Decyzja 2010/40/WE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2007, Sekcja II - Rada

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 25 listopada 2009 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2007, Sekcja II - Rada

(2010/40/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 23 stycznia 2010 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2007(1),

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2007 - Tom I (C6-0417/2008)(2),

– uwzględniając sprawozdanie roczne Rady dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2007 r.,

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu na rok budżetowy 2007 zawierające odpowiedzi kontrolowanych instytucji(3),

– uwzględniając poświadczenie wiarygodności rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedkładane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 248 Traktatu WE(4),

– uwzględniając decyzję z dnia 23 kwietnia 2009 r.(5) odraczającą udzielenie absolutorium za rok budżetowy 2007, jak również rezolucję dołączoną do tej decyzji,

– uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 Traktatu WE,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(6), w szczególności jego art. 50, 60, 86, 145, 146 i 147,

– uwzględniając decyzję Sekretarza Generalnego/Wysokiego Przedstawiciela ds. Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa nr 190/2003 dotyczącą zwrotu kosztów podróży delegatom członków Rady,

– uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami(7) (PMI),

– uwzględniając art. 77 i załącznik VI Regulaminu,

– uwzględniając pierwsze sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A6-0150/2009),

– uwzględniając drugie sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0047/2009),

1. udziela Sekretarzowi Generalnemu Rady absolutorium z wykonania budżetu na rok budżetowy 2007;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Przewodniczący Sekretarz Generalny
Jerzy BUZEK Klaus WELLE

______

(1) Dz.U. L 77 z 16.3.2007.

(2) Dz.U. C 287 z 10.11.2008, s. 1.

(3) Dz.U. C 286 z 10.11.2008, s. 1.

(4) Dz.U. C 287 z 10.11.2008, s. 111.

(5) Dz.U. L 255 z 26.9.2009, s. 18.

(6) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(7) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 25 listopada 2009 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2007, Sekcja II - Rada

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2007(1),

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2007 - Tom I (C6-0417/2008)(2),

– uwzględniając sprawozdanie roczne Rady dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2007 r.,

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu na rok budżetowy 2007 zawierające odpowiedzi kontrolowanych instytucji(3),

– uwzględniając poświadczenie wiarygodności rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedkładane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 248 Traktatu WE(4),

– uwzględniając decyzję z dnia 23 kwietnia 2009 r.(5) odraczającą udzielenie absolutorium za rok budżetowy 2007, jak również rezolucję dołączoną do tej decyzji,

– uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 Traktatu WE,

– uwzględniając rozporządzenie (WE, Euratom) nr 1605/2002 Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(6), w szczególności jego art. 50, 60, 86, 145, 146 i 147,

– uwzględniając decyzję Rady nr 190/2003 Sekretarza Generalnego/Wysokiego Przedstawiciela ds. Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa dotyczącą zwrotu kosztów podróży delegatom członków Rady,

– uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami(7) (PMI),

– uwzględniając art. 77 i załącznik VI Regulaminu,

– uwzględniając pierwsze sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A6-0150/2009),

– uwzględniając drugie sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0047/2009),

1. podkreśla, że Rada w satysfakcjonujący sposób podeszła do trzech najważniejszych wniosków, które Parlament przedłożył w rezolucji z dnia 23 kwietnia 2009 r.(8), mianowicie:

a) podczas posiedzenia z udziałem przewodniczącego, sprawozdawcy i koordynatorów właściwej komisji Parlamentu oraz przedstawicieli prezydencji szwedzkiej i Sekretariatu Generalnego Rady dnia 24 września 2009 r. zorganizowanego w celu przedyskutowania realizacji budżetu Rady na 2007 rok (pkt 21 lit. a) rezolucji);

b) dostarczając pisemne odpowiedzi na pytania Parlamentu dotyczące realizacji budżetu Rady na rok 2007 (pkt 22 rezolucji);

c) publikując na swojej stronie internetowej dokumenty dotyczące wykonania przez Radę budżetu, w tym odpowiedzi na konkretne pytania Parlamentu Europejskiego (pkt 4 rezolucji);

2. wyraża przekonanie, że Parlament wykonał swoje obowiązki dotyczące zagwarantowania największej możliwej przejrzystości i odpowiedzialności w zakresie wykorzystania pieniędzy podatników;

3. wzywa Radę do dalszej poprawy współpracy z właściwymi komisjami Parlamentu w oparciu o ostatnie praktyki;

4. zwraca się o opracowanie i włączenie do PMI przez instytucje załącznika dotyczącego w szczególności procedury udzielania absolutorium budżetowego Radzie;

5. wzywa właściwą komisję, w związku z kolejną procedurą udzielania Radzie absolutorium budżetowego, do weryfikacji postępów w odniesieniu do następujących kwestii:

– zamknięcia wszystkich kont pozabudżetowych Rady zgodnie z zaleceniami audytora wewnętrznego Rady,

– usprawnienia procesu kontroli faktur zgodnie z zaleceniami audytora wewnętrznego Rady,

– publikowania wszystkich decyzji administracyjnych, gdy wykorzystywane są jako podstawa prawna pozycji budżetowych,

– przekazywania Parlamentowi i jego właściwej komisji rocznego sprawozdania z działalności Rady sporządzanego zgodnie z art. 60 ust. 7 rozporządzenia finansowego, zgodnie z praktyką przyjętą przez wszystkie instytucje,

– pełnego wyjaśnienia potrzeby przesunięcia środków finansowych z jednej pozycji na inną w ramach budżetu Rady,

– dostarczania pisemnych odpowiedzi na uzasadnione pytania właściwej komisji Parlamentu i jej sprawozdawcy,

– gotowości i chęci Rady do udzielenia ustnych wyjaśnień właściwej komisji Parlamentu na podstawie odpowiedzi pisemnych, jeżeli odpowiedzi te będą wymagały dalszych objaśnień;

6. ponownie podkreśla zawarty w rezolucji z dnia 23 kwietnia 2009 r. wniosek do Europejskiego Trybunału Obrachunkowego o zwrócenie szczególnej uwagi, w kolejnym sprawozdaniu rocznym, na wykonanie budżetu przez Radę.

______

(1) Dz.U. L 77 z 16.3.2007.

(2) Dz.U. C 287 z 10.11.2008, s. 1.

(3) Dz.U. C 286 z 10.11.2008, s. 1.

(4) Dz.U. C 287 z 10.11.2008, s. 111.

(5) Dz.U. L 255 z 26.9.2009, s. 18.

(6) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(7) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.

(8) Dz.U. L 255 z 26.9.2009, s. 19.

Zmiany w prawie

KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.19.7

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2010/40/WE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2007, Sekcja II - Rada
Data aktu: 25/11/2009
Data ogłoszenia: 23/01/2010