Decyzja 2015/1669 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2013

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2015/1669
z dnia 29 kwietnia 2015 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Agencji 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2 rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2013 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 17 lutego 2015 r. w sprawie udzielenia Agencji absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2013 (05304/2015 - C8-0054/2015),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 3 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 4 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 460/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 526/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (ENISA) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 460/2004 6 , w szczególności jego art. 21,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 7 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 8 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0089/2015]),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2013;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 29 kwietnia 2015 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0089/2015),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym ostateczny budżet Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2013 zamknął się kwotą 9 670 185 EUR, co stanowi wzrost o 18,53 % w porównaniu z 2012 r.;
B.
mając na uwadze, że wkład Unii do budżetu Agencji na rok budżetowy 2013 r. wyniósł 9 030 000 EUR, co stanowi wzrost o 10,69 % w porównaniu z 2012 r.;
C.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2013 Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;
D.
mając na uwadze, że głównym zadaniem Agencji jest wzmacnianie zdolności Unii do zapobiegania problemom dotyczącym bezpieczeństwa sieci i informacji oraz reagowanie na nie w oparciu o działania krajowe i unijne;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2012

1.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że odnośnie do jednej uwagi poczynionej przez Trybunał w sprawozdaniu za rok 2011 i oznaczonej jako znajdująca się "w trakcie realizacji" w sprawozdaniu Trybunału za rok 2012 podjęto działania naprawcze i uwaga ta jest teraz oznaczona w sprawozdaniu Trybunału jako "zrealizowane"; zwraca ponadto uwagę, że uwaga poczyniona przez Trybunał w jego sprawozdaniu za rok 2012 jest teraz oznaczona w sprawozdaniu Trybunału jako "w trakcie realizacji";
2.
na podstawie informacji uzyskanych od Agencji stwierdza, że:
-
informacje na temat wpływu działalności Agencji na obywateli Unii znajdują się na jej stronie internetowej w postaci rocznych publikacji strategicznych dokumentów, w tym sprawozdania rocznego, oraz są przekazywane za pośrednictwem nowych kanałów komunikacji, takich jak media społecznościowe,
-
w 2013 r. dokonała ona kompleksowej oceny stanu inwentarza z natury; zwraca uwagę, że wyniki tej oceny znalazły się w rocznym sprawozdaniu finansowym za rok 2013 oraz że w odpowiedniej uwadze Trybunału działanie to oznaczono jako "w trakcie realizacji", ponieważ w chwili kontroli przeprowadzanej przez Trybunał nie zakończyła się jeszcze procedura odtajnienia w odniesieniu do pozycji wycofanych z użycia;

Zarządzanie budżetem i finansami

3.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2013 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 94,41 %, natomiast wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 86,46 %; zwraca uwagę, że w listopadzie 2013 r. Komisja zatwierdziła dodatkowe środki finansowe w związku z nowym biurem Agencji w Atenach; zauważa, że w związku z tym pod koniec roku nie zaciągnięto zobowiązań na kwotę 500 000 EUR, którą na mocy decyzji zarządu przeniesiono;
4.
stwierdza, że w ciągu roku 2013 personel operacyjny Agencji został przeniesiony do Aten, natomiast personel administracyjny pozostał w Heraklionie; zgadza się z opinią Trybunału, że możliwe byłoby obniżenie kosztów administracyjnych, gdyby wszyscy pracownicy Agencji pracowali w jednym miejscu, i zachęca Agencję do opracowania strategii, która skutecznie rozwiązałaby tę kwestię;

Zobowiązania i przeniesienia

5.
zauważa, że całkowita kwota przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wyniosła 1 200 000 EUR, czyli 13,5 % wszystkich środków; jest zaniepokojony, że 800 000 EUR z tej kwoty to przeniesienia z tytułu II stanowiące 59 % wszystkich środków w tytule II; przyznaje, że kwota 500 000 EUR, o której mowa w ust. 3, a także dodatkowa kwota w wysokości 300 000 EUR przeniesiona w celu sfinansowania mebli i sprzętu sieciowego do nowego biura w Atenach wyjaśniają wysoki poziom przeniesień w tytule II;

Przesunięcia

6.
z zadowoleniem zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem Agencji i ustaleniami kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przesunięć w roku 2013 nie wykraczają poza ramy określone w przepisach finansowych;

Procedury udzielania zamówień i naboru pracowników

7.
zauważa, że w odniesieniu do 2013 r. ani wybrane do kontroli transakcje, ani inne ustalenia kontroli nie dały podstaw do sformułowania przez Trybunał Obrachunkowy w jego sprawozdaniu jakichkolwiek uwag dotyczących procedur przetargowych Agencji;
8.
zauważa, że w swoim sprawozdaniu Trybunał Obrachunkowy nie zawarł uwag dotyczących procedur naboru pracowników przez Agencję;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

9.
stwierdza, że w październiku 2013 r. zarząd Agencji zatwierdził i podpisał decyzję w sprawie praktycznych ustaleń dotyczących wdrożenia zasad w zakresie przejrzystości i poufności;
10.
na podstawie informacji uzyskanych od Agencji stwierdza, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów dyrektora wykonawczego, dyrektorów i kierowników działów zostały w pełni opublikowane na stronie internetowej Agencji zgodnie z apelem organu udzielającego absolutorium zawartym w decyzji o udzieleniu absolutorium dla Agencji za 2012 r.;

Uwagi dotyczące mechanizmów kontroli wewnętrznej

11.
na podstawie informacji uzyskanych od Agencji stwierdza, że we wrześniu 2013 r. pełnienie swojej funkcji podjął w pełnym wymiarze koordynator ds. kontroli wewnętrznej, który w pierwszej kolejności zajął się kwestią wdrożenia kilku zaleceń Służby Audytu Wewnętrznego Komisji;

Kontrola wewnętrzna

12.
zwraca uwagę, że w 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego dokonała oceny ryzyka, aby ustalić priorytety w zakresie kontroli na trzy kolejne lata; zauważa, że w dniu 3 grudnia 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego przedłożyła ostateczny strategiczny plan audytu dla Agencji na lata 2013-2015;
13.
stwierdza, że w 2013 r. Służba Audytu Wewnętrznego dokonała kontroli zarządzania projektami w ramach operacji w postaci przeglądu dokumentacji i wydała pięć zaleceń; zauważa, że cztery z tych zaleceń uznano już za wdrożone, a piąte Służba Audytu Wewnętrznego ma poddać przeglądowi;
14.
odnotowuje, że na dzień 31 grudnia 2013 r. nie było niewdrożonych zaleceń o zasadniczym znaczeniu wynikających z wcześniejszych sprawozdań Służby Audytu Wewnętrznego; zauważa ponadto, że jedyne "bardzo istotne" zalecenie niewdrożone pod koniec roku zostało już wdrożone i oczekuje na przegląd ze strony Służby Audytu Wewnętrznego; zwraca uwagę, że zalecenie to dotyczy stosowania kontroli ex post; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium, kiedy Służba Audytu Wewnętrznego zatwierdzi kontrole ex post;

Inne uwagi

15.
stwierdza, że zgodnie z umową najmu między władzami greckimi, Agencją i właścicielem czynsz za wynajem pomieszczeń biurowych w Atenach opłacany jest przez władze greckie; jest zaniepokojony, że płatności z tytułu najmu stale dokonuje się z kilkumiesięcznym opóźnieniem, co stanowi zagrożenie dla ciągłości działania Agencji i wiąże się z ryzykiem finansowym; zwraca uwagę, że w związku z tym Agencja rozpoczęła rozmowy z zainteresowanymi stronami; zauważa ponadto, że jak dotychczas właściciel akceptuje opóźnienia wynikające z procedur stosowanych przez rząd Grecji i nie nakłada na Agencję żadnych kar; wzywa Agencję do nieustawania w dążeniu do ograniczenia zagrożeń wynikających z tej sytuacji oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o odnośnych postępach;
16.
z zaniepokojeniem zauważa, że Agencja nie odpowiedziała na pytanie dotyczące opłacalności powierzchni biurowej i jej wpływu na środowisko; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wprowadzonych środkach;
17.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter horyzontalny, odsyła do swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2015 r. 9 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 217.
2 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 217.
3 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
4 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
5 Dz.U. L 77 z 13.3.2004, s. 1.
6 Dz.U. L 165 z 18.6.2013, s. 41.
7 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
8 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
9 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2015)0130 (zob. s. 431 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.255.284

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2015/1669 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2013
Data aktu: 29/04/2015
Data ogłoszenia: 30/09/2015