Decyzja 2014/575/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2012

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2012

(2014/575/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Centrum 1 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 851/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiające Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób 4 , w szczególności jego art. 23,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A7-0224/2014),
1.
udziela dyrektorowi Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób absolutorium z wykonania budżetu Centrum za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Centrum 7 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 9 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 851/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiające Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób 10 , w szczególności jego art. 23,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 12 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając swoje wcześniejsze decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A7-0224/2014),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym budżet Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (zwanego dalej Centrum) na rok budżetowy 2012 zamknął się kwotą 58 200 000 EUR, co stanowi wzrost o 2,72 % w porównaniu z 2011 r.;
B.
mając na uwadze, że łączny wkład Unii do budżetu Centrum na 2012 r. wyniósł 56 727 000 EUR, co stanowi wzrost o 2,40 % w porównaniu z 2011 r.,
C.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Centrum za rok budżetowy 2012 r. jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011

1.
przypomina, że opinia Trybunału Obrachunkowego na temat legalności i prawidłowości transakcji Centrum w roku 2011 zawierała zastrzeżenia, ponieważ Centrum nie zastosowało się do maksymalnej kwoty umowy ramowej z 2009 r., w związku z którą Centrum mogło podpisać umowy szczegółowe z wybranymi dostawcami na kwotę nieprzekraczającą 9 000 000 EUR; zauważa jednak, że do końca roku 2011 dokonano płatności na kwotę 12 200 000 EUR;
2.
na podstawie informacji przekazanych przez Centrum przyjmuje do wiadomości, że działania naprawcze zostały zakończone;
3.
na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego zauważa, że płatności w roku 2012 wynoszące 5 200 000 EUR wynikają z błędów z lat poprzednich, w których nie przestrzegano pułapu umowy ramowej; niemniej jednak zwraca uwagę, że z uwagi na działania naprawcze podjęte przez Centrum w 2012 r. Trybunał Obrachunkowy nie opatrzył zastrzeżeniami swojej opinii na temat legalności i prawidłowości transakcji z roku 2012;

Zarządzanie budżetem i finansami

4.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2012 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 93,91 %; zwraca uwagę, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 76,26 % oraz że wskaźniki wykonania budżetu były zadowalające w przypadku tytułu I (wydatki personalne) i tytułu II (wydatki administracyjne) i wyniosły odpowiednio 97 i 80 % środków, na które zaciągnięto zobowiązania;
5.
na podstawie informacji przekazanych przez Trybunał Obrachunkowy przyjmuje do wiadomości, że Centrum udzieliło dotacji instytucjom badawczym i osobom indywidualnym oraz że całkowite wydatki na ten cel wyniosły 752 000 EUR, co stanowi 1,4 % wydatków operacyjnych w roku 2012; jest zaniepokojony, że Centrum zazwyczaj nie otrzymuje dokumentów potwierdzających kwalifikowalność i dokładność kosztów deklarowanych przez beneficjentów; zauważa, że choć Centrum przyjęło strategię weryfikacji ex post i zaplanowało jej wdrożenie na rok 2012, wciąż jeszcze nie poddano weryfikacji ex post wydatków na dotacje w 2012 r.; przyznaje, że w przypadku transakcji skontrolowanych przez Trybunał Obrachunkowy Centrum otrzymało - na wniosek Trybunału - dokumenty potwierdzające, które stanowiły wystarczający dowód legalności i prawidłowości tych transakcji;
6.
przypomina, że Centrum jest finansowane z budżetu Komisji; domaga się jednak, by Centrum jasno wskazywało w swojej komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, że otrzymuje fundusze z budżetu Unii (dotacje unijne), a nie dotacje ze środków Komisji;

Zobowiązania i przeniesienia

7.
zwraca uwagę, że z ustaleń poczynionych w ramach rocznej kontroli Trybunału Obrachunkowego wynika, iż poziom przeniesień związanych z tytułem III jest wysoki i wynosi 8 300 000 EUR; przyznaje, że przeniesienia te nie wynikają z opóźnień w realizacji rocznego programu prac Centrum, lecz odzwierciedlają wieloletni charakter podejmowanych działań; zauważa, że Centrum przyjęło moduł planowania budżetowego powiązany bezpośrednio z jego rocznym programem prac, a płatności były planowane i realizowane zgodnie z potrzebami operacyjnymi;

Przesunięcia

8.
z zadowoleniem zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności i ustaleniami w ramach kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przesunięć w roku 2012 nie wykracza poza ramy określone w przepisach finansowych oraz wyraża uznanie dla Centrum za dobre planowanie budżetowe;

Procedury przetargowe i procedury naboru

9.
zwraca uwagę, że w odniesieniu do roku 2012 ani transakcje objęte próbą, ani inne ustalenia w ramach kontroli nie skłoniły Trybunału Obrachunkowego do zawarcia w swoim rocznym sprawozdaniu z kontroli uwag na temat procedur przetargowych Centrum;
10.
zauważa, że w rocznym sprawozdaniu z kontroli za rok 2012 Trybunał Obrachunkowy nie zawarł uwag dotyczących procedur naboru pracowników przez Centrum;
11.
zauważa, iż do końca 2012 r. Centrum obsadziło 187 z 200 stanowisk oraz zatrudniło 91 pracowników kontraktowych i oddelegowanych ekspertów krajowych; przyjmuje do wiadomości wyższy poziom zatrudnienia w porównaniu z rokiem 2011 r.;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

12.
uznaje, że w 2014 r. zarząd Centrum ma przyjąć zmienioną wersję kompleksowej polityki dotyczącej niezależności Centrum;
13.
zauważa, że życiorysy członków zarządu i forum doradczego nie są publicznie dostępne; wzywa Centrum do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;

Audyt wewnętrzny

14.
na podstawie informacji przekazanych przez Centrum przyjmuje do wiadomości, że w roku 2012 Służba Audytu Wewnętrznego Komisji przeprowadziła kontrolę w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi w celu oceny zasad funkcjonowania i niezależnego poświadczenia skuteczności stosowania wewnętrznego systemu kontroli zarządzania zasobami ludzkimi; zauważa, że w wyniku kontroli wydano jedno bardzo istotne zalecenie dotyczące wskaźników efektywności służących do oceny stopnia realizacji indywidualnych celów (zalecenie to zostało już wdrożone) oraz sześć istotnych zaleceń, spośród których pięć już wdrożono; zauważa ponadto, że jedno istotne zalecenie wydane w ramach wcześniejszej kontroli zarządzania finansami wciąż oczekuje na wdrożenie;

Wyniki

15.
zwraca się do Centrum o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów jego pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem jej strony internetowej;
16.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. 13 w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 89.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 142 z 30.4.2004, s. 1.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 89.
8 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
9 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
10 Dz.U. L 142 z 30.4.2004, s. 1.
11 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
12 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
13 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024