Decyzja wykonawcza 2013/136/UE w sprawie zakończenia dochodzenia wszczętego decyzją wykonawczą 2012/161/UE w odniesieniu do skutecznego wdrażania Jednolitej konwencji Narodów Zjednoczonych o środkach odurzających w Boliwii

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 15 marca 2013 r.
w sprawie zakończenia dochodzenia wszczętego decyzją wykonawczą 2012/161/UE w odniesieniu do skutecznego wdrażania Jednolitej konwencji Narodów Zjednoczonych o środkach odurzających w Boliwii

(notyfikowana jako dokument nr C(2013) 1422)

(Jedynie tekst w języku hiszpańskim jest autentyczny)

(2013/136/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 19 marca 2013 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 732/2008 z dnia 22 lipca 2008 r. wprowadzające ogólny system preferencji taryfowych na okres od dnia 1 stycznia 2009 r. i zmieniające rozporządzenia (WE) nr 552/97, (WE) nr 1933/2006 i rozporządzenia Komisji (WE) nr 1100/2006 i (WE) nr 964/2007(1), w szczególności jego art. 19 ust. 2,

po konsultacji z Komitetem ds. Preferencji Ogólnych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 20 marca 2012 r. Komisja wszczęła dochodzenie na podstawie art. 17 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 732/2008 ("rozporządzenie w sprawie GSP") w odniesieniu do skutecznego wdrażania Jednolitej konwencji Narodów Zjednoczonych o środkach odurzających w Wielonarodowym Państwie Boliwii ("Boliwia") w drodze publikacji decyzji wykonawczej Komisji 2012/161/UE(2).

(2) Zakres dochodzenia dotyczył ustalenia, czy szczególne rozwiązanie motywacyjne, dotyczące zrównoważonego rozwoju i dobrych rządów, przyznane Boliwii powinno zostać wycofane, zgodnie z przepisami ustanowionymi w art. 15 ust. 2 rozporządzenia w sprawie GSP.

(3) Zgodnie z art. 18 ust. 1 rozporządzenia w sprawie GSP w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, w dniu 20 marca 2012 r.(3), opublikowano ogłoszenie o wszczęciu dochodzenia.

(4) W dniu 3 kwietnia 2012 r. Komisja Europejska zwróciła się do rządu Boliwii o przekazanie wszelkich informacji i uwag istotnych dla celu dochodzenia w ciągu 4 miesięcy od daty publikacji ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym. Komisja przesłała również rządowi Boliwii kwestionariusz dotyczący wdrożenia Jednolitej konwencji Narodów Zjednoczonych o środkach odurzających ("Jednolita konwencja ONZ").

(5) Rząd Boliwii przekazał swoje uwagi w formie odpowiedzi na kwestionariusz we właściwym terminie.

(6) Komisja przeanalizowała treść odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu i przekazała rządowi Boliwii prośbę o dodatkowe wyjaśnienia niektórych elementów odpowiedzi. Strona boliwijska odpowiedziała na tę prośbę we właściwym czasie i przekazała przedmiotowe wyjaśnienia.

(7) Komisja przeanalizowała również wszystkie informacje, które uznała za konieczne, w tym wyniki sprawozdania Biura Narodów Zjednoczonych ds. Narkotyków i Przestępczości (UNODC) z 2012 r. w sprawie uprawy koki w Boliwii.

(8) Analizując odpowiedzi na pytania w kwestionariuszu i dostępne informacje, Komisja stwierdziła, że od czasu wypowiedzenia przez Boliwię Jednolitej konwencji ONZ, które weszło w życie w dniu 1 stycznia 2012 r., nie wprowadzono znaczących zmian do właściwego prawodawstwa Boliwii.

(9) Z analizy odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu i dostępnych informacji wynika, że rząd Boliwii nie zmienił swojego podejścia do produkcji i stosowania nielegalnych środków odurzających oraz handlu nimi w okresie następującym po wypowiedzeniu przez nią Jednolitej konwencji ONZ.

(10) Zgodnie z informacjami zawartymi w odpowiedziach na pytania zawarte w kwestionariuszu i wszystkimi innymi informacjami dostępnymi Komisji Boliwia ma do dyspozycji zestaw narzędzi legislacyjnych oraz instytucje, które służą walce z produkcją i stosowaniem nielegalnych środków odurzających oraz handlem nimi. Boliwia jest stroną porozumień międzynarodowych, których celem jest walka z produkcją i dostarczaniem nielegalnych środków odurzających.

(11) Stwierdzono zatem, że Komisja nie dysponuje informacjami, które sugerowałyby, że prawodawstwo i praktyka władz Boliwii uniemożliwiałyby im wdrażanie postanowień Jednolitej konwencji ONZ.

(12) Komisja otrzymała informację, że w dniu 10 stycznia 2013 r. ponad dwie trzecie państw stron Jednolitej konwencji ONZ nie zgłosiło sprzeciwu wobec złożonego przez Boliwię wniosku w sprawie reakcesji do Jednolitej konwencji ONZ z zastrzeżeniem umożliwiającym tradycyjne wykorzystanie liści koki (w szczególności do żucia i zastosowań leczniczych). W związku z tym Boliwia ponownie przystąpiła do Jednolitej konwencji ONZ w dniu 10 lutego 2013 r.

(13) Komisja uważa, że krajowe prawodawstwo Boliwii uwzględnia Jednolitą konwencję ONZ i że rząd Boliwii skutecznie wdraża prawodawstwo tego państwa w zakresie nielegalnych środków odurzających.

(14) W związku z powyższym, zgodnie z przepisami art. 15 ust. 2 rozporządzenia w sprawie GSP, Komisja stwierdziła, że tymczasowe wycofanie szczególnego rozwiązania motywacyjnego, dotyczącego zrównoważonego rozwoju i dobrych rządów, nie jest uzasadnione i że dochodzenie zostaje zakończone.

(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Preferencji Ogólnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Dochodzenie wszczęte decyzją wykonawczą 2012/161/UE w odniesieniu do skutecznego wdrażania Jednolitej konwencji Narodów Zjednoczonych o środkach odurzających w Boliwii zostaje niniejszym zakończone.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Wielonarodowego Państwa Boliwii.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 marca 2013 r.

W imieniu Komisji

Karel DE GUCHT

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 211 z 6.8.2008, s. 1.

(2) Dz.U. L 80 z 20.3.2012, s. 30.

(3) Dz.U. C 81 z 20.3.2012, s. 5.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.75.35

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2013/136/UE w sprawie zakończenia dochodzenia wszczętego decyzją wykonawczą 2012/161/UE w odniesieniu do skutecznego wdrażania Jednolitej konwencji Narodów Zjednoczonych o środkach odurzających w Boliwii
Data aktu: 15/03/2013
Data ogłoszenia: 19/03/2013