Decyzja 2014/404/UE uchylająca decyzję 2010/282/UE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Austrii

DECYZJA RADY
z dnia 20 czerwca 2014 r.
uchylająca decyzję 2010/282/UE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Austrii

(2014/404/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 28 czerwca 2014 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 126 ust. 12,

uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 2 grudnia 2009 r., na podstawie zalecenia Komisji, Rada stwierdziła w decyzji 2010/282/UE 1 istnienie nadmiernego deficytu w Austrii. Rada odnotowała, że na 2009 r. założono deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych na poziomie 3,9 % PKB, przekraczający tym samym określoną w Traktacie wartość referencyjną wynoszącą 3 % PKB, natomiast dług brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych miał osiągnąć poziom 68,2 % PKB w 2009 r., przekraczając tym samym określoną w Traktacie wartość referencyjną wynoszącą 60 % PKB. Deficyt i dług sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2009 r. skorygowano następnie do poziomu, odpowiednio, 5,5 % PKB i 116,4 % PKB.

(2) W dniu 2 grudnia 2009 r., zgodnie z art. 126 ust. 7 Traktatu oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 2 , Rada, na podstawie zalecenia Komisji, skierowała do Austrii zalecenie, wzywając do zlikwidowania nadmiernego deficytu najpóźniej do końca 2013 r. To zalecenie Rady podano do publicznej wiadomości.

(3) Zgodnie z art. 4 Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu, załączonego do Traktatów, Komisja dostarcza dane na potrzeby zastosowania tej procedury. W ramach stosowania tego protokołu państwa członkowskie przedkładają dane na temat deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz inne związane z tym zmienne dwa razy w roku, mianowicie przed dniem 1 kwietnia oraz przed dniem 1 października, zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2009 3 .

(4) Rozważając uchylenie decyzji w sprawie istnienia nadmiernego deficytu, Rada podejmuje decyzję na podstawie zgłoszonych danych. Ponadto decyzja w sprawie istnienia nadmiernego deficytu powinna zostać uchylona tylko wówczas, gdy prognozy Komisji wskazują, że deficyt nie przekroczy w okresie objętym prognozą określonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB 4 .

(5) Na podstawie danych dostarczonych przez Komisję (Eurostat) zgodnie z art. 14 rozporządzenia (WE) nr 479/2009, po przekazaniu przez Austrię zgłoszenia w kwietniu 2014 r. oraz w oparciu o program stabilności na lata 2014-2018 i prognozę służb Komisji z wiosny 2014 r. uzasadnione są następujące wnioski:

- Po osiągnięciu w 2010 r. szczytowego poziomu, tj. 4,5 % PKB, już w 2011 r. Austria odnotowała spadek deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych do 2,5 %, a zatem poniżej określonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB. Poprawa ta, w porównaniu z pierwotnie przewidywanym wynikiem budżetowym, była częściowo związana z ujęciem środków dotyczących wydatków rządu (około 0,4 % PKB) służących dokapitalizowaniu KA Finanz, banku likwidującego złe aktywa, w rachunkach sektora instytucji rządowych i samorządowych za rok 2012, kiedy wpływ tych środków został potwierdzony na podstawie sprawozdania finansowego banku. W mniejszym stopniu spadek deficytu wynika z niższych niż planowano wydatków na wszystkich szczeblach administracji, a także bardziej korzystnych warunków gospodarczych, co doprowadziło do wyższego niż przewidywano wzrostu dochodów. W 2012 r., w odróżnieniu od zarówno krajowych prognoz, jak i prognozy Komisji, deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych, wynoszący 2,6 % PKB, nadal utrzymywał się na poziomie poniżej 3 % PKB. Jednakże ze względu na wyłaniające się ryzyko związane z ewentualnymi dalszymi operacjami mającymi na celu naprawę sektora finansowego, co mogłoby skutkować deficytem przekraczającym 3 % PKB w kolejnych latach, Komisja nie zaleciła wczesnego uchylenia procedury nadmiernego deficytu. Zagrożenia te urzeczywistniły się jednak tylko częściowo i w 2013 r. Austria odnotowała deficyt w wysokości 1,5 % PKB. Ten dalszy spadek deficytu był w dużej mierze spowodowany środkami jednorazowymi o niespodziewanej skali, obejmującymi sprzedaż zakresów częstotliwości dla operatorów telefonii komórkowej, o wartości blisko 0,6 % PKB.

- W przyjętym przez rząd Austrii w dniu 29 kwietnia 2014 r. programie stabilności na lata 2014-2018 przewidziano wzrost deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych do 2,7 % PKB w 2014 r., a w 2015 r. jego spadek do 1,4 % PKB. W prognozie służb Komisji z wiosny 2014 r. przewiduje się, że deficyt wyniesie 2,8 % PKB w 2014 r. i 1,5 % PKB w 2015 r. Oczekuje się zatem, że w okresie objętym prognozą deficyt utrzyma się na poziomie niższym od określonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB. Ponadto na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 5 rząd ogłosił, a następnie potwierdził w piśmie do Komisji, szereg dodatkowych oszczędności i zwiększenie dochodów, które Komisja oceniła na 0,2 % PKB, w celu uniknięcia oczekiwanego znacznego odstępstwa od wymaganej ścieżki dostosowania do średniookresowego celu budżetowego.

- Wzrost deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2014 r. jest spowodowany ustanowieniem podmiotu zarządzającego aktywami (jednostka ds. likwidacji, Abbaueinheit), który ma zająć się likwidacją aktywów o obniżonej jakości należących do Hypo Alpe Adria. Zewnętrzny ekspercki zespół doradczy powołany przez rząd szacuje skutki utworzenia jednostki ds. likwidacji Hypo Alpe Adria na kwotę do 4 mld EUR (1,2 % PKB), wliczając w to skutki zastrzyku kapitałowego z 2014 r. w wysokości 750 mln EUR. Ostateczny zapis wpływu likwidacji Hypo Alpe Adria na wzrost deficytu będzie zależał od niezależnego przeglądu jakości jego aktywów, który zostanie przeprowadzony jeszcze w tym roku, tak by Eurostat mógł ocenić statystyczny skutek tej operacji. Wydaje się, że ocena dokonana na chwilę obecną przez zespół ekspercki charakteryzuje się właściwym stopniem ostrożności i w związku z tym należy ją uznać za wiarygodną; nie można jednakże wykluczyć bardziej znaczącego wpływu tej operacji na wysokość deficytu. Stanowi to główny czynnik ryzyka nieosiągnięcia docelowej wartości deficytu w roku 2014. Jednocześnie, uwzględniając również dodatkowe środki dyskrecjonalne ogłoszone przez rząd po opublikowaniu prognozy służb Komisji z wiosny 2014 r., które powinny doprowadzić do dalszego spadku deficytu nominalnego, ryzyko nieosiągnięcia docelowej wartości deficytu w 2014 r. wydaje się raczej zrównoważone.

- Saldo strukturalne, tj. saldo sektora instytucji rządowych i samorządowych w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe, poprawiło się średnio o blisko 0,7 % PKB rocznie w latach 2011-2013, zgodnie z zaleceniami Rady. Według prognozy służb Komisji z wiosny 2014 r., jej oceny zaktualizowanego projektu planu budżetowego przedłożonego w dniu 29 kwietnia 2014 r. oraz dodatkowych środków ogłoszonych przez rząd w dniu 12 maja 2014 r., w 2014 r. przewiduje się nieznaczną poprawę salda strukturalnego. W tym kontekście wydaje się, że pojawia się obecnie luka na poziomie 0,5 % PKB w stosunku do wymaganej korekty salda strukturalnego zmierzającej do osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego w 2014 r., co oznacza, że istnieje konieczność wzmocnienia środków budżetowych w celu zapewnienia pełnej zgodności z funkcją zapobiegawczą paktu stabilności i wzrostu ze względu na pojawiające się ryzyko znacznego odstępstwa od wymaganej ścieżki dostosowania.

- Relacja długu do PKB wzrosła z 69,2 % do 74,5 % w latach 2009-2013. Przewiduje się, że w 2014 r. dług brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych wzrośnie do około 80 % PKB, głównie ze względu na uwzględnienie w długu sektora instytucji rządowych i samorządowych zobowiązań powstałych w związku z przeniesieniem aktywów Hypo Alpe Adria o obniżonej jakości do jednostki ds. likwidacji.

(6) Począwszy od 2014 r., czyli roku następującego po roku, w którym nastąpiła korekta nadmiernego deficytu, Austria podlega funkcji zapobiegawczej paktu stabilności i wzrostu i powinna w odpowiednim tempie czynić postępy w realizacji swojego średniookresowego celu budżetowego, przestrzegając przy tym docelowej wartości wydatków, oraz dokonywać odpowiednich postępów w spełnianiu kryterium długu zgodnie z art. 2 ust. 1a rozporządzenia (WE) nr 1467/97.

(7) Zgodnie z art. 126 ust. 12 Traktatu decyzję Rady w sprawie istnienia nadmiernego deficytu należy uchylić, kiedy nadmierny deficyt w danym państwie członkowskim zostanie, w ocenie Rady, skorygowany.

(8) W ocenie Rady nadmierny deficyt w Austrii został skorygowany, a zatem należy uchylić decyzję 2010/282/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Z całościowej oceny wynika, że nadmierny deficyt w Austrii został skorygowany.

Artykuł  2

Decyzja 2010/282/UE traci moc.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Austrii.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 20 czerwca 2014 r.

W imieniu Rady

G. A. HARDOUVELIS

Przewodniczący

1 Decyzja Rady 2010/282/UE z dnia 2 grudnia 2009 r. w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Austrii (Dz.U. L 125 z 21.5.2010, s. 32).
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu (Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 6).
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 479/2009 z dnia 25 maja 2009 r. o stosowaniu Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Dz.U. L 145 z 10.6.2009, s. 1).
4 Zgodnie z dokumentem pt. "Szczegółowe zasady wdrażania paktu stabilności i wzrostu oraz wytyczne dotyczące formy i treści programów stabilności i programów konwergencji" z dnia 3 września 2012 r. Zob. http://ec.europa.eu/economy_finance/economic_governance/sgp/pdf/coc/code_of_conduct_en.pdf.
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro (Dz.U. L 140 z 27.5.2013, s. 11).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.190.66

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/404/UE uchylająca decyzję 2010/282/UE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Austrii
Data aktu: 20/06/2014
Data ogłoszenia: 28/06/2014