Decyzja wykonawcza 2013/98/UE w odniesieniu do pomocy finansowej Unii na rzecz skoordynowanego planu kontroli w celu ustalenia skali występowania oszukańczych praktyk przy wprowadzaniu do obrotu określonych rodzajów żywności

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 19 lutego 2013 r.
w odniesieniu do pomocy finansowej Unii na rzecz skoordynowanego planu kontroli w celu ustalenia skali występowania oszukańczych praktyk przy wprowadzaniu do obrotu określonych rodzajów żywności

(notyfikowana jako dokument nr C(2013) 1035)

(2013/98/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 21 lutego 2013 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt(1), w szczególności jego art. 66,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W wyniku kontroli przeprowadzanych od grudnia 2012 r. w szeregu państw członkowskich Komisja została powiadomiona o stosowaniu oszukańczych praktyk w odniesieniu do określonych środków spożywczych. W związku z powyższym Komisja była zmuszona zalecić państwom członkowskim zaleceniem Komisji 2013/99/UE(2) wprowadzenie skoordynowanego planu kontroli w celu stwierdzenia skali występowania takich oszukańczych praktyk przy wprowadzaniu do obrotu wspomnianych środków spożywczych. Wspomniany skoordynowany plan kontroli powinien być realizowany przez okres jednego miesiąca, począwszy od daty przyjęcia zalecenia Komisji lub najpóźniej od dnia 1 marca 2013 r.

(2) W celu ułatwienia sprawnego i szybkiego wykonania tego planu Unia powinna, na najodpowiedniejszym poziomie, wesprzeć finansowo państwa członkowskie realizujące ten plan. Aby uwzględnić wyjątkowy charakter sytuacji, palącą potrzebę przywrócenia zaufania konsumentów oraz aby zapobiec zakłóceniom w handlu na danym rynku oraz negatywnym skutkom dla wywozu unijnego, uzasadnienie ma ustalenie kosztów kwalifikowalnych ponoszonych przez Unię na poziomie 75 %.

(3) Koszt przeprowadzenia badań DNA na środkach spożywczych wprowadzonych do obrotu lub etykietowanych jako zawierające wołowinę oraz wykrycia pozostałości fenylobutazonu (PBZ) w mięsie końskim szacuje się na podstawie dostępnych informacji na 400 EUR na jedno badanie lub wykrycie.

(4) Przyjmując za podstawę poziom współfinansowania ze strony Unii wynoszący 75 %, maksymalny wkład Unii w przeprowadzanie badań DNA i badań na występowanie fenylobutazonu (badanie PBZ) wynosiłby 300 EUR na jedno badanie.

(5) Zgodnie z art. 84 rozporządzenia finansowego oraz art. 94 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii(3) (zwanego dalej "zasadami stosowania") zaciągnięcie zobowiązań na wydatki z budżetu Unii musi być poprzedzone decyzją w sprawie finansowania określającą zasadnicze elementy działania powodującego wydatek i przyjętą przez instytucję lub przez organy, którym instytucja przekazała uprawnienia.

(6) Środki kwalifikujące się do wsparcia finansowego Unii zostały określone w niniejszej decyzji wykonawczej Komisji.

(7) Warunkiem przyznania wkładu finansowego Unii powinno być przeprowadzenie badań i analiz oraz przedstawienie przez właściwe organy wszelkich niezbędnych informacji w terminach określonych w niniejszej decyzji.

(8) Ze względu na skuteczność administracyjną wszelkie wydatki przedłożone do zwrotu w ramach wkładu finansowego Unii powinny być wyrażone w euro. Zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(4) kursem wymiany walut dla wydatków w walucie innej niż euro powinien być najbardziej aktualny kurs wymiany walut ustalony przez Europejski Bank Centralny przed pierwszym dniem miesiąca, w którym dane państwo członkowskie przedkłada swój wniosek.

(9) Na mocy przepisów rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 wkłady finansowe do takich planów powinny być finansowane w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji. Dla celów kontroli finansowej zastosowanie mają art. 9, 36 i 37 wspomnianego rozporządzenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot

Unia wnosi wkład w koszty ponoszone przez państwa członkowskie w związku z wykonywaniem planu kontroli, o którym mowa w zaleceniu 2013/99/UE (dalej "zalecenie Komisji"), w maksymalnej wysokości kwoty całkowitej wynoszącej 1.357.500 EUR, finansowanej z pozycji 17 04 07 01.

Artykuł  2

Koszty kwalifikowalne

1.
Wkład Unii, o którym mowa w zaleceniu Komisji, ma postać częściowego zwrotu wynoszącego 75 % kosztów badań przeprowadzonych przez właściwe organy w celu wdrożenia planu kontroli, o którym mowa w art. 1 zalecenia Komisji.

Wkład Unii nie może przekroczyć:

a)
300 EUR na badanie;
b)
kwot podanych w załączniku I.
2.
Do wkładu kwalifikują się jedynie koszty podane w załączniku II.
Artykuł  3

Kryteria kwalifikowalności

1.
Wkład Unii, o którym mowa w art. 1, podlega następującym warunkom:
a)
badania przeprowadzono zgodnie z warunkami określonymi w zaleceniu Komisji w okresie, o którym mowa w części II załącznika do tego zalecenia;
b)
państwa członkowskie przekazały Komisji sprawozdanie, o którym mowa w części III załącznika do zalecenia Komisji, w terminie określonym we wspomnianej części;
c)
do dnia 31 maja 2013 r. państwa członkowskie przekazały Komisji, w formie elektronicznej, sprawozdanie finansowe zgodne ze wzorem określonym w załączniku III.
2.
Komisja może zmniejszyć kwotę wkładu, o którym mowa w art. 1, w przypadku niespełnienia warunków, o których mowa w ust. 1, uwzględniając przy tym charakter i powagę niezgodności oraz potencjalną stratę finansową dla Unii.
Artykuł  4

Waluta i kursy wymiany

1.
Wydatki przedstawione przez państwa członkowskie do zwrotu w ramach wkładu finansowego Unii są wyrażone w euro i nie obejmują podatku od wartości dodanej ani innych podatków.
2.
Jeśli wydatki danego państwa członkowskiego wyrażone są w walucie innej niż euro, państwo to dokonuje przeliczenia na euro, stosując najbardziej aktualny kurs wymiany walut ustalony przez Europejski Bank Centralny przed pierwszym dniem miesiąca, w którym dane państwo członkowskie przedkłada swój wniosek.
Artykuł  5

Niniejsza decyzja stanowi decyzję w sprawie finansowania w rozumieniu art. 84 rozporządzenia finansowego.

Artykuł  6

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia publikacji zalecenia Komisji.

Artykuł  7

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 lutego 2013 r.

W imieniu Komisji

Tonio BORG

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1.

(2) Zob. s. 28 niniejszego Dziennika Urzędowego.

(3) Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1.

(4) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Maksymalna kwota wkładu UE, o którym mowa w art. 2 ust. 1

Państwo członkowskie Maksymalny wkład UE - badanie DNA Maksymalny wkład UE - badanie PBZ OGÓŁEM - wkład UE
Belgia 30 000 100 500 130 500
Bułgaria 30 000 46 500 76 500
Republika Czeska 30 000 1 500 31 500
Dania 15 000 1 500 16 500
Niemcy 45 000 15 000 60 000
Estonia 3 000 1 500 4 500
Irlandia 15 000 10 500 25 500
Grecja 30 000 15 000 45 000
Hiszpania 45 000 34 500 79 500
Francja 45 000 78 000 123 000
Włochy 45 000 183 000 228 000
Cypr 3 000 1 500 4 500
Łotwa 15 000 1 500 16 500
Litwa 15 000 1 500 16 500
Luksemburg 3 000 1 500 4 500
Węgry 30 000 1 500 31 500
Malta 3 000 1 500 4 500
Niderlandy 30 000 30 000 60 000
Austria 30 000 1 500 31 500
Polska 45 000 75 000 120 000
Portugalia 30 000 1 500 31 500
Rumunia 30 000 51 000 81 000
Słowenia 3 000 1 500 4 500
Słowacja 15 000 1 500 16 500
Finlandia 15 000 1 500 16 500
Szwecja 30 000 6 000 36 000
Zjednoczone Królestwo 45 000 16 500 61 500
OGÓŁEM 675 000 682 500 1 357 500

ZAŁĄCZNIK  II

Wydatki kwalifikowalne, o których mowa w art. 2 ust. 2

Wydatki kwalifikowalne do wkładu finansowego Unii w związku z przeprowadzaniem badań, o których mowa w niniejszej decyzji wykonawczej, są ograniczone do kosztów poniesionych przez państwa członkowskie w odniesieniu do:

a) zakupu zestawów do badań, odczynników i wszelkich możliwych do zidentyfikowania materiałów pomocniczych używanych konkretnie do wykonywania badań;

b) personelu, niezależnie od jego statusu, konkretnie przydzielonego, całkowicie lub w części, do wykonania badań na terenie laboratorium; koszty są ograniczone do faktycznych płac powiększonych o składki na ubezpieczenie społeczne i inne koszty ustawowe wchodzące w skład wynagrodzeń;

c) kosztów przesyłki próbek do laboratorium wykonującego analizę/badania; oraz

d) kosztów ogólnych wynoszących 7 % sumy kosztów, o których mowa w lit. a), b) i c).

ZAŁĄCZNIK  III

Sprawozdanie finansowe, o którym mowa w art. 3 ust. 1 lit. c)

DNA
Należy sprecyzować: kategoria personelu Liczba godzin Koszt na godzinę Koszty personelu
(1) (2) (3) (4) = (2) × (3)
Suma cząstkowa: personel (5)
Należy sprecyzować: zestawy/ odczynniki/materiały pomocnicze Ilość/liczba Koszt jednostkowy Koszt całkowity
(6) (7) (8) (9) = (7) × (8)
Suma cząstkowa: zestawy/

odczynniki/materiały

pomocnicze

(10)
Koszty transportu do laboratorium (11)
OGÓŁEM (12) = (5) + (10) + (11)
OGÓŁEM WŁĄCZNIE Z KOSZTAMI OGÓLNYMI = (12) × 1,07
PBZ
Należy sprecyzować: kategoria personelu Liczba godzin Koszt na godzinę Koszty personelu
(1) (2) (3) (4) = (2) × (3)
Suma cząstkowa: personel (5)
Należy sprecyzować: odczynniki/ materiały pomocnicze Ilość/liczba Koszt jednostkowy Koszt całkowity
(6) (7) (8) (9) = (7) × (8)
Suma cząstkowa: odczynniki/ materiały pomocnicze (10)
Koszty transportu do laboratorium (11)
OGÓŁEM (12) = (5) + (10) + (11)
OGÓŁEM WŁĄCZNIE Z KOSZTAMI OGÓLNYMI = (12) × 1,07

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.48.23

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2013/98/UE w odniesieniu do pomocy finansowej Unii na rzecz skoordynowanego planu kontroli w celu ustalenia skali występowania oszukańczych praktyk przy wprowadzaniu do obrotu określonych rodzajów żywności
Data aktu: 19/02/2013
Data ogłoszenia: 21/02/2013
Data wejścia w życie: 21/02/2013