Decyzja 2009/83/WE zmieniająca rozporządzenie (WE) nr 725/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do programu indywidualnych numerów identyfikacyjnych armatorów i właścicieli rejestrowych IMO

DECYZJA KOMISJI
z dnia 23 stycznia 2009 r.
zmieniająca rozporządzenie (WE) nr 725/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do programu indywidualnych numerów identyfikacyjnych armatorów i właścicieli rejestrowych IMO

(notyfikowana jako dokument nr C(2009) 148)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/83/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 31 stycznia 2009 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 725/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie podniesienia ochrony statków i obiektów portowych(1), w szczególności jego art. 10 ust. 1 oraz 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 725/2004 wprowadziło odpowiednie środki w dziedzinie polityki transportu morskiego ustanawiające wspólne standardy do interpretacji, wykonywania i monitorowania w ramach Wspólnoty poprawek do Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 (Konwencji SOLAS) oraz Międzynarodowego kodeksu ochrony statku i obiektu portowego (Kodeksu ISPS) przyjętego przez Konferencję Dyplomatyczną Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) w dniu 12 grudnia 2002 r.

(2) Wymagania przewidziane w części A Kodeksu ISPS, które stały się obowiązkowe na mocy rozdziału XI-2 załącznika do Konwencji SOLAS, zostały dołączone jako załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 725/2004.

(3) W dniu 20 maja 2005 r. IMO przyjęła rezolucję MSC 196(80) zmieniającą Kodeks ISPS w odniesieniu do obowiązkowych wymogów odnoszących się do przepisów rozdziału XI-2 załącznika do Konwencji SOLAS, który stanowi część A tego kodeksu. W związku z powyższym aktualizacja obowiązujących instrumentów międzynarodowych, określonych w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 725/2004, powinna obejmować poprawki do Kodeksu ISPS.

(4) Poprawki do Kodeksu ISPS są przyjmowane przez Międzynarodową Organizację Morską jako środki poprawy bezpieczeństwa na morzu, ochrony osób i mienia oraz ochrony środowiska oraz ułatwiające zapobieganie oszustwom morskim. Procedura dotycząca kontroli zgodności ustanowiona w art. 10 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 725/2004 nie ma zastosowania w odniesieniu do statków prowadzących usługi krajowe oraz do obiektów portowych obsługujących te statki, w takim zakresie, w jakim stanowią one techniczne uaktualnienie przepisów Kodeksu ISPS wprowadzone przez rezolucję MSC 196(80).

(5) Wymieniona procedura dotycząca kontroli zgodności nie ma zastosowania także w odniesieniu do międzynarodowej żeglugi morskiej, o ile, na podstawie oceny przeprowadzonej przez Komisję, stwierdzono, że nie istnieje ryzyko, że taka zmiana doprowadzi do obniżenia standardu ochrony na morzu lub będzie niezgodna z prawodawstwem wspólnotowym. Ponadto państwa członkowskie nie zwróciły się do Komisji o rozpoczęcie tej procedury ani nie wyraziły żadnych zastrzeżeń co do włączenia zmian do części A kodeksu ISPS do odpowiednich wspólnotowych instrumentów prawnych dotyczących międzynarodowej żeglugi morskiej.

(6) Zainteresowane państwa członkowskie głosowały jednogłośnie/ większością kwalifikowaną(2) za włączeniem technicznych aktualizacji przepisów Kodeksu ISPS w odniesieniu do statków w rozumieniu art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 725/2004 oraz armatorów do załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 725/2004.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 725/2004.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 11 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 725/2004,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 725/2004 zmienia się zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

W odniesieniu do międzynarodowej żeglugi morskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 725/2004, od dnia 1 stycznia 2009 r. państwa członkowskie stosują w całości zmiany wprowadzone do przepisów dodatku 1 oraz dodatku 2 do części A załącznika do Kodeksu ISPS, przyjęte w dniu 20 maja 2005 r. przez rezolucję IMO MSC 196(80).

Artykuł  3

W odniesieniu do krajowej żeglugi morskiej w rozumieniu art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 725/2004, od dnia 1 stycznia 2009 r. państwa członkowskie stosują w całości zmiany wprowadzone do przepisów dodatku 1 oraz dodatku 2 do części A załącznika do Kodeksu ISPS, przyjęte w dniu 20 maja 2005 r. przez rezolucję IMO MSC 196(80).

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 stycznia 2009 r.

W imieniu Komisji
Antonio TAJANI
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 129 z 29.4.2004, s. 6.

(2) W zależności od wyniku głosowania.

ZAŁĄCZNIK

W dodatku do części A załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 725/2004 wprowadza się następujące zmiany:

1) w dodatku 1, "Międzynarodowy certyfikat ochrony statku", po istniejącym wpisie "Nazwa i adres armatora" dodaje się wpis w brzmieniu:

"Numer identyfikacyjny armatora";

2) w dodatku 2, "Tymczasowy międzynarodowy certyfikat ochrony statku", po istniejącym wpisie "Nazwa i adres armatora" dodaje się wpis w brzmieniu:

"Numer identyfikacyjny armatora".

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.29.53

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2009/83/WE zmieniająca rozporządzenie (WE) nr 725/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do programu indywidualnych numerów identyfikacyjnych armatorów i właścicieli rejestrowych IMO
Data aktu: 23/01/2009
Data ogłoszenia: 31/01/2009
Data wejścia w życie: 01/01/2009