Decyzja 2014/555/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

(2014/555/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2012 1 ,
-
uwzględniając skonsolidowane sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012 (COM(2013) 570 - C7-0278/2013) 2 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami instytucji 3 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 4 , jak również legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw przedstawione przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku 2012 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 , w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 6 , w szczególności jego art. 164, 165 i 166,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0218/2014),
1.
udziela sekretarzowi generalnemu Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2012 7 ,
-
uwzględniając skonsolidowane sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012 (COM(2013) 570 -C7-0278/2013) 8 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami instytucji 9 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 10 , jak również legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw przedstawione przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku 2012 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 , w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 12 , w szczególności jego art. 164, 165 i 166,
-
uwzględniają swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie udzielenia absolutorium,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0218/2014),
1.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych Trybunał Obrachunkowy stwierdził, że w roku budżetowym zakończonym dnia 31 grudnia 2012 r. w łącznych płatnościach na wydatki administracyjne i inne wydatki instytucji i organów nie wystąpiły istotne błędy;
2.
zauważa z zadowoleniem, że w sprawozdaniu rocznym za rok 2012 Trybunał Obrachunkowy stwierdził, że nie stwierdzono żadnych istotnych słabych punktów w poddanych audytowi dziedzinach zasobów ludzkich i zamówień dla Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (EKES);
3.
stwierdza, że w 2012 r. budżet EKES wynosił 128 816 588 EUR (128 600 000 EUR w 2011 r.), z czego wykorzystano 96,8 %; podkreśla, że budżet EKES jest czysto administracyjny oraz że znaczną jego część przeznacza się na wydatki na pracowników instytucji, a pozostałą część - na budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne;
4.
stwierdza, że wskaźnik wykonania budżetu na rok 2012 wyniósł 96,8 % i był wyższy niż wskaźnik na 2011 r., który wyniósł 95,4 %, lecz wciąż był niższy niż wskaźnik na rok 2010 wynoszący 98 %; wzywa EKES do zapewnienia jeszcze lepszych wskaźników wykonania budżetu w kolejnych okresach;
5.
zauważa, że budżet na rok 2012 wzrósł o 0,2 % w stosunku do poprzedniego budżetu rocznego; popiera wysiłki EKES zmierzające do ograniczenia budżetu na nadchodzące lata przy jednoczesnym zapewnieniu jego zerowego wskaźnika wzrostu;
6.
przyjmuje do wiadomości, że do rocznego sprawozdania z działalności EKES załączono uwagi dotyczące działań podjętych w reakcji na rezolucję Parlamentu w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu za rok 2011; zwraca się o informowanie o środkach podjętych przez EKES w roku budżetowym, którego dotyczy absolutorium, aby dokonać szczegółowego przeglądu wydatków, oraz o wynikach tego przeglądu;
7.
odnotowuje decyzję Rady w odniesieniu do poziomu dodatków członków EKES we wrześniu 2013 r. i stwierdza z zadowoleniem, że EKES wdrożył nowe przepisy dotyczące zwrotu kosztów podróży członków w oparciu o rzeczywiście poniesione koszty, zgodnie z zaleceniem Parlamentu;
8.
zauważa z zadowoleniem, że w 2012 r. wdrożono decyzję o publikowaniu oświadczeń majątkowych członków EKES;
9.
odnotowuje współpracę między członkami EKES-u a Komisją Kontroli Budżetowej Parlamentu, szczególnie w odniesieniu do procedury udzielania absolutorium;
10.
przyjmuje do wiadomości udzielone informacje dotyczące wykorzystanej energii z odnawialnych źródeł; stwierdza z zadowoleniem, że cała energia elektryczna, z której korzysta EKES, pochodzi ze źródeł odnawialnych;
11.
z zadowoleniem odnotowuje wyniki uzyskane w dziedzinie tłumaczeń pisemnych po odnowieniu porozumienia o współpracy między EKES a Komitetem Regionów (KR); zauważa z zadowoleniem, że w 2012 r. liczba tłumaczeń zewnętrznych spadła o około 1 % w porównaniu z 2011 r.; uważa, że cyfry te są dowodem na to, że nadal można bardziej zwiększać efektywność;
12.
zdecydowanie uważa, że potrzebne są pewne udoskonalenia, by zracjonalizować zasoby ludzkie we wspólnych działach i działach tłumaczeniowych; uważa, że obecne kontakty w tej dziedzinie między EKES, KR i Parlamentem wnoszą pozytywny wkład w racjonalizację zasobów;
13.
wzywa EKES do dalszego monitorowania struktury personelu, aby zapewnić w pełni wydajną organizację stanowisk przyczyniającą się do lepszego wydatkowania przydzielonego budżetu;
14.
oczekuje, że EKES przy przygotowywaniu negocjacji nad nowym porozumieniem o współpracy administracyjnej z KR wprowadzi bardziej regularne kontrole oszczędności budżetowych wynikających z jego wdrożenia, zgodnie z ubiegłorocznymi zaleceniami; zwraca się o szczegółowe informacje w sprawie wyników tej współpracy i o dokładną kwotę oszczędności budżetowych, które zostaną uzyskane dzięki tej nowej współpracy;
15.
oczekuje, że nowe porozumienie o współpracy administracyjnej z KR doprowadzi również do nasilenia współpracy w zakresie zarządzania wspólnymi służbami;
16.
zauważa, że średniookresowy przegląd współpracy między EKES a KR jest narzędziem przydatnym do oceniania korzyści płynących ze współpracy i planowania lepszych rozwiązań na przyszłość;
17.
uważa, że wideokonferencje są bardzo przydatnym narzędziem umożliwiającym oszczędności budżetowe i że jest to skuteczny mechanizm, dzięki któremu posłowie z różnych miejsc mogą uczestniczyć jednocześnie w tej samej konferencji; zwraca się o informowanie o postępach w EKES dotyczących wykorzystania istniejącego sprzętu;
18.
chce być informowany o wpływie na budżet, jakie ma korzystanie z wideokonferencji, w tym pod względem oszczędności na podróżach służbowych;
19.
odnotowuje działania podjęte przez EKES w celu samodzielnego oceniania swoich prac z pomocą Europejskiego Instytutu Administracji Publicznej (EIPA);
20.
z zadowoleniem odnosi się do projektu modernizacji zarządzania dokumentami w EKES;
21.
pozytywnie postrzega spadek wskaźnika zamówionych, a niewykorzystanych usług tłumaczenia ustnego z 8,9 % w 2011 do 7,6 % w 2012 r.; przyjmuje do wiadomości środki podjęte, aby zmniejszyć ten wskaźnik; podkreśla jednak, że wskaźnik ten jest nadal wysoki i wzywa do dalszego zmniejszenia kosztów tłumaczenia ustnego;
22.
wzywa EKES do współpracy z innymi instytucjami, aby wyłonić ujednoliconą metodologię przedstawiania kosztów tłumaczeń pisemnych w celu uproszczenia analizy i porównywania tych kosztów;
23.
przyjmuje do wiadomości modernizację infrastruktury IT; zwraca się o udzielenie bardziej szczegółowych informacji o usprawnieniach i uwzględnieniu ich w rocznym sprawozdaniu z działalności;
24.
zwraca się do Trybunału Obrachunkowego o włączenie do jego następnego sprawozdania rocznego przeglądu działań następczych EKES w odniesieniu do zaleceń Parlamentu przedstawionych w niniejszej rezolucji.
1 Dz.U. L 56 z 29.2.2012.
2 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 1.
3 Dz.U. C 331 z 14.11.2013, s. 1.
4 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 122.
5 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
6 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
7 Dz.U. L 56 z 29.2.2012.
8 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 1.
9 Dz.U. C 331 z 14.11.2013, s. 1.
10 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 122.
11 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
12 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.266.132

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/555/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny
Data aktu: 03/04/2014
Data ogłoszenia: 05/09/2014