Decyzja 2009/737/WE w sprawie zakończenia procedury badawczej dotyczącej środków wprowadzonych przez Wschodnią Republikę Urugwaju wpływających na przywóz i sprzedaż whisky w Urugwaju

DECYZJA KOMISJI
z dnia 5 października 2009 r.
w sprawie zakończenia procedury badawczej dotyczącej środków wprowadzonych przez Wschodnią Republikę Urugwaju wpływających na przywóz i sprzedaż whisky w Urugwaju

(2009/737/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 6 października 2009 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 3286/94 z dnia 22 grudnia 1994 r. ustanawiające procedury wspólnotowe w zakresie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Wspólnoty zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego, w szczególności tymi ustanowionymi pod auspicjami Światowej Organizacji Handlu(1), w szczególności jego art. 11 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

A. POSTĘPOWANIE

(1) Dnia 2 września 2004 r. stowarzyszenie SWA (the Scotch Whisky Association) złożyło skargę zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) nr 3286/94 ("rozporządzenie") w imieniu swych członków będących przedstawicielami branży związanej ze szkocką whisky.

(2) Skarżący twierdził, że sprzedaż szkockiej whisky ze Wspólnoty do Wschodniej Republiki Urugwaju napotyka szereg przeszkód w handlu w rozumieniu art. 2 ust. 1 rozporządzenia. Wszystkie domniemane przeszkody były bezpośrednio powiązane z podatkami akcyzowymi IMESI (Impuesto Especifico Interno) w Urugwaju i polegały na:

a) wyłączeniu z najniższej kategorii opodatkowania gatunków whisky dojrzewających przez trzy lata lub dłużej;

b) braku przejrzystości i przewidywalności systemu IMESI;

c) stosowaniu wymogu umieszczania banderoli na butelkach importowanej whisky;

d) stosowaniu wymogu opłacania z góry podatków związanych z przywozem.

(3) Skarżący twierdził również, że praktyki te powodowały niekorzystne skutki w handlu, w rozumieniu art. 2 ust. 4 rozporządzenia.

(4) W związku z tym Komisja zdecydowała, po konsultacjach z Komitetem Doradczym ustanowionym na mocy rozporządzenia, że istnieją wystarczające dowody uzasadniające wszczęcie procedury badawczej w celu rozważenia stanu prawnego i faktycznego podniesionych kwestii. W konsekwencji procedura badawcza została wszczęta dnia 23 października 2004 r.(2).

B. USTALENIA WYNIKAJĄCE Z PROCEDURY BADAWCZEJ

(5) W trakcie postępowania wyjaśniającego władze Urugwaju wyraziły chęć poszukania rozwiązania zadowalającego obie strony. Służby Komisji zgodziły się przedyskutować ewentualne sposoby rozwiązania kwestii podniesionych w skardze. Na podstawie tej dyskusji władze Urugwaju zaproponowały, by rozwiązać sprawę w oparciu o następujące elementy:

a) w odniesieniu do pierwszej praktyki władz Urugwaju, polegającej na wyłączeniu z najniższej kategorii opodatkowania wszystkich gatunków whisky dojrzewających przez trzy lata lub dłużej (przy czym zgodnie z przepisami UE whisky powinna dojrzewać co najmniej przez 3 lata), władze Urugwaju zaproponowały wycofanie tego wymogu ze skutkiem od dnia 1 lipca 2005 r.;

b) jeżeli chodzi o dyskryminacyjny wymóg umieszczania banderoli na butelkach importowanej whisky, władze Urugwaju zobowiązały się do zmiany przepisów do dnia 30 czerwca 2005 r., z terminem wejścia w życie w ciągu 90 dni;

c) po trzecie, stowarzyszenie SWA twierdziło również, że urugwajskie przepisy dotyczące wewnętrznego opodatkowania alkoholi wysokoprocentowych są niezgodne z postanowieniami Układu Ogólnego w sprawie Taryf Celnych i Handlu (GATT), ponieważ nie są stosowane w sposób jednolity, bezstronny i racjonalny. Władze Urugwaju zaproponowały, że będą działać na rzecz zmiany struktury podatku akcyzowego IMESI, tak aby "doprowadzić go do zgodności z większością systemów podatkowych na poziomie międzynarodowym" do roku 2006;

d) jeżeli chodzi o czwarty aspekt, tj. wymóg opłacania z góry podatku związanego z przywozem na poziomie 80 % wartości celnej towarów, uzgodniliśmy, że Urugwaj może zachować system opłacania podatku IMESI z góry w celu zapobiegania przypadkom uchylania się od opodatkowania.

C. ROZWÓJ SYTUACJI PO ZAKOŃCZENIU POSTĘPOWANIA

(6) Pierwsze dwa kroki zaproponowane przez władze Urugwaju zostały podjęte w uzgodnionych terminach, jednakże zmiana struktury IMESI opóźniła się i nastąpiła w roku 2007, gdy na mocy rozporządzenia nr 520/2007 z dnia 27 grudnia 2007 r. w Urugwaju wprowadzono nowe przepisy dotyczące podatków akcyzowych.

(7) Na początku 2008 r. Komisja poprosiła Urugwaj o wyjaśnienia odnośnie do zmian w strukturze szczególnego opodatkowania wewnętrznego, które to wyjaśnienia zostały przedstawione w maju 2009 r. Potwierdziły one, że system obowiązujący w Urugwaju funkcjonuje zgodnie z odpowiednimi zobowiązaniami w ramach WTO oraz ze zobowiązaniami podjętymi przez to państwo w związku z ugodą.

D. WNIOSKI I ZALECENIA

(8) W świetle powyższej analizy uznaje się, że procedura badawcza doprowadziła do satysfakcjonującej sytuacji w zakresie domniemanych przeszkód w handlu, które wymieniono w skardze stowarzyszenia SWA. Należy w związku z tym zakończyć procedurę badawczą zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia.

(9) Zasięgnięto opinii Komitetu Doradczego w zakresie środków przewidzianych w niniejszej decyzji,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł

Procedura badawcza dotycząca środków wprowadzonych przez Wschodnią Republikę Urugwaju wpływających na przywóz i sprzedaż whisky w Urugwaju zostaje niniejszym zakończona.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 października 2009 r.

W imieniu Komisji
Catherine ASHTON
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 349 z 31.12.1994, s. 71.

(2) Dz.U. C 261 z 23.10.2004, s. 3.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.262.52

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2009/737/WE w sprawie zakończenia procedury badawczej dotyczącej środków wprowadzonych przez Wschodnią Republikę Urugwaju wpływających na przywóz i sprzedaż whisky w Urugwaju
Data aktu: 05/10/2009
Data ogłoszenia: 06/10/2009