Decyzja 2014/554/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012, sekcja V - Trybunał Obrachunkowy

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012, sekcja V - Trybunał Obrachunkowy

(2014/554/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2012 1 ,
-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012 (COM(2013) 570 - C7-0277/2013) 2 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami instytucji 3 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 4 , jak również legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw przedstawione przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku 2012 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 , w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 6 , w szczególności jego art. 164, 165 i 166,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0212/2014),
1.
udziela sekretarzowi generalnemu Trybunału Obrachunkowego absolutorium z wykonania budżetu Trybunału za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012, sekcja V - Trybunał Obrachunkowy

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2012 7 ,
-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012 (COM(2013) 570 - C7-0277/2013) 8 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami instytucji 9 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 10 , jak również legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw przedstawione przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku 2012 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 , w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 12 , w szczególności jego art. 164, 165 i 166,
-
uwzględniając swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium z wykonania budżetu,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0212/2014),
1.
przyjmuje do wiadomości, że kontroli rocznego sprawozdania finansowego Trybunału Obrachunkowego dokonuje niezależny audytor zewnętrzny - PricewaterhouseCoopers SARL - w celu zastosowania tych samych zasad przejrzystości i rozliczalności, które stosuje on do jednostek przez siebie kontrolowanych; przyjmuje do wiadomości opinię audytora, że oświadczenie finansowe prawidłowo i rzetelnie przedstawia sytuację finansową Trybunału, a także wyniki jego działalności finansowej i przepływy środków pieniężnych za zamknięty rok budżetowy; zwraca się o możliwość zapoznania się ze sprawozdaniem poświadczającym dotyczącym prawidłowości korzystania z zasobów Trybunału Obrachunkowego oraz ważności procedur kontrolnych obowiązujących w roku 2012; domaga się poddania Trybunału Obrachunkowego kontroli pod kątem legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw jego rachunków;
2.
podkreśla, że w roku 2012 Trybunał Obrachunkowy dysponował kwotą środków na zobowiązania w wysokości 137 345 000 EUR (134 337 000 EUR w 2011 r.) oraz że ogólny wskaźnik wykonania budżetu wyniósł 96 %; zauważa, że budżet Trybunału Obrachunkowego ma charakter czysto administracyjny;
3.
popiera dokonywaną przez Trybunał Obrachunkowy ocenę jakości i oddziaływania jego prac oraz wyraża uznanie dla osiągniętych wyników; uważa, że Trybunał Obrachunkowy powinien udoskonalić określanie celów dla zapewnienia, aby uzyskiwane wyniki skutecznie osiągały cele;
4.
wspiera Trybunał Obrachunkowy w staraniach na rzecz przeznaczenia większych zasobów na kontrole wykonania zadań i na badanie, czy osiągnięto oszczędność, wydajność i skuteczność; przypomina, że organ budżetowy i ustawodawczy Trybunału Obrachunkowego powinien dostarczyć nie tylko poświadczenie wiarygodności rozliczeń oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw, ale także wiarygodne i rzetelne opinie na temat wyników osiągniętych przez różne obszary polityki Unii;
5.
zwraca się do Trybunału Obrachunkowego, aby zbadał możliwość przedstawiania rocznego sprawozdania do dnia 30 czerwca, ponieważ doprowadziłoby to do znacznego usprawnienia kontroli rachunków Unii oraz poprawy i optymalizacji zarówno wyników, jak i skuteczności wydatkowanych przez Unię środków dzięki przeprowadzaniu głosowań dotyczących absolutorium przed dniem 31 grudnia roku następującego po kontrolowanym roku budżetowym;
6.
wzywa Trybunał Obrachunkowy do uwzględnienia w swoim rocznym programie prac politycznych priorytetów ustawodawców oraz kwestii mających szczególne znaczenie dla obywateli Unii, przekazywanych przez Komisję Kontroli Budżetowej Parlamentu;
7.
odnotowuje, że rok 2012 jest ostatnim rokiem okresu strategicznego 2009-2012, w którym obraz wyników realizowanej polityki jest ograniczony;
8.
przypomina Trybunałowi Obrachunkowemu o konieczności udoskonalenia harmonogramów, nawet w sytuacji braku terminu, jak w przypadku sprawozdań specjalnych Trybunału Obrachunkowego; ubolewa, że terminowość ustaleń pokontrolnych nadal odbiega od celu długoterminowego; wzywa Trybunał Obrachunkowy do racjonalizacji celów i zwrócenia szczególnej uwagi na zapewnienie poprawy jakości na każdym etapie procesu kontroli strategii na lata 2013-2017;
9.
wzywa Trybunał Obrachunkowy do opatrywania wszystkich sprawozdań specjalnych uwagami informującymi o chronologii poszczególnych etapów sporządzania sprawozdania (począwszy od pierwszych przygotowań aż po publikację);
10.
zauważa, że od 2008 r. średni czas opracowania sprawozdania specjalnego skrócono z 25 do 20 miesięcy; ubolewa jednak, że w 2012 r. Trybunał Obrachunkowy nie osiągnął strategicznego celu zakładającego średni czas 18 miesięcy na opracowywanie sprawozdań specjalnych;
11.
podkreśla potrzebę podjęcia skutecznych działań dla zwiększenia odsetka zawiadomień o wstępnych ustaleniach kontroli wydawanych w ciągu dwóch miesięcy;
12.
przyjmuje z zadowoleniem stałe wzmacnianie stanowisk kontrolerów w 2012 r. w porównaniu z liczebnością personelu innych służb i zachęca Trybunał Obrachunkowy do dalszego zaangażowania w poprawę wydajności służb pomocniczych; odnotowuje pomyślne zatrudnienie nowych pracowników na stanowiska kontrolerów; jest jednak zaniepokojony nieznacznym wzrostem liczby wakatów pod koniec 2012 r. w porównaniu z 2011 r.;
13.
wzywa Trybunał Obrachunkowy do informowania organu udzielającego absolutorium o swojej polityce w zakresie oddelegowywania ekspertów z krajowych najwyższych izb kontroli do Trybunału Obrachunkowego i odwrotnie; wzywa Trybunał Obrachunkowy do udostępnienia bardziej szczegółowych informacji na ten temat w kolejnym rocznym sprawozdaniu z działalności;
14.
zaznacza, że niektóre państwa członkowskie są niewystarczająco reprezentowane na szczeblu kierowniczym, zaś państwa członkowskie, które przystąpiły do Unii w ostatnich 10 latach, są nadal niedostatecznie reprezentowane na szczeblu kierowników działów i dyrektorów; przypomina o potrzebie większej równowagi geograficznej na wszystkich szczeblach administracji;
15.
gratuluje Trybunałowi Obrachunkowemu ukończenia budynku K3 w terminie i w granicach budżetu;
16.
odnotowuje znaczne zróżnicowanie kosztów tłumaczeń pisemnych w zależności od języka; jest zdania, że należy wyrównać tak dużą rozbieżność kosztów, w tym nawet kosztów pośrednich; zwraca się do Trybunału Obrachunkowego o stosowanie tej samej metody obliczania kosztów tłumaczenia pisemnego co w innych instytucjach, aby umożliwić porównanie kosztów tłumaczenia pisemnego między instytucjami;
17.
uznaje, że przyjęcie nowego kodeksu postępowania członków Trybunału Obrachunkowego stanowi pozytywny krok w kierunku poprawy wyników; zwraca się o informowanie go o naruszeniach kodeksu postępowania w przyszłości;
18.
wyraża stanowcze przekonanie, że trzyletni mandat przewodniczącego Trybunału Obrachunkowego powinien być ewentualnie przedłużany tylko jeden raz;
19.
odnotowuje utworzenie w Trybunale Obrachunkowym grupy wysokiego szczebla do monitorowania nowej inicjatywy na rzecz racjonalizacji procedur opracowywania sprawozdań; zwraca się o poinformowanie go o planie prac i ramach czasowych tej grupy wysokiego szczebla;
20.
przyjmuje do wiadomości, że w 2012 r. Trybunał Obrachunkowy zgłosił do Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) ogółem osiem przypadków podejrzeń nadużycia wynikających z prac kontrolnych Trybunału oraz osiem przypadków wynikających z denuncjacji; zauważa, że OLAF postanowił wszcząć dochodzenie w sześciu przypadkach z pierwszej grupy i w trzech przypadkach z drugiej grupy;
21.
podkreśla fakt, że liczba denuncjacji zmniejszyła się o połowę w porównaniu z 2011 r.; popiera stałą bliską współpracę Trybunału Obrachunkowego z OLAF;
22.
zwraca się do Trybunału Obrachunkowego, aby ujął w rocznym sprawozdaniu z działalności wyniki i konsekwencje spraw zamkniętych przez OLAF, w których instytucja lub jakakolwiek pracująca dla niej osoba była przedmiotem dochodzenia, a także wyniki spraw skierowanych do OLAF przez Trybunał Obrachunkowy, wynikających z jego prac kontrolnych i denuncjacji;
23.
przypomina o przypadku domniemanego mobbingu i nadużycia uprawnień przez byłego członka Trybunału Obrachunkowego w 2012 r., co skończyło się wniesieniem sprawy do sądu przez trzech pracowników Trybunału Obrachunkowego przeciwko swojej własnej instytucji; zwraca uwagę na wysiłki podejmowane w Trybunale Obrachunkowym w związku ze wspomnianym przypadkiem mobbingu, w tym na wprowadzone środki zapobiegawcze oraz pomoc i ochronę zapewnioną skarżącym; zachęca Trybunał Obrachunkowy do przeglądu procedur stosowanych w przypadku mobbingu i nadużywania uprawnień, a także do dalszej poprawy warunków pracy pracowników i członków Trybunału, aby w pełni zagwarantować godne warunki w miejscu pracy;
24.
gratuluje Trybunałowi Obrachunkowemu pomyślnego wdrożenia uzgodnionych planów działania; proponuje, aby w świetle zaleceń służby audytu wewnętrznego dla zasobów ludzkich wszystkie świadczenia dodatkowe były ujmowane w aktach osobowych urzędników;
25.
jest nadal zainteresowany otrzymywaniem - w załączeniu do rocznego sprawozdania z działalności - głównych wniosków z monitoringu weryfikacji ex post służb audytu wewnętrznego i wyników oddziaływania zmian;
26.
przyjmuje z zadowoleniem współpracę między Trybunałem Obrachunkowym a Komisją Kontroli Budżetowej Parlamentu, jasne działania następcze wynikające z rezolucji w sprawie absolutorium z poprzedniego roku oraz regularne udzielanie informacji na żądanie Parlamentu;
27.
wzywa Trybunał Obrachunkowy do uwzględnienia w swoim kolejnym sprawozdaniu rocznym przeglądu działań podjętych w odpowiedzi na zalecenia Parlamentu zawarte w niniejszej rezolucji.
1 Dz.U. L 56 z 29.2.2012.
2 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 1.
3 Dz.U. C 331 z 14.11.2013, s. 1.
4 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 122.
5 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
6 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
7 Dz.U. L 56 z 29.2.2012.
8 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 1.
9 Dz.U. C 331 z 14.11.2013, s. 1.
10 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 122.
11 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
12 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024