Decyzja 2009/663/WE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Kolegium Policyjnego za rok budżetowy 2007

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 23 kwietnia 2009 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Kolegium Policyjnego za rok budżetowy 2007

(2009/663/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 26 września 2009 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając końcowe roczne sprawozdania finansowe Europejskiego Kolegium Policyjnego na rok budżetowy 2007(1),

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące końcowego sprawozdania finansowego Europejskiego Kolegium Policyjnego za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Kolegium(2),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 10 lutego 2009 r. (5588/2009 - C6-0060/2009),

– uwzględniając traktat WE, w szczególności jego art. 276,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając decyzję Rady 2005/681/WSiSW z dnia 20 września 2005 r. ustanawiającą Europejskie Kolegium Policyjne (CEPOL) i uchylającą decyzję 2000/820/WSiSW(4), w szczególności jej art. 16,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002(5), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 71 regulaminu, jak również załącznik V do regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A6-0160/2009),

1. udziela dyrektorowi Europejskiego Kolegium Policyjnego absolutorium z wykonania budżetu Kolegium za rok budżetowy 2007;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiego Kolegium Policyjnego, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Przewodniczący Sekretarz Generalny
Hans-Gert PÖTTERING Klaus WELLE

______

(1) Dz.U. C 278 z 31.10.2008, s. 51.

(2) Dz.U. C 311 z 5.12.2008, s. 136.

(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(4) Dz.U. L 256 z 1.10.2005, s. 63.

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 23 kwietnia 2009 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Kolegium Policyjnego za rok budżetowy 2007

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając końcowe roczne sprawozdania finansowe Europejskiego Kolegium Policyjnego na rok budżetowy 2007(1),

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące końcowego sprawozdania finansowego Europejskiego Kolegium Policyjnego za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Kolegium(2),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 10 lutego 2009 r. (5588/2009 - C6-0060/2009),

– uwzględniając traktat WE, w szczególności jego art. 276,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając decyzję Rady 2005/681/WSiSW z dnia 20 września 2005 r. ustanawiającą Europejskie Kolegium Policyjne (CEPOL) i uchylającą decyzję 2000/820/WSiSW(4), w szczególności jej art. 16,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002(5), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 71 regulaminu, jak również załącznik V do regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A6-0160/2009),

A. mając na uwadze, że Kolegium powstało w 2001 r. i że z dniem 1 stycznia 2006 r. zostało przekształcone w organ Wspólnoty, w znaczeniu art. 185 ogólnego rozporządzenia finansowego, do którego to organu zastosowanie ma ramowe rozporządzenie finansowe dotyczące agencji,

B. mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Kolegium za rok budżetowy 2006 Europejski Trybunał Obrachunkowy (ETO) zgłosił zastrzeżenie co do legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw sprawozdania, stwierdzając, że system udzielania zamówień nie był zgodny z przepisami rozporządzenia finansowego,

C. mając na uwadze fakt, że w dniu 22 kwietnia 2008 r. Parlament udzielił dyrektorowi Kolegium absolutorium z wykonania budżetu Kolegium za rok budżetowy 2006(6), a także fakt, że w rezolucji załączonej do decyzji o absolutorium Parlament między innymi:

– wyraził ubolewanie w związku z ustaleniem Trybunału, że w 2006 r. Kolegium nie wprowadziło niezbędnych systemów i procedur umożliwiających przygotowanie sprawozdania finansowego zgodnie z wymogami ramowego rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do agencji wspólnotowych,

– wezwał Kolegium do przyjęcia szczegółowych przepisów wykonawczych, także przepisów zapewniających przejrzystość procedur udzielania zamówień, zgodnie z rozporządzeniem finansowym,

– wezwał Kolegium do natychmiastowego zagwarantowania, najpóźniej do czerwca 2008 r., że w zarządzaniu finansami w pełni przestrzega ono przepisów rozporządzenia finansowego,

– zwrócił się do Komisji o ścisłe nadzorowanie wykonania budżetu Kolegium,

D. mając na uwadze, że ETO, w swoim sprawozdaniu dotyczącym sprawozdania finansowego Kolegium za rok budżetowy 2007, zgłosił zastrzeżenie w poświadczeniu wiarygodności co do wiarygodności sprawozdania, jak również co do legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw,

1. odnotowuje, że mając na uwadze, iż w poświadczeniu wiarygodności za 2006 r. ETO nie zgłosił zastrzeżeń odnośnie do sprawozdania, ale do transakcji leżących u jego podstaw, w poświadczeniu wiarygodności za 2007 r. zgłosił zastrzeżenia do sprawozdania i transakcji leżących u jego podstaw;

2. podkreśla konieczność ścisłego przestrzegania przez Kolegium rozporządzenia finansowego i przepisów WE dotyczących zamówień publicznych oraz poprawy zarządzania finansowego, ponieważ ETO już drugi rok z rzędu wyraża podobne, względnie identyczne obawy;

3. zwraca się do Komisji o ścisłe nadzorowanie wykonania budżetu Kolegium;

4. jest głęboko zaniepokojony faktem, że ETO stwierdził przypadki wykorzystania środków do finansowania prywatnych wydatków personelu Kolegium; zwraca uwagę, że według ETO prywatne wykorzystanie środków publicznych ma zasadniczy charakter;

5. podkreśla zalecenie ETO o konieczności podjęcia kroków w celu całkowitego odzyskania tych środków;

6. wyraża zaniepokojenie sytuacją, w której komisja przedmiotowo właściwa otrzymała niekompletne informacje na temat wykrytego przez ETO prywatnego wykorzystania pieniędzy publicznych, niedotrzymaniem przez Kolegium ustalonego w rezolucji w sprawie absolutorium za 2006 r. i wyznaczonego na czerwiec 2008 r. terminu dostosowania zarządzania jego finansami do rozporządzenia finansowego oraz powtarzającymi się przypadkami naruszania podstawowych przepisów finansowych;

7. odnotowuje, że Kolegium naruszyło zasadę jedności i dokładności budżetu, nie rejestrując kwoty 1.500.000 EUR, otrzymanej od Komisji w 2007 r. na właściwe wdrożenie programu MEDA;

8. jest zaniepokojony wykrytymi przez ETO słabościami w zarządzaniu budżetem; zauważa, że wykorzystano tylko 5.600.000 EUR środków na zobowiązania, podczas gdy 1.700.000 EUR przeniesiono; odnotowuje, że 20 % przeniesionych z poprzednich lat środków anulowano;

9. zauważa, że do listopada 2007 r. Kolegium nie dysponowało własnym systemem księgowania zobowiązań, co pociągnęło za sobą poważne trudności w zarządzaniu budżetem, np. tworzenie nowych linii budżetowych ex nihilo;

10. zauważa, że dnia 1 stycznia 2008 r. wprowadzono system księgowania zobowiązań w formie papierowej, a ABAC (system rachunkowości memoriałowej) wprowadzono w czerwcu 2008 r.;

11. odnotowuje, że ETO nie był w stanie przedstawić szczegółowych danych na temat kwot i rodzajów wydatków dotyczących prywatnego wykorzystania przez personel Kolegium funduszy publicznych; zwraca uwagę, że informacje dostarczone przez Kolegium, na wniosek Parlamentu, dotyczyły korzystania z telefonów komórkowych i samochodów firmowych, dostarczania mebli do mieszkań personelu oraz bezpłatnych usług transportowych na lotniska i dworce dla członków personelu; zauważa, że według Kolegium kwoty i aktualna sytuacja z zakresu odzyskiwania funduszy przedstawiają się następująco:

– używanie telefonów komórkowych przez personel: 3.405 funtów za okres od kwietnia do grudnia 2007 r., wszystkie kwoty odzyskane,

– używanie przez personel samochodów firmowych: 1.157 funtów za okres od lipca do grudnia 2007 r., wszystkie kwoty odzyskane; samochody zostały w międzyczasie sprzedane,

– meble: 6.625 funtów za meble zakupione w 2007 r.; meble zostały w międzyczasie sprzedane,

– bezpłatne usługi transportowe na lotniska i dworce dla członków personelu: 9.508 funtów stwierdzonych kosztów za 2007 r.; rozpoczęto proces odzyskiwania kwot;

12. nie jest przygotowany na zaakceptowanie przedłożenia przez Kolegium niekompletnych informacji, zwłaszcza że nie obejmują one nawet całego roku 2007 ani kwot odnoszących się do sprzedaży samochodów firmowych i mebli;

13. podkreśla, że, podobnie jak w 2006 r., pomimo faktu, że brak sprawozdania finansowego został skrytykowany w rocznym sprawozdaniu ETO i w rezolucji w sprawie absolutorium za 2006 r., Kolegium raz jeszcze nie przedstawiło sprawozdania z zarządzania budżetem i finansami za 2007 r., co jest sprzeczne z jego własnym rozporządzeniem finansowym;

14. jest zaniepokojony faktem, że, mimo iż zostało to już podkreślone w rocznym sprawozdaniu ETO i rezolucji w sprawie absolutorium za 2006 r., Kolegium przyjęło:

– przepisy wykonawcze dotyczące rozporządzenia finansowego dopiero w lutym 2008 r.,

– wewnętrzne wytyczne dotyczące zamówień dopiero we wrześniu 2008 r., zgodnie z odpowiedziami dla ETO, a dopiero w październiku 2008 r. zgodnie ze swoimi odpowiedziami dla sprawozdawcy,

to znaczy ponad dwa lata po tym, jak stało się agencją i zaczęło podlegać rozporządzeniu finansowemu;

15. jest zaniepokojony faktem, że Kolegium przyjęło w 2008 r. zmianę swojego rozporządzenia finansowego, która zawiera odstępstwa od ramowego rozporządzenia finansowego, zwłaszcza od przepisów o udzielaniu zamówień, bez uprzedniej zgody Komisji;

16. zauważa, że - wbrew własnemu rozporządzeniu finansowemu - Kolegium nie wysłało organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania dotyczącego wewnętrznych kontroli za rok 2007;

Toczące się dochodzenie OLAF-u

17. odnotowuje, że OLAF rozpoczął wewnętrzne dochodzenie w sprawie Kolegium;

18. wzywa Kolegium, a w szczególności dyrektora, do pełnej współpracy z OLAF-em i do dostarczenia mu niezbędnej pomocy, tak aby umożliwić pracownikom OLAF-u wykonywanie ich obowiązków;

19. wzywa Kolegium, OLAF i Komisję do bezzwłocznego poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach dochodzenia OLAF-u, jak tylko będą one dostępne;

20. jeśli chodzi o inne uwagi towarzyszące decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie zarządzania finansami i kontroli agencji UE(7).

______

(1) Dz.U. C 278 z 31.10.2008, s. 51.

(2) Dz.U. C 311 z 5.12.2008, s. 136.

(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(4) Dz.U. L 256 z 1.10.2005, s. 63.

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(6) Dz.U. L 88 z 31.3.2009, s. 243.

(7) Zob. s. 206 niniejszego Dziennika Urzędowego.

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.255.157

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2009/663/WE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Kolegium Policyjnego za rok budżetowy 2007
Data aktu: 23/04/2009
Data ogłoszenia: 26/09/2009