Rozporządzenie delegowane 2017/2194 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do zleceń pakietowych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2017/2194
z dnia 14 sierpnia 2017 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do zleceń pakietowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 648/2012 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zlecenia pakietowe są powszechne we wszystkich klasach aktywów i mogą obejmować wiele różnych komponentów z tej samej klasy aktywów lub z różnych klas aktywów. Zlecenia pakietowe mogą zatem obejmować nieograniczoną liczbę kombinacji komponentów. W związku z powyższym należy przyjąć całościowe podejście do ustalania jakościowych kryteriów identyfikacji tych zleceń pakietowych, które należy uznać za znormalizowane i będące przedmiotem częstego obrotu, a co za tym idzie - za mające, jako całość, płynny rynek. W celu uwzględnienia szczególnych cech różnych rodzajów zleceń pakietowych kryteria jakościowe powinny obejmować ogólne kryteria mające zastosowanie do wszystkich klas aktywów, jak również szczególne kryteria mające zastosowanie do różnych klas aktywów wchodzących w skład zlecenia pakietowego.

(2) Określenie klas instrumentów pochodnych podlegających obowiązkowi obrotu zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 600/2014 wymaga, aby instrumenty pochodne w ramach tych klas były znormalizowane i wystarczająco płynne. Należy zatem uznać, że dla zlecenia pakietowego jako całości istnieje płynny rynek, w przypadku gdy wszystkie komponenty tego zlecenia pakietowego należą do tej samej klasy aktywów i podlegają obowiązkowi obrotu. Zleceń pakietowych, w przypadku których wszystkie komponenty są powyżej pewnej wielkości lub które obejmują dużą liczbę komponentów, nie uznaje się jednak za wystarczająco znormalizowane ani płynne. W związku z tym należy określić, że zlecenia pakietowe, w ramach których wszystkie komponenty podlegają obowiązkowi obrotu, należy uznać za posiadające płynny rynek, jeśli zlecenie pakietowe składa się z nie więcej niż czterech komponentów lub jeśli nie wszystkie komponenty tego zlecenia pakietowego są powyżej wielkości, której skala jest duża w porównaniu z normalną wielkością rynkową.

(3) Możliwość obrotu instrumentami finansowymi w systemie obrotu wskazuje na to, że instrumenty te są znormalizowane i stosunkowo płynne. Z tego względu należy uznać, że w przypadku gdy wszystkie komponenty danego zlecenia pakietowego są dostępne do obrotu w systemie obrotu, zlecenie to jako całość ma potencjalny płynny rynek. Zlecenie pakietowe należy uznać za dostępne do obrotu, jeżeli system obrotu zapewnia swoim członkom, uczestnikom lub klientom możliwość zawierania tego zlecenia.

(4) Chociaż istnieje możliwość obrotu zleceniami pakietowymi z wieloma różnymi komponentami, płynność skoncentrowana jest w pakietach składających się wyłącznie z komponentów z tej samej klasy aktywów, takich jak instrumenty pochodne stopy procentowej, instrumenty pochodne na akcje, kredytowe instrumenty pochodne lub towarowe instrumenty pochodne. W związku z tym zlecenia pakietowe, które składają się wyłącznie z instrumentów pochodnych należących do jednej z tych klas aktywów, powinny kwalifikować się do tego, aby uznać je za mające płynny rynek, natomiast zlecenia pakietowe, które składają się z komponentów pochodnych należących do więcej niż jednej z wymienionych klas aktywów, nie są przedmiotem częstego obrotu, a co za tym idzie, nie mają płynnego rynku. Ponadto zleceń pakietowych, które zawierają komponenty należące do klas aktywów innych niż instrumenty pochodne stopy procentowej, instrumenty pochodne na akcje, kredytowe instrumenty pochodne lub towarowe instrumenty pochodne, nie uważa się za mające płynny rynek.

(5) Należy zatem określić metodykę na potrzeby wskazywania, czy dla zlecenia pakietowego jako całości istnieje płynny rynek, również wówczas, gdy jednego lub więcej komponentów zlecenia pakietowego nie uznaje się za mające płynny rynek lub gdy skala tych komponentów jest duża w porównaniu z normalną wielkością rynkową. Zleceń pakietowych, w ramach których żaden z komponentów nie ma płynnego rynku, wszystkie komponenty są komponentami o dużej skali w porównaniu z normalną wielkością rynkową lub które są kombinacją komponentów niemających płynnego rynku oraz komponentów, których skala jest duża w porównaniu z normalną wielkością rynkową, nie uznaje się jednak za znormalizowane ani będące przedmiotem częstego obrotu, w związku z czym dane zlecenie pakietowe jako całość należy uznać za niemające płynnego rynku.

(6) W przypadku zleceń pakietowych składających się ze swapów stóp procentowych większość transakcji skoncentrowana jest w zleceniach pakietowych, których komponenty mają określone referencyjne okresy zapadalności. Wyłącznie te zlecenia pakietowe należy zatem uznać za płynne jako całość. W celu odzwierciedlenia charakterystycznych cech różnych swapów stóp procentowych istotne jest, aby odróżnić umowy zaczynające się niezwłocznie po zawarciu transakcji od umów zaczynających się w określonym z góry terminie w przyszłości. Okres zapadalności kontraktu powinno obliczać się na podstawie daty, z którą obowiązki wynikające z kontraktu wchodzą w życie, tj. na podstawie dnia rozpoczęcia transakcji (ang. effective date). W celu uwzględnienia charakterystyki płynnościowej tych kontraktów, jak również w celu uniknięcia obchodzenia przepisów okresy zapadalności nie powinny być interpretowane jednak zbyt ściśle, lecz raczej jako odstępy czasu jak najbardziej zbliżone do referencyjnego okresu zapadalności.

(7) Wielu uczestników rynku zawiera zlecenia pakietowe składające się z dwóch kontraktów, które mają różne daty wygaśnięcia. W dużym stopniu znormalizowane i będące przedmiotem częstego obrotu są w szczególności kontrakty terminowe podlegające rolowaniu. Zlecenia pakietowe tego typu są wykorzystywane w celu zastąpienia pozycji w kontrakcie, który wygasa najszybciej, pozycją w kontrakcie wygasającym w kolejnym terminie wygaśnięcia, tym samym umożliwiając uczestnikom rynku utrzymanie pozycji inwestycyjnej przez okres wykraczający poza pierwotny termin wygaśnięcia kontraktu. Należy zatem uznać, że istnieje płynny rynek dla tego rodzaju zleceń pakietowych jako całości.

(8) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy niniejszego rozporządzenia oraz przepisy ustanowione rozporządzeniem (UE) nr 600/2014 były stosowane od tej samej daty.

(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).

(10) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zlecenia pakietowe, dla których jako całości istnieje płynny rynek

Płynny rynek istnieje dla zlecenia pakietowego jako całości, jeżeli został spełniony jeden z poniższych warunków:

a)
zlecenie pakietowe składa się z nie więcej niż czterech komponentów, które należą do kategorii instrumentów pochodnych uznanych za podlegające obowiązkowi obrotu w odniesieniu do instrumentów pochodnych zgodnie z procedurą opisaną w art. 32 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, o ile nie zachodzi jedna z poniższych okoliczności:
(i)
wszystkie komponenty zlecenia pakietowego są komponentami o dużej skali w porównaniu z normalną wielkością rynkową;
(ii)
komponenty zlecenia pakietowego nie należą wyłącznie do jednej z klas aktywów, o których mowa w załączniku III do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/583 3 ;
b)
zlecenie pakietowe spełnia wszystkie następujące warunki:
(i)
wszystkie komponenty zlecenia pakietowego są dostępne do obrotu w tym samym systemie obrotu;
(ii)
wszystkie komponenty zlecenia pakietowego podlegają obowiązkowi rozliczania zgodnie z art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 4  lub obowiązkowi rozliczania zgodnie z art. 29 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014;
(iii)
przynajmniej jeden z komponentów zlecenia pakietowego ma płynny rynek lub nie jest komponentem o dużej skali w porównaniu z normalną wielkością rynkową;
(iv)
zlecenie pakietowe spełnia kryteria mające zastosowanie do odpowiednich klas aktywów, określone w art. 2, 3, 4 lub 5.
Artykuł  2

Kryteria właściwe dla danej klasy aktywów mające zastosowanie do zleceń pakietowych składających się wyłącznie z instrumentów pochodnych stopy procentowej

Kryteria właściwe dla danej klasy aktywów, o których mowa w art. 1 lit. b) pkt (iv), mające zastosowanie do zleceń pakietowych składających się wyłącznie z instrumentów pochodnych stopy procentowej, o których mowa w sekcji 5 załącznika III do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583, są następujące:

a)
zlecenie pakietowe ma nie więcej niż trzy komponenty;
b)
wszystkie komponenty zlecenia pakietowego należą do tej samej podklasy aktywów, o których mowa w sekcji 5 załącznika III do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583;
c)
wszystkie komponenty zlecenia pakietowego są denominowane w tej samej walucie referencyjnej EUR, USD lub GBP;
d)
w przypadku gdy zlecenie pakietowe składa się ze swapów stóp procentowych, okres zapadalności komponentów tego zlecenia pakietowego wynosi 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 15, 20 lub 30 lat;
e)
w przypadku gdy zlecenie pakietowe składa się z komponentów będących kontraktami terminowymi typu futures na stopę procentową, komponenty te należą do jednej z poniższych kategorii:
(i)
kontrakty z terminem wygaśnięcia nieprzekraczającym 6 miesięcy - w przypadku kontraktów terminowych typu futures na stopę procentową opartych na trzymiesięcznej stopie procentowej;
(ii)
kontrakty z terminem wygaśnięcia najbliższym obecnemu terminowi - w przypadku kontraktów terminowych typu futures na stopę procentową opartych na dwu-, pięcio- i dziesięcioletniej stopie procentowej;
f)
jeżeli zlecenie pakietowe składa się z kontraktów typu futures na obligacje, zlecenie pakietowe zastępuje pozycję w kontrakcie, który wygasa najszybciej, pozycją w kontrakcie o tym samym instrumencie bazowym, wygasającym w kolejnym terminie wygaśnięcia.

Do celów lit. d) uznaje się, że komponent zlecenia pakietowego ma okres zapadalności wynoszący 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 15, 20 lub 30 lat, jeżeli okres między datą rozpoczęcia transakcji, której przedmiotem jest dany kontrakt, a datą wygaśnięcia kontraktu odpowiada jednemu z okresów, o których mowa w lit. d), z przybliżeniem ± pięć dni.

Artykuł  3

Kryteria właściwe dla danej klasy aktywów mające zastosowanie do zleceń pakietowych składających się wyłącznie z instrumentów pochodnych na akcje

Kryteria właściwe dla danej klasy aktywów, o których mowa w art. 1 lit. b) pkt (iv), mające zastosowanie do zleceń pakietowych składających się wyłącznie z instrumentów pochodnych na akcje, o których mowa w sekcji 6 załącznika III do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583, są następujące:

a)
zlecenie pakietowe ma nie więcej niż dwa komponenty;
b)
wszystkie komponenty zlecenia pakietowego należą do tej samej podklasy aktywów, o których mowa w sekcji 6 załącznika III do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/583;
c)
wszystkie komponenty zlecenia pakietowego są denominowane w tej samej walucie referencyjnej EUR, USD lub GBP;
d)
wszystkie komponenty zlecenia pakietowego mają ten sam indeks bazowy;
e)
termin wygaśnięcia wszystkich komponentów zlecenia pakietowego nie przekracza 6 miesięcy;
f)
w przypadku gdy zlecenie pakietowe zawiera opcje, wszystkie opcje mają tę samą datę wygaśnięcia.
Artykuł  4

Kryteria właściwe dla danej klasy aktywów mające zastosowanie do zleceń pakietowych składających się wyłącznie z kredytowych instrumentów pochodnych

Kryteria właściwe dla danej klasy aktywów, o których mowa w art. 1 lit. b) pkt (iv), mające zastosowanie do zleceń pakietowych składających się wyłącznie z kredytowych instrumentów pochodnych, o których mowa w sekcji 9 załącznika III do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583, są następujące:

a)
zlecenie pakietowe ma nie więcej niż dwa komponenty;
b)
wszystkie komponenty zlecenia pakietowego to indeksowane swapy ryzyka kredytowego, o których mowa w sekcji 9 załącznika III do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/583;
c)
wszystkie komponenty zlecenia pakietowego są denominowane w tej samej walucie referencyjnej EUR lub USD;
d)
wszystkie komponenty zlecenia pakietowego mają ten sam indeks bazowy;
e)
okres zapadalności wszystkich komponentów zlecenia pakietowego wynosi 5 lat;
f)
zlecenie pakietowe zastępuje pozycję w ostatniej wersji serii indeksu (indeks o statusie "off-the-run", bezpośrednio poprzedzający bieżącą wersję indeksu) pozycją w najnowszej, bieżącej wersji indeksu (indeks o statusie "on-the-run").
Artykuł  5

Kryteria właściwe dla danej klasy aktywów mające zastosowanie do zleceń pakietowych składających się wyłącznie z towarowych instrumentów pochodnych

Kryteria właściwe dla danej klasy aktywów, o których mowa w art. 1 lit. b) pkt (iv), mające zastosowanie do zleceń pakietowych składających się wyłącznie z towarowych instrumentów pochodnych, o których mowa w sekcji 7 załącznika III do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583, są następujące:

a)
zlecenie pakietowe ma nie więcej niż dwa komponenty;
b)
wszystkie komponenty zlecenia pakietowego to towarowe instrumenty pochodne o charakterze kontraktów terminowych typu futures, o których mowa w sekcji 7 załącznika III do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/583;
c)
wszystkie komponenty zlecenia pakietowego mają ten sam towar jako instrument bazowy, określony na najwyższym poziomie szczegółowości, jak wskazano w tabeli 2 w załączniku do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/585 5 ;
d)
wszystkie komponenty zlecenia pakietowego są denominowane w tej samej walucie referencyjnej EUR, USD lub GBP;
e)
zlecenie pakietowe zastępuje pozycję w kontrakcie, który wygasa najszybciej, pozycją w kontrakcie wygasającym w kolejnym terminie wygaśnięcia.
Artykuł  6

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 3 stycznia 2018 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 14 sierpnia 2017 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. ustanawiające Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmieniające decyzję nr 716/2009/WE i uchylające decyzję Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/583 z dnia 14 lipca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie przejrzystości dla systemów obrotu i firm inwestycyjnych w odniesieniu do obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych, uprawnień do emisji oraz instrumentów pochodnych (Dz.U. L 87 z 31.3.2017, s. 229).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1).
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/585 z dnia 14 lipca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących norm i formatów danych dla danych referencyjnych instrumentów finansowych i środków technicznych dotyczących uzgodnień, jakie zostaną dokonane pomiędzy Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych i właściwymi organami (Dz.U. L 87 z 31.3.2017, s. 368).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.312.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2017/2194 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do zleceń pakietowych
Data aktu: 14/08/2017
Data ogłoszenia: 28/11/2017
Data wejścia w życie: 03/01/2018, 18/12/2017