Decyzja 2008/282/WE zmieniająca decyzję 2007/76/WE wykonującą rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie współpracy między organami krajowymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów w odniesieniu do wzajemnej pomocy

DECYZJA KOMISJI
z dnia 17 marca 2008 r.
zmieniająca decyzję 2007/76/WE wykonującą rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie współpracy między organami krajowymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów w odniesieniu do wzajemnej pomocy

(notyfikowana jako dokument nr C(2008) 987)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/282/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 1 kwietnia 2008 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 2004 r. w sprawie współpracy między organami krajowymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów (rozporządzenie w sprawie współpracy w dziedzinie ochrony konsumentów)(1), w szczególności jego art. 7 ust. 3, art. 8 ust. 7, art. 9 ust. 4 i art. 12 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 22 grudnia 2006 r. Komisja przyjęła decyzję 2007/76/WE(2) wykonującą rozporządzenie (WE) nr 2006/2004. Decyzja ta ustanawia przepisy w celu wykonania rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 w odniesieniu do wzajemnej pomocy między właściwymi organami oraz warunków regulujących taką pomoc.

(2) Należy zmienić decyzję 2007/76/WE w celu określenia informacji, których władze są zobowiązane udzielać, i wyznaczenia terminu zgłoszenia środków podjętych w celu egzekwowania prawa wraz z ich skutkami, po złożeniu wniosku o podjęcie środków służących egzekwowaniu prawa.

(3) Należy zmienić decyzję 2007/76/WE również w celu określenia informacji, jakie powinny być udzielone w celu zgłoszenia środków podjętych w celu egzekwowania prawa lub na wniosek dotyczący wzajemnej pomocy, po dokonaniu powiadomienia.

(4) Właściwe jest ustanowienie głównych zasad regulujących koordynację nadzoru rynku i egzekwowania prawa w celu zagwarantowania skutecznego egzekwowania prawa w całej Wspólnocie.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 19 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 2006/2004,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji 2006/76/WE po art. 7 dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 7a

Koordynacja nadzoru rynku i egzekwowania prawa

Zasady regulujące koordynację rynku i egzekwowania prawa są ustanowione w rozdziale 6 załącznika.".

Artykuł  2

W załączniku do decyzji 2007/76/WE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 marca 2008 r.

W imieniu Komisji

Meglena KUNEVA

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 364 z 9.12.2004, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione dyrektywą 2007/65/WE (Dz.U. L 332 z 18.12.2007, s. 27).

(2) Dz.U. L 32 z 6.2.2007, s. 192.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku do decyzji 2007/76/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) w pkt 1.1. c) dodaje się wpisy w brzmieniu:

"(viii) nazwa produktu bądź usługi;

(ix) kod COICOP, [Klasyfikacja Indywidualnego Zużycia Według Celu (statystyczna metodologia Narodów Zjednoczonych, http://unstats.un.org/unsd/cr/registry/regcst.asp?Cl = 5)]];

(x) zastosowany środek reklamy i sprzedaży."

2) po pkt 1.3.4. wprowadza się punkt w brzmieniu:

"1.3.5. Jeśli środek wykonawczy jest podejmowany, organ wnioskujący, na mocy art. 8 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 2006/2004, zgłasza Komisji i wszystkim pozostałym właściwym organom wyznaczonym przez państwa członkowskie jako organy odpowiedzialne za egzekwowanie prawodawstwa będącego przedmiotem naruszenia, środki podjęte i ich skutki w odniesieniu do wewnątrzwspólnotowych naruszeń przepisów prawnych.

Wraz z informacjami o środkach służących egzekwowaniu prawa i ich skutkach w odniesieniu do wewnątrz-wspólnotowych naruszeń organ przedkłada następujące informacje:

a) szczegółowe dane właściwego organu, do którego kierowany jest wniosek, i właściwego organu wnioskującego;

b) nazwa sprzedawcy bądź dostawcy;

c) nazwa produktu lub usługi;

d) kod klasyfikacji;

e) zastosowany środek reklamy bądź sprzedaży;

f) podstawa prawna;

g) rodzaj naruszenia wewnątrzwspólnotowego;

h) szacunkowa liczba konsumentów, którzy mogą doznać uszczerbku oraz szacunkowa szkoda finansowa.";

3) w punkcie 2.1.5. zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"2.1.5. Organ wnioskujący wnosi do Komisji o usunięcie informacji z bazy danych najszybciej jak to technicznie możliwe, a w każdym razie nie później niż w terminie siedmiu dni od zamknięcia sprawy, jeśli obywa się to na wniosek na mocy art. 6 rozporządzenia (WE) nr 2004/2006:";

4) po pkt 2.1.5. wprowadza się punkt w brzmieniu:

"2.1.6. Organ, do którego kierowany jest wniosek, powiadamia Komisję i inne właściwe zainteresowane organy o środkach służących egzekwowaniu prawa podjętych na mocy art. 8 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 2004/2006 najszybciej jak to technicznie możliwe, a w każdym razie nie później niż w terminie siedmiu dni po podjęciu środków.";

5) tytuł rozdziału 3 otrzymuje brzmienie "POWIADOMIENIA";

6) w rozdziale 3 na początku tekstu dodaje się numer "3.1.";

7) w rozdziale 3 na końcu obowiązującego tekstu dodaje się punkty w brzmieniu:

"3.2. Jeśli organ wnioskujący podejmuje środki służące egzekwowaniu prawa związane z powiadomieniem, na mocy art. 7 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 zgłasza je Komisji i wszystkim innym właściwym organom wyznaczonym przez państwa członkowskie jako organy odpowiedzialne za egzekwowanie prawodawstwa będącego przedmiotem naruszenia.

Wraz z informacją o podjętych środkach służących egzekwowaniu prawa organ przedkłada następujące informacje:

a) szczegółowe dane właściwego organu, który podjął środki;

b) nazwa sprzedawcy bądź dostawcy;

c) nazwa produktu lub usługi;

d) kod klasyfikacji;

e) zastosowany środek reklamy bądź sprzedaży;

f) podstawa prawna;

g) rodzaj naruszenia wewnątrzwspólnotowego;

h) szacunkowa liczba konsumentów, którzy mogą doznać uszczerbku, oraz szacunkowa szkoda finansowa.

3.3. Jeśli właściwy organ otrzymuje wniosek dotyczący wzajemnej pomocy związanej z powiadomieniem, zgłasza wniosek, podając jego rodzaj, Komisji i wszystkim pozostałym właściwym organom wyznaczonym przez państwa członkowskie jako organy odpowiedzialne za egzekwowanie prawodawstwa będącego przedmiotem naruszenia.

Wraz z otrzymanym wnioskiem organ przedkłada następujące informacje:

a) szczegółowe dane właściwego organu wnioskującego o wzajemną pomoc;

b) nazwa sprzedawcy bądź dostawcy, jeśli są dostępne;

c) nazwa produktu lub usługi;

d) kod klasyfikacji;

e) zastosowany środek reklamy bądź sprzedaży;

f) podstawa prawna;

g) rodzaj naruszenia wewnątrzwspólnotowego;

h) szacunkowa liczba konsumentów, którzy mogą doznać uszczerbku oraz szacunkowa szkoda finansowa.";

8) po rozdziale 5 dodaje się rozdział w brzmieniu:

"6. ROZDZIAŁ 6 - KOORDYNACJA NADZORU RYNKU I EGZEKWOWANIA PRAWA

6.1. W celu dopełnienia obowiązku na mocy art. 9 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 wszystkie właściwe zainteresowane organy mogą postanowić, że jeden z nich będzie koordynował działania dotyczące egzekwowania prawa. Właściwe władze, uwzględniając szczególne okoliczności towarzyszące każdemu przypadkowi, wyznaczają jako organ koordynujący ten organ, na obszarze, na którym mieści się główna siedziba przedsiębiorstwa handlowego lub będący jego głównym obszarem działalności, lub gdzie zlokalizowana jest większa liczba poszkodowanych konsumentów.

6.2. Komisja ułatwia koordynację, jeśli zostanie do tego wezwana.".

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.89.26

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/282/WE zmieniająca decyzję 2007/76/WE wykonującą rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie współpracy między organami krajowymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów w odniesieniu do wzajemnej pomocy
Data aktu: 17/03/2008
Data ogłoszenia: 01/04/2008
Data wejścia w życie: 01/01/1970