Wytyczne EBC/2017/19 (2017/1404) zmieniające wytyczne EBC/2012/13 w sprawie TARGET2-Securities

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2017/1404
z dnia 23 czerwca 2017 r.
zmieniające wytyczne EBC/2012/13 w sprawie TARGET2-Securities (EBC/2017/19)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1, art. 12 ust. 1, art. 12 ust. 3 oraz art. 17, 18 i 22,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 16 marca 2016 r. Rada Prezesów zatwierdziła utworzenie Rady ds. Infrastruktury Rynku, nowego organu zarządzającego odpowiedzialnego za zadania techniczne oraz zadania dotyczące zarządzania operacyjnego w odniesieniu do infrastruktur i platform rynkowych.

(2) Tego samego dnia Rada Prezesów zatwierdziła utworzenie Komitetu ds. Infrastruktury Rynku i Płatności zastępującego Komitet ds. Systemów Płatności i Rozrachunku.

(3) Utworzona została grupa doradcza ds. infrastruktur rynkowych papierów wartościowych i zabezpieczeń (zwana dalej grupą "AMI SeCo") w celu przejęcia obowiązków grupy doradczej T2S w zakresie doradzania Eurosystemowi w kwestiach związanych z rozliczaniem i rozrachunkiem papierów wartościowych, zarządzaniem zabezpieczeniem i T2S.

(4) Wytyczne EBC/2012/13 1  powinny zatem zostać zmienione, aby odzwierciedlić zastąpienie Komitetu ds. Systemów Płatności i Rozrachunku przez Komitet ds. Infrastruktury Rynku i Płatności, utworzenie Rady ds. Infrastruktury Rynku, a także zastąpienie grupy doradczej T2S przez grupę AMI SeCo,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Zmiany

W wytycznych EBC/2012/13 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w artykule 2 dodaje się następujące definicje:

"(25) »grupa doradcza ds. infrastruktur rynkowych papierów wartościowych i zabezpieczeń« lub »grupa AMI SeCo« - organ doradczy, którego misją jest doradzanie Eurosystemowi w kwestiach dotyczących rozliczania i rozrachunku papierów wartościowych, zarządzania zabezpieczeniem oraz T2S i którego mandat jest opublikowany na stronie internetowej EBC;

(26) »Rada ds. Infrastruktury Rynku« - organ zarządzania, którego misją jest wspieranie Rady Prezesów poprzez zapewnianie utrzymywania i dalszego rozwijania infrastruktur i platform rynkowych Eurosystemu w obszarze rozrachunku gotówkowego, rozrachunku papierów wartościowych i zarządzania zabezpieczeniem w sposób zgodny z określonymi w Traktacie celami Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC), potrzebami biznesowymi ESBC, postępem technologicznym, jak również aktualnie mającymi zastosowanie wymogami regulacyjnymi i nadzorczymi;

(27) »Komitet ds. Infrastruktury Rynku i Płatności« - komitet Eurosystemu, którego zadaniem jest udzielanie organom decyzyjnym Eurosystemu pomocy w zakresie wykonywania statutowego obowiązku ESBC w postaci popierania sprawnego funkcjonowania systemów płatniczych, w tym aspektów ciągłości działania, lub następców prawnych tego komitetu.";

2)
w art. 2 pkt 18 otrzymuje brzmienie:

"(18) »Rada T2S« - organ zarządzania ustanowiony zgodnie z decyzją EBC/2012/6, którego zadania obejmują przedstawianie Radzie Prezesów projektów rozwiązań kluczowych kwestii strategicznych oraz realizowanie zadań o charakterze czysto technicznym w odniesieniu do T2S, działający jako jeden z wyspecjalizowanych składów Rady ds. Infrastruktury Rynku;";

3)
w art. 7 w ust. 1-3 wszystkie odniesienia do grupy doradczej T2S zastępuje się odniesieniami do grupy AMI SeCo;
4)
w art. 8 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W celu uniknięcia konfliktu interesów pomiędzy zapewnianiem przez Eurosystem usług T2S a funkcjami nadzorczymi Eurosystemu banki centralne Eurosystemu mają obowiązek zapewnić:

a) brak bezpośredniego zaangażowania członków Rady T2S w nadzór nad T2S lub nad depozytami papierów wartościowych, które korzystają z usług rozrachunku w T2S, w zakresie, w jakim takie zaangażowanie mogłoby spowodować powstanie rzeczywistego lub potencjalnego konfliktu z funkcjami pełnionymi przez nich jako członków Rady T2S. Ustanowione zostaną odpowiednie środki w celu identyfikacji takich konfliktów i zapobiegania im;

b) aby członkowie Rady T2S nie byli członkami Komitetu ds. Audytu Wewnętrznego (IAC) oraz nie byli na co dzień zaangażowani w prace poziomu 3;

c) oddzielenie działalności nadzorczej T2S od działalności operacyjnej T2S.";

5)
w art. 9 w ust. 3 i ust. 4 wszystkie odniesienia do Komitetu ds. Systemów Płatności i Rozrachunku (PSSC) zastępuje się odniesieniami do Komitetu ds. Infrastruktury Rynku i Płatności (MIPC);
6)
załącznik otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszych wytycznych.
Artykuł  2

Skuteczność

Niniejsze wytyczne stają się skuteczne z dniem zawiadomienia o nich krajowych banków centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro.

Artykuł  3

Adresaci

Niniejsze wytyczne są adresowane do wszystkich banków centralnych Eurosystemu.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 23 czerwca 2017 r.
W imieniu Rady Prezesów EBC
Mario DRAGHI
Prezes EBC

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK

KRAJOWE GRUPY UŻYTKOWNIKÓW

MANDAT

1. Cele

1.1. Krajowe grupy użytkowników (grupy NUG - National User Groups) składają się z dostawców i użytkowników usług rozrachunku papierów wartościowych na rynkach krajowych; celem ich działania jest wspieranie opracowania i obsługi TARGET2-Securities (T2S). Krajowe grupy użytkowników stanowią fora służące włączaniu uczestników rynków krajowych do prac grupy doradczej ds. infrastruktur rynkowych papierów wartościowych i zabezpieczeń (zwanej dalej »grupą AMI SeCo«) oraz ustanowieniu formalnego powiązania pomiędzy grupą AMI SeCo a rynkami krajowymi. Grupy NUG pełnią funkcję forum do zasięgania opinii przez biuro projektu T2S, jak również przekazują grupie AMI SeCo odpowiedni wkład w zakresie wszystkich kwestii rozpatrywanych przez tę grupę. Grupy NUG mogą również samodzielnie przedstawiać grupie AMI SeCo określone kwestie do rozpatrzenia.

1.2. Grupy NUG mogą uczestniczyć w procesie zarządzania zmianami i wersjami usług T2S oraz pełnić ważną rolę przy ocenie odpowiednich wniosków w tym zakresie w kontekście działania rynków krajowych. Grupy NUG powinny przyjąć obowiązującą w ramach T2S zasadę unikania włączania do T2S specyficznych rozwiązań krajowych, jak również aktywnie wspierać harmonizację.

2. Obowiązki i zadania

2.1. Grupy NUG na rynkach uczestniczących w T2S odpowiadają za:

a) ocenę wpływu funkcjonalności T2S na rynki krajowe, w szczególności wszelkich zmian w wymogach dla użytkowników T2S. W tym kontekście należy odpowiednio uwzględniać koncepcję »zwięzłego T2S« polegającą na unikaniu wprowadzania specyficznych rozwiązań krajowych i promowaniu harmonizacji;

b) uczestnictwo w zadaniach z zakresu monitorowania oraz wdrażania związanych z działaniami harmonizacyjnymi T2S, wspieranymi przez grupę AMI SeCo;

c) przedstawianie grupie AMI SeCo istotnych kwestii budzących zaniepokojenie na rynku krajowym;

d) upowszechnianie znajomości T2S we wszystkich segmentach krajowego rynku papierów wartościowych;

e) udzielanie wsparcia członkom grupy AMI SeCo reprezentującym społeczność krajową.

2.2. Przy wykonywaniu swoich obowiązków grupy NUG przestrzegają wysokich standardów przejrzystości, które stanowią jeden z kluczowych elementów T2S.

2.3. Choć niniejszy mandat obejmuje przede wszystkim rynki uczestniczące w T2S, grupy NUG mogą być tworzone także przez rynki jeszcze nieuczestniczące w T2S. Rynek nieuczestniczący w T2S, który podejmie decyzję o utworzeniu grupy NUG, ma obowiązek przestrzegania takiego samego mandatu w celu przygotowania swojego rynku do uczestnictwa w T2S.

3. Skład i kadencja

3.1. W skład grupy NUG wchodzi jej przewodniczący, sekretarz oraz członkowie.

3.2. Przewodniczącym grupy NUG powinien być, co do zasady, członek pełnoprawny lub obserwator grupy AMI SeCo. Rolę tę powinien pełnić wyższy rangą urzędnik właściwego krajowego banku centralnego (KBC). W przypadku gdy właściwy KBC nie przedstawi lub nie mianuje przewodniczącego grupy NUG, powołuje go przewodniczący grupy AMI SeCo, który będzie starał się wypracować konsensus pomiędzy głównymi uczestnikami właściwego rynku. W przypadku gdy przewodniczący grupy NUG nie jest członkiem grupy AMI SeCo, koordynację między grupą AMI SeCo a przewodniczącym danej grupy NUG, mającą na celu zapewnienie ścisłego powiązania pomiędzy tymi grupami, powinien zapewnić jeden z członków grupy AMI SeCo. W przypadku gdy żaden z członków grupy NUG nie jest reprezentowany w grupie AMI SeCo, grupa NUG dołoży starań o nawiązanie ścisłej współpracy z sekretarzem grupy AMI SeCo w celu otrzymywania informacji na temat postępów w zakresie T2S.

3.3. Sekretarzy grup NUG w państwach strefy euro wskazuje właściwy krajowy bank centralny; w pozostałych państwach sekretarzy grup NUG powołują przewodniczący grup NUG, w idealnej sytuacji - po wskazaniu ich przez właściwy KBC. Sekretarz powinien regularnie uczestniczyć w spotkaniach informacyjnych organizowanych dla sekretarzy grup NUG przez biuro projektu T2S za pośrednictwem sieci ekspertów grup NUG. Sekretarze grup NUG rynków nieuczestniczących w T2S mogą uczestniczyć w sieci ekspertów grup NUG jako goście.

3.4. Członkami grup NUG są odpowiedni członkowie grupy AMI SeCo oraz obserwatorzy (lub wyznaczeni przez nich przedstawiciele o odpowiedniej randze, zaakceptowani przez przewodniczącego grupy NUG), jak również dodatkowe osoby posiadające wiedzę i pozycję umożliwiającą im reprezentowanie wszystkich kategorii użytkowników i dostawców usług na rynku krajowym, w tym specjaliści w zakresie pieniądza gotówkowego. Członkami grup NUG mogą być zatem depozyty papierów wartościowych, brokerzy, banki, banki inwestycyjne, banki powiernicze, emitenci lub ich agenci, partnerzy centralni, giełdy oraz wielostronne platformy obrotu (MTF - multilateral trading facilities), właściwy KBC, organy nadzoru oraz stowarzyszenia bankowe.

3.5. Mandat grupy NUG wygasa wraz z wygaśnięciem mandatu grupy AMI SeCo, tzn. w momencie zastąpienia umowy ramowej i umowy o uczestnictwo waluty nową umową lub w momencie rozwiązania umowy ramowej i umowy o uczestnictwo waluty przez wszystkie depozyty papierów wartościowych oraz wszystkie banki centralne spoza strefy euro będące jej sygnatariuszami.

4. Procedury robocze

4.1. Grupy NUG zajmują się wyłącznie kwestiami mającymi znaczenie dla T2S. Zachęca się grupy NUG do aktywnego zasięgania informacji od biura projektu T2S w zakresie kwestii bieżących, jak również do terminowego przedstawiania krajowego stanowiska w sprawach, w zakresie których zwrócił się o to sekretarz grupy AMI SeCo, oraz w sprawach poruszanych przez samą grupę NUG. Biuro projektu T2S regularnie przekazuje grupom NUG informacje o rynkach uczestniczących w T2S oraz organizuje spotkania z ich sekretarzami za pośrednictwem sieci ekspertów NUG w celu wzmacniania współdziałania pomiędzy grupami NUG a biurem projektu T2S.

4.2. Grupy NUG dążą do odbywania regularnych posiedzeń dostosowanych do terminów posiedzeń grupy AMI SeCo, tak aby móc udzielać wskazówek krajowym członkom grupy AMI SeCo. Wskazówki takie nie są jednak wiążące dla członków grupy AMI SeCo. Grupy NUG mogą również przedstawiać grupie AMI SeCo pisemne stanowiska za pośrednictwem jej sekretarza lub też zwracać się do członków grupy AMI SeCo o przestawienie ich opinii.

4.3. Sekretarz grupy NUG powinien przekazywać porządek obrad oraz odpowiednie dokumenty na potrzeby dyskusji w czasie kolejnego posiedzenia grupy co najmniej pięć dni roboczych przed wyznaczonym terminem posiedzenia. Streszczenia posiedzeń grup NUG zamieszcza się na stronie internetowej T2S oraz, w uzasadnionych przypadkach, na stronie internetowej odpowiedniego KBC. Publikacji powinno się dokonywać w języku angielskim oraz, w razie potrzeby, w odpowiednim języku krajowym, w terminie trzech tygodni od zakończenia każdego posiedzenia grupy NUG.

4.4. Wykaz członków grup NUG zamieszcza się na stronie internetowej T2S. Grupy NUG zamieszczają również na stronie internetowej T2S swoje adresy kontaktowe poczty elektronicznej, aby umożliwić uczestnikom rynków krajowych kontakt z właściwą osobą w celu wyrażenia stanowiska."

1 Wytyczne EBC/2012/13 z dnia 18 lipca 2012 r. w sprawie TARGET2-Securities (Dz.U. L 215 z 11.8.2012, s. 19).

Zmiany w prawie

KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.199.26

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/2017/19 (2017/1404) zmieniające wytyczne EBC/2012/13 w sprawie TARGET2-Securities
Data aktu: 23/06/2017
Data ogłoszenia: 29/07/2017
Data wejścia w życie: 01/01/1970