Decyzja 2011/13/UE w sprawie niektórych rodzajów informacji na temat biopaliw i biopłynów przedstawianych przez podmioty gospodarcze państwom członkowskim

DECYZJA KOMISJI
z dnia 12 stycznia 2011 r.
w sprawie niektórych rodzajów informacji na temat biopaliw i biopłynów przedstawianych przez podmioty gospodarcze państwom członkowskim

(notyfikowana jako dokument nr C(2011) 36)

(2011/13/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 13 stycznia 2011 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych zmieniającą i w następstwie uchylającą dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE(1), w szczególności jej art. 18 ust. 3 akapit trzeci,

uwzględniając dyrektywę 98/70/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 1998 r. odnoszącą się do jakości benzyny i olejów napędowych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 93/12/EWG(2), w szczególności jej art. 7c ust. 3 akapit trzeci,

po konsultacji z komitetem doradczym powołanym na mocy art. 25 ust. 2 dyrektywy 2009/28/WE,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Państwa członkowskie dopilnowują, aby podmioty gospodarcze dostarczały im informacji na temat spełniania przez biopłyny kryteriów zrównoważonego rozwoju ustanowionych na mocy dyrektywy 2009/28/WE oraz na temat spełniania przez biopaliwa kryteriów zrównoważonego rozwoju ustanowionych na mocy tej dyrektywy oraz dyrektywy 98/70/WE, a także aby podmioty gospodarcze dostarczały informacji na temat pewnych dodatkowych aspektów środowiskowych i społecznych.

(2) W odniesieniu do wspomnianych dodatkowych środowiskowych i społecznych aspektów Komisja powinna ustanowić wykaz odpowiednich i istotnych informacji, jakie należy przedstawić.

(3) Istnieje już, lub jest opracowywanych, kilka dobrowolnych systemów ustalających normy w zakresie produkcji produktów z biomasy, w ramach których ustanowiono wymogi obejmujące w całości lub w części kwestię kryteriów zrównoważonego rozwoju i dodatkowych aspektów środowiskowych i społecznych, podobne do tych, które mają znaleźć się w wykazie przygotowywanym przez Komisję. Komisja może uznać te dobrowolne systemy za wiarygodne i zadowalające źródło danych przedstawianych jako dowód spełnienia tych kryteriów. Ponadto może ona uznać, że zawierają one rzetelne dane na temat dodatkowych aspektów środowiskowych i społecznych.

(4) Metoda obliczania emisji gazów cieplarnianych dla biopaliw i biopłynów, stanowiąca element systemu kryteriów zrównoważonego rozwoju, pozwala na przyznawanie premii, jeżeli biomasę uzyskano z rekultywowanych terenów zdegradowanych.

(5) Metoda obliczania emisji gazów cieplarnianych stanowiąca element systemu kryteriów zrównoważonego rozwoju uwzględnia czynnik odzwierciedlający wartość ograniczenia emisji spowodowanego akumulacją pierwiastka węgla w glebie dzięki lepszej gospodarce rolnej.

(6) Dokładając starań, aby obowiązek przedstawiania informacji na temat środowiskowych i społecznych aspektów nie stał się nadmiernym administracyjnym obciążeniem dla podmiotów gospodarczych, należy ustanowić wymóg przedstawiania tych informacji w formie oświadczenia, w którym stwierdza się, czy przedmiotowe partie biopaliw lub biopłynów uzyskały certyfikat lub zostały uznane za spełniające wymogi uznanych dobrowolnych systemów uwzględniających takie aspekty, czy też nie; czy premia, o której mowa w motywie 4, została przyznana, czy też nie; oraz czy czynnik odzwierciedlający wartość ograniczenia emisji spowodowanego akumulacją pierwiastka węgla, o którym mowa w motywie 5, został zastosowany, czy też nie.

(7) Premia, o której mowa w motywie 4, oraz czynnik określający wartość ograniczenia emisji spowodowanego akumulacją pierwiastka węgla, o którym mowa w motywie 5, odnoszą się do uprawy roślin. Z tego powodu nie jest konieczne nakładanie wymogu przedstawiania tego typu informacji w odniesieniu do biopaliw i biopłynów wyprodukowanych z odpadów i pozostałości,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Informacje, które na temat każdej partii biopaliw lub biopłynów powinny przedstawić podmioty gospodarcze, obejmują:

a) stwierdzenie, czy przedmiotowe partie biopaliw lub biopłynów uzyskały certyfikat lub zostały uznane za spełniające wymogi dobrowolnego systemu, który został uznany przez Komisję, zgodnie z przepisami art. 18 ust. 4 akapit drugi dyrektywy 2009/28/WE oraz art. 7c ust. 4 akapit drugi dyrektywy 98/70/WE, za system zawierający rzetelne dane na temat środków podjętych w celu ochrony gleby, wody i powietrza, rekultywacji terenów zdegradowanych, unikania nadmiernego zużywania wody na obszarach, na których występuje jej niedobór oraz za system uwzględniający kwestie, o których mowa w art. 17 ust. 7 akapit drugi dyrektywy 2009/28/WE oraz w art. 7b ust. 7 akapit drugi dyrektywy 98/70/WE;

b) w przypadku partii, która zgodnie z przepisami lit. a) uzyskała certyfikat lub została uznana za spełniającą wymogi systemu dobrowolnego, nazwę przedmiotowego systemu dobrowolnego;

z wyjątkiem biopaliw i biopłynów produkowanych z odpadów i pozostałości, informacje te obejmują ponadto:

c) stwierdzenie, czy w odniesieniu do partii przy obliczaniu emisji gazów cieplarnianych, o której mowa w załączniku V część C pkt 1 do dyrektywy 2009/28/WE oraz w załączniku IV część C pkt 1 do dyrektywy 98/70/WE została zastosowana premia, o której mowa w załączniku V część C pkt 7 i 8 do dyrektywy 2009/28/WE oraz w załączniku IV część C pkt 7 i 8 do dyrektywy 98/70/WE;

d) stwierdzenie, czy w odniesieniu do partii został wykorzystany czynnik odzwierciedlający wartość ograniczenia emisji spowodowanego akumulacją pierwiastka węgla w glebie dzięki lepszej gospodarce rolnej, o którym mowa w załączniku V część C pkt 1 do dyrektywy 2009/28/WE oraz w załączniku IV część C pkt 1 do dyrektywy 98/70/WE przy obliczaniu emisji gazów cieplarnianych, o którym mowa w tym samym ustępie.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla prawa Komisji do zażądania od podmiotów gospodarczych dodatkowych informacji dla celów art. 23 ust. 2 dyrektywy 2009/28/WE.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 stycznia 2011 r.

W imieniu Komisji
Günther OETTINGER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 16.

(2) Dz.U. L 350 z 28.12.1998, s. 58.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024