Decyzja 2013/536/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2011, sekcja II - Rada Europejska i Rada

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 17 kwietnia 2013 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2011, sekcja II - Rada Europejska i Rada

(2013/536/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 16 listopada 2013 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2011 1 ,
-
uwzględniając skonsolidowane sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2011 (COM(2012) 436 - C7-0226/2012) 2 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami instytucji 3 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności rachunków 4 , jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2011 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie (WE, Euratom) Rady nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 , w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
-
uwzględniając rozporządzenie (UE, Euratom) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 6 , w szczególności jego art. 164, 165 i 166,
-
uwzględniając decyzję nr 31/2008 Sekretarza Generalnego Rady/Wysokiego Przedstawiciela ds. Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa dotyczącą zwrotu kosztów podróży delegatom członków Rady 7 ,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami 8 ,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0061/2013),
1.
odracza decyzję dotyczącą udzielenia sekretarzowi generalnemu Rady absolutorium z wykonania budżetu Rady Europejskiej oraz Rady za rok budżetowy 2011;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, Radzie Europejskiej, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 17 kwietnia 2013 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2011, sekcja II - Rada Europejska i Rada

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2011 9 ,
-
uwzględniając skonsolidowane sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2011 (COM(2012) 436 - C7-0226/2012) 10 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami instytucji 11 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności rachunków 12 , jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2011 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie (WE, Euratom) Rady nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 13 , w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
-
uwzględniając rozporządzenie (UE, Euratom) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 14 , w szczególności jego art. 164, 165 i 166,
-
uwzględniając decyzję nr 31/2008 Sekretarza Generalnego Rady/Wysokiego Przedstawiciela ds. Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa dotyczącą zwrotu kosztów podróży delegatom członków Rady 15 ,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami 16 ,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0061/2013),
A.
mając na uwadze, że konkluzje Rady Europejskiej z dnia 18-19 października 2012 r. wskazały, że "legitymacja i rozliczalność demokratyczna powinny być przedmiotem dalszej analizy";
B.
mając na uwadze, że parlamentarna Komisja Kontroli Budżetowej po raz pierwszy bada wykonanie budżetu administracyjnego przez Radę Europejską i zarządzanie nim;
C.
mając na uwadze, że wszystkie instytucje Unii powinny być przejrzyste i powinny w pełni odpowiadać przed obywatelami Unii za fundusze powierzone im jako instytucjom Unii;
1.
z zadowoleniem zauważa, że na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż w roku budżetowym zakończonym dnia 31 grudnia 2011 r. w łącznych płatnościach na wydatki administracyjne i inne wydatki instytucji i organów nie wystąpiły istotne błędy;
2.
wskazuje, że w sprawozdaniu rocznym za rok 2011 Trybunał Obrachunkowy zawarł uwagi dotyczące Rady Europejskiej i Rady na temat procedur przetargowych w zakresie usług sprzątania oraz zakupu odzieży i obuwia roboczego, w których to uwagach stwierdzono uchybienia w zakresie stosowania kryteriów selekcji i kryteriów udzielenia zamówienia;
3.
zauważa odpowiedzi udzielone na uwagi Trybunału Obrachunkowego i zgadza się z zaleceniami Trybunału, by urzędnicy zatwierdzający poprawili przygotowanie, koordynację i realizację procedur udzielania zamówień publicznych poprzez odpowiednie narzędzia kontrolne i lepsze wytyczne; zaleca także dokładniejsze stosowanie zasad udzielania zamówień publicznych, których muszą przestrzegać wszystkie instytucje Unii;
4.
zauważa, że w 2011 r. Rada Europejska i Rada dysponowały środkami na zobowiązania w wysokości 506.842.003,08 EUR (w 2010 r. 642.000.000 EUR), a wskaźnik wykorzystania wyniósł 90 %, czyli mniej niż w 2010 r. (98 %); wyraża zaniepokojenie, że poziom niewykorzystania wzrósł i pozostaje wysoki; wzywa do działań w celu poprawy wskaźnika wykorzystywania budżetu oraz monitorowania wprowadzanych zmian oraz proponuje opracowanie wskaźników wykorzystania w najważniejszych obszarach, takich jak podróże delegacji, logistyka i tłumaczenia ustne;
5.
zwraca uwagę na rolę, jaką Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej przypisuje Parlamentowi w kwestii absolutorium z wykonania budżetu;
6.
zauważa, że budżety Rady Europejskiej i Rady powinny zostać rozdzielone, tak by poprawić przejrzystość zarządzania finansowego i rozliczalność obydwu instytucji;
7.
zwraca uwagę, że wbrew twierdzeniom Rady pomiędzy Parlamentem Europejskim a Radą nie ma umowy dżentelmeńskiej dotyczącej absolutorium dla tej ostatniej;
8.
ponownie wyraża nadzieję, że Parlament otrzyma pełne roczne sprawozdanie z działalności, łącznie z wyczerpującym przeglądem wszystkich zasobów kadrowych w podziale na kategorię, grupę zaszeregowania, płeć, obywatelstwo i szkolenie zawodowe; zwraca uwagę na fakt, że Wydział Prawny Parlamentu, jak również niezależni eksperci w dziedzinie prawa zgadzają się, że Parlament ma prawo do otrzymania tej informacji;
9.
ma nadzieję, że Rada przekaże Parlamentowi swoje wewnętrzne decyzje dotyczące budżetu;
10.
w szczególności z zaniepokojeniem zauważa zalecenia z audytu wewnętrznego za rok 2011 w odniesieniu do umów z konsultantami IT i umów dotyczących bezpieczeństwa, gdzie nadal pojawiają się uchybienia w zarządzaniu finansowym i procedurze przetargowej;
11.
wyraża zaniepokojenie co do działań podjętych w wyniku kontroli finansowych przeprowadzonych do 2010 r., ponieważ niektóre zalecenia dotyczące programów prac na lata 2007, 2008 i 2009 pozostają niewdrożone; nalega na Radę, by podjęła konkretne kroki zmierzające do wdrożenia tych zaleceń;
12.
odnotowuje fakt, że Rada podjęła środki w celu poprawy wykonania projektu "budynek Europa", w szczególności ustanowienia stałej grupy czuwającej nad postępami w wykonywaniu projektu wraz z planem sprawozdawczości oraz utworzeniem platformy dokumentów;
13.
wzywa Radę, by najpóźniej do dnia 1 lipca 2013 r. przedstawiła na piśmie dogłębne wyjaśnienia szczegółowo przedstawiające całkowitą kwotę środków wykorzystaną na zakup budynku Résidence Palace, pozycję budżetową, z której czerpano te środki, wypłacone już transze, transze pozostałe do wypłacenia oraz cel, jakiemu będzie służyć budynek;
14.
zauważa zasadnicze zmiany w budżecie na rok 2011 wraz z utworzeniem Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ) oraz zmniejszeniem planowanych wydatków na funkcjonowanie Rady Europejskiej i Rady;
15.
wyraża niezadowolenie że utworzenie ESDZ nie zostało uwzględnione w projekcie budżetu na rok 2011; zauważa, że zwiększenie środków było niezbędne, by przygotować przystąpienie Chorwacji i wzmocnić biuro przewodniczącego Rady Europejskiej;
16.
wzywa Radę do przekazania szczegółowych informacji o umowach o gwarantowanym poziomie usług zawartych z ESDZ oraz konkretnych środkach unowocześniania administracji podjętych w celu propagowania unowocześniania administracji; jest zdania, że zarządzanie zasobami kadrowymi w Radzie nie jest wystarczająco skuteczne;
17.
żałuje, że Rada nadal odmawia odpowiedzi na pytania Parlamentu, i uważa, że skuteczny nadzór nad wykonywaniem budżetu Unii wymaga od Rady gotowości do otwartego i formalnego dialogu z Komisją Kontroli Budżetowej Parlamentu; podkreśla potrzebę satysfakcjonującej współpracy obydwu instytucji;
18.
przypomina, że Parlament nadal oczekuje na odpowiedź Rady dotyczącą działań i wniosku o przedstawienie dokumentów, o których mowa w rezolucji PE z dnia 10 maja 2012 r. 17 ; wzywa sekretarza generalnego Rady do dostarczenia komisji parlamentarnej odpowiedzialnej za procedurę udzielania absolutorium wyczerpujących pisemnych odpowiedzi na te pytania;
19.
przypomina, że wydatki Rady należy kontrolować w taki sam sposób jak wydatki innych instytucji; uważa, że podstawowe aspekty takiej kontroli określono w rezolucji PE z dnia 23 października 2012 r. 18 ;
20.
ubolewa nad trudnościami napotkanymi w procedurach absolutorium z wykonania budżetu za rok 2007, 2008, 2009 i 2010, które były wynikiem braku współpracy ze strony Rady; zauważa, że Parlament odmówił udzielenia sekretarzowi generalnemu Rady absolutorium z wykonania budżetu Rady za rok budżetowy 2009 i 2010 ze względów przedstawionych w rezolucjach PE z dnia 10 maja 2011 r. 19 , 25 października 2011 r. 20 , 10 maja 2012 r. 21 i 23 października 2012 r. 22 ;
21.
przypomina, że podczas negocjacji dotyczących zmienionego rozporządzenia finansowego nie zdołano osiągnąć porozumienia co do sposobu udoskonalenia procedury udzielania absolutorium; uważa, że jeżeli Rada nadal będzie odmawiać współpracy z Parlamentem, Komisja Kontroli Budżetowej Parlamentu będzie zmuszona zwrócić się ze swoimi pytaniami do Komisji Europejskiej i wystąpić o udzielenie informacji na temat budżetu Rady;
22.
powtarza, że Komisja w swojej odpowiedzi z dnia 25 listopada 2011 r. na pismo przewodniczącego Komisji Kontroli Budżetowej stwierdza, że pożądane jest, aby Parlament nadal udzielał, odraczał udzielenie lub odmawiał udzielenia absolutorium innym instytucjom - wraz z Radą - tak jak to miało miejsce dotychczas;
23.
uważa, że pożądane jest, by Parlament wykonywał swoje uprawnienia do udzielania absolutorium zgodnie z art. 316, 317 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej zgodnie z obecną interpretacją i praktyką, mianowicie by udzielał absolutorium w odniesieniu do każdej pozycji w budżecie z osobna, tak by utrzymać przejrzystość i demokratyczną odpowiedzialność przed podatnikami Unii;
24.
wyraża ubolewanie nad niewystarczającą przejrzystością Rady i podkreśla, że wszystkie instytucje Unii mają obowiązek przestrzegania tych samych standardów przejrzystości; uważa, że Parlament i Rada jako współprawodawcy muszą stosować te same standardy przejrzystości i wzywa Radę do niezwłocznej poprawy standardów przejrzystości.
1 Dz.U. L 68 z 15.3.2011.
2 Dz.U. C 348 z 14.11.2012, s. 1.
3 Dz.U. C 344 z 12.11.2012, s. 1.
4 Dz.U. C 348 z 14.11.2012, s. 130.
5 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
6 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
7 Decyzja oparta na Regulaminie Rady z dnia 22 lipca 2002 r. (Dz.U. L 230 z 28.8.2002, s. 7).
8 Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.
9 Dz.U. L 68 z 15.3.2011.
10 Dz.U. C 348 z 14.11.2012, s. 1.
11 Dz.U. C 344 z 12.11.2012, s. 1.
12 Dz.U. C 348 z 14.11.2012, s. 130.
13 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
14 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
15 Decyzja oparta na Regulaminie Rady z dnia 22 lipca 2002 r. (Dz.U. L 230 z 28.8.2002, s. 7).
16 Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.
17 Dz.U. L 286 z 17.10.2012, s. 23.
18 Dz.U. L 350 z 20.12.2012, s. 71.
19 Dz.U. L 250 z 27.9.2011, s. 25.
20 Dz.U. L 313 z 26.11.2011, s. 13.
21 Dz.U. L 286 z 17.10.2012, s. 23.
22 Dz.U. L 350 z 20.12.2012, s. 71.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024