Decyzja 2009/584/WE ustanawiająca grupę sterującą wysokiego szczebla ds. SafeSeaNet

DECYZJA KOMISJI
z dnia 31 lipca 2009 r.
ustanawiająca grupę sterującą wysokiego szczebla ds. SafeSeaNet

(notyfikowana jako dokument nr C(2009) 5924)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/584/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 1 sierpnia 2009 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 2002/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiającą wspólnotowy system monitorowania i informacji o ruchu statków(1), w szczególności jej załącznik III pkt 2.2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komisja odpowiada, we współpracy z państwami członkowskimi, za zarządzanie na szczeblu politycznym centralnym systemem SafeSeaNet oraz za jego rozwój, jak również za nadzór nad tym systemem.

(2) Punkt 2.2 załącznika III do dyrektywy 2002/59/WE stanowi, że Komisja ustanawia grupę sterującą wysokiego szczebla wspierającą ją w zarządzeniu systemem SafeSeaNet.

(3) Należy zatem ustanowić grupę sterującą wysokiego szczebla oraz określić jej zadania i strukturę.

(4) Grupa sterująca wysokiego szczebla powinna składać się z przedstawicieli państw członkowskich oraz Komisji.

(5) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1406/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady(2) Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa na Morzu (EMSA), we współpracy z państwami członkowskimi i Komisją, jest odpowiedzialna za wdrożenie systemu SafeSeaNet pod względem technicznym; agencja ta powinna być zatem aktywnie zaangażowana w prace grupy sterującej wysokiego szczebla.

(6) Konieczne wydaje się również rozpatrzenie strategicznych kwestii związanych z dalszym rozwojem systemu SafeSeaNet, biorąc pod uwagę w szczególności cele zintegrowanej polityki morskiej Unii Europejskiej oraz cele polityki transportu morskiego do 2018 r., przedstawione w komunikacie Komisji w sprawie strategicznych celów i zaleceń w zakresie polityki transportu morskiego UE do 2018 r.(3),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Grupa sterująca wysokiego szczebla ds. SafeSeaNet

Niniejszym ustanawia się grupę sterującą wysokiego szczebla ds. SafeSeaNet, zwaną dalej "grupą".

Artykuł  2

Zadania

Komisja może konsultować się z grupą w każdej kwestii związanej z obecnym lub przyszłym rozwojem systemu SafeSeaNet, w tym jego całościowym wkładem w nadzór morski.

Do zadań grupy należy:

a) wydawanie zaleceń w celu poprawy skuteczności i bezpieczeństwa SafeSeaNet;

b) dostarczanie odpowiednich wskazówek dotyczących rozwoju SafeSeaNet;

c) wspieranie Komisji w ramach przeglądu funkcjonowania SafeSeaNet;

d) zatwierdzenie dokumentu dotyczącego interfejsu i kontroli funkcjonalności, o którym mowa w pkt 2.3 załącznika III do dyrektywy 2002/59/WE oraz wszelkich jego zmian.

Artykuł  3

Skład - powoływanie

1.
W skład grup wchodzi po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego i jeden przedstawiciel Komisji.
2.
Państwa członkowskie wyznaczają swoich przedstawicieli do grupy oraz ich zastępców na trzyletnią odnawialną kadencję.

Osoby te są wyższymi urzędnikami.

3.
Członkowie grupy, którzy zostaną wyznaczeni przez Komisję, są wyższymi urzędnikami.
4.
Przedstawiciel Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu (EMSA) uczestniczy w posiedzeniach grupy w charakterze obserwatora. Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa na Morzu jest reprezentowana na wysokim szczeblu.
5.
Przedstawiciele członków Europejskiego Obszaru Gospodarczego mogą uczestniczyć w posiedzeniach grupy w charakterze obserwatorów.
6.
Członkowie pełnią swoje funkcje do czasu ich zastąpienia albo wygaśnięcia ich kadencji.
7.
Członkowie, którzy nie udzielają się już aktywnie w obradach grupy lub którzy złożą rezygnację, mogą zostać zastąpieni.
Artykuł  4

Działanie

1.
Grupie przewodniczy przedstawiciel Komisji. 2. W porozumieniu z Komisją grupa może ustanowić podgrupy do badania szczegółowych kwestii podlegających zakresowi obowiązków ustalonemu przez grupę. Takie podgrupy są rozwiązywane niezwłocznie po wypełnieniu swojego mandatu.
3.
Przedstawiciel Komisji przewodniczący grupie może zaprosić do udziału w obradach grupy lub podgrupy ekspertów posiadających odpowiednią wiedzę na temat zagadnienia znajdującego się w porządku obrad, w przypadku gdy jest to pomocne lub konieczne.
4.
Jeżeli Komisja uzna, że informacje uzyskane w wyniku uczestnictwa w obradach grupy lub podgrupy mają charakter poufny, wówczas nie mogą one być ujawniane.
5.
Posiedzenia grupy i jej podgrup odbywają się zwykle w pomieszczeniach Komisji zgodnie z ustalonymi przez nią procedurami i harmonogramem. Komisja prowadzi sekretariat grupy.
6.
Grupa przyjmuje swój regulamin wewnętrzny na podstawie standardowego regulaminu przyjętego przez Komisję.
7.
Komisja może publikować wszelkie streszczenia, konkluzje, częściowe konkluzje lub dokumenty robocze związane z pracami grupy.
Artykuł  5

Koszty posiedzeń

Komisja zwraca koszty podróży i, w stosownych przypadkach, koszty pobytu ponoszone przez członków, ekspertów i obserwatorów w związku z działaniami grupy zgodnie z przepisami Komisji dotyczącymi zwrotu kosztów poniesionych przez ekspertów zewnętrznych.

Członkowie grupy nie otrzymują wynagrodzenia za swoją działalność.

Koszty posiedzeń są refundowane w granicach rocznego budżetu przyznanego danej grupie przez właściwe służby Komisji.

Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 31 lipca 2009 r.

W imieniu Komisji
Antonio TAJANI
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 208 z 5.8.2002, s. 10.

(2) Dz.U. L 208 z 5.8.2002, s. 1.

(3) COM(2009) 8 wersja ostateczna.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024