokonania zmian zalecanych przez WHO.

(3) Konwencja ONZ o substancjach psychotropowych z 1971 r. (zwana dalej "konwencją o substancjach psychotropowych") weszła w życie w dniu 16 sierpnia 1976 r.

(4) Zgodnie z art. 2 Konwencji o substancjach psychotropowych Komisja ds. Środków Odurzających może, na podstawie zaleceń WHO, podjąć decyzję o dodaniu substancji do wykazów załączonych do tej konwencji lub o ich usunięciu. Ma ona dużą swobodę decyzyjną, jeśli chodzi o uwzględnianie czynników gospodarczych, społecznych, prawnych, administracyjnych i innych, ale nie może postępować w sposób arbitralny.

(5) Zmiany w wykazach załączonych do obu konwencji mają bezpośredni wpływ na zakres stosowania prawa Unii w dziedzinie polityki antynarkotykowej. Do substancji wymienionych w wykazach załączonych do konwencji o środkach odurzających oraz do konwencji o substancjach psychotropowych zastosowanie ma decyzja ramowa Rady 2004/757/WSiSW 1 . Do substancji wymienionych w wykazach załączonych do konwencji o środkach odurzających oraz do konwencji o substancjach nie ma zastosowania decyzja Rady 2005/387/WSiSW 2 . W związku z powyższym wszelkie zmiany w wykazach załączonych do tych konwencji są bezpośrednio włączane do wspólnych przepisów unijnych.

(6) Podczas swego sześćdziesiątego posiedzenia, które odbędzie się w dniach 13-17 marca 2017 r. w Wiedniu, Komisja ds. Środków Odurzających powinna zdecydować o dodaniu dziesięciu nowych substancji do wykazów załączonych do konwencji.

(7) Unia nie jest stroną wspomnianych konwencji ONZ. Ma status obserwatora w Komisji ds. Środków Odurzających, w której członkami z prawem głosu jest obecnie 12 państw członkowskich. W związku z tym konieczne jest, aby państwa członkowskie wyraziły stanowisko Unii w sprawie umieszczenia substancji w wykazach na mocy konwencji o środkach odurzających oraz konwencji o substancjach psychotropowych.

(8) Stanowisko, jakie należy przyjąć w imieniu Unii podczas kolejnego posiedzenia Komisji ds. Środków Odurzających dotyczy jedynie umieszczenia substancji w wykazach na mocy przedmiotowych konwencji. Zagadnienia inne niż umieszczenie substancji w wykazach nie są przedmiotem niniejszej decyzji, a państwa członkowskie w stosownym przypadku zajmą się nimi w drodze koordynacji przy okazji posiedzenia Komisji ds. Środków Odurzających. Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla podziału kompetencji między Unię a państwa członkowskie w odniesieniu do innych zagadnień związanych z tymi konwencjami.

(9) W dniu 2 grudnia 2016 r. WHO zaleciła Sekretarzowi Generalnemu ONZ dodanie dwóch nowych substancji do wykazu I do konwencji o środkach odurzających oraz ośmiu nowych substancji do wykazu II załączonego do konwencji o substancjach psychotropowych.

(10) Zgodnie z oceną Komitetu Ekspertów WHO ds. Uzależnień od Środków Odurzających (zwanego dalej "komitetem ekspertów"), U47700 (3,4-dichloro-N-(2-dimetylamino-cykloheksylo)-N-metylo-benzamid) jest związkiem chemicznym mogącym powodować nadużywanie i wywoływać negatywne skutki podobne jak w przypadku objętych kontrolą opioidów, takich jak morfina i AH-7921, które są zawarte w wykazie I załączonym do konwencji o środkach odurzających. Nie ma on stwierdzonego zastosowania terapeutycznego, a jego używanie powoduje ofiary śmiertelne. Istnieją wystarczające dowody na to, że jest on lub może być nadużywany i może w związku z tym stać się problemem w zakresie zdrowia publicznego i problemem społecznym, co uzasadnia objęcie tej substancji międzynarodową kontrolą. W związku z powyższym WHO zaleca umieszczenie U-47700 w wykazie I załączonym do konwencji o środkach odurzających.

(11) U-47700 jest monitorowany przez Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii jako nowa substancja psychoaktywna na warunkach określonych w decyzji 2005/387/WSiSW. U-47700 wykryto w 14 państwach członkowskich. Substancja ta jest otwarcie sprzedawana na rynku. Jest kojarzona z poważnymi zdarzeniami niepożądanymi, w tym ze zgonami, i stanowi przedmiot wpisu związanego ze zdrowiem publicznym do unijnego systemu wczesnego ostrzegania.

(12) W związku z tym państwa członkowskie powinny opowiedzieć się za dodaniem U-47700 do wykazu I załączonego do konwencji o środkach odurzających.

(13) Zgodnie z oceną komitetu ekspertów, butyrofentanyl (N-fenylo-N-[1-(2-fenyloetylo)piperydyn-4-ylo]butanamid) jest związkiem chemicznym mogącym powodować nadużywanie i wywoływać negatywne skutki podobnie jak objęte kontrolą opioidy, takie jak morfina i fentanyl, które są zawarte w wykazie I załączonym do konwencji o środkach odurzających. Może on również zostać przekształcony w fentanyl. Nie ma stwierdzonego zastosowania terapeutycznego, a jego używanie powoduje ofiary śmiertelne. Istnieją wystarczające dowody na to, że jest on lub może być nadużywany i może w związku z tym stanowić problem w zakresie zdrowia publicznego i problem społeczny, co uzasadnia objęcie tej substancji międzynarodową kontrolą. W związku z powyższym WHO zaleca umieszczenie butyrofentanylu w wykazie I załączonym do konwencji o środkach odurzających.

(14) Butyrofentanyl jest monitorowany przez Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii jako nowa substancja psychoaktywna na warunkach określonych w decyzji 2005/387/WSiSW. Butyrofentanyl wykryto w sześciu państwach członkowskich. Substancja ta jest otwarcie sprzedawana na rynku. Jest ona kojarzona z poważnymi zdarzeniami niepożądanymi, w tym przynajmniej jednego zgonu, i stanowi przedmiot wpisu związanego ze zdrowiem publicznym do unijnego systemu wczesnego ostrzegania.

(15) W związku z tym państwa członkowskie powinny opowiedzieć się za dodaniem butyrofentanylu do wykazu II załączonego do konwencji o środkach odurzających.

(16) Zgodnie z oceną komitetu ekspertów WHO stopień ryzyka dla zdrowia publicznego i społeczeństwa związany z nadużywaniem 4-metyloetkatynonu lub 4-MEC (2-etyloamino-1-(4-metylo-fenylo)propan-1-onu jest znaczny. Nie stwierdzono przydatności terapeutycznej 4-MEC. Komitet ekspertów uznał, że 4-MEC może powodować nadużywanie i wywoływać negatywne skutki podobne do tych, jak substancje zawarte w wykazie II załączonym do konwencji o substancjach psychotropowych. Komitet ekspertów uznał, iż istnieją wystarczające dowody na to, że 4-MEC jest lub może być nadużywany i może w związku z tym stanowić problem w zakresie zdrowia publicznego i problem społeczny, co uzasadnia objęcie tej substancji międzynarodową kontrolą. W związku z powyższym WHO zaleca umieszczenie 4-MEC w wykazie II załączonym do konwencji o substancjach psychotropowych.

(17) 4-MEC jest monitorowany przez Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii jako nowa substancja psychoaktywna na warunkach określonych w decyzji 2005/387/WSiSW. 4-MEC wykryto w 19 państwach członkowskich. Substancja ta jest otwarcie sprzedawana na rynku. Jest ona kojarzona z niewielką liczbą poważnych zdarzeń niepożądanych, w tym ze zgonami.

(18) W związku z tym państwa członkowskie powinny opowiedzieć się za dodaniem 4-MEC do wykazu II załączonego do konwencji o substancjach psychotropowych.

(19) Zgodnie z oceną komitetu ekspertów stopień ryzyka dla zdrowia publicznego i społeczeństwa związany z nadużywaniem etylonu (1-(2H-1,3-benzodioksol-5-ilo)-2-(etylamino)propan-1-onu) jest znaczny. Nie stwierdzono przydatności terapeutycznej etylonu. Komitet ekspertów uznał, że etylon (1-(2H-1,3-benzodioksol-5-ilo)-2-(etylamino)propan-1-on) może powodować nadużywanie i wywoływać negatywne skutki podobne do tych, jak substancje zawarte w wykazie II załączonym do konwencji o substancjach psychotropowych. Komitet ekspertów uznał, iż istnieją wystarczające dowody na to, że etylon jest lub może być nadużywany i może w związku z tym stanowić problem w zakresie zdrowia publicznego i problem społeczny, co uzasadnia objęcie tej substancji międzynarodową kontrolą. W związku z powyższym WHO zaleca umieszczenie etylonu w wykazie II załączonym do Konwencji ONZ o substancjach psychotropowych z 1971 r.

(20) Etylon jest monitorowany przez Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii jako nowa substancja psychoaktywna na warunkach określonych w decyzji 2005/387/WSiSW. Etylon wykryto w 19 państwach członkowskich. Substancja ta jest otwarcie sprzedawana na rynku. Jest ona kojarzona z niewielką liczbą poważnych zdarzeń niepożądanych, w tym ze zgonami.

(21) W związku z tym państwa członkowskie powinny opowiedzieć się za dodaniem etylonu do wykazu II załączonego do konwencji o substancjach psychotropowych.

(22) Zgodnie z oceną komitetu ekspertów stopień ryzyka dla zdrowia publicznego i społeczeństwa związany z nadużywaniem pentedronu lub α-metyloaminowalerofenonu (1-fenylo-2-(metyloamino)pentan-1-onu) jest znaczny. Nie stwierdzono przydatności terapeutycznej pentedronu. Komitet ekspertów uznał, że pentedron może powodować nadużywanie i wywoływać negatywne skutki podobnie jak substancje zawarte w wykazie II załączonym do Konwencji ONZ o substancjach psychotropowych z 1971 r. Komitet uznał, iż istnieją wystarczające dowody na to, że pentedron jest lub może być nadużywany i może w związku z tym stanowić problem w zakresie zdrowia publicznego i problem społeczny, co uzasadnia objęcie tej substancji międzynarodową kontrolą. W związku z powyższym WHO zaleca umieszczenie pentedronu w wykazie II załączonym do Konwencji ONZ o substancjach psychotropowych z 1971 r.

(23) Pentedron jest monitorowany przez Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii jako nowa substancja psychoaktywna na warunkach określonych w decyzji 2005/387/WSiSW. Pentedron wykryto w 18 państwach członkowskich. Substancja ta jest otwarcie sprzedawana na rynku. Jest ona kojarzona z niewielką liczbą poważnych zdarzeń niepożądanych, w tym ze zgonami.

(24) W związku z tym państwa członkowskie powinny opowiedzieć się za dodaniem pentedronu do wykazu II załączonego do konwencji o substancjach psychotropowych.

(25) Zgodnie z oceną komitetu ekspertów stopień ryzyka dla zdrowia publicznego i społeczeństwa związany z nadużywaniem etylofenidatu lub EPH (fenylo-(piperydyn-2-ylo)octanu etylu) jest znaczny. Nie stwierdzono przydatności terapeutycznej etylofenidatu. Komitet ekspertów uznał, że etylofenidat może powodować nadużywanie i wywoływać negatywne skutki podobne do tych, jak substancje zawarte w wykazie II załączonym do konwencji o substancjach psychotropowych. Komitet ekspertów uznał, iż istnieją wystarczające dowody na to, że etylofenidat jest lub może być nadużywany i może w związku z tym stanowić problem w zakresie zdrowia publicznego i problem społeczny, co uzasadnia objęcie tej substancji międzynarodową kontrolą. W związku z powyższym WHO zaleca umieszczenie etylofenidatu w wykazie II załączonym do konwencji o substancjach psychotropowych.

(26) Etylofenidat jest monitorowany przez Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii jako nowa substancja psychoaktywna na warunkach określonych w decyzji 2005/387/WSiSW. Etylofenidat wykryto w 13 państwach członkowskich. Substancja ta jest otwarcie sprzedawana na rynku. Jest ona kojarzona z poważnymi zdarzeniami niepożądanymi, w tym z zakażeniami tkanki miękkiej i zgonami. Zakażenia tkanki miękkiej związane ze wstrzykiwaniem tej substancji były przedmiotem wpisu związanego ze zdrowiem publicznym do unijnego systemu wczesnego ostrzegania.

(27) W związku z tym państwa członkowskie powinny opowiedzieć się za dodaniem etylofenidatu do wykazu II załączonego do konwencji o substancjach psychotropowych.

(28) Zgodnie z oceną komitetu ekspertów stopień ryzyka dla zdrowia publicznego i społeczeństwa związany z nadużywaniem MPA lub metiopropaminy (N-metylo-1-(tiofen-2-ylo)propylo-2-aminy) jest znaczny. Nie stwierdzono przydatności terapeutycznej MPA. Wspomniany komitet uznał, że MPA może powodować nadużywanie i wywoływać negatywne skutki podobne do tych, jak substancje zawarte w wykazie II załączonym do konwencji o substancjach psychotropowych. Komitet ekspertów uznał, iż istnieją wystarczające dowody na to, że MPA jest lub może być nadużywana i może w związku z tym stanowić problem w zakresie zdrowia publicznego i problem społeczny, co uzasadnia objęcie tej substancji międzynarodową kontrolą. W związku z powyższym WHO zaleca umieszczenie metiopropaminy w wykazie II załączonym do konwencji o substancjach psychotropowych.

(29) MPA jest monitorowana przez Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii jako nowa substancja psychoaktywna na warunkach określonych w decyzji 2005/387/WSiSW. MPA została wykryta w 17 państwach członkowskich. Substancja ta jest otwarcie sprzedawana na rynku. Jest ona kojarzona z poważnymi zdarzeniami niepożądanymi, w tym ze zgonami.

(30) W związku z tym państwa członkowskie powinny opowiedzieć się za dodaniem metiopropaminy do wykazu II załączonego do konwencji o substancjach psychotropowych.

(31) Zgodnie z oceną komitetu ekspertów stopień ryzyka dla zdrowia publicznego i społeczeństwa związany z nadużywaniem MDMB-CHMICA (N-{[1-(cykloheksylometylo)-1H-indol-3-yl]karbonyl}-3-metylo-L-walinianu metylu) jest znaczny. Nie stwierdzono przydatności terapeutycznej MDMB-CHMICA. Wspomniany komitet uznał, że MDMB-CHMICA może powodować nadużywanie i wywoływać negatywne skutki podobne do tych, jak substancje zawarte w wykazie II załączonym do konwencji o substancjach psychotropowych. Komitet ekspertów uznał, iż istnieją wystarczające dowody na to, że MDMB-CHMICA jest lub może być nadużywany i może w związku z tym stanowić problem w zakresie zdrowia publicznego i problem społeczny, co uzasadnia objęcie tej substancji międzynarodową kontrolą. W związku z powyższym WHO zaleca umieszczenie MDMB-CHMICA w wykazie II załączonym do konwencji o substancjach psychotropowych.

(32) Według przedstawionego Komisji i Radzie w dniu 28 lipca 2016 r. sprawozdania z oceny ryzyka dokonanej przez Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii, które zostało sporządzone na podstawie art. 6 ust. 2, 3 i 4 decyzji Rady 2005/387/WSiSW duża siła działania MDMB-CHMICA i bardzo zróżnicowane ilości tego związku chemicznego w dopalaczach stwarzają wysokie ryzyko ostrej toksyczności. Osiem państw członkowskich zgłosiło łącznie 28 przypadków zgonów i 25 przypadków ostrego zatrucia kojarzonych z MDMB-CHMICA. W związku z tym w dniu 31 sierpnia 2016 r. Komisja przyjęła wniosek mający na celu poddanie MDMB-CHMICA ogólnounijnym środkom kontroli.

(33) W związku z tym państwa członkowskie powinny opowiedzieć się za dodaniem MDMB-CHMICA do wykazu II załączonego do konwencji o substancjach psychotropowych.

(34) Zgodnie z oceną komitetu ekspertów stopień ryzyka dla zdrowia publicznego i społeczeństwa związany z nadużywaniem 5F-APINACA lub 5F-AKB-48 (N-(adamantan-1-ylo)-1-(5-fluoropentyl)-1H-indazolo-3-karbok-syamidu) jest znaczny. Nie stwierdzono jego przydatności terapeutycznej. Wspomniany komitet uznał, że 5F-APINACA może powodować nadużywanie i wywoływać negatywne skutki podobnie jak substancje zawarte w wykazie II załączonym do Konwencji ONZ o substancjach psychotropowych z 1971 r. Komitet ekspertów uznał, iż istnieją wystarczające dowody na to, że 5F-APINACA jest lub może być nadużywana i może w związku z tym stanowić problem w zakresie zdrowia publicznego i problem społeczny, co uzasadnia objęcie tej substancji międzynarodową kontrolą. W związku z powyższym WHO zaleca umieszczenie 5F-APINACA w wykazie II załączonym do konwencji o substancjach psychotropowych.

(35) 5F-APINACA jest monitorowana przez Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii jako nowa substancja psychoaktywna na warunkach określonych w decyzji 2005/387/WSiSW. 5F-APINACA została wykryta w 23 państwach członkowskich. Substancja ta jest otwarcie sprzedawana na rynku. Jest ona kojarzona z poważnymi zdarzeniami niepożądanymi, w tym ze zgonami.

(36) W związku z tym państwa członkowskie powinny opowiedzieć się za dodaniem 5F-APINACA do wykazu II załączonego do Konwencji ONZ o substancjach psychotropowych.

(37) Zgodnie z oceną komitetu ekspertów stopień ryzyka dla zdrowia publicznego i społeczeństwa związany z nadużywaniem XLR-11 [1-(5-fluoropentylo)-1H-indol-3-ilo](2,2,3,3-tetrametylocyklopropyl)metanonu jest znaczny. Nie stwierdzono przydatności terapeutycznej XLR-11. Wspomniany Komitet uznał, że XLR-11 może powodować nadużywanie i wywoływać negatywne skutki podobne do tych, jak substancje zawarte w wykazie II załączonym do konwencji o substancjach psychotropowych, takie jak JWH-018 i AM-2201. Komitet ekspertów uznał, iż istnieją wystarczające dowody na to, że XLR-11 jest lub może być nadużywany i może w związku z tym stanowić problem w zakresie zdrowia publicznego i problem społeczny, co uzasadnia objęcie tej substancji międzynarodową kontrolą. W związku z powyższym WHO zaleca umieszczenie XLR-11 w wykazie II załączonym do konwencji o substancjach psychotropowych.

(38) XLR-11 jest monitorowany przez Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii jako nowa substancja psychoaktywna na warunkach określonych w decyzji 2005/387/WSiSW. XLR-11 wykryto w 17 państwach członkowskich Unii. Substancja ta jest otwarcie sprzedawana na rynku. Jest ona kojarzona z niewielką liczbą poważnych zdarzeń niepożądanych, w tym przynajmniej jednego zgonu, i stanowi przedmiot wpisu związanego ze zdrowiem publicznym do unijnego systemu wczesnego ostrzegania.

(39) W związku z tym państwa członkowskie powinny opowiedzieć się za dodaniem XLR-11 do wykazu II załączonego do konwencji o substancjach psychotropowych.

(40) Dania jest związana decyzją ramową 2004/757/WSiSW i decyzją 2005/387/WSiSW; w związku z tym uczestniczy w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji.

(41) Irlandia jest związana decyzją ramową 2004/757/WSiSW i decyzją 2005/387/WSiSW; w związku z tym uczestniczy w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji.

(42) Zjednoczone Królestwo nie jest związane decyzją ramową 2004/757/WSiSW i decyzją 2005/387/WSiSW; w związku z tym nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związane ani jej nie stosuje,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii przez państwa członkowskie podczas sześćdziesiątego posiedzenia Komisji ds. Środków Odurzających w dniach 13 do 17 marca 2017 r., gdy organ ten zostanie wezwany do przyjęcia decyzji w sprawie dodania substancji do wykazów załączonych do Jednolitej konwencji ONZ o środkach odurzających z 1961 r., zmienionej protokołem z 1972 r., i do Konwencji ONZ o substancjach psychotropowych z 1971 r., jest zgodne z załącznikiem do niniejszej decyzji.

Stanowisko to ma zostać wyrażone przez państwa członkowskie, które są członkami Komisji ds. Środków Odurzających, działające wspólnie w interesie Unii.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich zgodnie z Traktatami.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 marca 2017 r.

W imieniu Rady

L. GRECH

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Stanowisko, jakie ma zostać zajęte przez państwa członkowskie, które są członkami Komisji ds. Środków Odurzających, działające wspólnie w interesie Unii, podczas sześćdziesiątej sesji Komisji ds. Środków Odurzających w dniach 13-17 marca 2017 r., w odniesieniu do zmian w zakresie kontroli substancji:
1)
U-47700 powinien zostać włączony do wykazu I do Jednolitej konwencji o środkach odurzających z 1961 r. zmienionej protokołem z 1972 r.;
2)
butyrofentanyl powinien zostać włączony do wykazu I do Jednolitej konwencji o środkach odurzających z 1961 r. zmienionej protokołem z 1972 r.;
3)
4-MEC (4-metyloetkatynon) powinien zostać włączony do wykazu II do konwencji o substancjach psychotropowych z 1971 r.;
4)
etylon powinien zostać włączony do wykazu II do konwencji o substancjach psychotropowych z 1971 r.;
5)
pentedron (α-metyloamino-walerofenon) powinien zostać włączony do wykazu II do konwencji o substancjach psychotropowych z 1971 r.;
6)
etylofenidat (EPH) powinien zostać włączony do wykazu II do konwencji o substancjach psychotropowych z 1971 r.;
7)
MPA (metiopropamina) powinna zostać włączona do wykazu II do konwencji o substancjach psychotropowych z 1971 r.;
8)
MDMB-CHMICA powinien zostać włączony do wykazu II do konwencji o substancjach psychotropowych z 1971 r.;
9)
5F-APINACA (5F-AKB48) powinien zostać włączony do wykazu II do konwencji o substancjach psychotropowych z 1971 r.;
10)
XLR-11 powinien zostać włączony do wykazu II do konwencji o substancjach psychotropowych z 1971 r.
1 Decyzja ramowa Rady 2004/757/WSiSW z dnia 25 października 2004 r. ustanawiająca minimalne przepisy określające znamiona przestępstw i kar w dziedzinie nielegalnego handlu narkotykami (Dz.U. L 335 z 11.11.2004, s. 8).
2 Decyzja Rady 2005/387/WSiSW z dnia 10 maja 2005 r. w sprawie wymiany informacji, oceny ryzyka i kontroli nowych substancji psychoaktywnych (Dz.U. L 127 z 20.5.2005, s. 32).

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.69.25

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2017/449 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej podczas sześćdziesiątego posiedzenia Komisji ds. Środków Odurzających odnośnie do umieszczenia substancji w wykazie na mocy Jednolitej konwencji o środkach odurzających z 1961 r., zmienionej protokołem z 1972 r., oraz Konwencji o substancjach psychotropowych z 1971 r.
Data aktu: 07/03/2017
Data ogłoszenia: 15/03/2017