Decyzja wykonawcza 2017/1791 stanowiąca, że tymczasowe zawieszenie preferencyjnego cła na podstawie art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 20/2013 nie jest odpowiednie w odniesieniu do przywozu bananów pochodzących z Gwatemali

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2017/1791
z dnia 4 października 2017 r.
stanowiąca, że tymczasowe zawieszenie preferencyjnego cła na podstawie art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 20/2013 nie jest odpowiednie w odniesieniu do przywozu bananów pochodzących z Gwatemali

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 20/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie wprowadzenia w życie dwustronnej klauzuli ochronnej i mechanizmu stabilizacyjnego dotyczącego bananów, zawartych w Umowie ustanawiającej stowarzyszenie między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ameryką Środkową, z drugiej strony 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Mechanizm stabilizacyjny dotyczący bananów został wprowadzony na mocy Umowy ustanawiającej stowarzyszenie między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ameryką Środkową, z drugiej strony 2  ("umowa"), która to umowa zaczęła być stosowana tymczasowo w odniesieniu do krajów Ameryki Środkowej w 2013 r., a w odniesieniu do Gwatemali - w dniu 1 grudnia 2013 r.

(2) Zgodnie z mechanizmem stabilizacyjnym, wprowadzonym w życie rozporządzeniem (UE) nr 20/2013, w razie przekroczenia wielkości progowej przywozu świeżych bananów (pozycja 0803 00 19 Nomenklatury scalonej Unii Europejskiej z dnia 1 stycznia 2012 r.) z jednego z tych państw Komisja może, w trybie pilnym, o którym mowa w art. 14 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 20/2013, przyjąć akt wykonawczy, na mocy którego może ona tymczasowo zawiesić cło preferencyjne stosowane do przywozu świeżych bananów z tego państwa albo ustalić, że takie zawieszenie cła nie jest odpowiednie.

(3) Dnia 23 sierpnia 2017 r. przywóz do Unii świeżych bananów pochodzących z Gwatemali przekroczył próg 67 500 ton określony w umowie.

(4) W tym kontekście na mocy art. 15 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 20/2013 Komisja wzięła pod uwagę wpływ omawianego przywozu na sytuację unijnego rynku bananów w celu ustalenia, czy należy zawiesić preferencyjną stawkę celną. Komisja zbadała wpływ przedmiotowego przywozu na poziom cen w Unii, stan przywozu z innych źródeł oraz ogólną stabilność unijnego rynku świeżych bananów.

(5) W momencie przekroczenia progu ustalonego na 2017 r. przywóz świeżych bananów z Gwatemali stanowił jedynie 2 % całkowitego przywozu do Unii świeżych bananów objętych mechanizmem stabilizacyjnym. Przywóz z Gwatemali stanowił ponadto zaledwie 1,8 % całkowitego przywozu świeżych bananów do Unii Europejskiej.

(6) Przywóz z dużych państw wywozu, z którymi Unia również zawarła umowy o wolnym handlu - a mianowicie z Kolumbii, Ekwadoru i Kostaryki - wynosił odpowiednio 47,4 %, 51,1 % i 50,4 % progów określonych dla tych państw. "Niewykorzystane" ilości w ramach mechanizmu stabilizacyjnego (około 3 mln ton) są znacznie wyższe niż całkowity przywóz z Gwatemali do chwili obecnej (68 400 ton).

(7) Średnia cena importowa z Gwatemali wynosiła 573 EUR/t w pierwszych sześciu miesiącach 2017 r., czyli była o 15 % niższa niż średnie ceny przywozu świeżych bananów z innych państw do Unii. Wielkość przywozu pozostała jednak na bardzo niskim poziomie, jak wspomniano w motywie 5.

(8) Średnia cena hurtowa bananów na rynku unijnym wykazuje zazwyczaj tendencję spadkową do końca lipca, a następnie rośnie. W wyniku tej tendencji średnia cena hurtowa bananów (niezależnie od pochodzenia) w lipcu 2017 r. (918 EUR/t) była rzeczywiście 8 % niższa od średniej ceny w pierwszym półroczu. Na podstawie średniej z trzech tygodni średni poziom cen hurtowych bananów żółtych produkowanych w UE w lipcu 2017 r. (910 EUR/t) pozostał jednak na tym samym poziomie (odnotowanych cen) co w poprzednich latach (odpowiednio 910 EUR/t, 880 EUR/t i 900 EUR/t).

(9) Na obecnym etapie nic nie wskazuje zatem, by stabilność rynku unijnego została zakłócona przez przekraczający określoną roczną wielkość progową przywóz świeżych bananów z Gwatemali ani by miało to jakikolwiek istotny wpływ na sytuację producentów unijnych.

(10) Ponadto nic nie wskazuje, by sytuacja gospodarcza w regionach najbardziej oddalonych Unii w sierpniu 2017 r. miała ulec poważnemu pogorszeniu, ani by istniało takie zagrożenie.

(11) W związku z tym zawieszenie preferencyjnego cła na przywóz bananów pochodzących z Gwatemali nie wydaje się odpowiednie na obecnym etapie.

(12) Jako że roczna wielkość progowa została przekroczona już w sierpniu, Komisja będzie stale monitorować sytuację w tym zakresie oraz w odpowiednim czasie ponownie oceni sytuację na rynku bananów, co może skutkować przyjęciem odpowiednich środków - mimo że łączny przywóz z Gwatemali na rynek Unii jest niewielki,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Tymczasowe zawieszenie preferencyjnego cła na przywóz świeżych bananów sklasyfikowanych do pozycji 0803 00 19 Nomenklatury scalonej Unii Europejskiej i pochodzących z Gwatemali nie jest odpowiednie.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 października 2017 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 17 z 19.1.2013, s. 13.
2 Dz.U. L 346 z 15.12.2012, s. 1.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.257.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2017/1791 stanowiąca, że tymczasowe zawieszenie preferencyjnego cła na podstawie art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 20/2013 nie jest odpowiednie w odniesieniu do przywozu bananów pochodzących z Gwatemali
Data aktu: 04/10/2017
Data ogłoszenia: 05/10/2017
Data wejścia w życie: 05/10/2017