Decyzja 2014/609/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2012

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2012

(2014/609/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące rocznego sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Fundacji 1 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1365/75 z dnia 26 maja 1975 r. w sprawie utworzenia Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy 4 , w szczególności jego art. 16,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0183/2014),
1.
udziela dyrektorowi Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy absolutorium z wykonania budżetu Fundacji za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące rocznego sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Fundacji 7 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 ("rozporządzenie finansowe"), w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 9 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1365/75 z dnia 26 maja 1975 r. w sprawie utworzenia Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy 10 , w szczególności jego art. 16,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 12 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0183/2014),
A.
mając na uwadze, że według sprawozdań finansowych Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy ("Fundacji") jej ostateczny budżet na rok budżetowy 2012 wyniósł 21 430 000 EUR, co stanowi wzrost o 4,03 % w porównaniu z 2011 r.,
B.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Fundacji za rok budżetowy 2012 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u podstaw sprawozdania zostały przeprowadzone zgodnie z prawem i prawidłowo,
1.
z zadowoleniem przyjmuje wkład Fundacji w propagowanie wiedzy na temat warunków życia i pracy w Unii w okresie, kiedy warunki te ulegają dalszemu pogorszeniu w niektórych państwach członkowskich; przypomina publikację całościowego sprawozdania z piątej Europejskiej ankiety w sprawie warunków pracy, zawierającej ważne ustalenia na temat tendencji dotyczących jakości pracy, zrównoważonej pracy i starzenia się siły roboczej, zdrowia i dobrostanu, czasu pracy oraz równowagi między życiem zawodowym a prywatnym;
2.
odnotowuje, że program roczny na rok 2012 był ostatnim w ramach czteroletniego programu Fundacji na lata 2009-2012; wyraża zadowolenie, że Fundacja szybko zareagowała na spowodowane kryzysem gospodarczym zmiany priorytetów politycznych, uruchamiając nowe projekty związane z priorytetowymi tematami, takimi jak społeczne skutki kryzysu, naprawa gospodarcza, tworzenie miejsc pracy, zmiany demograficzne i zrównoważony sektor publiczny;

Zarządzanie budżetem i finansami

3.
zauważa, że w tytułach I i II wskaźnik wykonania budżetu wyniósł odpowiednio 98 % i 82 %;

Środki przeniesione

4.
zauważa, że w tytule III zanotowano wprawdzie wysoki poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania (50 %, tj. 3 688 996 EUR), jednak odpowiada to harmonogramowi płatności i odzwierciedla wieloletni charakter działań Fundacji; zauważa, że znaczna część przeniesień w tytule III (71 %) dotyczy dwóch projektów, w ramach których działania realizowano zgodnie z planem i z rocznym programem prac;

Przesunięcia

5.
z zadowoleniem zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności i ustaleniami w ramach kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przesunięć w 2012 r. nie wykracza poza ramy określone w przepisach finansowych; wyraża uznanie dla Fundacji za dobre planowanie budżetowe;

Procedury udzielania zamówień publicznych i procedury naboru pracowników

6.
zauważa, że w odniesieniu do 2012 r. ani wybrane do kontroli transakcje, ani inne ustalenia kontroli nie dały podstaw do sformułowania przez Trybunał Obrachunkowy w rocznym sprawozdaniu z kontroli uwag dotyczących procedur zamówień publicznych Fundacji;
7.
zauważa, że Trybunał Obrachunkowy w swoim rocznym sprawozdaniu z kontroli za 2012 r. nie zawarł uwag dotyczących procedur Fundacji w zakresie naboru pracowników;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

8.
stwierdza na podstawie informacji przekazanych przez Fundację, że od 2011 r. ustanowiła ona system monitorowania potencjalnych konfliktów interesów członków Rady Zarządzającej oraz sprawozdawczości w tym zakresie i że odpowiednie formularze są opublikowane na stronie internetowej Fundacji; przyjmuje ponadto do wiadomości, że Rada Zarządzająca Fundacji przeprowadziła dyskusję dotyczącą kompleksowej strategii w sprawie wykrywania konfliktów interesów i zarządzania nimi na swoim posiedzeniu w dniu 25 października 2013 r. oraz że na tej podstawie dobiega obecnie końca tworzenie strategii politycznej, w celu jej publikacji w pierwszym kwartale 2014 r.; wzywa Fundację do przedstawienia przyjętego dokumentu organowi udzielającemu absolutorium;
9.
zauważa, że życiorysy członków Rady Zarządzającej i deklaracje o braku konfliktu interesów dyrektora wykonawczego i kadry kierowniczej wyższego szczebla nie są publicznie dostępne; wzywa Fundację do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;

Kontrola wewnętrzna

10.
stwierdza na podstawie informacji przekazanych przez Fundację, że w 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła kontrolę mającą na celu dostarczenie niezależnego poświadczenia adekwatności i skutecznego wdrażania systemu kontroli wewnętrznej w kontekście sporządzania rocznego sprawozdania z działalności oraz, w szczególności, wydania poświadczenia wiarygodności dyrektora;
11.
zauważa, że IAS podczas kontroli odnotowała szereg mocnych stron oraz że jest zdania, że system kontroli wewnętrznej Fundacji daje wystarczające gwarancje w zakresie urzeczywistnienia tych celów; zauważa jednak, że wydano 12 zaleceń, z których jedno zostało zaklasyfikowane jako "bardzo ważne"; zauważa, że zalecenia te są właśnie w trakcie realizacji;
12.
z zadowoleniem zauważa, że zalecenia IAS wydane w kontekście jej wcześniejszych kontroli zostały odpowiednio zrealizowane;

Wyniki

13.
zwraca się do Fundacji o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów swojej pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem swojej strony internetowej;
14.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. 13 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 221.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 139 z 30.5.1975, s. 1.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 221.
8 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
9 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
10 Dz.U. L 139 z 30.5.1975, s. 1.
11 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
12 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
13 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.266.281

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/609/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2012
Data aktu: 03/04/2014
Data ogłoszenia: 05/09/2014