Decyzja 2014/713/UE w sprawie ustanowienia rocznych wykazów priorytetów do celów opracowywania kodeksów sieci i wytycznych na rok 2015

DECYZJA KOMISJI
z dnia 13 października 2014 r.
w sprawie ustanowienia rocznych wykazów priorytetów do celów opracowywania kodeksów sieci i wytycznych na rok 2015
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/713/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 14 października 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1228/2003 1 ("rozporządzenie w sprawie energii elektrycznej"), w szczególności jego art. 6 ust. 1,

rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1775/2005 2 ("rozporządzenie w sprawie gazu"), w szczególności ich art. 6 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Opracowywanie i wdrażanie kodeksów sieci i wytycznych dotyczących sieci stanowią ważne działania, które należy podjąć w celu pełnej integracji wewnętrznego rynku energii. Trzecim pakietem energetycznym ustanowiono ramy instytucjonalne służące opracowywaniu kodeksów sieci w celu zharmonizowania, w stosownych przypadkach, technicznych, eksploatacyjnych i rynkowych zasad regulujących funkcjonowanie sieci energii elektrycznej i gazu. W tych ramach kluczową rolę przewidziano dla Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER), europejskiej sieci operatorów systemów przesyłowych ("ENTSÓ") oraz dla Komisji Europejskiej, których zadaniem jest opracowywanie kodeksów sieci w ścisłej współpracy z wszystkimi zainteresowanymi stronami. Obszary, w odniesieniu do których można opracować kodeksy sieci, określono w art. 8 ust. 6 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej i rozporządzenia w sprawie gazu.

(2) Niezależnie od możliwości opracowania kodeksów sieci zgodnie z procesem określonym w art. 6 i 8 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej i rozporządzenia w sprawie gazu Komisja może we własnym zakresie opracować wytyczne, a następnie wszcząć procedurę ich przyjęcia, aby stały się one prawnie wiążące. Obszary, w odniesieniu do których można opracować wytyczne, określono w art. 18 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej oraz w art. 23 ust. 1 rozporządzenia w sprawie gazu.

(3) Pierwszy etap na drodze do powstania wiążących europejskich kodeksów sieci, czyli roczny wykaz priorytetów określający obszary, które należy uwzględnić w ramach opracowywania kodeksów sieci, musi zostać ustanowiony przez Komisję zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej i rozporządzenia w sprawie gazu. Przed wyznaczeniem rocznych priorytetów Komisja Europejska musi skonsultować się z ACER, ENTSO i innymi zainteresowanymi stronami. W niniejszej decyzji wyznaczono priorytety zgodnie z decyzją Komisji, której podstawę stanowi wynik konsultacji społecznych.

(4) Zharmonizowane przepisy dotyczące procedur zarządzania ograniczeniami w przesyle gazu, alokacji zdolności przesyłowych i bilansowania zostały już przyjęte w latach 2012 i 2013.

(5) Konsultacje społeczne, wymagane zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej i rozporządzenia w sprawie gazu odbyły się w okresie od dnia 26 lutego do dnia 9 maja 2014 r. Komisja otrzymała 20 odpowiedzi 3 , w tym odpowiedzi od ENTSO energii elektrycznej. ACER i ENTSO gazu nie przedłożyły odpowiedzi w ramach konsultacji publicznych. W trakcie konsultacji publicznych większość zainteresowanych stron poparła ustalenie priorytetów w odniesieniu do już rozpoczętych prac i podkreśliła znaczenie odpowiedniego i dobrze skoordynowanego wdrożenia przyjętych kodeksów sieci i wytycznych dotyczących sieci. Ponadto w dniu 3 czerwca 2014 r. ACER poinformowała Komisję, że zgodnie z wynikami działania rozpoznawczego 4 przeprowadzonego przez tę agencję w celu ustalenia, czy konieczne jest wprowadzenie zharmonizowanych zasad dotyczących handlu gazem w odniesieniu do technicznej i eksploatacyjnej organizacji usług dostępu do sieci i bilansowania systemu (zwanych dalej "RfT"), zasady takie nie są obecnie potrzebne.

(6) Mając na uwadze odpowiedzi zainteresowanych stron oraz różnorodne działania niezbędne do zapewnienia pełnej integracji rynku wewnętrznego energii, a także fakt, że wszystkie zainteresowane strony, w tym Komisja, ACER, ENTSO-E i ENTSOG, będą musiały przeznaczyć na wdrażanie kodeksów sieci i wytycznych dotyczących sieci znaczne zasoby, Komisja postanowiła nie dodawać żadnych nowych obszarów do rocznego wykazu priorytetów na 2015 r. w odniesieniu do gazu, a ponadto usunąć z niego proponowane RfT.

(7) Komisja podjęła również decyzję o ponownym umieszczeniu w rocznym wykazie priorytetów na 2015 r. w odniesieniu do gazu zharmonizowanych zasad dotyczących interoperacyjności i wymiany danych, ponieważ ostateczne przyjęcie odnośnego kodeksu sieci nastąpi dopiero na początku 201 5 r., a nie, jak planowano początkowo, pod koniec 2014 r. W przypadku rocznego wykazu priorytetów na 2015 r. w odniesieniu do energii elektrycznej Komisja postanowiła umieścić w nim ponownie zharmonizowane zasady dotyczące: (i) bezpieczeństwa pracy systemu; (ii) planowania pracy sieci; (iii) zasad alokacji zdolności i zarządzania ograniczeniami, w tym zasady dobrego zarządzania na potrzeby rynku dnia następnego i rynku dnia bieżącego, z uwzględnieniem obliczania zdolności; (iv) wymagań wobec wytwórców w związku z przyłączaniem do sieci; oraz (v) przyłączania odbiorców. Początkowo planowano zakończenie przyjmowania tych kodeksów w 2014 r., jednakże potrzeba wprowadzenia dalszych zmian, wskazana w analizie przeprowadzonej przez Komisję i podkreślana również w odpowiedziach uzyskanych w ramach konsultacji publicznych, oznacza, że kodeksy te także należy dodać do wykazu na 2015 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Komisja ustanawia niniejszy roczny wykaz priorytetów na rok 2015 na potrzeby opracowywania zharmonizowanych zasad dotyczących sieci elektroenergetycznych:

-
zasady przyłączania do sieci:
-
zasady dotyczące wymagań wobec wytwórców w związku z przyłączeniem do sieci (etap przyjmowania przez Komisję),
-
przyłączanie odbiorców (etap przyjmowania przez Komisję),
-
zasady dotyczące połączenia wysokonapięciowego systemu przesyłowego prądu stałego (zakończenie prac nad kodeksem sieci i rozpoczęcie etapu przyjmowania przez Komisję),
-
zasady dotyczące pracy systemu:
-
zasady dotyczące regulacji częstotliwości i mocy oraz rezerw regulacyjnych (etap przyjmowania przez Komisję),
-
zasady dotyczące wymogów i procedur w sytuacjach awaryjnych (zakończenie prac nad kodeksem sieci i rozpoczęcie etapu przyjmowania przez Komisję),
-
zasady dotyczące bezpieczeństwa pracy systemu (etap przyjmowania przez Komisję),
-
zasady dotyczące planowania pracy sieci (etap przyjmowania przez Komisję),
-
zasady alokacji zdolności i zarządzania ograniczeniami na potrzeby rynku dnia następnego i rynku dnia bieżącego, z uwzględnieniem obliczania zdolności (etap przyjmowania przez Komisję),
-
zasady dotyczące bilansowania, w tym zasady dotyczące sieciowej rezerwy mocy (zakończenie prac nad kodeksem sieci i rozpoczęcie etapu przyjmowania przez Komisję),
-
zasady dotyczące długoterminowej alokacji zdolności przesyłowych (etap przyjmowania przez Komisję),
-
zasady dotyczące zharmonizowanych struktur taryf przesyłowych (działanie rozpoznawcze przeprowadzane przez ACER w celu przygotowania wytycznej ramowej 5 ).
-
Do dnia 31 lipca 2013 r. każdy krajowy organ regulacyjny przedkłada ACER swoją metodykę i kryteria oceny inwestycji oraz ponoszonego podwyższonego ryzyka, jeżeli są one dostępne.
-
ACER ułatwia wymianę dobrych praktyk i wydaje zalecenia do dnia 31 grudnia 2013 r.
-
Do dnia 31 marca 2014 r. każdy krajowy organ regulacyjny publikuje swoją metodykę i kryteria wykorzystywane do oceny inwestycji oraz ponoszonego podwyższonego ryzyka.

W oparciu o dane uzyskane w wyniku powyższych zadań Komisja decyduje o ewentualnej potrzebie wydania prawnie wiążących wytycznych.

Artykuł  2

Komisja ustanawia niniejszy roczny wykaz priorytetów na rok 2015 na potrzeby opracowywania zharmonizowanych zasad dotyczących sieci przesyłowych gazu:

-
zasady dotyczące interoperacyjności i wymiany danych (etap przyjmowania przez Komisję),
-
zasady dotyczące zharmonizowanych struktur taryf przesyłowych (zakończenie prac nad kodeksem sieci i rozpoczęcie etapu przyjmowania przez Komisję),
-
zasady dotyczące ogólnounijnego rynkowego podejścia do alokacji "nowo zbudowanej" zdolności przesyłowej gazu (zakończenie prac nad propozycją zmian w kodeksie sieci dotyczącym mechanizmów alokacji zdolności i rozpoczęcie etapu przyjmowania przez Komisję).
Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 października 2014 r.

W imieniu Komisji

Jose Manuel BARROSO

Przewodniczący

1 Dz.U. L 21 Iz 14.8.2009, s. 15.
2 Dz.U. L 21 Iz 14.8.2009, s. 36.
4 W decyzji Komisji 2013/442/UE w sprawie rocznego wykazu priorytetów na 2014 r. przewidziano wspomniane działanie rozpoznawcze (Dz.U. L 224 z 22.8.2013, s. 14).
5 Jeżeli chodzi o zasady dotyczące zachęt inwestycyjnych, w rozporządzeniu TEN-E, w szczególności w jego art. 13, określono przepisy w celu zapewnienia przyznania odpowiednich zachęt projektom dotyczącym infrastruktury przesyłu gazu i energii elektrycznej będącym przedmiotem wspólnego zainteresowania. W tym zakresie w rozporządzeniu TEN-E określono następujące zadania:

Zmiany w prawie

KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.296.28

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/713/UE w sprawie ustanowienia rocznych wykazów priorytetów do celów opracowywania kodeksów sieci i wytycznych na rok 2015
Data aktu: 13/10/2014
Data ogłoszenia: 14/10/2014
Data wejścia w życie: 03/11/2014