Decyzja wykonawcza 2011/262/UE dotycząca niewłączenia propizochloru do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG oraz zmieniająca decyzję Komisji 2008/941/WE

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 27 kwietnia 2011 r.
dotycząca niewłączenia propizochloru do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG oraz zmieniająca decyzję Komisji 2008/941/WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2011) 2726)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2011/262/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 30 kwietnia 2011 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), w szczególności jej art. 6 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1112/2002(2) i (WE) nr 2229/2004(3) określają szczegółowe zasady realizacji czwartego etapu programu prac, o którym mowa w art. 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG, oraz wykaz substancji czynnych, które mają zostać poddane ocenie w celu ich ewentualnego włączenia do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG. Wykaz ten obejmuje propizochlor.

(2) Zgodnie z art. 24e rozporządzenia (WE) nr 2229/2004 powiadamiający wycofał swoje poparcie dla włączenia wspomnianej substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG w ciągu dwóch miesięcy od otrzymania projektu sprawozdania z oceny. W rezultacie przyjęto decyzję Komisji 2008/941/WE z dnia 8 grudnia 2008 r. dotyczącą niewłączenia niektórych substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG oraz cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające te substancje(4), stanowiącą o niewłączeniu propizochloru.

(3) Zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG pierwotny powiadamiający (zwany dalej "wnioskodawcą") złożył nowy wniosek, w którym ubiega się o zastosowanie przyspieszonej procedury przewidzianej w art. 14-19 rozporządzenia Komisji (WE) nr 33/2008 z dnia 17 stycznia 2008 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania dyrektywy Rady 91/414/EWG w odniesieniu do zwykłej i przyspieszonej procedury oceny substancji czynnych objętych programem prac, o którym mowa w art. 8 ust. 2 tej dyrektywy, ale niewłączonych do załącznika I do tej dyrektywy(5).

(4) Wniosek przedłożono Węgrom, państwu członkowskiemu, które rozporządzeniem (WE) nr 2229/2004 zostało wyznaczone do pełnienia roli sprawozdawcy. Termin dotyczący procedury przyspieszonej został dotrzymany. Specyfikacja substancji czynnej i jej przewidywane zastosowania są takie same jak w przedmiocie decyzji 2008/941/WE. Wniosek ten spełnia również pozostałe wymogi materialne i proceduralne określone w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 33/2008.

(5) Węgry oceniły dodatkowe dane przekazane przez wnioskodawcę i sporządziły dodatkowe sprawozdanie, które przekazały Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności (dalej zwanemu "Urzędem") oraz Komisji w dniu 30 listopada 2009 r. Urząd przedstawił dodatkowe sprawozdanie pozostałym państwom członkowskim i wnioskodawcy w celu umożliwienia im zgłoszenia uwag, a otrzymane uwagi przesłał Komisji. Zgodnie z art. 20 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 33/2008, na wniosek Komisji, Urząd przedstawił Komisji wnioski dotyczące propizochloru w dniu 9 września 2010 r.(6) na podstawie przedłożonych danych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 33/2008. Projekt sprawozdania z oceny, dodatkowe sprawozdanie i wnioski Urzędu zostały zweryfikowane przez państwa członkowskie oraz Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i sfinalizowane w dniu 24 marca 2011 r. w formie sprawozdania z przeglądu dotyczącego propizochloru, opracowanego przez Komisję.

(6) Podczas dokonywania oceny tej substancji czynnej wskazano na kilka zagrożeń. W szczególności nie można było przeprowadzić rzetelnej oceny ryzyka dla konsumenta oraz uzgodnić definicji pozostałości propizochloru i jego metabolitów ze względu na brak danych dotyczących właściwości toksycznych niektórych metabolitów (M2(7), M7(8), M12(9), M14(10), M17(11), M20(12), M22(13) i M35(14). Ponadto nie można wykluczyć szkodliwych skutków działania na wody podziemne niektórych metabolitów (M1(15), M2, M5(16), M7 i M9(17) o nieznanych właściwościach toksykologicznych i ekotoksykologicznych, których poziom przekracza maksymalne dopuszczalne stężenie 0,1 μg/l, ustanowione dyrektywą Rady 98/83/WE z dnia 3 listopada 1998 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi(18) w niektórych modelowych scenariuszach przenikania do wód podziemnych. Dostępne dane nie były wystarczające do wyciągnięcia wniosków dotyczących narażenia gleby, osadów i wód podziemnych na działanie głównego metabolitu glebowego M9 na oraz do sfinalizowania oceny ryzyka dla organizmów wodnych.

(7) Komisja poprosiła wnioskodawcę o przedstawienie uwag w odniesieniu do wyników weryfikacji. Ponadto zgodnie z art. 21 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 33/2008 Komisja zwróciła się do wnioskodawcy o przedstawienie uwag w odniesieniu do projektu sprawozdania z przeglądu. Wnioskodawca przedstawił uwagi, które zostały dokładnie zbadane.

(8) Pomimo argumentów przedstawionych przez wnioskodawcę nie udało się jednak rozwiać istniejących obaw, a oceny dokonane na podstawie informacji przedłożonych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 33/2008 i poddanych ocenie w ramach posiedzeń Urzędu nie wykazały, że można się spodziewać, by w ramach proponowanych warunków stosowania środki ochrony roślin zawierające propizochlor zasadniczo spełniały wymogi ustanowione w art. 5 ust. 1 lit. a) i b) dyrektywy 91/414/EWG.

(9) Nie należy zatem włączać propizochloru do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG.

(10) Niniejsza decyzja nie wyklucza możliwości złożenia kolejnego wniosku dla propizochloru zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG oraz rozdziałem II rozporządzenia (WE) nr 33/2008.

(11) W celu zachowania przejrzystości należy skreślić w załączniku do decyzji 2008/941/WE pozycję dotyczącą propizochloru.

(12) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2008/941/WE.

(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Propizochloru nie włącza się jako substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG.

Artykuł  2

Państwa członkowskie dopilnowują, aby:

a) zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające propizochlor zostały wycofane do dnia 27 października 2011 r.;

b) zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające propizochlor nie były udzielane ani odnawiane, począwszy od daty publikacji niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Dodatkowy okres przyznany przez państwa członkowskie zgodnie z przepisami art. 4 ust. 6 dyrektywy 91/414/EWG jest możliwie jak najkrótszy i upływa najpóźniej dnia 27 października 2012 r.

Artykuł  4

W załączniku do decyzji 2008/941/WE skreśla się pozycję dotyczącą propizochloru.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 kwietnia 2011 r.

W imieniu Komisji
John DALLI
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1.

(2) Dz.U. L 168 z 27.6.2002, s. 14.

(3) Dz.U. L 379 z 24.12.2004, s. 13.

(4) Dz.U. L 335 z 13.12.2008, s. 91.

(5) Dz.U. L 15 z 18.1.2008, s. 5.

(6) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, Wnioski z weryfikacji dotyczącej oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dla substancji czynnej propizochlor. Dziennik EFSA 2010; 8(9):1769. [60 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2010.1769. Dostępne na stronie internetowej: www.efsa.europa.eu.

(7) Kwas 2-[(2-etylo-6-metylofenylo) (izopropoksymetylo)amino]-2-oksoetano sulfonowy.

(8) Kwas ({2-[(2-etylo-6-metylofenylo) (izopropoksymetylo)amino]-2-oksoetylo}sulfinylo) octowy.

(9) Niezidentyfikowany składnik paszy kukurydzianej i nasion słonecznika.

(10) Kwas 3-({2-[(2-etylo-6-metylofenylo)amino]-2-oksoetylo}sulfinylo)-2-hydroksypropanowy.

(11) N-(2-etylo-6-metylofenylo)-2-(heksopyranosyloksy)-N-[(propano-2-iloksy)metylo]acetamid.

(12) metylo3-[(2-{(2-etylo-6-metylofenylo)[(propano-2-iloksy)metylo]amino}-2-oksoetylo)sulfinylo]-2-hydroksypropionian.

(13) Niezidentyfikowany składnik ziaren kukurydzy, buraków cukrowych i nasion słonecznika.

(14) Niezidentyfikowany składnik nasion słonecznika.

(15) Kwas 2-[(2-etylo-6-metylofenylo) amino]-2-oksoetano sulfonowy.

(16) N-(2-etylo-6-metylofenylo)-2-hydroksy-N-(izopropoksyme-tylo)acetamid.

(17) dimer N-(2-etylo-6-metylofenylo)-N-(izopropoksymetylo)-2-(merkapto) acetamidu.

(18) Dz.U. L 330 z 5.12.1998, s. 32.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.111.19

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2011/262/UE dotycząca niewłączenia propizochloru do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG oraz zmieniająca decyzję Komisji 2008/941/WE
Data aktu: 27/04/2011
Data ogłoszenia: 30/04/2011