Decyzja 2010/548/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej za rok budżetowy 2008

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 5 maja 2010 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej za rok budżetowy 2008

(2010/548/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 25 września 2010 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej za rok budżetowy 2008,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Agencji(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5827/2010 - C7-0061/2010),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2007/2004 z dnia 26 października 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej(3), w szczególności jego art. 30,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0085/2010),

1. udziela Dyrektorowi Wykonawczemu Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej absolutorium z wykonania budżetu Agencji na rok budżetowy 2008;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, Dyrektorowi Wykonawczemu Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Jerzy BUZEK Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

______

(1) Dz.U. C 304 z 15.12.2009, s. 38.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 349 z 25.11.2004, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 5 maja 2010 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej za rok budżetowy 2008

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej za rok budżetowy 2008,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Agencji(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5827/2010 - C7-0061/2010),

– uwzględniając art. 276 traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2007/2004 z dnia 26 października 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej(3), w szczególności jego art. 30,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0085/2010),

A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, że uzyskał wystarczającą pewność, iż sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2008 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw zostały przeprowadzone zgodnie z prawem,

B. mając na uwadze, że w dniu 23 kwietnia 2009 r. Parlament udzielił Dyrektorowi Wykonawczemu Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2007(5), a także mając na uwadze, że w rezolucji załączonej do decyzji o absolutorium Parlament między innymi:

– wyraził ubolewanie, że w sprawozdaniu rocznym za rok 2007 Trybunał Obrachunkowy zauważył kilka nieprawidłowości, które zostały już wskazane w jego sprawozdaniu za rok 2006, w szczególności wysoki poziom przeniesienia i anulowania środków (blisko 70 % środków dostępnych w 2007 r. nie zostało wykorzystanych),

– stwierdził, że budżet Agencji na rok 2007 (42.100.000 EUR) został podwyższony ponad dwukrotnie w porównaniu z budżetem na rok 2006 (19.200.000 EUR),

– zwrócił się do Agencji, aby ulepszyła zarządzanie finansami, szczególnie jeśli chodzi o zwiększenie jej budżetu w latach budżetowych 2007 i 2008,

C. mając na uwadze, że rok 2008 był trzecim pełnym rokiem funkcjonowania Agencji,

1. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał Obrachunkowy był w stanie uzyskać racjonalną pewność, że roczne sprawozdanie finansowe agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2008 r. jest we wszystkich istotnych aspektach wiarygodne i że transakcje leżące u podstaw rozliczeń są, jako całość, legalne i prawidłowe;

2. stwierdza, że w ostatnich trzech latach budżet agencji znacznie wzrósł; odnotowuje, że w roku budżetowym 2008 budżet ten wzrósł o 29.000.000 EUR, tj. niemal o 69 % w porównaniu z poprzednim rokiem budżetowym, oraz że w 2007 r. wyniósł on już ponad dwukrotnie więcej (42.100.000 EUR) niż w 2006 r. (19.200.000 EUR);

Problemy powracające od roku budżetowego 2006

3. z zaniepokojeniem zauważa, że Trybunał Obrachunkowy zauważył nieprawidłowości, które zostały już wskazane w jego sprawozdaniach rocznych za lata 2006 i 2007; w szczególności wyraża niezadowolenie z powodu:

– wysokiego poziomu środków przeniesionych i anulowanych (w roku budżetowym 2008 nie wydano 49 % środków dostępnych na ten rok, w 2007 r. odsetek ten wyniósł około 69 %, a w 2006 r. - 55 %),

– faktu, że zobowiązania prawne zaciągnięto przed odpowiadającymi im zobowiązaniami budżetowymi,

– stwierdzonej przez Trybunał Obrachunkowy niezgodności procedur naboru z przepisami, w szczególności w zakresie przejrzystości i niedyskryminacyjnego charakteru tych procedur;

4. odnotowuje, że 30.300.000 EUR ze środków na ten rok budżetowy przeniesiono, zaś 13.000.000 EUR z dostępnych środków anulowano; podkreśla również, że z 26.800.000 EUR przeniesionych środków przeznaczonych na wydatki operacyjne (tytuł III) 850.000 EUR dotyczyło zakończonych działań i środki te należało umorzyć; w związku z tym zwraca jednak uwagę na odpowiedź agencji, która deklaruje, że wniosła poprawki do ostatecznego rocznego zestawienia dochodów i wydatków oraz zapewnia, że wprowadzi dodatkowe środki w celu wzmocnienia kontroli zobowiązań budżetowych;

5. podkreśla natomiast, że wysoki poziom środków przeniesionych i anulowanych wskazuje na niezdolność Agencji do zarządzania znacznie zwiększonym budżetem; pomimo dokonanych przez Agencję znacznych postępów w wykorzystaniu środków w 2009 r. sugeruje, że w celu zapewnienia większej odpowiedzialności organy budżetowe mogłyby w przyszłości ostrożniej działać przy podejmowaniu decyzji o zwiększeniu budżetu Agencji, uwzględniając czas niezbędny do realizacji nowych zadań; dlatego zwraca się do Agencji o przedstawienie mu bardziej szczegółowych informacji na temat wykonalności przyszłych zobowiązań;

6. uważa również za konieczne, by agencja wprowadziła:

– skuteczny system planowania i kontroli stałych terminów umownych,

– procedurę oceny ryzyka związanego z prowadzoną przez nią działalnością, umożliwiającą w rezultacie dokładną kontrolę tej działalności,

– system środków zróżnicowanych w przyszłych budżetach przeznaczonych na subwencje, aby uniknąć anulowania środków w kolejnych latach budżetowych;

7. z zaniepokojeniem zauważa, że Trybunał Obrachunkowy skrytykował Agencję za to, iż wypłaciła 17.000.000 EUR na podstawie jednostronnych, podpisanych wyłącznie przez samą agencję decyzji o przyznaniu subwencji, podczas gdy obowiązujące przepisy nie przewidują instrumentu tego rodzaju; ponadto wyraża niepokój, iż w ocenie Trybunału Obrachunkowego Agencja często podpisywała te decyzje już po podjęciu, a nawet zakończeniu działań; odnotowuje jednak odpowiedź Agencji, która zapewnia, że obecnie podpisane zostały nowe umowy ramowe z wszystkimi odpowiedzialnymi za nadzór granic organami, które wezmą udział we wspólnych operacjach koordynowanych przez Agencję;

8. z zaniepokojeniem zauważa, że Trybunał Obrachunkowy ponownie stwierdził, iż zobowiązania prawne zaciągnięto przed odpowiadającymi im zobowiązaniami budżetowymi; ponadto stwierdza, że na koniec roku budżetowego 2008 w wykazie wyjątków zapisano 49 zobowiązań ex post (na łączną kwotę ponad 1.000.000 EUR); podkreśla również, że chociaż w maju 2009 r. Agencja zapewniała, że liczba wyjątków zmniejszyła się już o 50 % w stosunku do analogicznego okresu w poprzednim roku, to jednak wysoka liczba wyjątków świadczy o powracającym problemie w systemie zobowiązań agencji; dlatego zwraca się do agencji o podjęcie skuteczniejszych działań w celu rozwiązania tego problemu;

9. gratuluje Agencji wprowadzenia polityki pieniężnej;

10. przyjmuje do wiadomości, że w 2008 r. Agencja zaksięgowała dochody z odsetek w wysokości 474.116,65 EUR; ze sprawozdania finansowego i wysokości odsetek wnioskuje, że agencja stale dysponuje wysoką kwotą środków pieniężnych w kasie; przyjmuje do wiadomości, że na dzień 31 grudnia 2008 r. środki pieniężne w kasie agencji wynosiły 28.604.623,67 EUR; zwraca się do Komisji, żeby zbadała, jakie są możliwości pełnej realizacji nakierowanego na potrzeby zagospodarowania środków pieniężnych w kasie zgodnie z art. 15 ust. 5 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002 oraz jakie koncepcyjne zmiany są potrzebne, żeby środki w kasie Agencji utrzymywać trwale na możliwie najniższym poziomie;

11. wzywa Agencję do pełnego wykonywania swych funkcji oraz do dalszej poprawy zarządzania finansowego, szczególnie w odniesieniu do wzrostu jej budżetu w latach 2009 i 2010;

Zasoby ludzkie

12. stwierdza z niepokojem, że Trybunał Obrachunkowy ponownie uznał, iż procedury naboru nie są zgodne w przepisami i nie gwarantują przejrzystości oraz braku dyskryminacji wobec kandydatów;

Poziom działalności

13. odnotowuje, że w czerwcu 2009 r. zarząd Agencji przyjął wieloletni plan na lata 2010 -2013, chociaż nie było to przewidziane w rozporządzeniu ustanawiającym Agencję; podkreśla znaczenie tego wieloletniego planu, który umożliwi Agencji lepsze planowanie działalności i ocenę związanego z nią ryzyka; zwraca się jednak do Agencji o jak najszybsze powiązanie programu pracy z prognozami finansowymi;

14. zachęca dyrektora do przedstawienia zarządowi danych dotyczących skutków podejmowanych działań;

15. zwraca się do Agencji o przedstawienie, w tabeli załączonej do przyszłego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego, porównania celów zrealizowanych podczas omawianego roku, którego dotyczy absolutorium, oraz tych zrealizowanych w roku poprzednim, tak aby umożliwić organowi udzielającemu absolutorium lepszą ocenę wyników Agencji na przestrzeni dwóch lat;

16. zwraca uwagę, że w nadchodzących latach absolutorium z realizacji budżetu Agencji powinno w jeszcze większym stopniu opierać się na wynikach pracy Agencji w ciągu roku;

Przejrzystość

17. odnotowuje, że Agencja nie publikuje informacji o zarządzie na swoich stronach internetowych; dlatego zaleca, by dla zwiększenia przejrzystości umieścić na tych stronach spis członków zarządu zawierający pełne dane kontaktowe wszystkich członków zarządu;

Współpraca z państwami członkowskimi

18. stwierdza, że wykorzystanie i wykonanie budżetu zależy częściowo od udziału państw członkowskich; dlatego zachęca Agencję do pogłębienia dialogu z państwami członkowskimi w celu zwiększenia ich udziału;

19. zwraca się do Agencji, aby ulepszyła zarządzanie finansami w zakresie zwrotu kosztów zakontraktowanych przez państwa członkowskie, identyfikując wraz z państwami członkowskimi przyczyny wystąpienia problemu, co pozwoli na wspólne zastosowanie odpowiednich rozwiązań;

Audyt wewnętrzny

20. stwierdza, że z 23 zaleceń przedstawionych w wyniku wstępnego audytu przeprowadzonego w 2007 r. przez służbę audytu wewnętrznego, 4 odpowiednio i skutecznie zrealizowano, 15 jest w trakcie wdrażania, zaś w przypadku 4 zaleceń działania nie zostały jeszcze podjęte; podkreśla, że zalecenia uznane za bardzo ważne są związane z ukończeniem opisu stanowisk i wyznaczeniem celów dla pracowników Agencji, ze zwiększeniem bezpieczeństwa, z poprawą rejestru korespondencji, z udoskonaleniem procedury przyznawania subwencji oraz z zapewnieniem zgodności z postanowieniami rozporządzenia finansowego;

21. wyraża uznanie dla Agencji, że pod koniec 2008 r. zatrudniła koordynatora kontroli wewnętrznej/administratora ds. jakości; podkreśla, że to nowe stanowisko pomoże agencji w zapewnieniu lepiej usystematyzowanego, zgodnego z przepisami i spójnego podejścia do realizacji zaleceń służby audytu wewnętrznego;

22. jeżeli chodzi o inne uwagi towarzyszące decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 5 maja 2010 r.(6) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

______

(1) Dz.U. C 304 z 15.12.2009, s. 38.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 349 z 25.11.2004, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(5) Dz.U. L 255 z 26.9.2009, s. 126.

(6) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0139 (zob. s. 241 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.252.211

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2010/548/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej za rok budżetowy 2008
Data aktu: 05/05/2010
Data ogłoszenia: 25/09/2010