Decyzja 2014/59/UE w sprawie wymogów bezpieczeństwa, jakie muszą spełniać europejskie normy dotyczące konsumenckich urządzeń laserowych zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów

DECYZJA KOMISJI
z dnia 5 lutego 2014 r.
w sprawie wymogów bezpieczeństwa, jakie muszą spełniać europejskie normy dotyczące konsumenckich urządzeń laserowych zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/59/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 6 lutego 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Produkty objęte dyrektywą 2001/95/WE, zgodne z normami krajowymi będącymi transpozycją norm europejskich opracowanych zgodnie z tą dyrektywą, korzystają z domniemania bezpieczeństwa w zakresie zagrożeń objętych tymi normami.

(2) Normy europejskie muszą być opracowywane na podstawie wymogów bezpieczeństwa, których celem jest zapewnienie spełnienia ogólnych wymogów bezpieczeństwa określonych w art. 3 dyrektywy 2001/95/WE przez produkty zgodne z wymienionymi normami.

(3) Urządzenia laserowe, w szczególności ręczne wskaźniki laserowe zasilane na baterie, które stwarzają ryzyko uszkodzenia wzroku i skóry, stały się szeroko dostępne dla konsumentów.

(4) W obecnej normie europejskiej dla urządzeń laserowych (EN 60825-1:2007 "Bezpieczeństwo urządzeń laserowych - Część 1: Klasyfikacja sprzętu i wymagania") przewiduje się, że należy zbadać zagrożenie stwarzane przez urządzenia laserowe i że na urządzeniach laserowych powinny być umieszczone odpowiednie ostrzeżenia oraz że do urządzeń tych powinny być dołączone instrukcje dla użytkownika zawierające wszelkie istotne informacje dotyczące bezpieczeństwa. Zgodność z tą normą nie zapewnia jednak możliwości bezpiecznego używania urządzenia laserowego przez konsumentów.

(5) Obecnie istnieje szeroki konsensus co do tego, że urządzenia laserowe klas 1, 1M, 2 i 2M w klasyfikacji wprowadzonej przez normę, o której mowa w motywie 4, mogą zostać uznane za bezpieczne w przypadku stosowania przez konsumentów (pod warunkiem że narażenie na promieniowanie laserowe nie występuje przy wykorzystaniu instrumentów do obserwacji optycznej w przypadku urządzeń odpowiadających klasom 1M i 2M). Nie jest tak jednak w przypadku urządzeń laserowych innych klas laserów.

(6) Normy europejskie powinny zostać przygotowane w taki sposób, aby nie hamowały innowacji technicznych. Z tego względu wszelkie normy dotyczące konsumenckich urządzeń laserowych nie powinny wprowadzać całkowitego zakazu w odniesieniu do żadnego urządzenia, jeśli urządzenie to może być bezpiecznie stosowane, biorąc pod uwagę, że każde uszkodzenie oczu lub niezamierzone uszkodzenie skóry, odwracalne bądź nieodwracalne, jest niezgodne z wysokim poziomem ochrony zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów.

(7) Jest zatem właściwe, by określić wymogi bezpieczeństwa dla konsumenckich urządzeń laserowych, tak aby umożliwić przedłożenie europejskim organom normalizacyjnym wniosku o opracowanie nowej europejskiej normy lub zmianę obecnej europejskiej normy.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Ogólnego Bezpieczeństwa Produktów,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszej decyzji:

1)
"konsumenckie urządzenie laserowe" oznacza każdy produkt lub zbiór elementów, który:
a)
jest przeznaczony dla konsumentów lub co do którego istnieje prawdopodobieństwo, że będzie używany przez konsumentów w rozsądnie przewidywalnych warunkach, nawet jeśli nie jest on przeznaczony dla konsumentów; oraz
b)
stanowi lub zawiera laser lub system laserowy, a uruchomiony daje dostęp do promieniowania laserowego;
2)
"konsumenckie urządzenie laserowe atrakcyjne dla dzieci" oznacza konsumenckie urządzenie laserowe, które:
a)
z racji kształtu lub wzoru przypomina jakikolwiek przedmiot, który jest powszechnie rozpoznawany jako atrakcyjny dla dzieci lub przeznaczony do użycia przez dzieci; lub
b)
posiada jakąkolwiek inną cechę lub właściwość niekonieczną dla funkcjonowania urządzenia, co do której istnieje prawdopodobieństwo, że jest atrakcyjna dla dzieci;
3)
"uszkodzenie oczu lub skóry" oznacza jakikolwiek, odwracalny lub nieodwracalny, skutek promieniowania laserowego szkodliwy dla struktur lub funkcji oczu lub skóry.
Artykuł  2

Wymogi bezpieczeństwa

Europejskie normy dla konsumenckich urządzeń laserowych zgodne z dyrektywą 2001/95/WE spełniają następujące wymogi bezpieczeństwa:

1)
konsumenckie urządzenia laserowe atrakcyjne dla dzieci nie powodują uszkodzenia oczu lub skóry w przypadku narażenia na promieniowanie laserowe, które może wystąpić w jakichkolwiek warunkach stosowania, włącznie z umyślnym, długotrwałym narażeniem przy wykorzystaniu instrumentów do obserwacji optycznej;
2)
wszystkie inne urządzenia laserowe nie powodują uszkodzenia oczu lub niezamierzonego uszkodzenia skóry w przypadku narażenia na promieniowanie laserowe, które może wystąpić w normalnych i racjonalnie przewidywalnych warunkach stosowania, włącznie z przypadkowym lub niezamierzonym narażeniem chwilowym; wszelkie zamierzone uszkodzenia skóry spowodowane konsumenckimi urządzeniami laserowymi są zgodne z wysokim poziomem ochrony zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów;
3)
zgodność z pkt 1 i 2 należy osiągnąć za pomocą środków technicznych;
4)
na urządzeniach zgodnych z pkt 2 umieszcza się odpowiednie ostrzeżenia oraz dołącza się do nich instrukcje dla użytkownika zawierające wszelkie istotne informacje dotyczące bezpieczeństwa, jeśli narażenie na promieniowanie laserowe, w wyniku którego mogłoby dojść do uszkodzenia oczu lub skóry, mogłoby nastąpić w warunkach stosowania innych niż warunki, o których mowa w pkt 2.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 lutego 2014 r.

W imieniu Komisji

José Manuel BARROSO

Przewodniczący

1 Dz.U. L 11 z 15.1.2002, s. 4.

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.36.20

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/59/UE w sprawie wymogów bezpieczeństwa, jakie muszą spełniać europejskie normy dotyczące konsumenckich urządzeń laserowych zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów
Data aktu: 05/02/2014
Data ogłoszenia: 06/02/2014
Data wejścia w życie: 07/02/2014