Decyzja 2010/538/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2008

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 5 maja 2010 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2008

(2010/538/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 25 września 2010 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2008,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy za rok budżetowy 2008 wraz z odpowiedziami Agencji(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5827/2010 - C7-0061/2010),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2062/94 z dnia 18 lipca 1994 r. ustanawiające Europejską Agencję Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy(3), w szczególności jego art. 14,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0069/2010),

1. udziela Dyrektorowi Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2008;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, Dyrektorowi Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy, Radzie, Komisji, Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Jerzy BUZEK Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

______

(1) Dz.U C 304 z 15.12.2009, s. 49.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 216 z 20.8.1994, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 5 maja 2010 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy na rok budżetowy 2008

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2008,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy za rok budżetowy 2008 wraz z odpowiedziami Agencji(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5827/2010 - C7-0061/2010),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2062/94 z dnia 18 lipca 1994 r. ustanawiające Europejską Agencję Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy(3), w szczególności jego art. 14,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0069/2010),

A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2008 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u podstaw sprawozdania zostały przeprowadzone legalnie i prawidłowo,

B. mając na uwadze fakt, że w dniu 23 kwietnia 2009 r. Parlament udzielił Dyrektorowi Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2007(5), a także fakt, że w rezolucji załączonej do decyzji o absolutorium Parlament zwrócił uwagę między innymi na to, że Trybunał Obrachunkowy wydał pozytywne poświadczenie wiarygodności i nie zgłosił uwag;

1. wyraża zadowolenie z faktu, że Trybunał Obrachunkowy uznał, iż roczne sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy 2008 jest zgodne z prawem i prawidłowe;

Poziom działalności

2. gratuluje Agencji znacznego usprawnienia zarządzania finansowego na przestrzeni ostatnich trzech lat; zachęcą Agencję do dalszego dążenia do zapewnienia najwyższych standardów planowania budżetowego, wykonania i kontroli;

3. szczególnie gratuluje Agencji realizacji pierwszego i drugiego etapu europejskiego badania przedsiębiorstw dotyczącego nowych czynników ryzyka (ESENER), utworzenia sieci organizacji europejskich mogących dostarczać bodźców gospodarczych w zakresie bezpieczeństwa i zdrowia w miejscu pracy oraz utworzenia bazy danych zasobów pomocnych przy ocenie ryzyka w ramach kampanii "Zdrowe miejsca pracy" 2008/2009;

4. zwraca się do Agencji, by w tabeli załączonej do przyszłego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego przedstawiła porównanie wykonania założeń na rok budżetowy, którego dotyczy absolutorium, oraz wykonania założeń w roku poprzednim, aby umożliwić organowi udzielającemu absolutorium lepszą ocenę wyników Agencji w kolejnych latach;

Zarządzanie Agencją

5. uważa, że stałe koszty zarządzania Agencją są wysokie - zarząd składa się z 84 członków, a Agencja zatrudnia 64 pracowników (dane z roku budżetowego 2008);

Przeniesione wydatki operacyjne

6. odnotowuje fakt, iż Agencja przeniosła środki w wysokości 3.400.000 EUR (tj. 44 % wydatków operacyjnych), z czego kwota ok. 1.000.000 EUR dotyczyła zobowiązań, które w całości odnosiły się do roku budżetowego 2009; podkreśla ponadto, że sytuacja ta stanowi naruszenie zasady jednoroczności; w związku z tym wzywa do dopasowania prognoz budżetowych do rzeczywistych potrzeb w interesie należytego zarządzania finansami; przyjmuje jednak odpowiedź Agencji, która twierdzi, że w konsekwencji złożoności projektów ich sfinalizowanie zajęło dużo więcej czasu niż początkowo przewidywano; gratuluje jednak Agencji usprawnienia kontroli i planowania wydatków operacyjnych w celu uniknięcia przekazania znacznych środków pod koniec roku;

Procedury udzielania zamówień

7. odnotowuje nieprawidłowość wskazaną przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do procedury udzielania zamówień publicznych (wykorzystanie umowy ramowej powyżej jej maksymalnej wartości); podkreśla w szczególności fakt, iż Agencja powinna była jak najszybciej przeprowadzić nową procedurę udzielania zamówień publicznych w celu sporządzenia nowej umowy ramowej; przyjmuje jednak uzasadnienie Agencji, która podkreśla konieczność dalszego wykorzystywania wspomnianej umowy ramowej w celu zastąpienia programu subsydiowania, nie powodując przy tym negatywnych skutków dla działalności Agencji;

8. oczekuje od Agencji, że rozwiąże na przyszłość problem wykorzystywania umowy ramowej w sprawie udzielania zamówień publicznych powyżej jej maksymalnej wartości, żeby przyczynić się do przestrzegania europejskich przepisów budżetowych;

Zasoby ludzkie

9. stwierdza, że w świetle sprawozdania z działalności w 2008 r. Agencja na koniec roku zatrudniała 64 pracowników;

Audyt wewnętrzny

10. odnotowuje fakt wdrożenia przez Agencję 19 z 33 zaleceń sformułowanych przez służby audytu wewnętrznego (SAI) od 2006 r.; zauważa, że z 14 zaleceń, które muszą jeszcze zostać wdrożone, 6 zostało uznanych za "bardzo ważne" i odnoszą się do działań podjętych w związku z oczekiwaniami zainteresowanych stron oraz do wdrożenia niektórych standardów kontroli wewnętrznej (problemy związane z pojedynczymi sprawami, sprawozdanie roczne z kontroli wewnętrznej i rozwój procedur kontroli wewnętrznej);

11. zauważa, że w ostatnim kwartale 2008 r. dokonano analizy ryzyka w celu określenia priorytetów w zakresie audytu i sporządzenia planu audytu IAS na kolejne trzy lata;

12. jeżeli chodzi o inne uwagi towarzyszące decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 5 maja 2010 r.(6) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

______

(1) Dz.U. C 304 z 15.12.2009, s. 49.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 216 z 20.8.1994, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(5) Dz.U. L 255 z 26.9.2009, s. 195.

(6) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0139 (zob. s. 241 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.252.187

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2010/538/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2008
Data aktu: 05/05/2010
Data ogłoszenia: 25/09/2010