Decyzja wykonawcza 2014/260/UE w sprawie rozliczenia rachunków agencji płatniczych państw członkowskich dotyczących wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) za rok budżetowy 2013

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 29 kwietnia 2014 r.
w sprawie rozliczenia rachunków agencji płatniczych państw członkowskich dotyczących wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) za rok budżetowy 2013

(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 2792)

(2014/260/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 9 maja 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. 1 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008, w szczególności jego art. 119 ust. 1,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej 2 , w szczególności jego art. 30,

uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 883/2006 z dnia 21 czerwca 2006 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 w odniesieniu do prowadzenia kont przez agencje płatnicze, deklaracji wydatków i dochodów oraz warunków zwrotu wydatków w ramach EFRG i EFRROW 3 , w szczególności jego art. 9,

uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 885/2006 z dnia 21 czerwca 2006 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 w zakresie akredytacji agencji płatniczych i innych jednostek, jak również rozliczenia rachunków EFGR i EFRROW 4 , w szczególności jego art. 10,

po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 119 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, zmieniony art. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1310/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego niektóre przepisy przejściowe w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1305/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie środków i ich rozdziału w odniesieniu do roku 2014, a także i zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 oraz rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, (UE) nr 1306/2013 i (UE) nr 1308/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie ich stosowania w roku 2014 5 stanowi, że art. 30 rozporządzenia (UE) nr 1290/2005 ma zastosowanie do finansowego rozliczenia wydatków poniesionych i płatności dokonanych w odniesieniu do rolniczego roku budżetowego 2013.

(2) Zgodnie z art. 30 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 Komisja rozlicza rachunki agencji płatniczych, o których mowa w art. 6 wymienionego rozporządzenia, na podstawie rocznych sprawozdań finansowych przekazanych przez państwa członkowskie wraz z informacjami wymaganymi do rozliczenia oraz z poświadczeniem kompletności, dokładności i prawdziwości przekazanych ksiąg oraz ze sprawozdaniami jednostek certyfikujących.

(3) Na podstawie art. 5 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 883/2006 wydatkami uwzględnianymi z tytułu roku budżetowego 2013 są wydatki dokonane przez państwa członkowskie między dniem 16 października 2012 r. a dniem 15 października 2013 r.

(4) Artykuł 10 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 885/2006 stanowi, że kwoty, które zgodnie z decyzją w sprawie rozliczenia rachunków określoną w art. 10 ust. 1 akapit pierwszy przedmiotowego rozporządzenia podlegają zwrotowi od każdego państwa członkowskiego lub które mają być wypłacone na rzecz każdego państwa członkowskiego, ustala się poprzez potrącanie płatności miesięcznych w danym roku budżetowym, tj. w roku 2013, z wydatków uznanych dla tego samego roku budżetowego zgodnie z ust. 1. Komisja potrąca tę kwotę od płatności miesięcznej odnoszącej się do wydatku poniesionego w drugim miesiącu następującym po miesiącu, w którym podejmowana jest decyzja w sprawie rozliczenia rachunków, bądź ją do niej dodaje.

(5) Komisja sprawdziła informacje przekazane przez państwa członkowskie oraz powiadomiła państwa członkowskie przed dniem 31 marca 2014 r. o wynikach tej weryfikacji oraz o niezbędnych poprawkach.

(6) Roczne sprawozdania finansowe oraz dokumenty towarzyszące przedłożone przez niektóre agencje płatnicze zadowalają Komisję, jeśli chodzi o podjęcie przez nią decyzji o kompletności, dokładności i prawdziwości przedłożonych rocznych sprawozdań. W załączniku I znajduje się wykaz kwot rozliczonych i kwot podlegających zwrotowi od lub płatnych na rzecz poszczególnych państw członkowskich, w odniesieniu do których sprawozdania finansowe uznano za kompletne, dokładne i prawdziwe.

(7) Informacje przekazane przez niektóre inne agencje płatnicze wymagają przeprowadzenia dodatkowych postępowań, a ich rachunki nie mogą zostać rozliczone niniejszą decyzją. W załączniku II wymienione są agencje płatnicze, których to dotyczy.

(8) Na podstawie art. 9 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 883/2006 wszelkie przekroczenia terminów w sierpniu, wrześniu oraz październiku są brane pod uwagę w decyzji w sprawie rocznego rozliczenia rachunków. Część wydatków zadeklarowanych przez niektóre państwa członkowskie w tych miesiącach w roku 2013 została dokonana po przekroczeniu obowiązujących terminów. Niniejsza decyzja powinna odpowiednio określić właściwe redukcje kwot do rozliczenia.

(9) Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 i art. 9 rozporządzenia (WE) nr 883/2006 Komisja dokonała już redukcji lub zawieszenia szeregu płatności miesięcznych przy uwzględnianiu wydatków w roku budżetowym 2013, ze względu na przekroczenie pułapów lub nieprzestrzeganie terminów płatności. Przy podejmowaniu niniejszej decyzji Komisja musi uwzględnić kwoty zmniejszone lub zawieszone, aby uniknąć wszelkich niewłaściwych i nienależnych płatności, zwracając kwoty, które mogą być później przedmiotem korekty finansowej. Przedmiotowe kwoty mogą być następnie badane, w stosownych przypadkach, w ramach procedur kontroli zgodności rozliczeń zgodnie z art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005. Z tego względu niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla możliwych przyszłych decyzji w sprawie rozliczenia zgodności, które Komisja może podjąć zgodnie z art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005.

(10) Artykuł 10 ust. 1 akapit drugi i trzeci rozporządzenia (WE) nr 885/2006 stanowi, że decyzja w sprawie finansowego rozliczenia rachunków musi ustalić kwoty, którymi należy obciążyć UE i dane państwo członkowskie zgodnie z art. 32 i 33 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005. Zgodnie z art. 119 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 procedura na podstawie art. 30 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 ma nadal zastosowanie do wydatków poniesionych i płatności dokonanych w odniesieniu do rolniczego roku budżetowego 2013. Podczas rolniczego roku budżetowego 2013 obowiązywały art. 32 i 33, dlatego też kwoty wynikające z ich stosowania powinny być brane pod uwagę w decyzji w sprawie rozliczenia rachunków w odniesieniu do roku budżetowego 2013.

(11) Na podstawie art. 32 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 50 % konsekwencji finansowych nieodzyskania kwot powstałych w wyniku nieprawidłowości ponosi państwo członkowskie, którego to dotyczy, jeżeli odzyskanie kwot związanych z takimi nieprawidłowościami nie nastąpiło w terminie 4 lat od daty pierwszego ustalenia administracyjnego lub sądowego lub w terminie 8 lat, w przypadku gdy nieodzyskana kwota jest przedmiotem postępowania przed sądami krajowymi. Artykuł 32 ust. 3 wymienionego rozporządzenia zobowiązuje państwa członkowskie do przesłania Komisji razem z rocznym sprawozdaniem finansowym skróconego zestawienia procedur odzyskania wszczętych w wyniku nieprawidłowości. Szczegółowe przepisy dotyczące stosowania obowiązku sprawozdawczego państw członkowskich w odniesieniu do kwot, które należy odzyskać, określono w rozporządzeniu (WE) nr 885/2006. W załączniku III do wymienionego rozporządzenia przedstawione są tabele, które państwa członkowskie muszą dostarczyć w 2014 r. Na podstawie wypełnionych przez państwa członkowskie tabel Komisja powinna podjąć decyzję w sprawie konsekwencji finansowych nieodzyskania kwot powstałych w wyniku nieprawidłowości starszych niż, odpowiednio, 4 lata lub 8 lat. Z tego względu niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla możliwych przyszłych decyzji w sprawie rozliczenia zgodności, które Komisja może podjąć zgodnie z art. 32 ust. 8 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005.

(12) Zgodnie z art. 32 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 oraz na mocy art. 10 rozporządzenia (WE) nr 885/2006 państwa członkowskie mogą zdecydować o zaprzestaniu odzyskiwania. Taka decyzja może zostać podjęta jedynie w przypadku, gdy łączna kwota poniesionych i przewidywanych kosztów odzyskiwania przewyższa kwotę do odzyskania lub gdy odzyskanie okazuje się niemożliwe w związku z niewypłacalnością dłużnika lub osób odpowiedzialnych prawnie za nieprawidłowości, stwierdzoną i uznaną zgodnie z prawem krajowym. Jeżeli decyzję podjęto w terminie 4 lat od daty pierwszego ustalenia administracyjnego lub sądowego bądź w terminie 8 lat, w przypadku gdy odzyskanie jest przedmiotem postępowania przed sądami krajowymi, 100 % konsekwencji finansowych nieodzyskania powinno zostać pokryte z budżetu UE. Kwoty, których odzyskiwania państwo członkowskie zdecydowało zaprzestać, oraz przyczyny podjęcia takiej decyzji są przedstawione w skróconym zestawieniu przedkładanym przez dane państwo członkowskie zgodnie z art. 32 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005. Komisja nie powinna obciążać danych państw członkowskich takimi kwotami w wyniku zastosowania niniejszej decyzji, a odpowiednie skutki finansowe powinny być zatem pokrywane z budżetu UE. Z tego względu niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla możliwych przyszłych decyzji w sprawie rozliczenia zgodności, które Komisja może podjąć zgodnie z art. 32 ust. 8 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005.

(13) Zgodnie z art. 30 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla możliwych przyszłych decyzji w sprawie rozliczenia zgodności, które Komisja może podjąć w celu wykluczenia z finansowania unijnego wydatków dokonanych niezgodnie z przepisami Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym zostają rozliczone rachunki agencji płatniczych państw członkowskich, z wyjątkiem agencji płatniczych określonych w art. 2, dotyczące wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) w odniesieniu do roku budżetowego 2013.

Kwoty, które na podstawie niniejszej decyzji podlegają zwrotowi od każdego państwa członkowskiego lub które mają być wypłacone na rzecz każdego państwa członkowskiego, wraz z kwotami wynikającymi z zastosowania art. 32 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, określono w załączniku I.

Artykuł  2

W odniesieniu do roku budżetowego 2013 rachunki agencji płatniczych państw członkowskich dotyczące wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG), określonych w załączniku II, są wyłączone z niniejszej decyzji i będą przedmiotem przyszłej decyzji w sprawie rozliczenia rachunków.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla możliwych przyszłych decyzji w sprawie rozliczenia zgodności, które Komisja może podjąć zgodnie z art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 w celu wykluczenia z finansowania unijnego wydatków dokonanych niezgodnie z przepisami Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 kwietnia 2014 r.

W imieniu Komisji

Dacian CIOLOȘ

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Rozliczenie rachunków agencji płatniczych

Rok budżetowy 2013

Kwoty podlegające zwrotowi przez państwa członkowskie lub płatne na ich rzecz
Państwo członkowskie 2013 - Wydatki/Dochody przyznane agencjom płatniczym, których rachunki są Suma a + b Redukcje i zawieszenia w całym roku budżetowym (1) Redukcje zgodnie z art. 32 rozp. (WE) nr 1290/2005 na mocy art. 10 rozp. (WE) nr 885/2006 Suma po uwzględnieniu redukcji i zawieszeń Płatności dokonane na rzecz państwa członkowskiego za rok budżetowy Kwota podlegająca zwrotowi od (-) lub płatna na rzecz (+) państwa członkowskiego (2)
rozliczone wyłączone
= wydatki/dochody przeznaczone na określony cel zadeklarowane w deklaracji rocznej = suma wydatków/ dochodów przeznaczonych na określony cel w deklaracjach miesięcznych
a = A (kol. i) b = A (kol. h) C = a + b d = C1 (kol. e) e = ART32 f = c + d + e g h = f - g
BE EUR 624 341 919,71 11 319 476,12 635 661 395,83 - 346 540,21 - 35 296,55 635 279 559,07 635 401 707,01 - 122 147,94
BG EUR 520 706 425,07 0,00 520 706 425,07 0,00 0,00 520 706 425,07 520 718 516,78 - 12 091,71
CZ EUR 832 289 934,09 0,00 832 289 934,09 - 52 994,62 0,00 832 236 939,47 832 283 338,41 - 46 398,94
DK DKK 0,00 0,00 0,00 0,00 - 602 013,75 - 602 013,75 0,00 - 602 013,75
DK EUR 932 522 034,47 0,00 932 522 034,47 - 57 570,12 0,00 932 464 464,35 931 438 063,06 1 026 401,29
DE EUR 5 325 975 685,14 0,00 5 325 975 685,14 0,00 - 221 111,26 5 325 754.573,88 5 325 926 033,61 -171 459,73
EE EUR 95 207 738,39 0,00 95 207 738,39 0,00 - 938,45 95 206 799,94 95 207 334,70 - 534,76
IE EUR 1 228 632 812,85 0,00 1 228 632 812,85 - 29 356,01 - 55 560,00 1 228 547 896,84 1 228 618 692,08 - 70 795,24
EL EUR 0,00 2 341 140 772,14 2 341 140 772,14 0,00 0,00 2 341 140 772,14 2 341 140 772,14 0,00
ES EUR 5 811 567 412,30 0,00 5 811 567 412,30 - 958 284,14 - 3 544 385,72 5 807 064 742,44 5 810 943 310,90 - 3 878 568,46
FR EUR 8 578 532 362,85 0,00 8 578 532 362,85 396 882,37 - 1 371 083,99 8 577 558 161,23 8 577 517 764,73 40 396,50
HR EUR 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
IT EUR 4 541 302 573,75 0,00 4 541 302 573,75 - 1 726 750,06 - 8 219 427,12 4 531 356 396,57 4 530 939 670,86 416 725,71
CY EUR 48 819 358,52 0,00 48 819 358,52 0,00 0,00 48 819 358,52 48 819 358,52 0,00
LV EUR 147 614 049,52 0,00 147 614 049,52 0,00 0,00 147 614 049,52 147 614 049,52 0,00
LT LTL 0,00 0,00 0,00 0,00 - 21,34 - 21,34 0,00 - 21,34
LT EUR 352 722 805,82 0,00 352 722 805,82 0,00 0,00 352 722 805,82 346 930 504,98 5 792 300,84
LU EUR 33 784 052,94 0,00 33 784 052,94 0,00 - 2 287,96 33 781 764,98 33 682 953,52 98 811,46
HU HUF 0,00 0,00 0,00 0,00 - 14 562 539,00 - 14 562 539,00 0,00 - 14 562 539,00
HU EUR 1 249 214 884,54 0,00 1 249 214 884,54 0,00 0,00 1 249 214 884,54 1 249 217 888,57 - 3 004,03
MT EUR 5 558 718,60 0,00 5 558 718,60 0,00 0,00 5 558 718,60 5 558 505,37 213,23
NL EUR 884 672 765,83 0,00 884 672 765,83 0,00 0,00 884 672 765,83 883 449 825,44 1 222 940,39
AT EUR 691 591 241,19 0,00 691 591 241,19 0,00 0,00 691 591 241,19 691 591 241,19 0,00
PL PLN 0,00 0,00 0,00 0,00 - 639 717,42 - 639 717,42 0,00 - 639 717,42
PL EUR 3 147 739 014,75 0,00 3 147 739 014,75 0,00 0,00 3 147 739 014,75 3 147 935 629,19 - 196 614,44
PT EUR 762 827 603,78 0,00 762 827 603,78 - 226 040,22 - 1 067 365,09 761 534 198,47 762 462 063,84 - 927 865,37
RO RON 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
RO EUR 0,00 1 174 835 753,20 1 174 835 753,20 0,00 0,00 1 174 835 753,20 1 174 835 753,20 0,00
SI EUR 133 999 797,83 0,00 133 999 797,83 0,00 - 468,80 133 999 329,03 134 000 855,36 - 1 526,33
SK EUR 361 277 778,15 0,00 361 277 778,15 0,00 0,00 361 277 778,15 361 265 716,53 12 061,62
FI EUR 535 729 245,61 0,00 535 729 245,61 - 2 563,40 - 3 262,59 535 723 419,62 535 738 480,77 - 15 061,15
SE SEK 0,00 0,00 0,00 0,00 - 643 347,92 - 643 347,92 0,00 - 643 347,92
SE EUR 676 877 998,55 0,00 676 877 998,55 0,00 0,00 676 877 998,55 676 905 013,98 - 27 015,43
UK GBP 0,00 0,00 0,00 0,00 - 67 175,63 - 67 175,63 0,00 - 67 175,63
UK EUR 3 104 971 517,71 0,00 3 104 971 517,71 - 1 285 694,03 0,00 3 103 685 823,68 3 102 951 204,38 734 619,30
Państwo członkowskie Wydatek (3) Dochody przeznaczone na określony cel (3) Artykuł 32 (= e) Suma (= h)
05 07 01 06 6701 6702
i j k l = i + j + k
BE 0,00 - 86 851,39 - 35 296,55 - 122 147,94
BG 0,00 - 12 091,71 0,00 - 12 091,71
CZ 0,00 - 46 398,94 0,00 - 46 398,94
DK 0,00 0,00 - 602 013,75 - 602 013,75
DK 1 026 401,29 0,00 0,00 1 026 401,29
DE 49 651,53 0,00 - 221 111,26 - 171 459,73
EE 403,69 0,00 - 938,45 - 534,76
IE 77 921,30 - 93 156,54 - 55 560,00 - 70 795,24
EL 0,00 0,00 0,00 0,00
ES 0,00 - 334 182,74 - 3 544 385,72 - 3 878 568,46
FR 1 411 480,49 0,00 - 1 371 083,99 40 396,50
HR 0,00 0,00 0,00 0,00
IT 8 636 152,83 0,00 - 8 219 427,12 416 725,71
CY 0,00 0,00 0,00 0,00
LV 0,00 0,00 0,00 0,00
LT 0,00 0,00 - 21,34 - 21,34
LT 5 792 300,84 0,00 0,00 5 792 300,84
LU 101 099,42 0,00 - 2 287,96 98 811,46
HU 0,00 0,00 - 14 562 539,00 - 14 562 539,00
HU 0,00 - 3 004,03 0,00 - 3 004,03
MT 213,23 0,00 0,00 213,23
NL 1 222 940,39 0,00 0,00 1 222 940,39
AT 0,00 0,00 0,00 0,00
PL 0,00 0,00 - 639 717,42 - 639 717,42
PL 0,00 - 196 614,44 0,00 - 196 614,44
PT 139 499,72 0,00 - 1 067 365,09 - 927 865,37
RO 0,00 0,00 0,00 0,00
RO 0,00 0,00 0,00 0,00
SI 0,00 - 1 057,53 - 468,80 - 1 526,33
SK 12 061,62 0,00 0,00 12 061,62
FI 0,00 - 11 798,56 - 3 262,59 - 15 061,15
SE 0,00 0,00 - 643 347,92 - 643 347,92
SE 0,00 - 27 015,43 0,00 - 27 015,43
UK 0,00 0,00 - 67 175,63 - 67 175,63
UK 734 619,30 0,00 0,00 734 619,30

(1) Dotyczy uwzględnionych w systemie płatniczym redukcji i zawieszeń, do których dodano w szczególności korekty wynikające z nieprzestrzegania terminów płatności ustalonych na sierpień, wrzesień oraz październik 2013 r. oraz korekty za opłaty za mleko.

(2) W celu obliczenia kwoty podlegającej zwrotowi przez państwo członkowskie lub płatnej na jego rzecz, uwzględniono sumę z deklaracji rocznej w przypadku wydatków rozliczonych (kol. a) lub sumę z deklaracji miesięcznych w przypadku wydatków wyłączonych (kol. b).

Stosowany kurs wymiany walut: art. 7 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 883/2006.

(3) Linia budżetowa 05 07 01 06 zostaje podzielona między korekty ujemne, które stają się dochodami przeznaczonymi na określony cel w linii budżetowej 67 01, oraz korekty dodatnie na rzecz państw członkowskich, które powinny obecnie zostać włączone po stronie wydatków 05 07 01 06 zgodnie z art. 43 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013.

Uwaga: Nomenklatura 2014: 05 07 01 06, 6701, 6702

ZAŁĄCZNIK  II

Rozliczenie rachunków agencji płatniczych

Rok budżetowy 2013 - EFRG

Wykaz agencji płatniczych, których rachunki zostały wyłączone i które podlegają kolejnej decyzji w sprawie rozliczenia rachunków
Państwo członkowskie Agencja płatnicza
Belgia Bureau d'intervention et de restitution belge (BIRB)
Grecja Payment and Control Agency for Guidance and Guarantee Community Aids (O.P.E.K.E.P.E.)
Rumunia Paying and Intervention Agency for Agriculture (PIAA)
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
2 Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1.
3 Dz.U. L 171 z 23.6.2006, s. 1.
4 Dz.U. L 171 z 23.6.2006, s. 90.
5 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 865.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.136.27

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2014/260/UE w sprawie rozliczenia rachunków agencji płatniczych państw członkowskich dotyczących wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) za rok budżetowy 2013
Data aktu: 29/04/2014
Data ogłoszenia: 09/05/2014