Decyzja 2010/552/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej za rok budżetowy 2008

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 5 maja 2010 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej za rok budżetowy 2008

(2010/552/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 25 września 2010 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej za rok budżetowy 2008,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej za rok budżetowy kończący się dnia 31 grudnia 2008 r., wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsięwzięcia(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5829/2010 - C7-0060/2010),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE i art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając decyzję Rady 2007/198/Euratom z dnia 27 marca 2007 r. powołującą Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej oraz przyznająca mu określone korzyści(3), w szczególności jej art. 5,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0094/2010),

1. udziela Dyrektorowi Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsięwzięcia za rok budżetowy 2008;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej nieodłączną część, Dyrektorowi Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Jerzy BUZEK Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

______

(1) Dz.U C 310 z 18.12.2009, s. 1.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 90 z 30.3.2007, s. 58.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 5 maja 2010 r.

zawierająca uwagi stanowiące nieodłączną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej za rok budżetowy 2008

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej za rok budżetowy 2008,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej za rok budżetowy kończący się dnia 31 grudnia 2008 r., wraz z odpowiedziami wspólnego przedsięwzięcia(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5829/2010 - C7-0060/2010),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE i art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając decyzję Rady 2007/198/Euratom z dnia 27 marca 2007 r. powołującą Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej oraz przyznającą mu określone korzyści(3), w szczególności jej art. 5,

– uwzględniając rozporządzenie finansowe wspólnego przedsięwzięcia na rzecz realizacji projektu ITER i rozwoju energii syntezy jądrowej, przyjęte decyzją rady zarządzającej wspólnego przedsięwzięcia z dnia 22 października 2007 r. (dalej zwane "rozporządzeniem finansowym ITER"),

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0094/2010),

A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2008 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw zostały przeprowadzone prawidłowo i zgodnie z prawem,

B. mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie dopiero rozpoczyna działalność i że w 2008 r. nie w pełni wdrożyło system kontroli wewnętrznej oraz system informacji finansowej,

C. mając na uwadze, że zgodnie z art. 75 rozporządzenia finansowego projektu ITER jego struktura powinna obejmować dział audytu wewnętrznego zobowiązany do przestrzegania międzynarodowych norm mających zastosowanie w tej dziedzinie,

D. mając na uwadze, że rozporządzenie finansowe projektu ITER opiera się na ramowym rozporządzeniu finansowym, które niedawno zmieniono w celu dostosowania go do zmian wprowadzonych w ogólnym rozporządzeniu finansowym,

E. mając na uwadze, że w dniu 28 lutego 2008 r. dyrektor Wspólnego Przedsięwzięcia zwrócił się do Trybunału Obrachunkowego o wydanie opinii na temat rozporządzenia finansowego projektu ITER,

F. mając na uwadze, że w październiku 2008 r. Trybunał Obrachunkowy wydał opinię nr 4/2008 w sprawie tego rozporządzenia,

Przeniesienie środków

1. odnotowuje fakt, że w rachunku zysków i strat Trybunał Obrachunkowy stwierdził nadwyżkę w wysokości 57.600.000 EUR, co stanowi 38 % kwoty rozliczeń międzyokresowych, wynoszącej 149.700.000 EUR; podkreśla w szczególności, że część tej nadwyżki (32.200.000 EUR) przeniesiono na rok budżetowy 2009; odnotowuje jednak odpowiedź Wspólnego Przedsięwzięcia, które wyjaśnia słusznie, że niepełne wykorzystanie tych środków, do którego odnosi się Trybunał Obrachunkowy, nierozłącznie wiąże się z faktem, że był to pierwszy rok finansowej niezależności Wspólnego Przedsięwzięcia od Komisji, a także z opóźnieniami we wdrażaniu międzynarodowej organizacji ITER i całego programu energii syntezy jądrowej Euratom;

Nieprawidłowości dotyczące zobowiązań

2. zauważa, że w sześciu przypadkach zbadanych przez Trybunał Obrachunkowy Wspólne Przedsięwzięcie podjęło zobowiązania budżetowe dopiero po podjęciu odpowiednich zobowiązań prawnych; w związku z tym zwraca się do Wspólnego Przedsięwzięcia o przestrzeganie rozporządzenia finansowego również w tym zakresie;

Rozporządzenie finansowe projektu ITER

3. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż rozporządzenie finansowe projektu ITER w zasadniczych kwestiach opiera się na zasadach ramowego rozporządzenia finansowego i ogólnego rozporządzenia finansowego; stwierdza jednak, że pewne szczególne kwestie wymagają zmiany, zwłaszcza jeśli chodzi o wyjątki od zasad budżetowych, rolę działu audytu wewnętrznego Komisji, opóźnienia w uiszczaniu składek członkowskich, warunków przyznawania dotacji oraz przepisów przejściowych, o których mowa w art. 133 rozporządzenia finansowego projektu ITER;

Roczne sprawozdanie z działalności

4. wyraźnie zaleca Wspólnemu Przedsięwzięciu przestrzeganie ustalonych z Trybunałem Obrachunkowym terminów składania rocznego sprawozdania z działalności;

Systemy kontroli wewnętrznej

5. wyraźnie zaleca Wspólnemu Przedsięwzięciu rozpoczęcie dodatkowych prac w zakresie dokumentacji procesów i działań informatycznych, a także analizy zagrożeń informatycznych;

6. odnotowuje fakt, że audytor wewnętrzny Wspólnego Przedsięwzięcia objął stanowisko dopiero z dniem 1 lipca 2009 r.; gratuluje jednak projektowi ITER przygotowania do chwili obecnej programu działań w zakresie wykonywania norm kontroli wewnętrznej oraz utworzenia grupy roboczej mającej koordynować i kontrolować jego realizację; podkreśla ponadto że projekt ITER wyznaczył inspektora ochrony danych i że przyjęto środki zmierzające do dalszego opracowywania programu ciągłości działalności i odzyskiwania danych;

7. odnotowuje fakt, że Wspólne Przedsięwzięcie oświadczyło, iż prowadzona jest analiza wszystkich bazowych procesów operacyjnych;

8. przyjmuje do wiadomości, że w 2008 r. Wspólne Przedsięwzięcie zaksięgowało dochody z odsetek w wysokości 216.304,89 EUR; ze sprawozdania finansowego i wysokości odsetek wnioskuje, że Wspólne Przedsięwzięcie trwale dysponuje wysoką kwotą środków pieniężnych w kasie; przyjmuje do wiadomości, że na dzień 31 grudnia 2008 r. środki pieniężne w kasie Wspólnego Przedsięwzięcia wynosiły 58.980.569,87 EUR; zwraca się do Komisji o sprawdzenie, jakie są możliwości realizacji ukierunkowanego na potrzeby zagospodarowania środków pieniężnych w kasie Wspólnego Przedsięwzięcia oraz jakie koncepcyjne zmiany są potrzebne, by środki w tej kasie utrzymywać trwale na jak najniższym poziomie.

______

(1) Dz.U. C 310 z 18.12.2009, s. 1.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 90 z 30.3.2007, s. 58.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024