Decyzja wykonawcza 2015/1111 w sprawie zgodności przedłożonego wspólnie przez zainteresowane państwa członkowskie wniosku dotyczącego przedłużenia kolejowego korytarza towarowego Morze Północne-Morze Bałtyckie z art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010 w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2015/1111
z dnia 7 lipca 2015 r.
w sprawie zgodności przedłożonego wspólnie przez zainteresowane państwa członkowskie wniosku dotyczącego przedłużenia kolejowego korytarza towarowego Morze Północne-Morze Bałtyckie z art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010 w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy

(notyfikowana jako dokument nr C(2015) 4507)

(Jedynie teksty w języku czeskim, francuskim, litewskim, niderlandzkim, niemieckim i polskim są autentyczne)

(Dz.U.UE L z dnia 9 lipca 2015 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010 z dnia 22 września 2010 r. w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 913/2010 ministerstwa odpowiedzialne za transport kolejowy w Belgii, Republice Czeskiej, Niemczech, na Litwie, w Niderlandach i w Polsce przekazały Komisji list intencyjny z dnia 27 kwietnia 2014 r. zawierający wniosek w sprawie przedłużenia kolejowego korytarza towarowego Morze Północne-Morze Bałtyckie o odcinki do Republiki Czeskiej i do granicy polsko-ukraińskiej.

(2) Komisja rozpatrzyła wniosek zgodnie z art. 5 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 913/2010 i uznała go za zgodny z art. 5 tegoż rozporządzenia. W szczególności wyniki przeprowadzonej przez radę zarządzającą korytarza analizy rynku transportowego dotyczącej kolejowego korytarza towarowego Morze Północne-Morze Bałtyckie wskazują, iż w korytarzu tym istnieje znaczny potencjał dalszego wzrostu natężenia ruchu między głównymi portami Morza Północnego a Republiką Czeską oraz południową Polską, zwłaszcza w przypadku transportu kombinowanego. Ponadto proponowane przedłużenia przyniosłyby dodatkową korzyść w postaci utworzenia punktu kompleksowej obsługi (określonego w art. 13 rozporządzenia (UE) nr 913/2010) do celów zarządzania zdolnością przepustową infrastruktury w korytarzach transportu towarowego między portami Morza Północnego a, odpowiednio, Republiką Czeską oraz południową Polską. Wnioski w sprawie przedmiotowych przedłużeń są zgodne z projektem korytarza F, zawartym w europejskim planie wdrożenia europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS), określonym w decyzji Komisji 2012/88/UE 2 . Proponowane przedłużenia przyniosą również poprawę w zakresie połączeń między kolejowymi korytarzami towarowymi zrealizowanymi w celu stworzenia europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy, w szczególności poprzez zapewnienie bezpośredniego połączenia między kolejowym korytarzem towarowym Morze Północne-Morze Bałtyckie a korytarzem Ren-Dunaj w Republice Czeskiej. Ponadto wnioskowane przedłużenia mogłyby przyczynić się do poprawy komunikacji kolejowej przez wschodnią granicę UE i na połączeniach lądowych Europa-Azja.

(3) Przedłużenie kolejowego korytarza towarowego Morze Północne-Morze Bałtyckie nie powinno wpłynąć negatywnie na rozwój kolejowego korytarza towarowego Wschód/wschodnia część regionu Morza Śródziemnego, przewidzianego w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 913/2010 i również obejmującego połączenie między portami Morza Północnego a Republiką Czeską.

(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 21 rozporządzenia (UE) nr 913/2010,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1 3

List intencyjny z dnia 27 kwietnia 2014 r. w sprawie przedłużenia kolejowego korytarza towarowego Morze Północne - Morze Bałtyckie o odcinki do Republiki Czeskiej i do południowej Polski, przesłany Komisji przez ministerstwa odpowiedzialne za transport kolejowy w Belgii, Republice Czeskiej, Niemczech, na Litwie, w Niderlandach i w Polsce, w którym zaproponowano trasę Wilhelmshaven/Bremerhaven/Hamburg/Amsterdam/ Rotterdam/Antwerpia-Akwizgran-Hannover/Berlin-Warszawa-Terespol (granica polsko-białoruska)/Kaunas-Ryga- Tallinn/Falkenberg-Praga/Wrocław-Katowice jako główną trasę kolejowego korytarza towarowego Morze Północne-Morze Bałtyckie, jest zgodny z art. 5 rozporządzenia (UE) nr 913/2010.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Republiki Czeskiej, Republiki Federalnej Niemiec, Republiki Litewskiej, Królestwa Niderlandów oraz Rzeczypospolitej Polskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 lipca 2015 r.

W imieniu Komisji

Violeta BULC

Członek Komisji

1 Dz.U. L 276 z 20.10.2010, s. 22.
2 Decyzja Komisji 2012/88/UE z dnia 25 stycznia 2012 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" transeuropejskiego systemu kolei (Dz.U. L 51 z 23.2.2012, s. 1).
3 Art. 1 zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2017/178 z dnia 31 stycznia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.28.71) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.181.82

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2015/1111 w sprawie zgodności przedłożonego wspólnie przez zainteresowane państwa członkowskie wniosku dotyczącego przedłużenia kolejowego korytarza towarowego Morze Północne-Morze Bałtyckie z art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010 w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy
Data aktu: 07/07/2015
Data ogłoszenia: 09/07/2015
Data wejścia w życie: 01/01/1970