Decyzja wykonawcza 2013/795/UE dotycząca powiadomienia przekazanego przez Zjednoczone Królestwo o środku, który zamierza przyjąć zgodnie z art. 9 ust. 2 i 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 19 grudnia 2013 r.
dotycząca powiadomienia przekazanego przez Zjednoczone Królestwo o środku, który zamierza przyjąć zgodnie z art. 9 ust. 2 i 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich

(notyfikowana jako dokument nr C(2013) 9225)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2013/795/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 21 grudnia 2013 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2009/45/WE ustanawia jednolity poziom wymogów bezpieczeństwa dla statków pasażerskich, bez względu na banderę, dokonujących podróży krajowych.

(2) Artykuł 9 ust. 2 wspomnianej dyrektywy zezwala państwom członkowskim na przyjęcie środków równoważnych w stosunku do prawideł zawartych w załączniku I do dyrektywy, pod warunkiem że takie równoważne środki będą przynajmniej tak samo skuteczne jak przedmiotowe prawidła oraz z poszanowaniem procedury określonej w art. 9 ust. 4.

(3) Artykuł 9 ust. 3 wspomnianej dyrektywy zezwala państwom członkowskim na przyjęcie środków w celu zwolnienia statków z niektórych szczególnych wymogów, pod warunkiem że nie powoduje to zmniejszenia poziomu bezpieczeństwa oraz z poszanowaniem procedury określonej w art. 9 ust. 4.

(4) Artykuł 9 ust. 4 stanowi, że państwo członkowskie, które korzysta z przepisów art. 9 ust. 2 i 3, powinno powiadomić Komisję o środkach, które zamierza przyjąć, podając wszystkie szczegóły w zakresie niezbędnym do potwierdzenia, że poziom bezpieczeństwa jest w zadowalający sposób utrzymany. Jeżeli w terminie sześciu miesięcy od dnia powiadomienia podjęta zostanie - zgodnie z procedurą określoną w art. 11 ust. 2 - decyzja, że środki nie znajdują uzasadnienia, dane państwo członkowskie może zostać zobowiązane do zmiany proponowanych środków lub do odstąpienia od ich przyjęcia.

(5) Zjednoczone Królestwo przekazało pierwotnie Komisji powiadomienie o krajowym środku dotyczącym zwolnień i równoważnych środków w stosunku do wymogów dyrektywy w zakresie statków pasażerskich na podstawie art. 9 ust. 2 i 3 dyrektywy 2009/45/WE z dnia 17 lutego 2011 r. W dniu 25 marca 2011 r. Komisja zażądała dodatkowych szczegółów technicznych i wyjaśnień odnośnie do propozycji Zjednoczonego Królestwa.

(6) W dniu 19 marca 2013 r. Zjednoczone Królestwo przekazało ponownie powiadomienie dotyczące krajowego środka przyznającego dwadzieścia jeden równoważnych środków oraz zwolnień na podstawie art. 9 ust. 2 i 3 dyrektywy 2009/45/WE. Obecne powiadomienie zastępuje powiadomienie przekazane dnia 17 lutego 2011 r.; dotyczy ono głównie technicznych i eksploatacyjnych rozwiązań alternatywnych wobec wymogów dyrektywy uwzględniających specyficzne potrzeby małych statków pasażerskich eksploatowanych u wybrzeży Zjednoczonego Królestwa.

(7) W dniu 12 czerwca 2013 r. Komisja poprosiła o dodatkowe informacje i wyjaśnienia odnośnie do wniosku dotyczącego zwolnień i środków równoważnych. Komisja wskazała, że bieg sześciomiesięcznego okresu przewidzianego w art. 9 ust. 4 przedmiotowej dyrektywy, liczony od otrzymania pierwotnego powiadomienia, został wstrzymany do czasu otrzymania całości informacji niezbędnych do zakończenia analizy. Zjednoczone Królestwo odpowiedziało w dniu 13 lipca 2013 r. Aby lepiej zgłębić szczegóły tego złożonego powiadomienia, w dniu 23 września 2013 r. zorganizowano spotkanie z udziałem przedstawicieli Komisji, Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA) i władz Zjednoczonego Królestwa.

(8) Przed dniem 1 października 2013 r. Zjednoczone Królestwo postanowiło wycofać jedenaście spośród pierwotnych zwolnień/środków równoważnych. Zjednoczone Królestwo zaktualizowało również pozostałe zwolnienia/ środki równoważne i uściśliło warunki eksploatacji, zgodnie z którymi zwolnienia będące przedmiotem wniosku byłyby stosowane.

(9) Komisja uważa, że dziewięć spośród zwolnień/środków równoważnych będących przedmiotem wniosku ma uzasadnienie, a procedura określona w art. 11 ust. 2 dyrektywy 2009/45/WE nie ma do nich zastosowania.

(10) Pozostała część wniosku dotyczy wymogu wynikającego z prawidła III/2.1 załącznika I do dyrektywy 2009/45/WE w zakresie zapewnienia zapasowych tratw ratunkowych. Środek ten obejmuje zwolnienie oraz propozycję środka równoważnego. Zjednoczone Królestwo wnioskuje o zwolnienie z wymogu wynikającego z prawidła III/2.1 jednostek klas C i D, o długości poniżej 24 metrów, wykonujących wyłącznie podróże w korzystnych warunkach pogodowych, w świetle dziennym i w lecie, przewożących nie więcej niż 130 pasażerów. Zjednoczone Królestwo proponuje jako środek równoważny w stosunku do tego prawidła, aby przedmiotowe statki pasażerskie przewoziły tratwy ratunkowe dla 100 % pasażerów na pokładzie, natomiast pływaki ratunkowe - dla 20 %.

(11) Komisja uważa, że ta ostatnia część wniosku o zwolnienie jednostek klas C i D, o długości poniżej 24 metrów, z wymogu wynikającego z prawidła III/2.1 załącznika I do dyrektywy 2009/45/WE w zakresie zapewnienia zapasowych tratw ratunkowych, nie może zostać zaakceptowana. Zjednoczone Królestwo nie wykazało, że nie spowoduje to zmniejszenia bezpieczeństwa w proponowanych warunkach eksploatacji jednostek wykonujących wyłącznie podróże w korzystnych warunkach pogodowych, w świetle dziennym i w lecie. Ponadto Zjednoczone Królestwo nie wykazało, że ryzyko niedostępności tratwy ratunkowej jest niskie, a proponowany środek równoważny przewidujący pływaki ratunkowe dla 20 % osób na pokładzie jest nie do zaakceptowania, gdyż oznacza, że korzystające z nich osoby będą znajdować się w wodzie. Na niektórych obszarach objętych środkiem temperatura wody w morzu w określonej porze letniej może być bardzo niska, osiągając w niektórych przypadkach 5 °C.

(12) Komisja uważa zatem, że planowane środki dotyczące prawidła III/2.1 załącznika I do dyrektywy 2009/45/WE nie mają uzasadnienia.

(13) Środek przewidziany w niniejszej decyzji jest zgodny z opinią Komitetu ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniom Morza przez Statki,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zobowiązuje się Zjednoczone Królestwo do odstąpienia od przyjęcia planowanego zwolnienia z wymogu zapewnienia zapasowych tratw ratunkowych, wynikającego z prawidła III/2.1 załącznika I do dyrektywy 2009/45/WE, w odniesieniu do statków pasażerskich klas C i D, o długości poniżej 24 metrów, oraz proponowanego w odniesieniu do tych jednostek środka równoważnego przewidującego przewożenie tratw ratunkowych dla 100 % osób na pokładzie i pływaków ratunkowych dla 20 % osób na pokładzie.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2013 r.

W imieniu Komisji

Siim KALLAS

Wiceprzewodniczący

1 Dz.U. L 163 z 25.6.2009, s. 1.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.349.107

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2013/795/UE dotycząca powiadomienia przekazanego przez Zjednoczone Królestwo o środku, który zamierza przyjąć zgodnie z art. 9 ust. 2 i 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich
Data aktu: 19/12/2013
Data ogłoszenia: 21/12/2013