Decyzja 2014/569/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2012

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2012

(2014/569/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji 1 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 4 w sprawie utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, w szczególności jego art. 60,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A7-0221/2014),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące nieodłączną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji 7 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 9 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 10 w sprawie utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, w szczególności jego art. 60,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 12 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając swoje wcześniejsze decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A7-0221/2014),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym ostateczny budżet Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (zwanej dalej Agencją) na rok budżetowy 2012 zamknął się kwotą 158 848 191 EUR, co stanowi wzrost o 7 % w porównaniu z 2011 r.,
B.
mając na uwadze, że łączny wkład Unii do budżetu Agencji na 2012 r. wyniósł 38 651 354,83 EUR, co stanowi wzrost o 6,95 % w porównaniu z 2011 r.,
C.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie roczne Agencji za rok budżetowy 2012 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe,
1.
podkreśla, że Agencja odgrywa zasadniczą rolę w zapewnieniu jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa ruchu lotniczego w całej Europie; przypomina ponadto, że obecny przegląd przepisów dotyczących jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej mógłby przyczynić się do zwiększenia zakresu kompetencji Agencji; podkreśla, że w przypadku zwiększenia zakresu kompetencji Agencji konieczne jest przyznanie jej zasobów finansowych, materialnych i kadrowych umożliwiających jej prawidłowe wypełnianie zadań;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011

2.
na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego zauważa, że w odniesieniu do pięciu uwag poczynionych w 2011 r. dwa działania naprawcze podjęte w odpowiedzi na uwagi z roku poprzedniego oznaczono jako "w trakcie realizacji", a trzy jako "zrealizowane";
3.
stwierdza na podstawie informacji od Agencji, że:
-
poziom środków przeniesionych w tytule III, z wyjątkiem opłat i należności, uległ znacznemu zmniejszeniu w 2012 r. do kwoty 6 200 000 EUR (46 %),
-
instrukcje robocze zarówno w odniesieniu do zarządzania środkami trwałymi, jak i zarządzania inwentarzem zostały przyjęte, a w 2012 r. została przeprowadzona pełna inwentaryzacja, w wyniku której nastąpiło zbycie szeregu w pełni zamortyzowanych aktywów;
-
aby nie przetrzymywać funduszy pieniężnych tylko w jednym banku, w 2013 r. została wszczęta procedura negocjacyjna dotycząca otwierania rachunków bankowych, w oparciu o ścisłe kryteria w odniesieniu do ratingu kredytowego potencjalnych banków; zauważa, że wybrany bank ma doskonały rating kredytowy i po podpisaniu umowy środki pieniężne Agencji zostaną przekazane do tego banku, w zależności od równowagi między ryzykiem kredytowym i stopą procentową,
-
zostały wprowadzone środki i kontrole w celu umożliwienia rekrutacji niezbędnych ekspertów z sektora przemysłowego, jednocześnie unikając potencjalnych sytuacji konfliktów interesów; odnotowuje ponadto, że szkolenie w zakresie konfliktów interesów zostało ukończone i że przewidziane są regularne szkolenia dla nowo przybyłych;

Zarządzanie budżetem i finansami

4.
zauważa, że ogólny poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wyniósł 95 %, a w poszczególnych tytułach - 96 % w tytule I (wydatki na personel), 95 % w tytule II (wydatki administracyjne) i 89 % w tytule III (wydatki operacyjne);
5.
zauważa z zaniepokojeniem, że w tytule III zanotowano wysoki poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania (46 %); podkreśla, że wprawdzie jest to częściowo uzasadnione wieloletnim charakterem działalności Agencji oraz należycie uzasadnionymi przeniesieniami, które weszły w skład badanej przez Trybunał próby, jednak tak wysoki ich poziom jest niezgodny z zasadą jednoroczności budżetu;

Przesunięcia

6.
z zadowoleniem zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności i ustaleniami w ramach kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przesunięć w roku 2012 nie wykracza poza ramy określone w przepisach finansowych; wyraża uznanie dla Agencji za dobre planowanie budżetowe;

Procedury przetargowe i procedury naboru pracowników

7.
zauważa z zaniepokojeniem, że w jednej z poddanych kontroli procedur naboru wybrany kandydat nie spełniał wymogów regulaminu pracowniczego urzędników Wspólnot Europejskich odnośnie do stopni uniwersyteckich lub odpowiedniego szkolenia zawodowego; wzywa Agencję do wyjaśnienia, jak taka sytuacja mogła mieć miejsce;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

8.
z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie przez Agencję rocznego okresu przejściowego, w którym osobom nowym w organizacji nie przydziela się pracy nad projektami, nad którymi bezpośrednio pracowały w ciągu ostatnich pięciu lat;
9.
zauważa, że zgodnie z zaleceniem organu udzielającego absolutorium Agencja uwzględni w swoim rocznym sprawozdaniu z działalności za 2013 r. informacje i statystyki dotyczące zarządzania konfliktami interesów;
10.
odnotowuje, że Agencja przeprowadza obecnie ocenę deklaracji o braku konfliktu interesów kadry kierowniczej i osób zajmujących newralgiczne stanowiska; ubolewa jednak nad faktem, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków zarządu i obserwatorów oraz deklaracje o braku konfliktu interesów dyrektora wykonawczego wciąż nie są publicznie dostępne na stronie internetowej Agencji; wzywa Agencję do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;
11.
ubolewa z powodu braku dostępnych informacji na stronie internetowej Agencji na temat członków Rady Odwoławczej; uważa, że nazwiska, życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów tych członków powinny być publicznie dostępne; wzywa zatem Agencję do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;

Kontrole wewnętrzne

12.
z zaniepokojeniem zauważa, że pomimo iż Agencja ustanowiła standardową procedurę kontroli ex ante, nie uzupełniono odpowiednich list kontrolnych, a dokumentacja uzasadniająca zatwierdzenie wydatków nie zawsze była dostępna; wzywa Agencję do podjęcia kroków w celu zmiany tej sytuacji oraz do złożenia sprawozdania na temat podjętych przez nią działań w ramach działań następczych w związku z decyzją o udzieleniu absolutorium za rok 2012;
13.
ubolewa nad faktem, że pomimo iż metodyka kontroli ex post została zatwierdzona w 2009 r. i że Agencja poczyniła dalsze postępy w jej wdrażaniu, w niektórych obszarach nadal istnieje możliwość poprawy, a mianowicie nadal brak jest rocznego planu kontroli, wyboru próby transakcji do skontrolowania nie dokonuje się na podstawie analizy ryzyka, a metodyka nie obejmuje postępowań o udzielenie zamówienia publicznego; wzywa Agencję do poprawy jej wyników w tym zakresie oraz do złożenia sprawozdania na temat poczynionych postępów w ramach działań następczych w związku z decyzją o udzieleniu absolutorium za rok 2012;

Kontrola wewnętrzna

14.
przyjmuje do wiadomości oświadczenie Agencji, że w 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła ograniczony przegląd zarządzania projektami informatycznymi, co doprowadziło do wydania dwóch bardzo ważnych zaleceń; zauważa, że IAS przeprowadziła również ocenę postępów dokonanych przez Agencję w zakresie realizacji zaleceń wynikających z jej wcześniejszych audytów (2006-2011); zauważa, że IAS potwierdziła, że Agencja w odpowiedni sposób zrealizowała 22 z 23 zaleceń, a ostatnie zalecenie zostało zgodnie z informacją od Agencji zrealizowane i oczekuje na ostateczną ocenę ze strony IAS;

Wyniki

15.
zwraca się do Agencji o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów swojej pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem swojej strony internetowej;
16.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. 13 w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 66.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 66.
8 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
9 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
10 Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.
11 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
12 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
13 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024