Decyzja wykonawcza 2017/1013 ustalająca znormalizowany formularz sprawozdawczy przewidziany w art. 17 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2017/1013
z dnia 30 marca 2017 r.
ustalająca znormalizowany formularz sprawozdawczy przewidziany w art. 17 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady

(notyfikowana jako dokument nr C(2017) 1927)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 16 czerwca 2017 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) nr 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 1 , w szczególności jego art. 25 ust. 2,

uwzględniając opinię Komitetu ds. Transportu Drogowego ustanowionego w art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Znormalizowany formularz, o którym mowa w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 561/2006, powinien być stosowany jako środek służący przekazywaniu Komisji przez państwa członkowskie, co 2 lata, informacji niezbędnych do sporządzenia sprawozdania na temat wdrożenia tego rozporządzenia, rozporządzenia (UE) nr 165/2014 oraz postępów w dziedzinach objętych tymi aktami.

(2) Należy uchylić znormalizowany formularz ustanowiony decyzją Komisji 2009/810/WE 3  i przyjąć nową decyzję w celu uwzględnienia między innymi rozwoju sytuacji w Unii, np. przystąpienia Chorwacji, oraz nowych przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu i czasu odpoczynku wprowadzonych od czasu przyjęcia tej decyzji.

(3) Wymagania dotyczące sprawozdawczości ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 561/2006 oraz w dyrektywie 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4  ustanawiającej minimalne warunki wykonania tego rozporządzenia, obejmują w szczególności informacje o krajowych wyjątkach przyznanych przez państwa członkowskie na podstawie art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 oraz bardziej szczegółowe informacje z kontroli, którym poddawane są pojazdy.

(4) Dyrektywa 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5  uzupełnia przepisy dotyczące czasu kierowania pojazdem, przerw i okresów odpoczynku określone w rozporządzeniu (WE) nr 561/2006.

(5) Zgodnie z art. 13 ust. 1 dyrektywy 2002/15/WE państwa członkowskie powinny sporządzać co 2 lata sprawozdanie z wdrażania tej dyrektywy. Ten dwuletni okres jest zbieżny z okresem wskazanym w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 561/2006. W związku z tym należy przewidzieć - mając na względzie udogodnienia administracyjne oraz skuteczne monitorowanie skutków przepisów Unii w tej dziedzinie - uwzględnienie tych informacji w znormalizowanym formularzu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Znormalizowany formularz przewidziany w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 jest sporządzany zgodnie ze wzorem określonym w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2
1. 
Decyzja 2009/810/WE traci moc.
2. 
Odesłania do uchylonej decyzji odczytuje się jako odesłania do niniejszej decyzji.
Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 marca 2017 r.
W imieniu Komisji
Violeta BULC
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Znormalizowany formularz sprawozdawczy dotyczący wdrażania przez państwa członkowskie rozporządzenia (WE) nr 561/2006, rozporządzenia (UE) nr 165/2014 i dyrektywy 2002/15/WE zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i art. 13 dyrektywy 2002/15/WE

1. PAŃSTWO CZŁONKOWSKIE

2. OKRES ODNIESIENIA (Art. 17 rozporządzenia (WE) nr 561/2006) Od dnia: Do dnia:

3. OBLICZANIE MINIMALNEJ LICZBY KONTROLI

(Art. 2 dyrektywy 2006/22/WE)

a) Liczba dni przepracowanych przez kierowcę podczas okresu odniesienia .................

b) Całkowita liczba pojazdów objętych rozporządzeniem (WE) nr 561/2006 ................

c) Całkowita liczba dni przepracowanych [(a) * (b)]: ......................................................

d) Minimalna liczba kontroli [3 % od stycznia 2010 r.]: ..................................................

4. KONTROLE DROGOWE

4.1. Liczba kierowców poddanych kontrolom drogowym według państwa rejestracji pojazdu oraz głównego typu przewozu

Główny typ przewozu UE/EOG/Szwajcaria Państwa trzecie
Krajowi Z zagranicy
Przewóz osób
Przewóz rzeczy
Razem

4.2. Liczba pojazdów zatrzymanych w celu poddania kontroli drogowej według kategorii drogi i państwa rejestracji pojazdu

Kategoria drogi A B BG CY CZ D DK E EST F FIN GB GR H HR I IRL
Autostrada
Droga krajowa
Droga niższej kategorii
Kategoria drogi L LT LV M NL P PL RO S SK SLO FL IS N CH Inne Razem
Autostrada
Droga krajowa
Droga niższej kategorii

4.3. Liczba pojazdów zatrzymanych w celu poddania kontroli drogowej według rodzaju tachografu

Rodzaj tachografu UE/EOG/Szwajcaria Państwa trzecie
Krajowe Z zagranicy
Analogowy
Cyfrowy
Inteligentny (1)
Razem
(1) Obowiązkowy od daty rozpoczęcia stosowania załącznika IC do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2016/799 (Dz.U. L 139 z 26.5.2016, s. 1).

Jeżeli krajowe dane statystyczne na to pozwalają, proszę uzupełnić również poniższą tabelę, podając dokładne liczby dotyczące pojazdów wyposażonych w tachografy cyfrowe:

a) Liczba pojazdów wyposażonych w tachografy cyfrowe
b) Udział pojazdów wyposażonych w tachografy cyfrowe w całym parku samochodowym podlegającym przepisom

4.4. Liczba dni roboczych skontrolowanych w ramach kontroli drogowej według głównych typów przewozu i państwa rejestracji pojazdu

Główny typ przewozu UE/EOG/Szwajcaria Państwa trzecie
Krajowe Z zagranicy
Przewóz osób
Przewóz rzeczy
Razem

4.5. Wykroczenia - liczba i rodzaj wykroczeń wykrytych w czasie kontroli drogowych

(R - wykroczenie przeciwko rozporządzeniu (WE) nr 561/2006, D - wykroczenie przeciwko dyrektywie 2006/22/WE)

Artykuł Rodzaj wykroczenia Przewóz osób Przewóz rzeczy
UE/EOG/Szwajcaria Państwa trzecie UE/EOG/Szwajcaria Państwa trzecie
Krajowi Z zagranicy Krajowi Z zagranicy
R 6 Czas prowadzenia pojazdu:

- limit dzienny

- limit tygodniowy

- limit ustalony na dwa tygodnie

R 6 Brak danych dotyczących innej pracy lub dyspozycyjności
R 7 Przerwy w czasie prowadzenia pojazdu (prowadzenie pojazdu przez ponad 4,5 godz. bez przerwy lub ze zbyt krótką przerwą)
R 8 Okresy odpoczynku:

- minimum dzienne

- minimum tygodniowe

R 10 & 26 Zarejestrowany czas prowadzenia pojazdu:

- dane z poprzednich 28 dni

D Załącznik I A Urządzenia rejestrujące:

- nieprawidłowe funkcjonowanie

- nieprawidłowe użycie urządzenia rejestrującego lub manipulowanie urządzeniem

5. KONTROLE NA TERENIE PRZEDSIĘBIORSTWA

5.1. Liczba kierowców poddanych kontroli i liczba dni roboczych skontrolowanych w ramach kontroli na terenie przedsiębiorstwa

Typ przewozu Liczba poddanych kontroli kierowców Liczba skontrolowanych dni roboczych
I. Typologia
Przewóz osób
Przewóz rzeczy
II. Typologia
Przewóz w ramach wynajmu i za opłatą
Przewóz na własny rachunek

5.2. Wykroczenia - liczba i rodzaj wykroczeń wykrytych w czasie kontroli na terenie przedsiębiorstwa

(R - wykroczenie przeciwko rozporządzeniu (WE) nr 561/2006, D - wykroczenie przeciwko dyrektywie 2006/22/WE)

Artykuł Rodzaj wykroczenia Przewóz osób Przewóz rzeczy
R 6 Czas prowadzenia pojazdu:

- limit dzienny

- limit tygodniowy

- limit ustalony na dwa tygodnie

R 6 Brak danych dotyczących innej pracy lub dyspozycyjności
R 7 Przerwy w czasie prowadzenia pojazdu (prowadzenie pojazdu przez ponad 4,5 godz. bez przerwy lub ze zbyt krótką przerwą)
R 8 Okresy odpoczynku:

- minimum dzienne

- minimum tygodniowe

R 10 & 26 Zarejestrowany czas prowadzenia pojazdu: - dane przechowywane przez 1 rok
D Załącznik I A Urządzenia rejestrujące:

- nieprawidłowe funkcjonowanie

- nieprawidłowe użycie urządzenia rejestrującego lub manipulowanie urządzeniem

5.3. Liczba przedsiębiorstw i kierowców poddanych kontrolom drogowym na terenie przedsiębiorstwa według wielkości parku samochodowego przedsiębiorstwa

Wielkość parku samochodowego Liczba poddanych kontroli przedsiębiorstw Liczba poddanych kontroli kierowców Liczba wykrytych wykroczeń
1
2-5
6-10
11-20
21-50
51-200
201-500
Ponad 500

6. KRAJOWE ZDOLNOŚCI W ZAKRESIE EGZEKWOWANIA PRZEPISÓW

a) Liczba funkcjonariuszy przeprowadzających kontrole drogowe i kontrole na terenie przedsiębiorstwa: ............................................

b) Liczba funkcjonariuszy przeprowadzających kontrole, przeszkolonych tak, aby mogli analizować dane uzyskane dzięki tachografom cyfrowym zarówno w trakcie kontroli drogowych, jak i na terenie przedsiębiorstwa: ............................................

c) Liczba jednostek wyposażenia udostępnionych funkcjonariuszom przeprowadzającym kontrole w celu pozyskania, odczytania i przeanalizowania danych otrzymanych z tachografów cyfrowych w czasie kontroli drogowych i kontroli na terenie przedsiębiorstwa: ............................................

7. INICJATYWY KRAJOWE I MIĘDZYNARODOWE

7.1. Krajowe

a) Regulacyjne (w tym aktualne informacje o zastosowaniu wyjątków na podstawie art. 13 ust. 1)

b) Administracyjne

c) Inne

7.2. Międzynarodowe

a) Kontrole skoordynowane: liczba dla każdego roku, współpracujące kraje

b) Wymiana doświadczeń, danych i personelu: liczba inicjatyw, personel, tematy wymiany, współpracujące kraje

8. SANKCJE

8.1. Skale w roku odniesienia

8.2. Zmiany

a) Data i charakter ostatnich zmian (na podstawie roku odniesienia)

b) Odniesienia administracyjne lub prawne

9. WNIOSKI I KOMENTARZE, ŁĄCZNIE Z POSTĘPAMI W OKREŚLONYCH DZIEDZINACH

10. SPRAWOZDANIE Z WPROWADZANIA W ŻYCIE DYREKTYWY 2002/15/WE W SPRAWIE CZASU PRACY

Sekcja ta powinna zwykle obejmować następujące informacje:

- w jaki sposób zostało sporządzone sprawozdanie i z jakimi zainteresowanymi stronami się skonsultowano,

- wdrażanie [sytuacja prawna, w jaki sposób transpozycja zmieniła wcześniejszą sytuację prawną w zakresie godzin pracy, wszelkie specyficzne trudności napotkane w trakcie stosowania tej dyrektywy, środki podjęte w odpowiedzi na te trudności, wszelkie środki towarzyszące mające na celu ułatwienie wdrożenia przepisów w praktyce],

- kontrola wdrażania [organy odpowiedzialne za kontrolę zgodności z przepisami, stosowane metody kontroli, napotkane problemy i zastosowane rozwiązania],

- interpretacja prawna [proszę wskazać, czy na szczeblu krajowym zostały wydane orzeczenia sądowe interpretujące bądź stosujące dyrektywę w jakichkolwiek istotnych sprawach oraz jakie były kluczowe aspekty prawne tych spraw],

- ocena skuteczności [dane wykorzystane do oceny skuteczności środków transponujących, pozytywne i negatywne aspekty wdrażania przepisów w praktyce],

- perspektywy [wszelkie priorytety w tej dziedzinie, sugerowane dostosowania lub zmiany dyrektywy ze wskazaniem ich przyczyn, określenie wszelkich zmian uważanych za niezbędne do osiągnięcia postępu technicznego, wszelkie środki towarzyszące sugerowane na poziomie UE].

11. OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA SPORZĄDZENIE NINIEJSZEGO SPRAWOZDANIA

Imię i nazwisko: ...................................................................................................................

Stanowisko: ..........................................................................................................................

Organizacja: .........................................................................................................................

Adres służbowy: ..................................................................................................................

Tel./faks: ...............................................................................................................................

E-mail: ..................................................................................................................................

Data: ....................................................................................................................................

1 Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 1.
2 Dz.U. L 60 z 28.2.2014, s. 1.
3 Decyzja Komisji 2009/810/WE z dnia 22 września 2008 r. ustalająca znormalizowany formularz sprawozdawczy przewidziany w art. 17 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 289 z 5.11.2009, s. 9).
4 Dyrektywa 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i (EWG) nr 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym oraz uchylająca dyrektywę Rady 88/599/EWG (Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 35).
5 Dyrektywa 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2002 r. w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego (Dz.U. L 80 z 23.3.2002, s. 35).

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.153.28

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2017/1013 ustalająca znormalizowany formularz sprawozdawczy przewidziany w art. 17 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 30/03/2017
Data ogłoszenia: 16/06/2017
Data wejścia w życie: 01/01/1970