Decyzja 2010/518/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2008

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 5 maja 2010 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2008

(2010/518/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 25 września 2010 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiego Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2008,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Centrum(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5827/2010 - C7-0061/2010),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE i art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 851/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiające Europejskie Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób(3), w szczególności jego art. 23,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A7-0104/2010),

1. udziela Dyrektorowi Europejskiego Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób absolutorium z wykonania budżetu Centrum za rok budżetowy 2008;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej nieodłączną część, Dyrektorowi Europejskiego Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Jerzy BUZEK Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

______

(1) Dz.U C 304 z 15.12.2009, s. 112.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 142 z 30.4.2004, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 5 maja 2010 r.

zawierająca uwagi stanowiące nieodłączną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób na rok budżetowy 2008

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiego Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2008,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Centrum(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5827/2010 - C7-0061/2010),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE i art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 851/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiające Europejskie Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób(3), w szczególności jego art. 23,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A7-0104/2010),

A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdania finansowe za rok budżetowy 2008 są wiarygodne oraz że transakcje leżące u ich podstaw zostały przeprowadzone prawidłowo i zgodnie z prawem,

B. mając na uwadze fakt, że w dniu 23 kwietnia 2009 r. Parlament udzielił Dyrektorowi Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób absolutorium z wykonania budżetu Centrum za rok budżetowy 2007(5), a także fakt, że w rezolucji załączonej do decyzji w sprawie absolutorium Parlament:

– stwierdził, że budżet Centrum wzrósł z 17.100.000 EUR w 2006 r. do 28.900.000 EUR w 2007 r.,

– odnotował, że w 2006 r. środki przeniesione wyniosły prawie 45 %, a w 2007 r. nie nastąpiła żadna istotna poprawa, gdyż środki przeniesione wyniosły blisko 43 %, co wskazuje, że Centrum ma trudności w wykonaniu swojego budżetu,

– przyjął do wiadomości uwagę Trybunału, że liczba zmian w budżecie wskazuje na słabe punkty w kontroli wykonywania budżetu,

1. wyraża zadowolenie w związku z tym, że Centrum działa już z powodzeniem od pięciu lat; stwierdza, że budżet Centrum wzrósł z 17.100.000 EUR w 2006 r. do 28.900.000 EUR w 2007 r. i do 40.700.000 EUR w 2008 r.;

Wyniki

2. w konsekwencji zauważa, że Centrum umocniło swe funkcje w odniesieniu do zdrowia publicznego, rozwijało zdolności swych programów ukierunkowanych na konkretne choroby, nadal rozwijało partnerstwa i poprawiło swe struktury zarządzania;

3. zwraca się do Centrum, by w tabeli, która zostanie załączona do kolejnego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego, przedstawiło porównanie wykonania założeń na rok objęty decyzją w sprawie absolutorium z wykonaniem założeń na poprzedni rok budżetowy, aby umożliwić organowi udzielającemu absolutorium lepszą ocenę wyników Centrum w kolejnych latach;

Przeniesienie środków

4. przyjmuje do wiadomości, że Trybunał Obrachunkowy odnotował, iż przeniesienia wymagało około 16.200.000 EUR (czyli 40 % łącznego budżetu Centrum); w związku z tym wyraża obawę, że sytuacja ta narusza zasadę jednoroczności i wskazuje na uchybienia w zakresie programowania i kontroli wykonania budżetu Centrum;

5. przyjmuje do wiadomości, że w 2008 r. Centrum zaksięgowało dochody z odsetek w wysokości 313.000 EUR i że zgodnie z rozporządzeniem finansowym 307.000 EUR musiano zwrócić Komisji; ze sprawozdania finansowego i wysokości odsetek wnioskuje, że Centrum trwale dysponuje niezwykle wysoką kwotą środków pieniężnych w kasie; przyjmuje do wiadomości, że na dzień 31 grudnia 2008 r. środki pieniężne w kasie Centrum wynosiły 16.705.090,95 EUR; zwraca się do Komisji o sprawdzenie, jakie są możliwości pełnej realizacji ukierunkowanego na potrzeby zagospodarowania środków pieniężnych w kasie zgodnie z art. 15 ust. 5 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002 oraz jakie koncepcyjne zmiany są potrzebne, by środki w kasie Centrum utrzymywać trwale na jak najniższym poziomie;

6. przyjmuje do wiadomości wysiłki Centrum włożone w zakończenie na początku 2009 r. rozpoczętych w 2008 r. procedur przetargowych i działalności związanej z udzieleniem zamówień, aby obniżyć poziom środków przeniesionych na następny rok;

Siedziba Centrum

7. wyraża zaniepokojenie faktem, że na dzień 31 grudnia 2008 r. Centrum nie zawarło jeszcze z rządem szwedzkim porozumienia w sprawie siedziby Centrum, gdyż nadal nierozstrzygnięte pozostawały liczne kwestie wymagające dalszych negocjacji; podkreśla, że już w absolutorium udzielonym za rok budżetowy 2007 organ udzielający absolutorium z niepokojem odnotował uwagę Trybunału Obrachunkowego, że Centrum wydało 500.000 EUR na prace remontowe w zajmowanych przez siebie wynajętych budynkach oraz że, podobnie jak w 2006 r., decyzję o przeprowadzeniu tych prac podjęto na podstawie bezpośredniego porozumienia między Centrum a właścicielem budynku, nie określając charakteru prac ani terminów i warunków płatności; niemniej jednak z radością przyjmuje fakt, że w marcu 2009 r. doszło do porozumienia w sprawie osobistych numerów identyfikacyjnych, oraz popiera starania Centrum o wypracowanie z rządem szwedzkim definitywnych rozwiązań;

8. przypomina międzyinstytucjonalnej grupie roboczej ds. agencji zdecentralizowanych, by ogólnie podniosła tę kwestię w prowadzonych przez siebie dyskusjach;

Zasoby ludzkie

9. podkreśla, że w planowaniu procedur rekrutacyjnych wciąż jeszcze występują słabe punkty; wyraża w szczególności zaniepokojenie faktem, że na koniec 2008 r. obsadzono tylko 101 stanowisk ze 130, na które wyrażono zgodę;

10. odnotowuje wysiłki włożone we wdrożenie w 2008 r. zatwierdzonego planu zatrudnienia złożonego ze 130 stanowisk; z radością przyjmuje nabór 54 dodatkowych pracowników (pracownicy czasowi, pracownicy kontraktowi, oddelegowani krajowi eksperci), co sprawia, że liczba zajmowanych stanowisk pod koniec 2008 r. wyniosła 101 i co przyczyni się do zapewnienia operacyjności Centrum w realizacji powierzonych mu zadań; ubolewa nad faktem, że musiano ponownie ogłosić 16 procedur naboru pracowników; wspiera przyjmowane przez Centrum środki zmierzające do poprawy sytuacji w tym względzie; z radością przyjmuje dokonanie przez Centrum przeglądu swej struktury wewnętrznej;

Audyt wewnętrzny

11. wyraża ubolewanie, że Centrum nie w pełni wywiązało się z obowiązku przesłania organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania sporządzonego przez dyrektora Centrum i podsumowującego audyty wewnętrzne przeprowadzone przez audytora wewnętrznego zgodnie z art. 72 ust. 5 ramowego rozporządzenia finansowego; przyznaje jednak, że Centrum udzieliło pewnych informacji w sprawie sześciu niewykonanych jeszcze zaleceń, które dział audytu wewnętrznego Komisji uznał za "bardzo ważne"; zauważa, że dotyczą one jakości zarządzania (w odniesieniu do doradztwa naukowego, informacji na temat zdrowia oraz doskonalenia obecnej procedury pilnej oceny ryzyka i zagrożeń), podejmowania wymaganych działań w związku z niektórymi normami kontroli wewnętrznej (np. tworzenie obiegów środków finansowych) oraz wdrażania innych norm kontroli wewnętrznej (np. wskazywanie słabych punktów i struktura rocznego sprawozdania z działalności);

12. jeżeli chodzi o inne uwagi towarzyszące decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 5 maja 2010 r.(6) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

______

(1) Dz.U. C 304 z 15.12.2009, s. 112.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 142 z 30.4.2004, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(5) Dz.U. L 255 z 26.9.2009, s. 133.

(6) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0139 (zob. s. 241 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.252.141

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2010/518/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2008
Data aktu: 05/05/2010
Data ogłoszenia: 25/09/2010