Rozporządzenie wykonawcze 607/2012 w sprawie szczegółowych przepisów dotyczących systemu zasad należytej staranności oraz częstotliwości i charakteru kontroli organizacji monitorujących, przewidzianych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 995/2010 ustanawiającym obowiązki podmiotów wprowadzających do obrotu drewno i produkty z drewna

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 607/2012
z dnia 6 lipca 2012 r.
w sprawie szczegółowych przepisów dotyczących systemu zasad należytej staranności oraz częstotliwości i charakteru kontroli organizacji monitorujących, przewidzianych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 995/2010 ustanawiającym obowiązki podmiotów wprowadzających do obrotu drewno i produkty z drewna
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 995/2010 z dnia 20 października 2010 r. ustanawiające obowiązki podmiotów wprowadzających do obrotu drewno i produkty z drewna(1), w szczególności jego art. 6 ust. 2 i art. 8 ust. 8,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) nr 995/2010 zobowiązuje podmioty do korzystania z ramowych procedur i środków (zwanych dalej systemem zasad należytej staranności) w celu zminimalizowania ryzyka wprowadzenia nielegalnie pozyskanego drewna lub produktów wytworzonych z nielegalnie pozyskanego drewna na rynek wewnętrzny.

(2) Konieczne jest wyjaśnienie przypadków, w których należy dostarczyć informacji na temat pełnej naukowej nazwy gatunków drzew, regionu pozyskania drewna w danym kraju i zezwolenia na pozyskanie.

(3) Należy określić częstotliwość i charakter kontroli, które właściwe organy muszą przeprowadzać w odniesieniu do organizacji monitorujących.

(4) Ochrona osób fizycznych w odniesieniu do przetwarzania ich danych osobowych w ramach zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia, w szczególności w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych uzyskanych w kontekście kontroli, podlega wymogom ustanowionym w dyrektywie 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych(2) i wymogom rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(3).

(5) Środki określone w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Egzekwowania Prawa, Zarządzania i Handlu w Dziedzinie Leśnictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe przepisy dotyczące systemu zasad należytej staranności oraz częstotliwość i charakter kontroli organizacji monitorujących.

Artykuł  2

Stosowanie systemu zasad należytej staranności

1.
Podmioty stosują system zasad należytej staranności w odniesieniu do każdego szczególnego rodzaju drewna lub produktów z drewna dostarczonych przez konkretnego dostawcę w okresie nieprzekraczającym 12 miesięcy, pod warunkiem że gatunki drzew, kraj lub kraje pozyskania lub, w stosownych przypadkach, region(-y) danego kraju i zezwolenie(-a) na pozyskanie pozostają niezmienione.
2.
Ustęp 1 pozostaje bez uszczerbku dla obowiązku podmiotu nakazującego mu utrzymać środki i procedury zapewniające dostęp do informacji, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 995/2010, w odniesieniu do każdej przesyłki drewna i produktów z drewna wprowadzanych na rynek przez podmiot.
Artykuł  3

Informacje dotyczące dostarczania drewna lub produktów z drewna przez dany podmiot

1.
Informacje dotyczące dostarczania przez dany podmiot drewna lub produktów z drewna, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 995/2010, należy przedkładać zgodnie z ust. 2, 3 i 4.
2.
Pełną nazwę naukową gatunków drzew, o której mowa w art. 6 ust. 1 lit. a) tiret pierwsze rozporządzenia (UE) nr 995/2010, podaje się w przypadkach, gdy nazwa zwyczajowa jest stosowana w sposób niejednoznaczny.
3.
Informacje na temat regionu pozyskania w danym kraju, o którym mowa w art. 6 ust. 1 lit. a) tiret drugie rozporządzenia (UE) nr 995/2010, podaje się wówczas, gdy ryzyko nielegalnego pozyskiwania drewna jest różne w różnych regionach pozyskania w danym kraju.
4.
Informacje na temat zezwolenia na pozyskanie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 lit. a) tiret drugie rozporządzenia (UE) nr 995/2010, podaje się wówczas, gdy ryzyko nielegalnego pozyskiwania jest różne dla różnych zezwoleń na pozyskanie w danym kraju lub w regionie pozyskania w danym kraju.

Do celów pierwszego akapitu każde porozumienie przyznające prawo do pozyskania drewna w określonym obszarze uznaje się za zezwolenie na pozyskanie.

Artykuł  4

Ocena i ograniczanie ryzyka

Certyfikacja lub inne systemy zweryfikowane przez strony trzecie, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. b) akapit drugi tiret pierwsze i w art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 995/2010, mogą być wzięte pod uwagę w ocenie ryzyka i procedurach ograniczających ryzyko, jeżeli spełniają następujące kryteria:

a)
został utworzony i udostępniony stronom trzecim publicznie dostępny system wymogów, który obejmuje co najmniej wszystkie stosowne wymogi mającego zastosowanie ustawodawstwa;
b)
przewidują one odpowiednie kontrole, w tym wizyty w terenie, przeprowadzane przez stronę trzecią w regularnych odstępach czasu nie dłuższych niż 12 miesięcy, w celu sprawdzenia, czy przepisy są przestrzegane;
c)
przewidują one środki, zweryfikowane przez stronę trzecią, umożliwiające śledzenie drewna pozyskanego zgodnie z mającym zastosowanie ustawodawstwem oraz produktów wytworzonych z takiego drewna w dowolnym punkcie łańcucha dostaw, zanim takie drewno lub produkty z drewna zostaną wprowadzone do obrotu;
d)
przewidują one kontrole, zweryfikowane przez stronę trzecią, mające zapewnić niewprowadzanie drewna lub produktów z drewna niewiadomego pochodzenia, lub drewna, które nie zostało pozyskane zgodnie z mającym zastosowanie ustawodawstwem lub produktów z takiego drewna, do łańcucha dostaw.
Artykuł  5

Zapisy prowadzone przez podmioty gospodarcze

1.
Informacje dotyczące dostarczania drewna lub produktów z drewna przez dany podmiot, jak przewidziano w art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 995/2010, oraz stosowanie procedur ograniczania ryzyka dokumentuje się przez prowadzenie odpowiednich zapisów, które są przechowywane przez okres 5 lat i udostępniane właściwemu organowi do kontroli.
2.
Dzięki stosowaniu systemu zasad należytej staranności podmioty gospodarcze muszą być w stanie wykazać, w jaki sposób zgromadzone informacje zostały sprawdzone pod kątem kryteriów ryzyka, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 995/2010, w jaki sposób podjęto decyzję w sprawie środków ograniczających ryzyko oraz w jaki sposób podmiot określił stopień ryzyka.
Artykuł  6

Częstotliwość oraz charakter kontroli organizacji monitorujących

1.
Właściwe organy dopilnowują, aby przeprowadzane w regularnych odstępach czasu kontrole, o których mowa w art. 8 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 995/2010, były przeprowadzane co najmniej raz na dwa lata.
2.
Kontrole, o których mowa w art. 8 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 995/2010, przeprowadza się w szczególności w następujących przypadkach:
a)
jeżeli właściwy organ wykrył podczas przeprowadzania kontroli podmiotów braki w zakresie skuteczności lub wdrożenia przez podmioty systemu zasad należytej staranności ustanowionego przez organizację monitorującą;
b)
w przypadku gdy Komisja poinformowała właściwe organy, że organizacja monitorująca została poddana późniejszym zmianom zgodnie z art. 9 ust. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 363/2012 z dnia 23 lutego 2012 r. w sprawie zasad proceduralnych w odniesieniu do uznawania i cofania uznawania organizacji monitorujących zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 995/2010 ustanawiającym obowiązki podmiotów wprowadzających do obrotu drewno i produkty z drewna(4).
3.
Kontrole przeprowadza się bez wcześniejszego uprzedzenia, z wyjątkiem sytuacji, kiedy wcześniejsze powiadomienie organizacji monitorującej jest konieczne dla zapewnienia skuteczności kontroli.
4.
Właściwe organy przeprowadzają kontrole zgodnie z udokumentowanymi procedurami.
5.
Właściwe organy przeprowadzają kontrole w celu zapewnienia zgodności z rozporządzeniem (UE) nr 995/2010; kontrole te obejmują, w szczególności oraz zależnie od sytuacji, następujące działania:
a)
kontrole na miejscu, w tym badania terenowe;
b)
analizę dokumentacji i zapisów organizacji monitorujących;
c)
rozmowy z kadrami zarządzającymi i pracownikami organizacji monitorujących;
d)
rozmowy z podmiotami gospodarczymi i handlowymi lub wszelkimi innymi istotnymi dla sprawy osobami;
e)
analizę dokumentacji i zapisów podmiotów;
f)
badanie próbek dostaw podmiotów stosujących system zasad należytej staranności danej instytucji monitorującej.
Artykuł  7

Sprawozdania z kontroli organizacji monitorujących

1.
Właściwe organy sporządzają sprawozdania z poszczególnych kontroli, które zostały przez nie przeprowadzone, zawierające opis procesu i zastosowanych technik oraz ich ustalenia i wnioski.
2.
Właściwe organy przedstawiają organizacji monitorującej, która została poddana kontroli, ustalenia i wnioski zawarte w projekcie sprawozdania. Organizacja monitorująca może przedstawić właściwym organom komentarze w terminie określonym przez te ostatnie.
3.
Właściwe organy sporządzają sprawozdania, o których mowa w art. 8 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 995/2010, na podstawie sprawozdań z poszczególnych kontroli.
Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 lipca 2012 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 295 z 12.11.2010, s. 23.

(2) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31.

(3) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.

(4) Dz.U. L 115 z 27.4.2012, s. 12.

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.177.16

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 607/2012 w sprawie szczegółowych przepisów dotyczących systemu zasad należytej staranności oraz częstotliwości i charakteru kontroli organizacji monitorujących, przewidzianych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 995/2010 ustanawiającym obowiązki podmiotów wprowadzających do obrotu drewno i produkty z drewna
Data aktu: 06/07/2012
Data ogłoszenia: 07/07/2012
Data wejścia w życie: 27/07/2012