Rozporządzenie 977/2011 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 810/2009 ustanawiające wspólnotowy kodeks wizowy (kodeks wizowy)

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 977/2011
z dnia 3 października 2011 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 810/2009 ustanawiające wspólnotowy kodeks wizowy (kodeks wizowy)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 810/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. ustanawiające wspólnotowy kodeks wizowy ("kodeks wizowy")(1), w szczególności jego art. 50,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 48 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie wizowego systemu informacyjnego (VIS) oraz wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi na temat wiz krótkoterminowych (rozporządzenie w sprawie VIS)(2) VIS ma być wprowadzany stopniowo w poszczególnych regionach w kolejności określonej przez Komisję w decyzjach przyjętych zgodnie z procedurą komitetową.

(2) Zgodnie z art. 48 ust. 1 i 3 rozporządzenia (WE) nr 767/2008 Komisja określa datę rozpoczęcia funkcjonowania VIS w regionie pierwszym oraz datę, od której przekazywanie wszystkich danych do VIS staje się obowiązkowe w kolejnych regionach. Dane te obejmują dane alfanumeryczne, zdjęcia oraz odciski palców. Zanim przekazywanie danych stanie się w danym regionie obowiązkowe, państwa członkowskie mogą gromadzić i przekazywać do VIS dane alfanumeryczne i zdjęcia, a opcjonalnie także odciski palców, w każdym miejscu po powiadomieniu Komisji o zakończeniu niezbędnych prawnych i technicznych przygotowań do gromadzenia danych i przekazywania ich do VIS. W wyniku tego w odniesieniu do rejestracji w VIS mogą współistnieć trzy różne sytuacje:

(3) W regionach, w których gromadzenie i przekazywanie danych wizowych do VIS stało się obowiązkowe na skutek decyzji Komisji, wszystkie dane, o których mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie VIS, w tym odciski palców każdej osoby ubiegającej się o wizę, zostaną zarejestrowane w VIS, z wyjątkiem sytuacji, kiedy osoba ubiegająca się o wizę jest zwolniona z wymogu złożenia odcisków palców zgodnie z art. 13 ust. 7 kodeksu wizowego. W przypadku miejsc, w których stosowanie VIS nie jest jeszcze obowiązkowe, państwa członkowskie mogą również podjąć decyzję o gromadzeniu i rejestrowaniu w VIS wszystkich danych, o których mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie VIS, w tym odcisków palców, każdej osoby ubiegającej się o wizę.

(4) W miejscach, w których stosowanie VIS nie jest jeszcze obowiązkowe, jedno państwo lub więcej państw członkowskich mogą jednak nie rejestrować w VIS danych dotyczących osób ubiegających się o wizę, podczas gdy inne państwa członkowskie mogą rejestrować tylko dane alfanumeryczne i zdjęcia osób ubiegających się o wizę.

(5) Zgodnie z art. 7 ust. 3 lit. aa) rozporządzenia (WE) nr 562/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. ustanawiającego wspólnotowy kodeks zasad regulujących przepływ osób przez granice (kodeks graniczny Schengen)(3) począwszy od dwudziestego dnia od rozpoczęcia funkcjonowania VIS w regionie pierwszym szczegółowa odprawa przy wjeździe ma obejmować weryfikację tożsamości posiadacza wizy i autentyczności wizy poprzez sprawdzenie w VIS. Zgodnie z art. 18 rozporządzenia w sprawie VIS odprawę należy przeprowadzać na podstawie numeru naklejki wizowej łącznie z weryfikacją odcisków palców posiadacza wizy. Jednak w okresie najwyżej do trzech lat od daty uruchomienia systemu w regionie pierwszym przeszukiwanie VIS można też przeprowadzać z wykorzystaniem samego numeru naklejki wizowej. Po upłynięciu tego okresu przeszukiwanie VIS należy przeprowadzać na podstawie numeru naklejki wizowej w połączeniu z informacjami dotyczącymi odcisków palców, z wyjątkiem osób, od których nie można pobrać odcisków palców. Ponadto w dodatkowym okresie najwyżej trzech lat, w drodze odstępstwa, przeszukiwanie VIS może się odbywać na podstawie samego numeru naklejki wizowej w ograniczonych okolicznościach, które określono w art. 7 ust. 3 lit. ab) kodeksu granicznego Schengen.

(6) Aby usprawnić odprawę na granicach zewnętrznych, na naklejce należy umieścić szczególny kod potwierdzający, że posiadacz wizy jest zarejestrowany w VIS. Brak takiego kodu powinien pozostać bez uszczerbku dla obowiązku przeprowadzenia przez państwa członkowskie kontroli wszystkich posiadaczy wizy przy wjeździe na granicach zewnętrznych obszaru Schengen w oparciu o VIS, jak określono w art. 7 ust. 3 kodeksu granicznego Schengen. W przypadku kiedy nie zarejestrowano żadnych danych i kiedy służby graniczne otrzymują niezmiennie negatywną odpowiedź z VIS, brak kodu na naklejce wizowej będzie potwierdzeniem faktu, że taka negatywna odpowiedź nie wynika z problemów technicznych (niepoprawna identyfikacja negatywna) lub nadużycia systemu.

(7) Ponadto na naklejce wizowej należy dodać szczególny kod informujący, że posiadacz wizy jest zarejestrowany w VIS, lecz nie pobrano jego odcisków palców, jako że pobieranie odcisków nie było jeszcze obowiązkowe w danym regionie. Obecność takiego kodu powinna pozostać bez uszczerbku dla obowiązku przeszukiwania VIS w oparciu o numer naklejki wizowej łącznie z weryfikacją odcisków palców po upływie trzech lat od momentu uruchomienia systemu w regionie pierwszym.

(8) W celu zapewnienia ujednoliconego stosowania przez państwa członkowskie kodów związanych z rejestrowaniem posiadaczy wiz i ich odcisków palców w VIS należy odpowiednio zmienić załącznik VII do rozporządzenia (WE) nr 810/2009.

(9) Biorąc pod uwagę fakt, że rozporządzenie (WE) nr 810/2009 opiera się na dorobku Schengen zgodnie z art. 5 Protokołu w sprawie stanowiska Danii dołączonego do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską oraz art. 4 Protokołu (nr 22) w sprawie stanowiska Danii dołączonego do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania zgłosiła włączenie tego dorobku do duńskiego prawa krajowego. Tak więc Dania zobowiązana jest w świetle prawa międzynarodowego do wprowadzenia w życie niniejszego rozporządzenia.

(10) Niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, w którym Zjednoczone Królestwo nie uczestniczy, zgodnie z decyzją Rady 2000/365/WE z dnia 29 maja 2000 r. dotyczącą wniosku Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej o zastosowanie wobec niego niektórych przepisów dorobku Schengen(4). Zjednoczone Królestwo nie jest zatem związane przepisami niniejszego rozporządzenia ani nie podlega jego stosowaniu.

(11) Niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, w którym Irlandia nie uczestniczy, zgodnie z decyzją Rady 2002/192/WE z dnia 28 lutego 2002 r. dotyczącą wniosku Irlandii o zastosowanie wobec niej niektórych przepisów dorobku Schengen(5). Irlandia nie jest zatem związana przepisami niniejszego rozporządzenia ani nie podlega jego stosowaniu.

(12) W odniesieniu do Islandii i Norwegii niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącej włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen(6), które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 pkt B decyzji Rady 1999/437/WE z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie niektórych warunków stosowania tej umowy(7).

(13) W odniesieniu do Szwajcarii niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu umowy zawartej między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen(8), które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 pkt B decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2008/146/WE(9).

(14) W odniesieniu do Liechtensteinu niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu o przystąpieniu Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen, które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 pkt B decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2011/350/UE(10).

(15) W odniesieniu do Cypru niniejsze rozporządzenie stanowi zbiór przepisów oparty na dorobku Schengen lub w inny sposób związany z tym dorobkiem, w rozumieniu art. 3 ust. 2 Aktu przystąpienia z 2003 r.

(16) Niniejsze rozporządzenie stanowi akt oparty na dorobku Schengen lub w inny sposób związany z tym dorobkiem, w rozumieniu art. 4 ust. 2 Aktu przystąpienia z 2005 r.

(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wiz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W pkt 9 lit. a) załącznika VII do rozporządzenia (WE) nr 810/2009 dodaje się tiret w następującym brzmieniu:

"- Jeżeli wszystkie dane, o których mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie VIS są zarejestrowane w wizowym systemie informacyjnym, dodaje się uwagę: »VIS«.

- Jeżeli jedynie dane, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia w sprawie VIS, są zarejestrowane w wizowym systemie informacyjnym, a dane, o których mowa w lit. c) nie zostały zarejestrowane, ponieważ pobieranie odcisków palców w danym regionie nie było obowiązkowe, dodaje się uwagę: »VIS 0«."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od daty, o której mowa w art. 48 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 767/2008.

Rozporządzenie przestaje obowiązywać w dniu, w którym gromadzenie i przekazywanie danych, o których mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 767/2008 staje się obowiązkowe w odniesieniu do wszystkich wniosków w ostatnim regionie, w którym wprowadza się VIS, zgodnie z decyzją, którą ma przyjąć Komisja, a o której mowa w art. 48 ust. 3 rozporządzenia w sprawie VIS.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich zgodnie z Traktatami.

Sporządzono w Brukseli dnia 3 października 2011 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 243 z 15.9.2009, s. 1.

(2) Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 60.

(3) Dz.U. L 105 z 13.4.2006, s. 1.

(4) Dz.U. L 131 z 1.6.2000, s. 43.

(5) Dz.U. L 64 z 7.3.2002, s. 20.

(6) Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 36.

(7) Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 31.

(8) Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 52.

(9) Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 1.

(10) Dz.U. L 160 z 18.6.2011, s. 19.

Zmiany w prawie

KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.258.9

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 977/2011 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 810/2009 ustanawiające wspólnotowy kodeks wizowy (kodeks wizowy)
Data aktu: 03/10/2011
Data ogłoszenia: 04/10/2011
Data wejścia w życie: 04/10/2011