Decyzja 2017/1741 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Drugiej Inicjatywy w zakresie Leków Innowacyjnych za rok budżetowy 2015

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1741
z dnia 27 kwietnia 2017 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Drugiej Inicjatywy w zakresie Leków Innowacyjnych za rok budżetowy 2015

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Drugiej Inicjatywy w zakresie Leków Innowacyjnych za rok budżetowy 2015,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych za rok budżetowy 2015 wraz z odpowiedzią Wspólnego Przedsięwzięcia 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności dotyczące rachunków 2 , jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2015 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2017 r. w sprawie udzielenia Wspólnemu Przedsięwzięciu absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2015 (05875/2017 - C8-0089/2017),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 209,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 557/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Drugiej Inicjatywy w zakresie Leków Innowacyjnych 4 , w szczególności jego art. 12,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 110/2014 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie modelowego rozporządzenia finansowego dla organów realizujących partnerstwa publiczno-prywatne, o których mowa w art. 209 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 5 ,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0083/2017),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Drugiej Inicjatywy w zakresie Leków Innowacyjnych absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia za rok budżetowy 2015;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Drugiej Inicjatywy w zakresie Leków Innowacyjnych, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1742

z dnia 27 kwietnia 2017 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Drugiej Inicjatywy w zakresie Leków Innowacyjnych za rok budżetowy 2015

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Drugiej Inicjatywy w zakresie Leków Innowacyjnych za rok budżetowy 2015,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0083/2017),
A.
mając na uwadze, że Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Realizacji Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych (zwane dalej "Wspólnym Przedsiębiorstwem IMI") zostało ustanowione w grudniu 2007 r. na okres 10 lat w celu znaczącej poprawy skuteczności i wydajności procesu opracowywania leków, co w perspektywie długoterminowej miałoby doprowadzić do tego, że sektor farmaceutyczny będzie produkował skuteczniejsze i bezpieczniejsze leki innowacyjne,
B.
mając na uwadze, że po przyjęciu rozporządzenia Rady (UE) nr 557/2014 w maju 2014 r. Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Drugiej Inicjatywy w zakresie Leków Innowacyjnych (zwane dalej "Wspólnym Przedsięwzięciem IMI 2") zastąpiło Wspólne Przedsiębiorstwo IMI w czerwcu 2014 r. w celu ukończenia prac badawczych w ramach siódmego programu ramowego; rozporządzenie wydłużyło również czas trwania Wspólnego Przedsięwzięcia do dnia 31 grudnia 2024 r.,
C.
mając na uwadze, że członkami założycielami Wspólnego Przedsięwzięcia są Unia reprezentowana przez Komisję i Europejska Federacja Producentów Leków i Stowarzyszeń Farmaceutycznych (EFPIA),
D.
mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie rozpoczęło autonomiczną działalność w dniu 16 listopada 2009 r.,
E.
mając na uwadze, że maksymalny wkład Unii na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia przez okres 10 lat wynosi 1 000 000 000 EUR i kwota ta ma zostać wypłacona z budżetu siódmego programu ramowego, a członkowie założyciele wniosą równy wkład na pokrycie bieżących kosztów, przy czym każdy z nich wniesie kwotę nieprzekraczającą 4 % łącznego wkładu Unii,
F.
mając na uwadze, że maksymalny wkład Unii na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 przez okres 10 lat wynosi 1 638 000 000 EUR, przy czym kwota zostanie wypłacona z budżetu programu "Horyzont 2020", a członkowie, inni niż Komisja, wniosą 50 % wkładu w pokrycie bieżących kosztów oraz powinni wnieść wkład pieniężny lub rzeczowy w pokrycie kosztów operacyjnych, o wartości równiej wkładowi finansowemu Unii.

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zauważa, że zdaniem Trybunału Obrachunkowego (zwanego dalej "Trybunałem") roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2015 r. oraz wyniki jego transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji;
2.
zauważa, że Trybunał wydał pozytywną opinię w sprawie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia za rok 2015, i stwierdza, że Wspólne Przedsięwzięcie osiągnęło próg istotności;
3.
zauważa, że gotowy do wykonania ostateczny budżet Wspólnego Przedsięwzięcia na rok budżetowy 2015 przewidywał kwotę środków na zobowiązania w wysokości 315 269 000 EUR oraz kwotę środków na płatności w wysokości 195 411 000 EUR;
4.
zauważa, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2015 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 91,04 %, co oznacza spadek o 1,34 % w porównaniu z rokiem 2014; zwraca uwagę, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 72,68 %, co oznacza spadek o 1,22 % w porównaniu z rokiem 2014; zauważa też, na podstawie informacji udzielonych przez Wspólne Przedsięwzięcie, że niższy niż oczekiwany poziom wykorzystania środków na płatności był spowodowany przede wszystkim opóźnieniami w negocjacjach dotyczących niektórych projektów w ramach programu "Horyzont 2020"; zauważa, że w zakresie działań operacyjnych wskaźnik wykonania budżetu wyniósł 91,17 % w przypadku środków na zobowiązania oraz 72,74 % w przypadku środków na płatności;
5.
zauważa, że do końca 2015 r. Wspólne Przedsięwzięcie zaciągnęło zobowiązania w łącznej wysokości 966 000 000 EUR i dokonało płatności na łączną kwotę 538 100 000 EUR (55,7 % zobowiązań operacyjnych) z zasobów finansowanych przez UE w ramach siódmego programu ramowego; zauważa ponadto, że wysoki poziom zobowiązań pozostających do spłaty wynikał głównie z powolnego i opóźnionego rozpoczęcia działań w pierwszych latach Wspólnego Przedsięwzięcia i zostanie wykorzystany do pokrycia przyszłych płatności z tytułu podpisanych umów o udzielenie dotacji obowiązujących do końca 2021 r.;
6.
zauważa, że z łącznej kwoty zasobów określonych w ramach siódmego programu ramowego na wkłady niepieniężne i pieniężne innych członków wynoszącej 1 mld EUR, do końca 2015 r. Wspólnemu Przedsięwzięciu przekazano sprawozdania dotyczące wkładów niepieniężnych na kwotę 503 100 000 EUR, przeznaczonych na działania operacyjne, z czego 321 800 000 EUR, czyli 63,9 %, zostało zatwierdzonych przez Radę Zarządzającą;
7.
zauważa, że z łącznej kwoty zasobów w wysokości 1 638 000 000 EUR przeznaczonej na działania operacyjne i administracyjne, które mają zostać sfinansowane przez Unię w ramach programu "Horyzont 2020", Wspólne Przedsięwzięcie zaciągnęło zobowiązania operacyjne na kwotę 351 700 000 EUR i dokonało płatności na kwotę 45 900 000 EUR (co stanowi 13 % zobowiązań operacyjnych); stwierdza, że niski poziom płatności wynikł głównie z opóźnień w negocjacjach umów dotyczących programu "Horyzont 2020" z partnerami branżowymi;
8.
zauważa, że z łącznej kwoty zasobów w wysokości 1 425 000 000 EUR ustalonej w ramach programu "Horyzont 2020" na wkłady niepieniężne i pieniężne członków, do końca 2015 r. Wspólnemu Przedsięwzięciu przekazano sprawozdania dotyczące 68 600 000 EUR; 11 umów o udzielenie dotacji podpisanych w ramach programu "Horyzont 2020" zawiera zobowiązanie wniesienia wkładów niepieniężnych w wysokości 123,5 mln euro;
9.
zauważa, że we wrześniu 2015 r. Wspólne Przedsięwzięcie przekazało funkcję księgowego księgowemu Komisji;
10.
przypomina, że Trybunał w swoim sprawozdaniu zalecił, aby Komisja przedstawiła jasne wytyczne odnośnie do sprawozdawczości budżetowej Wspólnego Przedsięwzięcia i z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wytyczne te wydano w dniu 20 grudnia 2016 r. zgodnie z tym zaleceniem;

Strategia w zakresie zwalczania nadużyć finansowych

11.
zauważa, że strategia zwalczania nadużyć finansowych Wspólnego Przedsięwzięcia została przyjęta przez Radę Zarządzającą w lipcu 2015 r., aby uwzględnić zmiany wprowadzone przez program "Horyzont 2020";
12.
ubolewa nad faktem, że jeden przypadek podejrzenia o nadużycie finansowe został przedstawiony Europejskiemu Urzędowi ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) do oceny, który zadecydował o niewszczynaniu dochodzenia; zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie wszczęło zarówno audyt techniczny, jak i finansowy, i że audyt techniczny wykazał pewne uchybienia w pracy naukowej wykonanej przez jednego z beneficjentów, w związku z czym zakończono udział tego beneficjenta, co spowodowało odrzucenie odnośnych kosztów oraz zwrot kwoty w wysokości 398 115,65 EUR koordynatorowi projektu; zauważa, że audyt finansowy projektu został zakończony bez żadnych istotnych ustaleń; podkreśla w związku z tym ważną rolę demaskatorów i wewnętrznych procedur kontroli w wykrywaniu, zgłaszaniu i badaniu nieprawidłowości dotyczących wydatków z budżetu Unii, a ponadto w odzyskiwaniu sprzeniewierzonych środków;

Systemy kontroli wewnętrznej

13.
odnotowuje, że Służba Audytu Wewnętrznego przeprowadziła audyt mechanizmów kontroli ex ante zarządzania dotacjami i powiązanych procesów; podkreśla, że w dokumentach z kontroli ex ante Wspólnego Przedsięwzięcia stwierdzono już wcześniej uchybienia, oraz zauważa, że wynikiem kontroli były trzy zalecenia i że zgodnie z nimi Wspólne Przedsięwzięcie powinno przeprowadzać kontrole ex ante skuteczniej, wykorzystując bardziej zrównoważone podejście, oparte w większym stopniu na ocenie ryzyka, wzmocnić procedury kontroli leżące u podstaw świadectw kontroli sprawozdań finansowych oraz zapewnić lepszą sprawozdawczość w zakresie wyników kontroli ex ante; stwierdza, że wobec Wspólnego Przedsięwzięcia nie zostało wydane żadne krytyczne zalecenie i że od marca 2015 r. Wspólne Przedsięwzięcie wdraża zalecenia z audytu wydane przez Służbę Audytu Wewnętrznego;
14.
zauważa, że ustanowione zostały procedury kontroli ex ante na podstawie przeglądów dokumentacji finansowej i operacyjnej; zauważa również, że Wspólne Przedsięwzięcie przeprowadziło kontrole ex post w stosunku do beneficjentów dotacji; przyjmuje do wiadomości, że ujęty poziom błędu resztowego w przypadku kontroli ex post wyniósł 1,5 %;
15.
zauważa, że we Wspólnym Przedsięwzięciu ustanowiono wewnętrzne procedury kontroli w celu uzyskania wystarczającej pewności, że nadużycia finansowe i nieprawidłowości będą wykrywane i udaremniane;
16.
w świetle informacji uzyskanych od Wspólnego Przedsięwzięcia stwierdza fakt, że Wspólne Przedsięwzięcie poczyniło postępy we wdrażaniu działań uzgodnionych ze Służbą Audytu Wewnętrznego oraz że dwa zalecenia z audytów przeprowadzonych w poprzednich latach w odniesieniu do kluczowych wskaźników skuteczności działania i przeglądów okresowych sprawozdań dotyczących projektów zostały wdrożone przez kierownictwo w 2015 r. i zamknięte przez Służbę Audytu Wewnętrznego; zauważa ponadto, że w związku z jedynym zaległym zaleceniem dotyczącym wzmocnienia procesu monitorowania projektów i udoskonalenia systemów informatycznych Wspólne Przedsięwzięcie przeprowadziło uzgodnione działania i Służba Audytu Wewnętrznego zamknęła to zalecenie w kwietniu 2016 r.;

Inne

17.
zwraca uwagę, że 15,6 % beneficjentów w 2015 r. stanowiły MŚP, co stanowi niewielki spadek w porównaniu z 2014 r.; zachęca Wspólne Przedsięwzięcie do podejmowania dalszych wysiłków na rzecz większego udziału MŚP w jego projektach;
18.
przyjmuje do wiadomości, że Wspólne Przedsięwzięcie na wniosek organu udzielającego absolutorium w maju 2016 r. opublikowało szczegółowe sprawozdanie w sprawie społeczno-gospodarczych skutków projektów IMI;
19.
wzywa Komisję, aby zapewniła bezpośrednie zaangażowanie Wspólnego Przedsięwzięcia w proces przeglądu śródokresowego programu "Horyzont 2020" w zakresie dalszych uproszczeń i harmonizacji wspólnych przedsięwzięć.
1 Dz.U. C 473 z 16.12.2016, s. 57.
2 Dz.U. C 473 z 16.12.2016, s. 58.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 54.
5 Dz.U. L 38 z 7.2.2014, s. 2.

Zmiany w prawie

KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.252.356

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2017/1741 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Drugiej Inicjatywy w zakresie Leków Innowacyjnych za rok budżetowy 2015
Data aktu: 27/04/2017
Data ogłoszenia: 29/09/2017