Decyzja wykonawcza 2011/881/UE dotycząca przyjęcia decyzji w sprawie finansowania celem wspierania dobrowolnych badań w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 21 grudnia 2011 r.
dotycząca przyjęcia decyzji w sprawie finansowania celem wspierania dobrowolnych badań w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej

(notyfikowana jako dokument nr C(2011) 9597)

(2011/881/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 23 grudnia 2011 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Rady 2009/470/WE z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(1), w szczególności jej art. 22-24,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 75 ust. 2,

uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3) (zwane dalej "przepisami wykonawczymi"), w szczególności jego art. 90,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W decyzji 2009/470/WE ustanowiono procedury regulujące wkład finansowy Wspólnoty na rzecz wydatków w dziedzinie weterynarii.

(2) Artykuł 22 decyzji 2009/470/WE stanowi w szczególności, że Wspólnota może podejmować działania techniczne i naukowe konieczne do opracowania wspólnotowego prawodawstwa w dziedzinie weterynarii lub wspierać państwa członkowskie w podejmowaniu takich działań.

(3) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zdrowia pszczół miodnych(4) zawiera przegląd wcześniejszych i obecnych działań Komisji dotyczących zdrowia pszczół miodnych w UE. Głównym zagadnieniem poruszonym w komunikacie jest śmiertelność pszczół, której przypadki odnotowano w szeregu państw na świecie oraz w UE.

(4) W projekcie EFSA w 2009 r. pt. "Bee mortality and bee surveillance in Europe" (Śmiertelność pszczół i nadzór nad populacją pszczół w Europie) stwierdza się, że systemy nadzoru w UE są, ogólnie rzecz biorąc, niewydolne i że na szczeblu państw członkowskich brak jest danych, a na szczeblu UE brak jest porównywalnych danych.

(5) Główne działania zaproponowane przez Komisję to wyznaczenie laboratorium referencyjnego UE do spraw zdrowia pszczół i rozpoczęcie badań w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej wspieranych w zakresie aspektów technicznych przez laboratorium referencyjne UE i współfinansowanych przez Komisję.

(6) Pierwszy etap już zakończono, jako że rozporządzeniem Komisji (UE) nr 87/2011(5) wyznaczono laboratorium referencyjne UE ds. zdrowia pszczół (ANSES - Sophia Antipolis - Francja), które działa od dnia 1 kwietnia 2011 r.

(7) Na prośbę Komisji laboratorium referencyjne UE ds. zdrowia pszczół opracowało dokument techniczny pt. "Basis for a pilot surveillance project on honey bee colony losses" (Podstawy pilotażowego projektu nadzoru dotyczącego strat rodzin pszczoły miodnej), który dostępny jest na stronie: http://ec.europa.eu/food/animal/liveanimals/bees/bee_health_en.htm i który zawiera wskazówki dla państw członkowskich w zakresie przeprowadzania badań w zakresie nadzoru.

(8) W celu poprawy dostępności danych dotyczących zdrowia pszczół należy wspierać niektóre prowadzone w państwach członkowskich badania w zakresie nadzoru nad stratami pszczoły miodnej.

(9) Zwrócono się do państw członkowskich o przekazanie Komisji do dnia 30 września 2011 r. badań w zakresie nadzoru przeprowadzonych przez nie w oparciu o dokument laboratorium referencyjnego UE ds. zdrowia pszczół.

(10) 20 państw członkowskich przekazało propozycje dotyczące badań w zakresie nadzoru. Propozycje te poddawane są ocenie technicznej i finansowej w celu oceny ich zgodności z dokumentem technicznym "Basis for a pilot surveillance project on honey bee colony losses". Po zakończeniu procesu oceny i wyboru stawka współfinansowania nie przekroczy 70 %, a kwota indywidualnego wkładu przeznaczonego dla każdego państwa członkowskiego zostanie ustalona w drodze późniejszej decyzji Komisji.

(11) Badania w zakresie nadzoru muszą obejmować kontrolę pasiek w okresie poprzedzającym zimę oraz inspekcję dokonaną po okresie zimowym. Kolejna inspekcja planowana jest na okres letni. W związku z powyższym oczekuje się, w zależności od struktury programów państw członkowskich, że pierwsza inspekcja będzie miała miejsce przed zimą w 2012 r., a druga w następnym roku. Z tego względu jako okres stosowania niniejszej decyzji należy rozważyć okres od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 30 czerwca 2013 r.

(12) Należy ustanowić finansowanie przez Unię badań, przeznaczając na ten cel kwotę 3.750.000 EUR.

(13) Niniejsza decyzja jest decyzją w sprawie finansowania w rozumieniu art. 75 ust. 2 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002 oraz art. 90 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002.

(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Wkład Unii Europejskiej na rzecz realizacji działań w zakresie badań w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej ustala się na 3.750.000 EUR. Wkład ten dotyczy okresu od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 30 czerwca 2013 r.
2.
Wkład, o którym mowa w ust. 1, wynosi nie więcej niż 70 % i jest ograniczony do kosztów odnoszących się do:
(i)
przeprowadzania badań laboratoryjnych oraz
(ii)
personelu przydzielonego specjalnie do:
pobierania próbek oraz
monitorowania stanu zdrowia pasiek i rodzin pszczelich.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 grudnia 2011 r.

W imieniu Komisji

John DALLI

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 155 z 18.6.2009, s. 30.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1.

(4) COM(2010) 714 wersja ostateczna.

(5) Dz.U. L 29 z 3.2.2011, s. 1.

Zmiany w prawie

KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024