Decyzja wykonawcza 2015/2182 w sprawie środka wprowadzonego przez Niemcy na podstawie dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady mającego na celu zakazanie wprowadzania do obrotu określonego typu maszyny do skubania drobiu

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2015/2182
z dnia 24 listopada 2015 r.
w sprawie środka wprowadzonego przez Niemcy na podstawie dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady mającego na celu zakazanie wprowadzania do obrotu określonego typu maszyny do skubania drobiu

(notyfikowana jako dokument nr C(2015) 8086)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 26 listopada 2015 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie maszyn, zmieniającą dyrektywę 95/16/WE 1 , w szczególności jej art. 11 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z procedurą określoną w art. 11 ust. 2 dyrektywy 2006/42/WE Niemcy powiadomiły Komisję o wprowadzeniu środka mającego na celu zakazanie wprowadzania do obrotu maszyny do skubania drobiu (skubarki) typu RF-169 wprowadzanej na rynek przez firmę Fringo GmbH&Co.KG, Kurfürstendamm 96, 10709 Berlin.

(2) Środek ten wprowadzono z powodu niezgodności tej maszyny do skubania drobiu z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi zdrowia i bezpieczeństwa określonymi w załączniku I do dyrektywy 2006/42/WE.

(3) Zgodnie z ppkt 1.2.3 (Uruchamianie) i 1.2.4.1 (Zatrzymanie normalne) załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE maszyna musi być wyposażona w element sterowniczy zapobiegający jej samoczynnemu bądź nieoczekiwanemu uruchomieniu się, przy użyciu którego można w dowolnej chwili doprowadzić w bezpieczny sposób do całkowitego zatrzymania maszyny. Skubarka jest wyposażona w elastyczny kabel zasilający z wtyczką zintegrowaną z niewielkim panelem rozdzielczym zawierającym wyłącznik różnicowoprądowy. Zgodnie z instrukcją obsługi zamierzone włączanie i normalne wyłączanie polega na wkładaniu wtyczki do gniazdka i jej wyjmowaniu. Urządzenie nie ma żadnego wyłącznika (typu on/off).

(4) W myśl załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE, ppkt 1.2.4.3 (Zatrzymanie awaryjne), maszyna musi być wyposażona w co najmniej jedno urządzenie do zatrzymywania awaryjnego, umożliwiające zapobieżenie istniejącemu lub zagrażającemu niebezpieczeństwu. Z uwagi na znaczną długość (3,4 m) elastycznego kabla zasilającego i na brak wyłącznika sprawiający, że maszynę można zatrzymać tylko przez wyciągnięcie wtyczki z gniazdka, zapobieżenie bezpośredniemu zagrożeniu byłoby możliwe tylko po wyposażeniu skubarki w urządzenie do zatrzymywania awaryjnego.

(5) Ppkt 1.2.6 (Zanik zasilania energią) załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE stanowi, że przerwa w zasilaniu, przywrócenie zasilania po przerwie lub dowolnego rodzaju że że wahania w zasilaniu maszyny nie mogą prowadzić do niebezpiecznej sytuacji. Tymczasem skubarka uruchamia się natychmiast po przywróceniu zasilania, co może prowadzić do sytuacji zagrożenia.

(6) Z kolei zgodnie z ppkt 1.3.7 (Ryzyko związane z częściami ruchomymi) załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE budowa maszyny musi zapobiegać ryzyku zetknięcia się jej części ruchomych, co mogłoby spowodować wypadek lub, gdy ryzyko nadal istnieje, muszą one być wyposażone w osłony lub urządzenia zabezpieczające. Części ruchome/transmisyjne skubarki są bezpośrednio dostępne z boku i od spodu maszyny, przez znajdujący się z boku maszyny wylot rynny zsypu pierza. Otwarcie klapy nie powoduje zatrzymania skubarki, a tym samym z jej wirującymi częściami mogą zetknąć się części ciała użytkownika, co prowadziłoby do obrażeń.

(7) Jak stanowi ppkt 1.5.1 (Zasilanie energią elektryczną) załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE, maszyna musi być zaprojektowana, wykonana i wyposażona w sposób zapobiegający lub umożliwiający zapobieganie wszelkim zagrożeniom o charakterze elektrycznym. Wszystkie przewody muszą być odpowiednio dobrane pod kątem wszelkich warunków stosowania, przy uwzględnieniu możliwego oddziaływania zewnętrznego i obciążenia mechanicznego. Skubarka do drobiu jest wyposażona w przewody z izolacją z PVC (H05VV-F i 53 RVV 300/500 V) przeznaczone do: bardzo lekkiego, lekkiego i normalnego obciążenia i do krótkotrwałego użytku w obecności wody - na wolnym powietrzu w warunkach nieznacznych opadów. Zważywszy, że przy użytkowaniu skubarki zgodnie z przeznaczeniem należy liczyć się z dużym obciążeniem i zalaniem kabla zasilającego wodą, kabel ten nie może być sklasyfikowany jako bezpieczny.

(8) W myśl ppkt 1.7.3 (Oznakowanie maszyny) załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE maszyny muszą być oznakowane w sposób widoczny, czytelny i trwały, z podaniem co najmniej wymaganych danych. Skubarka nie jest oznakowana wskazaniem roku produkcji, a tabliczka znamionowa nie jest trwale przytwierdzona do maszyny. Ponadto brak umieszczonego przez producenta na silniku numeru seryjnego lub określenia serii lub typu, ilości żył w przewodach, spełnianych norm, klasy temperatury i wartości granicznej temperatury ani mocy znamionowej.

(9) Komisja wezwała przedsiębiorstwo Fringo GmbH&Co.KG do przedstawienia uwag co do środka wprowadzonego przez Niemcy. Nie otrzymano odpowiedzi.

(10) Analiza materiału dowodowego przedstawionego przez władze niemieckie potwierdziła, że maszyna do skubania drobiu (skubarka) typu RF-169 wprowadzana na rynek przez firmę Fringo GmbH&Co.KG, Kurfürstendamm 96, 10709 Berlin, nie spełnia zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2006/42/WE, i że niezgodność ta stwarza poważne ryzyko doznania obrażeń przez użytkowników. Należy zatem uznać środek wprowadzony przez Niemcy za uzasadniony,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wprowadzony przez Niemcy środek mający na celu zakazanie wprowadzania do obrotu maszyny do skubania drobiu typu RF-169, wprowadzanej na rynek przez firmę Fringo GmbH&Co.KG, Kurfürstendamm 96, 10709 Berlin, jest uzasadniony.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 listopada 2015 r.

W imieniu Komisji

Elżbieta BIEŃKOWSKA

Członek Komisji

1 Dz.U. L 157 z 9.6.2006, s. 24.

Zmiany w prawie

KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.309.13

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2015/2182 w sprawie środka wprowadzonego przez Niemcy na podstawie dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady mającego na celu zakazanie wprowadzania do obrotu określonego typu maszyny do skubania drobiu
Data aktu: 24/11/2015
Data ogłoszenia: 26/11/2015
Data wejścia w życie: 01/01/1970