Decyzja 2011/592/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2009

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2011 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2009

(2011/592/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 27 września 2011 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2009,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat rocznego sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Fundacji(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 15 lutego 2011 r. (05892/2011 - C7-0052/2011),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE i art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1339/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. ustanawiające Europejską Fundację Kształcenia(3), w szczególności jego art. 17,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0109/2011),

1. udziela dyrektorowi Europejskiej Fundacji Kształcenia absolutorium z wykonania budżetu fundacji za rok budżetowy 2009;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiej Fundacji Kształcenia, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu, oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Jerzy BUZEK Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

______

(1) Dz.U C 338 z 14.12.2010, s. 149.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 82.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 10 maja 2011 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2009

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2009,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat rocznego sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Fundacji(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 15 lutego 2011 r. (05892/2011 - C7-0052/2011),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE i art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1339/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. ustanawiające Europejską Fundację Kształcenia(3), w szczególności jego art. 17,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0109/2011),

A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2009 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u podstaw sprawozdania zostały przeprowadzone legalnie i prawidłowo,

B. mając na uwadze fakt, że w dniu 5 maja 2010 r. Parlament Europejski udzielił dyrektorowi Europejskiej Fundacji Kształcenia absolutorium z wykonania budżetu fundacji za rok budżetowy 2008(5), a także fakt, że w rezolucji załączonej do decyzji o absolutorium Parlament między innymi:

– odnotował, że w wyniku przekształcenia w 2008 r. rozporządzenia Rady (EWG) nr 1360/90 z dnia 7 maja 1990 r. ustanawiającego Europejską Fundację Kształcenia(6) Fundacja uzyskała możliwość rozwijania wiedzy specjalistycznej w innych obszarach niż w latach poprzednich,

– wyraził obawy w związku z ustaleniami Trybunału Obrachunkowego dotyczącymi braku przejrzystości w doborze personelu oraz interwencją Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF), który wszczął dochodzenie (OF/2009/0370),

– ponaglał Fundację do przedstawienia sprawozdania na temat wykorzystania zasobów ludzkich; wskazał w szczególności, że niewłaściwe uwzględnienie zasobów ludzkich w planowaniu rocznym i sprawozdaniu z działalności pociąga za sobą ryzyko utraty wydajności,

C. mając na uwadze, że budżet Fundacji na rok 2009 wynosił 19.100.000 EUR, co stanowi o 0,5 % mniej niż budżet na 2008 r.,

1. zauważa, że Trybunał Obrachunkowy potwierdził, iż roczne sprawozdanie finansowe Fundacji dotyczące budżetu w wysokości 19.100.000 EUR przedstawia faktyczną sytuację finansową Fundacji na dzień 31 grudnia 2009 r. oraz że transakcje i przepływy pieniężne za ten rok budżetowy są zgodne z uregulowaniami rozporządzenia finansowego Fundacji;

Wykonanie

2. wyraża zadowolenie, że Fundacja ma zamiar poprawić wyniki osiągane w ramach systemów kształcenia i szkolenia zawodowego (VET - vocational education and training) w krajach partnerskich Fundacji (proces z Turynu) oraz opracować wraz z organizacjami międzynarodowymi i bilateralnymi darczyńcami wspólną metodologię dla umocnienia swojej roli;

3. zwraca się ponownie do Fundacji o przedstawienie - w tabeli, która zostanie dołączona do kolejnego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego - zestawienia porównawczego działań zrealizowanych w roku, którego dotyczy absolutorium, oraz działań zrealizowanych w poprzednim roku budżetowym, aby umożliwić organowi udzielającemu absolutorium dokonanie lepszej oceny działalności Fundacji na przestrzeni lat;

Współpraca z Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop)

4. odnotowuje, że w listopadzie 2009 r. umowa o współpracy między Fundacją a Cedefop została przedłużona na lata 2010-2013; przyjmuje do wiadomości, że co roku Fundacja i Cedefop opracowują w ramach współpracy wspólny program prac, który jest załączany do programu prac tych obu agencji; wyraża zadowolenie, że Fundacja zamierza poświęcić w przyszłych rocznych sprawozdaniach z działalności więcej miejsca kwestiom związanym z wykonaniem tego wspólnego programu prac;

Zarządzanie budżetem

5. domaga się, by Fundacja sprecyzowała dokładniej procedury budżetowe, tak aby uniknąć dużej liczby przesunięć budżetowych; domaga się również, by Fundacja otrzymała zgodę Rady Zarządzającej, gdy wymagane jest przesunięcie; przypomina, że zobowiązuje Fundację do tego jej regulamin finansowy;

6. przypomina także Fundacji o spoczywającym na niej obowiązku przedstawienia podsumowania sprawozdania z harmonogramu płatności należnych w kolejnych latach budżetowych w celu spełnienia zobowiązań przewidzianych w budżecie we wcześniejszych latach budżetowych (art. 31 ust. 2 regulaminu finansowego Fundacji);

7. zwraca się do Fundacji o ścisłe przestrzeganie przepisów rozporządzenia podstawowego, szczególne w przypadku przesunięć środków między tytułami; jest jednak zdania, że budżetowanie zadaniowe jest trudne w ramach systemu, który oddziela wydatki na pracowników i administracyjne od wydatków operacyjnych, zwłaszcza w odniesieniu do agencji, której główne zadania to opracowywanie analiz politycznych, rozpowszechnianie oraz wymiana informacji i doświadczeń, a także udzielanie wsparcia na rzecz budowania potencjału w krajach partnerskich;

Zasoby kadrowe

8. przyjmuje z zadowoleniem inicjatywę Fundacji zmierzającą do dokonania wnikliwego przeglądu stosowanych przez nią procedur naboru w odpowiedzi na ustalenia Służby Audytu Wewnętrznego (IAS) oraz zalecenia Parlamentu; odnotowuje w szczególności, że procedura naboru Fundacji została ponownie nakreślona, dodano nowe etapy oraz dostosowano najważniejsze narzędzia wsparcia;

Audyt wewnętrzny

9. przyjmuje z zadowoleniem inicjatywę Fundacji w zakresie przedstawienia władzy budżetowej rocznego sprawozdania IAS z audytu wewnętrznego dotyczącego Fundacji; uznaje ją za oznakę przejrzystości i wzorcowe zachowanie godne naśladowania przez pozostałe agencje;

10. przyjmuje do wiadomości, że w 2009 r. IAS przeprowadził audyt elementów składowych oświadczenia dyrektora o wiarygodności w celu uzyskania zasadnej pewności co do adekwatności, skuteczności i jawności poszczególnych elementów składowych przedstawionych w rocznym sprawozdaniu z działalności, które to elementy stanowią podstawę oświadczenia dyrektora o wiarygodności; odnotowuje, że IAS stwierdził, iż niedostateczna ilość odpowiednich informacji będących podstawą uwag przedstawionych przez dyrektora w oświadczeniu o wiarygodności może wprowadzać czytelnika w błąd; dlatego nawołuje dyrektora Fundacji do bardziej szczegółowego opracowania uwag (między innymi poprzez przedstawienie informacji dotyczących kryteriów klasyfikacji, potencjalnych szkodliwych skutków lub istotności, a także prawdopodobieństwa wystąpienia niesprzyjających okoliczności);

11. stwierdza, że 11 z 15 zaleceń przedstawionych przez IAS zostało wypełnionych w 2009 r.; zwraca również uwagę, że w 2009 r. rozpoczęto wdrażanie 8 nowych zaleceń IAS dotyczących: oświadczenia dyrektora o wiarygodności, lepszego opisu systemu kontroli wewnętrznej, szczegółowego opisu zarządzania ryzykiem, wprowadzenia kontroli ex post transakcji finansowych w połączeniu z wyrywkowymi kontrolami opartymi na analizie ryzyka środków na pokrycie zobowiązań i płatności oraz zdefiniowania docelowych wartości wskaźników przedsiębiorstwa;

12. w odniesieniu do innych uwag o horyzontalnym charakterze towarzyszących decyzji w sprawie udzielenia absolutorium odwołuje się do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2011 r.(7) w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.

______

(1) Dz.U. C 338 z 14.12.2010, s. 149.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 82.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(5) Dz.U. L 252 z 25.9.2010, s. 182.

(6) Dz.U. L 131 z 23.5.1990, s. 1.

(7) Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0163. Zob. s. 269 niniejszego Dziennika Urzędowego.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024