Decyzja 2014/327/UE określającej stanowisko, które ma zostać przyjęte przez Unię na 53. posiedzeniu Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych w odniesieniu do niektórych zmian w dodatku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), mających zastosowanie od dnia 1 stycznia 2015 r.

DECYZJA RADY
z dnia 6 maja 2014 r.
określającej stanowisko, które ma zostać przyjęte przez Unię na 53. posiedzeniu Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych w odniesieniu do niektórych zmian w dodatku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), mających zastosowanie od dnia 1 stycznia 2015 r.

(2014/327/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 czerwca 2014 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r. zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (zwaną dalej "konwencją COTIF") na mocy decyzji Rady 2013/103/UE 1 w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do wspomnianej konwencji.

(2) Wszystkie państwa członkowskie z wyjątkiem Cypru i Malty stosują konwencję COTIF.

(3) Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych 2 ustanawia wymagania dotyczące drogowego, kolejowego lub śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych w obrębie państw członkowskich lub między nimi, poprzez odniesienie do Regulaminu międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych występującego jako dodatek C do konwencji COTIF (załącznik RID). Ponadto art. 4 wspomnianej dyrektywy stanowi, że "Transport towarów niebezpiecznych pomiędzy państwami członkowskimi a krajami trzecimi jest dozwolony pod warunkiem zgodności z przepisami ADR, RID lub ADN, o ile nie zastrzeżono inaczej w załącznikach". Zatem Unia wykonała swoje kompetencje w tej dziedzinie.

(4) Oczekuje się, że podczas 53. posiedzenia, które ma się odbyć w dniu 22 maja 2014 r., Komisja Ekspertów do Spraw Przewozu Towarów Niebezpiecznych powołana zgodnie z art. 13 § 1 lit. d) konwencji COTIF zdecyduje o pewnych zmianach w załączniku RID. Zmiany te, które dotyczą norm technicznych lub ujednoliconych przepisów technicznych, mają na celu zapewnienie bezpiecznego i wydajnego transportu towarów niebezpiecznych przy jednoczesnym uwzględnieniu postępu naukowego i technicznego w tym sektorze oraz opracowywania nowych substancji i artykułów stwarzających zagrożenie podczas transportu.

(5) Komitet ds. transportu towarów niebezpiecznych ustanowiony na mocy art. 9 dyrektywy 2008/68/WE omówił wstępnie te zmiany.

(6) Większość proponowanych zmian jest uzasadniona i korzystna; Unia powinna je zatem poprzeć. Dwie proponowane poprawki należy poddać dalszej ocenie w świetle postępu naukowego i technicznego. W szczególności Europejska Agencja Kolejowa we współpracy ze stosownymi organami powinna kontynuować prace nad opracowaniem trwałego rozwiązania dotyczącego wykrywania wykolejeń i łagodzenia ich skutków oraz do wdrożenia tego rozwiązania w przyszłości. Jeśli zatem wspomniane zmiany zostaną zatwierdzone na tym etapie, Unia powinna wyrazić sprzeciw zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 35 § 4 tytułu VII konwencji COTIF,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko Unii Europejskiej

1.
Stanowisko, które ma zostać przyjęte przez Unię Europejską na 53. posiedzeniu Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych w ramach Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami, jest zgodne z załącznikiem do niniejszej decyzji.
2.
Nieznaczne zmiany do dokumentów, o których mowa w załączniku do niniejszej decyzji, mogą zostać uzgodnione przez przedstawicieli Unii w ramach wyżej wymienionego organu bez kolejnej decyzji Rady.
Artykuł  2

Po przyjęciu decyzja wyżej wymienionego organu zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 maja 2014 r.

W imieniu Rady

Ch. VASILAKOS

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Propozycja Dokument źródłowy Przedmiot Uwagi Stanowisko UE
1 Załącznik I do OTIF/RID/CE/ GTP/2012-A Zmiany uzgodnione przez stałą grupę roboczą Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Wyrazić zgodę na zmiany
2 Załącznik I do OTIF/RID/CE/ GTP/2012-A Zmiany do dalszego zbadania przez stałą grupę roboczą Przepisy zawarte w nawiasach kwadratowych w dokumencie źródłowym Wyrazić zgodę na zmiany
3 OTIF/RID/CE/GTP/2013/1 Przepisy przejściowe dotyczące niektórych tabliczek Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Wyrazić zgodę na zmianę
4 OTIF/RID/CE/GTP/2013/2 Stosowanie specjalnego przepisu TE 25 Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Wyrazić zgodę na zmianę
5 OTIF/RID/CE/GTP/2013/5 Inspekcja określonych oznakowań Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Wyrazić zgodę na zmianę
6 OTIF/RID/CE/GTP/2013/6 Informacje, jakie należy przekazywać zarządcy infrastruktury Stała grupa robocza wybrała drugi z wariantów przedstawionych w dokumencie źródłowym Wyrazić zgodę na zmianę
7 OTIF/RID/CE/GTP/2013/11 Wykorzystanie technicznego słownictwa Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Wyrazić zgodę na zmianę
8 OTIF/RID/CE/GTP/2013/12 Konsekwencje usunięcia karty UIC 573 Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Wyrazić zgodę na zmiany
9 OTIF/RID/CE/GTP/2013/13 oraz OTIF/RID/CE/GTP/2013/ 15 Stosowanie specjalnego przepisu TE 22 Propozycja nie jest wystarczająco dopracowana, aby podjąć decyzję Odroczyć decyzję
10 OTIF/RID/CE/GTP/2013/14 oraz OTIF/RID/CE/GTP/2013/ INF.14 Zmiany redakcyjne odniesień do przepisów UE dotyczących kolei Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Wyrazić zgodę na zmiany
11 OTIF/RID/CE/GTP/2013/16 Transport towarów niebezpiecznych w pociągach pasażerskich Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Zgodzić się na zmianę w wersji stałej grupy roboczej
12 OTIF/RID/CE/GTP/2013/17 Różne skonsolidowane zmiany uzgodnione przez stałą grupę roboczą Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Wyrazić zgodę na zmiany
OTIF/RID/CE/GTP/2013/17 Zmiany do dalszego zbadania przez stałą grupę roboczą: - -
13 Tamże Zmiany wymagające jednolitego poglądu wspólnego posiedzenia EKG-ONZ - OTIF Należy wspierać wydajny transport intermodalny Wyrazić zgodę na zmiany zgodnie z zaleceniami wspólnego posiedzenia
14 Tamże oraz OTIF/RID/CE/GTP/ 2013/INF.3 Przepisy dotyczące obowiązkowego stosowania czujników wykolejenia w niektórych wagonach UE ponownie rozważy swoje stanowisko przed kolejnym przeglądem przepisów Odroczyć decyzję
15 OTIF/RID/CE/GTP/2013/3 OTIF/RID/CE/GTP/2013/9 oraz OTIF/RID/CE/GTP/2013/18 Harmonizacja przepisów z przepisami załącznika 2 do SGMS OSJD Należy wspierać efektywny transport towarów niebezpiecznych pomiędzy krajami UE i innymi krajami należącymi do Organizacji Współpracy Kolei (OSJD) Wyrazić zgodę na zmiany
16 OTIF/RID/CE/GTP/2013/INF.4 Transport węgla Nie osiągnięto porozumienia w sprawie szczegółów technicznych w stałej grupie roboczej Ustalić stanowisko UE na miejscu
17 OTIF/RID/CE/GTP/2013/INF.8 Zmiana rozdziału 7.7 RID Propozycja tego dokumentu źródłowego będzie omawiana w ramach bardziej ogólnej dyskusji na temat zmiany rozdziału 7.7 Ustalić stanowisko UE na miejscu
18 OTIF/RID/CE/GTP/2013/INF.12 Dostosowanie do zasad mających zastosowanie w transporcie drogowym Propozycje te zmieniają propozycje w dokumencie źródłowym OTIF/RID/CE/ GTP/-2013/17 Wyrazić zgodę na zmiany
1 Decyzja Rady 2013/103/UE z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie podpisania i zawarcia Umowy między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (Dz.U. L 51 z 23.2.2013, s. 1).
2 Dz.U. L 260 z 30.9.2008, s. 13.

Zmiany w prawie

KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.166.27

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/327/UE określającej stanowisko, które ma zostać przyjęte przez Unię na 53. posiedzeniu Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych w odniesieniu do niektórych zmian w dodatku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), mających zastosowanie od dnia 1 stycznia 2015 r.
Data aktu: 06/05/2014
Data ogłoszenia: 05/06/2014