Decyzja wykonawcza 2013/190/UE dotycząca ważności niektórych wiążących informacji taryfowych

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 22 kwietnia 2013 r.
dotycząca ważności niektórych wiążących informacji taryfowych

(notyfikowana jako dokument nr C(2013) 2297)

(Jedynie tekst w języku niemieckim jest autentyczny)

(2013/190/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 24 kwietnia 2013 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny(1), w szczególności jego art. 12 ust. 5 lit. a) ppkt (iii) oraz art. 248,

uwzględniając rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny(2), w szczególności jego art. 9 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu zapewnienia jednolitego stosowania Nomenklatury scalonej Komisja przyjęła rozporządzenie (WE) nr 160/2007 z dnia 15 lutego 2007 r. dotyczące klasyfikacji niektórych towarów w Nomenklaturze scalonej(3), klasyfikując produkt w postaci klarownego, ciemnobrązowego płynu, o aromatycznym ziołowym zapachu i gorzkim, ziołowym smaku, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu 43 % i składający się z mieszanki 32 rodzajów ekstraktów ziół leczniczych z ekstraktem karmelu, wodą i alkoholem do kodu CN 2208 90 69.

(2) Klasyfikacja ta została przyjęta z następującym uzasadnieniem: "Klasyfikacja wyznaczona jest przez postanowienia reguł 1. i 6. Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury Scalonej, uwagę dodatkową 1(b) do działu 30 oraz brzmienie kodów CN 2208, 2208 90 i 2208 90 69. Produkt ten nie może być uważany za lek objęty działem 30. Ani etykieta, ani załączone zalecenia dla użytkownika, ani opakowanie nie zawierają informacji o rodzaju i stężeniu substancji czynnej(-ych). Podana jest jedynie ilość i rodzaj użytych roślin lub części roślin. Nie są zatem spełnione warunki uwagi dodatkowej 1(b) do działu 30. Produkt ten jest napojem spirytusowym objętym pozycją 2208, posiadającym cechy charakterystyczne suplementu diety, przeznaczonym do utrzymania dobrego stanu zdrowia i samopoczucia, opartym na ekstraktach roślinnych (zob. Noty wyjaśniające do Systemu Zharmonizowanego, do pozycji 2208, akapit trzeci, pkt 16)".

(3) Po opublikowaniu wyżej wymienionego rozporządzenia w dniu 20 lutego 2007 r. wszystkie wcześniej wydane przez państwa członkowskie wiążące informacje taryfowe (WIT), klasyfikujące rozpatrywane produkty jako leki objęte pozycją 3004, przestały być ważne.

(4) Następnie państwa członkowskie wydały wiążące informacje taryfowe klasyfikujące takie produkty do pozycji 2208.

(5) Jednakże Austria wydała WIT, o której mowa w załączniku, klasyfikując podobny produkt do kodu CN 3004 90 00. Czyniąc to, Austria nie wzięła pod uwagę, że rozporządzenie klasyfikacyjne stanowi zastosowanie ogólnej zasady do konkretnego przypadku, i tym samym zawiera wskazówki dotyczące interpretacji zasady, która może być zastosowana przez władze odpowiedzialne za klasyfikację identycznego lub podobnego produktu.

(6) WIT, o której mowa w załączniku, dotyczy produktu, który składa się z przezroczystej, żółtawobrązowej cieczy o specyficznym aromatycznym zapachu i gorzkim, korzenno-aromatycznym smaku. Produkt ma rzeczywistą objętościową moc alkoholu 43,4 % i składa się z mieszaniny kamfory i 26 innych ekstraktów ziół leczniczych z olejkami eterycznymi, środka barwiącego żywność oraz alkoholu. Produkt ten jest wystarczająco podobny do produktu będącego przedmiotem rozporządzenia (WE) nr 160/2007.

(7) Warunki uwagi dodatkowej 1(b) do działu 30 nie są spełnione, ponieważ na etykiecie nie ma dokładnych informacji dotyczących składu ilościowego. Produkt opisany w WIT wydanej przez Austrię składa się z alkoholowej mieszanki kamfory z różnymi ekstraktami ziołowymi. Jednakże brak jest jasnego uzasadnienia zmieszania wszystkich tych ziół ze sobą. Produkt nie leczy konkretnych chorób lub dolegliwości, ani im nie zapobiega. Niektóre ze wskazań dotyczące patofizjologicznych warunków nie zostały wyraźnie zdefiniowane.

(8) W celu zapewnienia równości między podmiotami i jednolitego stosowania CN powinna przestać być ważna WIT, o której mowa w załączniku. Administracja celna, która wydała informację, powinna zatem niezwłocznie ją cofnąć i powiadomić o tym fakcie Komisję.

(9) Zgodnie z art. 12 ust. 6 rozporządzenia (EWG) nr 2913/92 otrzymujący powinien mieć możliwość posługiwania się przez pewien okres wiążącą informacją taryfową, która przestała być ważna, z zastrzeżeniem warunków określonych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Wiążąca informacja taryfowa, o której mowa w kolumnie 1 tabeli zamieszczonej w załączniku, która została wydana przez organy celne wyszczególnione w kolumnie 2 dla klasyfikacji taryfowej określonej w kolumnie 3, przestaje być ważna.
2.
Organy celne wyszczególnione w kolumnie 2 tabeli zamieszczonej w załączniku cofają wiążącą informację taryfową określoną w kolumnie 1 w najwcześniej możliwym terminie i w każdym przypadku nie później niż w ciągu 10 dni od notyfikowania niniejszej decyzji.
3.
Organ celny, który cofa wiążącą informację taryfową, powiadamia o tym Komisję.
Artykuł  2

Na wiążącą informację taryfową, o której mowa w załączniku, można nadal powoływać się, zgodnie z przepisami art. 12 ust. 6 rozporządzenia (EWG) nr 2913/92, przez okres sześciu miesięcy, pod warunkiem że zostały spełnione warunki ustanowione w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Austrii.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 kwietnia 2013 r.

W imieniu Komisji

Algirdas ŠEMETA

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 302 z 19.10.1992, s. 1.

(2) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, s. 1.

(3) Dz.U. L 51 z 20.2.2007, s. 3.

ZAŁĄCZNIK

Wiążąca informacja taryfowa

Nr referencyjny

Organ celny Klasyfikacja taryfowa
1 2 3
AT 2009/000788 Zollamt Wien 30049000

Zmiany w prawie

KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.112.30

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2013/190/UE dotycząca ważności niektórych wiążących informacji taryfowych
Data aktu: 22/04/2013
Data ogłoszenia: 24/04/2013