Decyzja 2009/253/WE wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 19 marca 2009 r.
wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG)

(notyfikowana jako dokument nr C(2009) 1945)

(Jedynie teksty w językach angielskim, duńskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, niderlandzkim, słoweńskim i włoskim są autentyczne)

(2009/253/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 21 marca 2009 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(1), w szczególności jego art. 7 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(2), w szczególności jego art. 31,

po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 7 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999 i art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 Komisja dokonuje niezbędnej weryfikacji, informuje państwa członkowskie o wynikach weryfikacji, zapoznaje się z uwagami przez nie zgłoszonymi, zwołuje dwustronne rozmowy w celu wypracowania porozumienia z poszczególnymi państwami członkowskimi, w przypadku których jest to konieczne, i oficjalnie informuje je o swoich wnioskach.

(2) Państwa członkowskie miały możliwość złożenia wniosku o rozpoczęcie procedury pojednawczej. W niektórych przypadkach możliwość ta została wykorzystana i Komisja przeanalizowała sprawozdanie sporządzone po zakończeniu tej procedury.

(3) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1258/1999 i rozporządzeniem (WE) nr 1290/2005 finansowane mogą być jedynie wydatki rolne dokonane zgodnie z zasadami wspólnotowymi.

(4) Przeprowadzona weryfikacja, wyniki rozmów dwustronnych i procedury pojednawcze wykazały, że część wydatków zadeklarowanych przez państwa członkowskie nie spełnia warunków i nie może być zatem finansowana przez Sekcję Gwarancji EFOGR i Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji, zwany dalej EFRG.

(5) Należy wskazać, które kwoty nie zostały uznane za kwalifikujące się do zwrotu w ramach Sekcji Gwarancji EFOGR i EFRG. Kwoty te nie dotyczą wydatków poniesionych wcześniej niż 24 miesiące przed pisemnym powiadomieniem państw członkowskich przez Komisję o wynikach weryfikacji.

(6) Dla przypadków objętych niniejszą decyzją Komisja przedstawiła państwom członkowskim w sprawozdaniu zbiorczym szacunkowe kwoty do wyłączenia z uwagi na ich niezgodność z zasadami wspólnotowymi.

(7) Niniejsza decyzja nie przesądza o skutkach finansowych wynikających dla Komisji z wyroków Trybunału Sprawiedliwości w sprawach będących w toku w dniu 6 stycznia 2009 r. i dotyczących kwestii z nią związanych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wydatki akredytowanych przez państwa członkowskie agencji płatniczych, zadeklarowane z tytułu Sekcji Gwarancji EFOGR lub EFRG, wskazane w załączniku, wyłącza się z finansowania wspólnotowego z powodu ich niezgodności z zasadami wspólnotowymi.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Królestwa Danii, Irlandii, Republiki Greckiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Włoskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Słowenii oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 marca 2009 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, s. 103.

(2) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1.

ANNEX 

Pozycja w budżecie 6 7 0 1

Państwo członkowskie Środek Rok budżetowy Przyczyna korekty Rodzaj korekty % Waluta Kwota Już dokonane odliczenia Skutek finansowy
BE Refundacje wywozowe - cukier i izoglukoza 2004 Niewystarczająca liczba kontroli laboratoryjnych cukru. ryczałtowa 2,00 EUR -2.752.373,87 0,00 -2.752.373,87
BE Refundacje wywozowe - cukier i izoglukoza 2005 Niewystarczająca liczba kontroli laboratoryjnych cukru. ryczałtowa 2,00 EUR -3.348.166,37 0,00 -3.348.166,37
BE Refundacje wywozowe - cukier i izoglukoza 2006 Niewystarczająca liczba kontroli laboratoryjnych cukru. ryczałtowa 2,00 EUR -1.096.253,86 0,00 -1.096.253,86
BE Owoce i warzywa - programy operacyjne 2005 Nieuprawnione wydatki, w tym na opakowania ekologiczne oraz VAT. jednorazowa EUR -1.189.054,23 0,00 -1.189.054,23
BE Owoce i warzywa - programy operacyjne 2006 Nieuprawnione wydatki, w tym na opakowania ekologiczne oraz VAT. jednorazowa EUR -535.735,88 0,00 -535.735,88
ŁĄCZNIE BE - 8.921.584,21 0,00 - 8.921.584,21
CY Wino - restrukturyzacja 2005 Nadpłaty na rzecz indywidualnych producentów. ryczałtowa CYP -2.094,55 0,00 -2.094,55
ŁĄCZNIE CY - 2.094,55 0,00 - 2.094,55
DK Rośliny uprawne 2003 Słabość kontroli zgodności z gruntami odłogowanymi. ryczałtowa 5,00 DKK -16.820.597,23 0,00 -16.820.597,23
DK Rośliny uprawne 2003 Słabość kontroli zgodności z gruntami odłogowanymi. ryczałtowa 10,00 DKK -48.235.864,52 0,00 -48.235.864,52
DK Rośliny uprawne 2003 Słabość kontroli zgodności z gruntami odłogowanymi. ryczałtowa 5,00 DKK -180.971.473,05 0,00 -180.971.473,05
DK Rośliny uprawne 2004 Słabość kluczowej kontroli: teledetekcja. ryczałtowa 2,00 DKK -6.594.611,09 0,00 -6.594.611,09
DK Rośliny uprawne 2004 Słabość kontroli zgodności z gruntami odłogowanymi. ryczałtowa 5,00 DKK -199.488.578,07 0,00 -199.488.578,07
DK Rośliny uprawne 2004 Słabość kontroli zgodności z gruntami odłogowanymi. ryczałtowa 10,00 DKK -48.736.215,92 0,00 -48.736.215,92
DK Rośliny uprawne 2005 Słabość kluczowej kontroli: teledetekcja. ryczałtowa 2,00 DKK -1.987.122,96 0,00 -1.987.122,96
DK Rośliny uprawne 2005 Słabość kontroli zgodności z gruntami odłogowanymi. ryczałtowa 5,00 DKK -201.721.301,02 0,00 -201.721.301,02
DK Rośliny uprawne 2005 Słabość kontroli zgodności z gruntami odłogowanymi. ryczałtowa 10,00 DKK -45.156.517,78 0,00 -45.156.517,78
ŁĄCZNIE DK - 749.712.281,64 0,00 - 749.712.281,64
ES Owoce i warzywa - przetwórstwo owoców cytrusowych 2005 Nieuznanie jednego z kryteriów organizacji producentów. jednorazowa EUR -78.111,82 0,00 -78.111,82
ES Owoce i warzywa - przetwórstwo owoców cytrusowych 2006 Nieuznanie jednego z kryteriów organizacji producentów. jednorazowa EUR - 79.222,56 0,00 -79.222,56
ES Owoce i warzywa - przetwórstwo owoców cytrusowych 2007 Nieuznanie jednego z kryteriów organizacji producentów. jednorazowa EUR -39.411,30 0,00 -39.411,30
ES Premie za mięso - owce maciorki i kozy 2003 Aktualizacja wyliczenia korekty na podstawie nowych danych finansowych. jednorazowa EUR -2.415,00 0,00 -2.415,00
ES Premie za mięso - owce maciorki i kozy 2004 Aktualizacja wyliczenia korekty na podstawie nowych danych finansowych. jednorazowa EUR -102.075,02 0,00 -102.075,02
ES Premie za mięso - owce maciorki i kozy 2005 Aktualizacja wyliczenia korekty na podstawie nowych danych finansowych. jednorazowa EUR -95.914,93 0,00 -95.914,93
ŁĄCZNIE ES - 397.150,63 0,00 - 397.150,63
FR Nieprawidłowości Zwrot wpłaty z powodu błędnego zastosowania zasady 50/50. EUR 265.473,73 0,00 265.473,73
FR Pomoc żywnościowa w ramach Wspólnoty 2005 Nieprzestrzeganie terminu realizacji płatności. Brak sankcji. ryczałtowa 2,00 EUR -959.937,85 0,00 -959.937,85
FR Pomoc żywnościowa w ramach Wspólnoty 2005 Nieprzestrzeganie terminu realizacji płatności. Brak sankcji. jednorazowa EUR -148.951,85 0,00 -148.951,85
FR Pomoc żywnościowa w ramach Wspólnoty 2006 Nieprzestrzeganie terminu realizacji płatności. Brak sankcji. ryczałtowa 2,00 EUR -838.194,08 0,00 -838.194,08
FR Pomoc żywnościowa w ramach Wspólnoty 2006 Nieprzestrzeganie terminu realizacji płatności. Brak sankcji. jednorazowa EUR - 340.621,43 0,00 -340.621,43
ŁĄCZNIE FR -2.022.231,48 0,00 - 2.022.231,48
GB Refundacje wywozowe 2003 Nieprawidłowo zastosowana analiza ryzyka -nieuzasadnione ograniczenie wskaźnika zakresu kontroli. ryczałtowa 5,00 GBP -890.012,69 0,00 -890.012,69
GB Refundacje wywozowe 2004 Nieprawidłowo zastosowana analiza ryzyka -nieuzasadnione ograniczenie wskaźnika zakresu kontroli; niewsytarczająca certyfikacja opuszczenia terytorium Wspólnoty. ryczałtowa 5,00 GBP -2.291.169,57 0,00 -2291 169,57
GB Refundacje wywozowe 2004 Produkty nieobjęte załącznikiem I - niewystarczająca weryfikacja receptury. ryczałtowa 10,00 GBP -43.131,68 0,00 -43.131,68
GB Refundacje wywozowe 2005 Nieprawidłowo zastosowana analiza ryzyka -nieuzasadnione ograniczenie wskaźnika zakresu kontroli; niewsytarczająca certyfikacja opuszczenia terytorium Wspólnoty. ryczałtowa 5,00 GBP -3.395.655,55 0,00 -3.395.655,55
GB Refundacje wywozowe 2005 Produkty nieobjęte załącznikiem I - niewystarczająca weryfikacja receptury. ryczałtowa 10,00 GBP -68.291,82 0,00 -68.291,82
GB Refundacje wywozowe 2006 Nieprawidłowo zastosowana analiza ryzyka -nieuzasadnione ograniczenie wskaźnika zakresu kontroli; niewsytarczająca certyfikacja opuszczenia terytorium Wspólnoty. ryczałtowa 5,00 GBP -2.291.169,57 0,00 -2291 169,57
GB Refundacje wywozowe 2006 Produkty nieobjęte załącznikiem I - niewystarczająca weryfikacja receptury. ryczałtowa 10,00 GBP -68.291,82 0,00 -68.291,82
GB Refundacje wywozowe 2007 Nieprawidłowo zastosowana analiza ryzyka -nieuzasadnione ograniczenie wskaźnika zakresu kontroli. ryczałtowa 5,00 GBP -247.225,73 0,00 -247.225,73
ŁĄCZNIE GB - 9.294.948,43 0,00 - 9.294.948,43
GR Refundacje wywozowe - nieobjęte załącznikiem I 2004 Niewystarczające kontrole. Ryzyko niekwalifi-kowalnych płatności. Niewiarygodne dane co do ilości wywożonego cukru. ryczałtowa 10,00 EUR -160.378,12 0,00 -160.378,12
GR Refundacje wywozowe - nieobjęte załącznikiem I 2005 Niewystarczające kontrole. Ryzyko niekwalifi-kowalnych płatności. Niewiarygodne dane co do ilości wywożonego cukru. ryczałtowa 10,00 EUR -104.574,50 0,00 -104.574,50
GR Refundacje wywozowe - nieobjęte załącznikiem I 2006 Niewystarczające kontrole. Ryzyko niekwalifi-kowalnych płatności. Niewiarygodne dane co do ilości wywożonego cukru. ryczałtowa 10,00 EUR -10.276,40 0,00 -10.276,40
GR Refundacje wywozowe - cukier i izoglukoza 2004 Niewystarczające kontrole. Ryzyko niekwalifi-kowalnych płatności. Niewiarygodne dane co do ilości wywożonego cukru. ryczałtowa 10,00 EUR -838.787,30 0,00 -838.787,30
GR Refundacje wywozowe - cukier i izoglukoza 2005 Niewystarczające kontrole. Ryzyko niekwalifi-kowalnych płatności. Niewiarygodne dane co do ilości wywożonego cukru. ryczałtowa 10,00 EUR -99.948,50 0,00 -99.948,50
GR Refundacje wywozowe - cukier i izoglukoza 2006 Niewystarczające kontrole. Ryzyko niekwalifi-kowalnych płatności. Niewiarygodne dane co do ilości wywożonego cukru. ryczałtowa 10,00 EUR -69.462,90 0,00 -69.462,90
ŁĄCZNIE GR -1.283.427,72 0,00 - 1.283.427,72
IE Refundacje wywozowe i pomoc żywnościowa poza UE 2003 Słabość analizy ryzyka. Niewystarczająca jakość i ilość kontroli bezpośrednich. ryczałtowa 2,00 EUR -824.680,26 0,00 -824.680,26
IE Refundacje wywozowe i pomoc żywnościowa poza UE 2004 Słabość analizy ryzyka. Niewystarczająca jakość i ilość kontroli bezpośrednich. ryczałtowa 2,00 EUR -916.724,78 0,00 -916.724,78
IE Refundacje wywozowe i pomoc żywnościowa poza UE 2005 Słabość analizy ryzyka. Niewystarczająca jakość i ilość kontroli bezpośrednich. ryczałtowa 2,00 EUR -653.050,12 0,00 -653.050,12
IE Refundacje wywozowe i pomoc żywnościowa poza UE 2006 Słabość analizy ryzyka. Niewystarczająca jakość i ilość kontroli bezpośrednich. ryczałtowa 2,00 EUR -46.017,73 0,00 -46.017,73
ŁĄCZNIE IE - 2.440.472,89 0,00 - 2.440.472,89
IT Inna pomoc bezpośrednia - jedwabniki 2004 Niewystarczająca kontrola administracyjna wniosków o pomoc oraz niezadowalające wyniki kontroli wagi minimalnej. ryczałtowa 5,00 EUR -226,54 0,00 -226,54
IT Inna pomoc bezpośrednia - jedwabniki 2005 Niewystarczająca kontrola administracyjna wniosków o pomoc oraz niezadowalające wyniki kontroli wagi minimalnej. ryczałtowa 5,00 EUR -1.632,44 0,00 -1.632,44
IT Inna pomoc bezpośrednia - jedwabniki 2006 Niewystarczająca kontrola administracyjna wniosków o pomoc oraz niezadowalające wyniki kontroli wagi minimalnej. ryczałtowa 5,00 EUR -857,69 0,00 -857,69
IT Inna pomoc bezpośrednia - jedwabniki 2007 Niewystarczająca kontrola administracyjna wniosków o pomoc oraz niezadowalające wyniki kontroli wagi minimalnej. ryczałtowa 5,00 EUR -1.625,77 0,00 -1.625,77
ŁĄCZNIE IT - 4.342,44 0,00 -4.342,44
SI Płatności bezpośrednie 2005 Nieprawidłowości w kluczowych kontrolach: nieprawidłowe podejście, technika oraz narzędzia. ryczałtowa 5,00 SIT -175.559.567,33 0,00 -175.559.567,33
SI Płatności bezpośrednie 2006 Nieprawidłowości w kluczowych kontrolach: nieprawidłowe podejście, technika oraz narzędzia. ryczałtowa 5,00 SIT -180.027.349,79 0,00 -180.027.349,79
ŁĄCZNIE SI -355.586.917,12 0,00 - 355.586.917,12

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.75.15

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2009/253/WE wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG)
Data aktu: 19/03/2009
Data ogłoszenia: 21/03/2009