Decyzja 2012/555/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010, sekcja V - Trybunał Obrachunkowy

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2012 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010, sekcja V - Trybunał Obrachunkowy

(2012/555/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 października 2012 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010(1),
uwzględniając roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010 (COM(2011) 473 - C7-0260/2011)(2),
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2010 r.,
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2010 wraz z odpowiedziami instytucji(3),
uwzględniając poświadczenie wiarygodności(4) rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku budżetowego 2010 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, art. 318 i art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0091/2012),
1.
udziela sekretarzowi generalnemu Trybunału Obrachunkowego absolutorium z wykonania budżetu Trybunału Obrachunkowego za rok budżetowy 2010;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny
______

(1) Dz.U L 64 z 12.3.2010 r.

(2) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 1.

(3) Dz.U. C 326 z 10.11.2011, s. 1.

(4) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 134.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 10 maja 2012 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010, sekcja V - Trybunał Obrachunkowy

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010(1),
uwzględniając roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010 (COM(2011) 473 - C7-0260/2011)(2),
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2010 r.,
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu na rok budżetowy 2010 wraz z odpowiedziami instytucji(3),
uwzględniając poświadczenie(4) wiarygodności rozliczeń, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku budżetowego 2010 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, art. 318 i art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0091/2012),
1.
podkreśla, że kontrola sprawozdania finansowego Trybunału Obrachunkowego za rok 2010 została przeprowadzona przez audytora zewnętrznego; zauważa, że sprawozdanie niezależnego biegłego rewidenta zawiera następującą opinię: "sprawozdanie finansowe przedstawia prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Europejskiego Trybunału Obrachunkowego na dzień 31 grudnia 2010 r., a także jego przepływów pieniężnych za rok budżetowy zamknięty tego dnia, zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r., rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania wspomnianego rozporządzenia Rady oraz zasadami rachunkowości Unii Europejskiej."(6);
2.
zauważa jednak, że chodzi o "klasyczną" kontrolę mającą na celu sprawdzenie, "czy operacje finansowe zostały z jednej strony prawidłowo zarejestrowane i przedstawione, a z drugiej strony wykonane legalnie i prawidłowo i zarządzane w oparciu o zasady gospodarności, efektywności i skuteczności" (sprawozdanie niezależnego biegłego rewidenta, pkt 1 trzeci akapit); wyraża życzenie, żeby podczas przyszłych audytów uwzględniać wskaźniki wykonania oraz cele;
3.
domaga się poprawy jakości podsumowania w zakresie liczby i rodzaju przeprowadzonych kontroli wewnętrznych, przedstawionych zaleceń i działań podjętych odnośnie do tych zaleceń, a także, aby podsumowania te były bardziej informacyjne i rzeczowe;
4.
stwierdza, że w roku 2010 Trybunał Obrachunkowy dysponował kwotą środków na zobowiązania w wys. 148.600.000 EUR (188.000.000 EUR w 2009 r.) oraz że wskaźnik wykonania tych środków wyniósł 93 % (92,1 % w 2009 r.); podkreśla, że budżet Trybunału Obrachunkowego ma charakter czysto administracyjny - 80 % budżetu jest przeznaczane na wydatki dotyczące osób związanych z tą instytucją, zaś 20 % służy na pokrycie kosztów budynków, umeblowania, wyposażenia i innych kosztów operacyjnych;
5.
zauważa, że wskaźnik wykonania w tytule 1 "Pracownicy instytucji" wzrósł z 87,6 % w 2009 r. do 92,3 % w 2011 r., natomiast środki zapisane w tytule 2 "Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne" zostały wykonane w 98 % w 2010 r.;
6.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w wyniku reorganizacji Trybunał Obrachunkowy obniżył o 500.000 EUR roczne koszty usług z zakresu bezpieczeństwa, uzyskując zarazem ich większą skuteczność i lepszą kontrolę ryzyka;
7.
zwraca się do Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) o przyspieszenie dochodzenia w sprawie domniemanych nieprawidłowości zgłoszonych do OLAF-u przez Trybunał Obrachunkowy w 2010 r.;
8.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał Obrachunkowy przeprowadził już przegląd kodeksu postępowania swoich członków oraz że kodeks ten przewiduje obecnie publikowanie w internecie oświadczeń majątkowych członków;
9.
przyjmuje do wiadomości, że Trybunał Obrachunkowy opublikował w roku 2010 dwa sprawozdania roczne, 40 szczegółowych sprawozdań rocznych (w 2009 r.: 37), 14 sprawozdań specjalnych (w 2009 r.: 18) oraz sześć opinii (w 2009 r.: 1); sugeruje z naciskiem, by Trybunał Obrachunkowy oceniał skutki i wykonywanie wniosków zawartych w sprawozdaniach specjalnych w rozsądnym terminie oraz by informował Komisję Kontroli Budżetowej o wynikach tej oceny;
10.
uważa, że zapobieganie konfliktom interesów i wskazywanie ich ma szczególne znaczenie dla wydajnego i prawidłowego wykorzystywania zasobów oraz dla zaufania społeczeństwa do instytucji Unii; oczekuje zgodnie z planem do końca czerwca 2012 r. sprawozdania specjalnego Trybunału Obrachunkowego dotyczącego zarządzania konfliktami interesów w Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, Europejskiej Agencji Chemikaliów, Europejskim Urzędzie ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz Europejskiej Agencji Leków;
11.
wyraża zadowolenie z profesjonalnej i kurtuazyjnej współpracy między Trybunałem Obrachunkowym a Komisją Kontroli Budżetowej; wyraża w związku z tym uznanie dla podejmowanych przez Trybunał Obrachunkowy na wniosek Parlamentu działań zmierzających do poprawy roli Trybunału, aby miał on szerszy i głębszy wpływ, aby jego opinie i sprawozdania były bardziej skuteczne i użyteczne, a jego systemy i procedury bardziej niezawodne, co pozwoli umocnić synergię między obydwoma instytucjami;
12.
z uznaniem odnotowuje dobrą współpracę między Trybunałem Obrachunkowym a Komisją Kontroli Budżetowej w kwestii absolutorium dla wspólnych przedsięwzięć za rok 2010; wzywa Trybunał Obrachunkowy do przekazania organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania specjalnego na temat wydajności tworzenia wspólnych przedsiębiorstw oraz na temat wartości dodanej, jaką wnoszą one w skuteczną realizację unijnych programów badań, rozwoju technologicznego i demonstracji;
13.
przypomina, że Trybunał Obrachunkowy przyjął strategię kontroli na okres 2009-2012, określając następujące cele: 1) maksymalnie zwiększyć ogólne oddziaływanie kontroli i 2) podnieść wydajność poprzez optymalne wykorzystanie zasobów; z satysfakcją stwierdza, że Trybunał Obrachunkowy zrealizował w roku 2010 następujące priorytety(7):
wydanie w danym roku od 12 do 15 sprawozdań z kontroli wykonania zadań,
opracowanie nowych produktów - referat na temat zagrożeń i wyzwań stojących przed nową Komisją (opinia nr 1/2010) oraz wprowadzenie od 2012 r. nowego systemu służącego do sprawozdawczości na temat działań podejmowanych przez kontrolowane podmioty w odpowiedzi na zalecenia Trybunału,
zmiana wewnętrznych przepisów Trybunału, aby usprawnić proces decyzyjny poprzez ustanowienie izb, a także aby wzmocnić system zarządzania,
przygotowanie pełnego zestawu wskaźników wykonania,
ulepszenie podejścia stosowanego w odniesieniu do corocznej kontroli wykonania budżetu Unii (poświadczenie wiarygodności) na podstawie zaleceń wydanych przez wewnętrzny zespół ekspercki wspierany przez ekspertów z zewnątrz,
przeniesienie części etatów z działów pomocniczych do działów kontroli;
14.
wyraża zadowolenie z faktu, że liczba stanowisk związanych z przeprowadzaniem kontroli zwiększyła się o 6 %(8);
15.
zauważa, ze w roku 2010 Trybunał Obrachunkowy zatrudniał 889 urzędników, 48 pracowników kontraktowych i 17 oddelegowanych ekspertów krajowych; 557 urzędników było przydzielonych do izb kontroli, w tym 123 do gabinetów członków; pragnie, aby w przyszłości roczne sprawozdanie z działalności zawierało kompletną tabelę dotyczącą ogółu zasobów ludzkich, jakimi dysponuje Trybunał Obrachunkowy, z podziałem na kategorie, stopnie, płeć, udział w szkoleniach zawodowych i narodowość;
16.
uważa, że w celu dalszej optymalizacji działań Trybunału Obrachunkowego jeszcze większa liczba urzędników trybunału powinna być wyspecjalizowana w przeprowadzaniu kontroli i wypełniać wyłącznie takie zadania; oczekuje, że w przyszłości odsetek tych urzędników będzie wzrastał;
17.
zauważa również, że w roku 2010 Trybunał Obrachunkowy przeprowadził 376 wizyt kontrolnych, z czego 351 w państwach członkowskich i 25 u innych beneficjentów (Francja: 52, Niemcy: 38, Wielka Brytania: 32, Włochy: 30; Hiszpania: 26, Niderlandy: 23, Szwecja: 15, Portugalia: 14, Grecja: 13, Dania: 12; Luksemburg: 11, Węgry: 10, Polska: 10);
18.
wzywa Trybunał Obrachunkowy, by włączył on do swoich przyszłych programów prac systematyczne monitorowanie określonych przeszłych kontroli po upływie wystarczająco długiego czasu, z myślą o ocenie postępów;
19.
okazuje zadowolenie, że Trybunał Obrachunkowy dokonuje pomiaru wydajnego i skutecznego wykorzystania zasobów, stosując kluczowe wskaźniki wykonania; odnotowuje stały postęp; pragnie jednak, żeby Trybunał Obrachunkowy jeszcze poszerzył praktykę przedstawiania wstępnych ustaleń opracowanych terminowo (co umożliwi mu sprawdzenie, wraz z kontrolowanymi jednostkami, faktycznej słuszności swoich głównych wniosków)(9);
20.
zauważa, że zgodnie z przyszłym wnioskiem dotyczącym rozporządzenia finansowego agencje będą mogły mianować, po konsultacjach z Trybunałem Obrachunkowym, niezależnego kontrolera zewnętrznego, który będzie sprawdzał, czy wykonanie budżetu przez agencję jest zgodne z przepisami rozporządzenia finansowego; stwierdza, że Trybunał Obrachunkowy brałby następnie pod uwagę sprawozdanie tego eksperta z zewnątrz przy sporządzaniu swojej opinii; zauważa, że Trybunał Obrachunkowy rozpoczął w roku 2011 projekt pilotażowy wraz z Europejską Fundacją na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy;
21.
z zainteresowaniem śledzi projekt pilotażowy i jego wyniki; przyznaje, że z tej nowej procedury mogą płynąć korzyści w postaci racjonalizacji ilości pracy w Trybunale Obrachunkowym; uważa jednak, że wyniki należy oceniać przede wszystkim przy pomocy wskaźników stosunku jakości do czasu i do kosztów;
22.
zachęca Trybunał Obrachunkowy do przeprowadzenia przed końcem 2012 r. dogłębnej analizy systemów nadzoru i kontroli w Radzie, o czym była mowa w rezolucji Parlamentu dotyczącej absolutorium za rok 2009 (ust. 8)(10);
23.
z zainteresowaniem oczekuje analizy oceny partnerskiej, jaką Trybunał Obrachunkowy ma zamiar rozpocząć w 2012 r.; potwierdza zamiar opracowania sprawozdania z własnej inicjatywy na temat ulepszeń, jakie można by zaproponować Trybunałowi Obrachunkowemu; liczy na to, że będzie informowany o realizacji wniosków z ostatniej oceny partnerskiej;
24.
potwierdza także zamiar zaproponowania przeglądu zasad dotyczących mianowania kandydatów do Trybunału Obrachunkowego, tak aby poprawić warunki wymagane do lepszego przystosowania się Trybunału do obecnych i przyszłych wyzwań.

______

(1) Dz.U L 64 z 12.3.2010.

(2) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 1.

(3) Dz.U. C 326 z 10.11.2011, s. 1.

(4) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 134.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(6) Dz.U. C 267 z 9.9.2011, s. 3.

(7) Roczne sprawozdanie z działalności za rok 2010, s. 26.

(8) Roczne sprawozdanie z działalności za rok 2010, s. 34.

(9) Roczne sprawozdanie z działalności za rok 2010, s. 30.

(10) Dz.U. L 250 z 27.9.2011, s. 94.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024