Decyzja 2017/289 zmieniająca decyzję (WPZiB) 2015/2005 przedłużającą mandat Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej w Afganistanie

DECYZJA RADY (WPZiB) 2017/289
z dnia 17 lutego 2017 r.
zmieniająca decyzję (WPZiB) 2015/2005 przedłużającą mandat Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej w Afganistanie

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 33 i art. 31 ust. 2,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 22 lipca 2013 r. Rada przyjęła decyzję 2013/393/WPZiB 1  w sprawie mianowania Franza-Michaela SKJOLDA MELLBINA Specjalnym Przedstawicielem Unii Europejskiej (SPUE) w Afganistanie.

(2) W dniu 10 listopada 2015 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2015/2005 2  przedłużającą mandat SPUE do dnia 28 lutego 2017 r.

(3) W dniu 12 maja 2016 r. Rada potwierdziła zobowiązanie Unii do wspierania działań policji cywilnej w Afganistanie po zakończeniu misji EUPOL Afganistan w 2016 r. Rada podkreśliła zwłaszcza, że postępy Afganistanu w zakresie poszanowania, ochrony i propagowania praw człowieka, zwłaszcza praw kobiet i dzieci, muszą zostać skonsolidowane i ulepszone; należy je również uwzględnić we wszystkich działaniach rządu. Wsparcia należy udzielać w szczególności przez wzmocnienie mandatu SPUE w Afganistanie.

(4) Mandat SPUE należy przedłużyć na okres kolejnych sześciu miesięcy.

(5) SPUE będzie wykonywać mandat w sytuacji, która może ulec pogorszeniu i mogłaby przeszkodzić w osiągnięciu celów działań zewnętrznych Unii, określonych w art. 21 Traktatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji (WPZiB) 2015/2005 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

Specjalny Przedstawiciel Unii Europejskiej

Mandat Franza-Michaela SKJOLDA MELLBINA jako SPUE w Afganistanie zostaje przedłużony do dnia 31 sierpnia 2017 r. W oparciu o ocenę dokonaną przez Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (KPiB) oraz wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (WP) Rada może zadecydować, że mandat SPUE zostanie zakończony wcześniej.";

2)
art. 2 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 2

Cele strategiczne

SPUE reprezentuje Unię i propaguje cele strategiczne Unii w Afganistanie, ściśle koordynując działania z przedstawicielami państw członkowskich w Afganistanie. SPUE w szczególności:

a) przyczynia się do realizacji wspólnej deklaracji UE i Afganistanu, strategii UE w Afganistanie na lata 2014-2016 oraz do opracowywania nowej strategii UE w Afganistanie na lata 2017-2020, a także, w stosownych przypadkach, do wdrażania umowy UE-Afganistan o współpracy na rzecz partnerstwa i rozwoju oraz wspólnej drogi naprzód w kwestiach migracji w stosunkach między Afganistanem a UE;

b) wspiera dialog polityczny między Unią a Afganistanem;

c) wspiera kluczową rolę Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) w Afganistanie, ze szczególnym naciskiem na przyczynianie się do lepszego koordynowania pomocy międzynarodowej, wspomagając tym samym realizację ustaleń z konferencji w Bonn, Chicago, Tokio, Londynie i Brukseli oraz realizację odpowiednich rezolucji ONZ;

d) wspiera afgański proces reform na rzecz ustanowienia wiarygodnej i skutecznej policji działającej zgodnie ze standardami międzynarodowymi, w ramach praworządności, i z pełnym poszanowaniem praw człowieka.";

3)
art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Mandat

Aby wypełnić mandat, SPUE ściśle współpracując z przedstawicielami państw członkowskich w Afganistanie:

a) promuje stanowisko Unii w sprawie procesu politycznego i rozwoju wydarzeń w Afganistanie;

b) utrzymuje ścisłe kontakty z właściwymi afgańskimi instytucjami - w szczególności z rządem i parlamentem, jak również z władzami lokalnymi - oraz wspiera ich rozwój. Należy również utrzymywać kontakty z innymi afgańskimi ugrupowaniami politycznymi i właściwymi podmiotami w Afganistanie, w szczególności z odpowiednimi podmiotami społeczeństwa obywatelskiego;

c) utrzymuje ścisłe kontakty z właściwymi podmiotami międzynarodowymi i regionalnymi w Afganistanie, w szczególności ze Specjalnym Przedstawicielem Sekretarza Generalnego ONZ i ze Starszym Przedstawicielem Cywilnym Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) oraz z innymi kluczowymi partnerami i organizacjami;

d) doradza w zakresie postępów osiągniętych w realizacji celów wspólnej deklaracji UE i Afganistanu, strategii UE w Afganistanie na lata 2014-2016, umowy UE-Afganistan o współpracy na rzecz partnerstwa i rozwoju (CAPD), a także ustaleń z konferencji w Bonn, Chicago, Tokio, Londynie i Brukseli, w szczególności w następujących dziedzinach:

(i) budowanie potencjału cywilnego, zwłaszcza poniżej szczebla krajowego;

(ii) dobre rządy, walka z korupcją oraz tworzenie instytucji niezbędnych do zapewniania praworządności, zwłaszcza niezależnego sądownictwa;

(iii) reforma ordynacji wyborczej i reformy konstytucyjne;

(iv) reformy sektora bezpieczeństwa, w tym wzmocnienie instytucji sądowniczych oraz praworządności, krajowej armii i policji, w szczególności rozwój policji cywilnej;

(v) wspieranie wzrostu gospodarczego, w szczególności przez rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich;

(vi) poszanowanie przez Afganistan zobowiązań międzynarodowych dotyczących praw człowieka, w tym poszanowanie praw osób należących do mniejszości oraz praw kobiet i dzieci;

(vii) poszanowanie zasad demokratycznych i praworządności;

(viii) wspieranie udziału kobiet w administracji publicznej, społeczeństwie obywatelskim oraz - zgodnie z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 1325 (2000) - w procesach pokojowych;

(ix) poszanowanie przez Afganistan zobowiązań międzynarodowych, między innymi współpraca w ramach międzynarodowych starań na rzecz zwalczania terroryzmu, handlu narkotykami, handlu ludźmi oraz rozprzestrzeniania broni konwencjonalnej i broni masowego rażenia oraz powiązanych z nią materiałów;

(x) ułatwianie pomocy humanitarnej oraz uporządkowanego powrotu uchodźców i przesiedleńców wewnętrznych; oraz

(xi) zwiększanie skuteczności unijnej obecności i unijnych działań w Afganistanie oraz wkład do:

- przygotowywania, na wniosek Rady, sprawozdania z realizacji strategii UE w Afganistanie na lata 2014- 2016,

- przygotowywania nowej strategii UE-Afganistan na lata 2017-2020,

- realizacji wspólnej drogi naprzód w kwestiach migracji w stosunkach między Afganistanem a UE;

e) wspiera rozwijanie policji w Afganistanie poprzez:

(i) monitorowanie oraz doradzanie władzom afgańskim na szczeblu strategicznym w celu poprawy długoterminowego rozwijania przywództwa i zdolności podejmowania decyzji z myślą o wspieraniu działania policji cywilnej w ramach afgańskiej policji krajowej;

(ii) monitorowanie oraz doradzanie ministerstwu spraw wewnętrznych w wybranych aspektach dotyczących reformy tego ministerstwa i profesjonalizacji afgańskiej policji krajowej, takich jak wdrożenie polityk dotyczących współpracy policji ze społecznością lokalną, działań policji na podstawie informacji wywiadowczych, prowadzenia postępowań karnych;

(iii) monitorowanie oraz doradzanie istniejącemu w ramach ministerstwa sprawiedliwości centrum sądownictwa antykorupcyjnego w kwestiach rozwijania zdolności i możliwości zwalczania korupcji na wyższych szczeblach sektora publicznego;

f) aktywnie uczestniczy w lokalnych forach koordynacji, takich jak wspólna rada koordynująca i monitorująca, wyczerpująco informując nieuczestniczące państwa członkowskie o decyzjach podejmowanych na tych szczeblach;

g) uczestniczy w konferencjach międzynarodowych dotyczących Afganistanu i doradza w sprawie stanowiska Unii na takich konferencjach, w ścisłej współpracy z władzami afgańskimi i głównymi partnerami międzynarodowymi;

h) odgrywa aktywną rolę we wspieraniu współpracy regionalnej, uczestnicząc w tym celu w odpowiednich inicjatywach, takich jak »Serce Azji«/proces stambulski i Konferencja Regionalnej Współpracy Gospodarczej w sprawie Afganistanu (RECCA);

i) przyczynia się do realizacji polityki Unii w dziedzinie praw człowieka oraz wytycznych UE w sprawie praw człowieka, zwłaszcza w odniesieniu do kobiet i dzieci na obszarach dotkniętych konfliktem, w szczególności poprzez monitorowanie rozwoju sytuacji w tym zakresie i reagowanie na tę sytuację;

j) w stosownych przypadkach wspiera proces pokojowy - kierowany przez Afgańczyków i obejmujący całe społeczeństwo - który ma doprowadzić do wynegocjowanych rozwiązań politycznych i do trwałego pojednania, zgodnie z pkt 25 komunikatu uczestników brukselskiej konferencji w sprawie Afganistanu - partnerstwo na rzecz dobrobytu i pokoju.";

4)
w art. 5 ust. 1 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Finansowa kwota odniesienia przewidziana na pokrycie wydatków związanych z mandatem SPUE w okresie od dnia 1 marca 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2017 r. wynosi 5 700 000 EUR";

5)
art. 14 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 14

Przegląd

Wdrożenie niniejszej decyzji i jej spójność z innymi działaniami Unii w regionie podlegają regularnym przeglądom. Przed wygaśnięciem mandatu, SPUE przedstawi Radzie, WP i Komisji kompleksowe sprawozdanie z jego wykonania.".

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 lutego 2017 r.

W imieniu Rady

E. BARTOLO

Przewodniczący

1 Decyzja Rady 2013/393/WPZiB z dnia 22 lipca 2013 r. w sprawie zmiany decyzji 2013/382/WPZiB przedłużającej mandat Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej w Afganistanie (Dz.U. L 198 z 23.7.2013, s. 47).
2 Decyzja Rady (WPZiB) 2015/2005 z dnia 10 listopada 2015 r. przedłużająca mandat Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej w Afganistanie (Dz.U. L 294 z 11.11.2015, s. 53).

Zmiany w prawie

KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024