Decyzja 2008/561/WE uchylająca decyzję 2005/730/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Portugalii

DECYZJA RADY
z dnia 3 czerwca 2008 r.
uchylająca decyzję 2005/730/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Portugalii

(2008/561/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 10 lipca 2008 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 104 ust. 12,

uwzględniając zalecenie Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Rady 2005/730/WE(1), przyjętą na zalecenie Komisji zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu, stwierdzono istnienie nadmiernego deficytu w Portugalii. Rada stwierdziła, że planowany deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych na 2005 r. wynosił 6,2 % PKB, przekraczając tym samym określoną w Traktacie wartość odniesienia wynoszącą 3 % PKB, natomiast zadłużenie brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych miało zgodnie z oczekiwaniami osiągnąć poziom 66,5 % PKB, przekraczając określoną w Traktacie wartość odniesienia w wysokości 60 % PKB.

(2) W dniu 20 września 2005 r., zgodnie z art. 104 ust. 7 Traktatu oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu(2), na podstawie zalecenia Komisji Rada skierowała do Portugalii zalecenie zlikwidowania nadmiernego deficytu najpóźniej do końca 2008 r. Zalecenie to podano do publicznej wiadomości.

(3) Zgodnie z art. 104 ust. 12 Traktatu decyzja Rady w sprawie istnienia nadmiernego deficytu powinna zostać uchylona, jeżeli w ocenie Rady nadmierny deficyt w danym państwie członkowskim został skorygowany.

(4) Zgodnie z Protokołem w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonym do Traktatu Komisja dostarcza danych na potrzeby zastosowania procedury. W ramach stosowania tego protokołu państwa członkowskie muszą przedłożyć dane na temat deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz inne związane z tym zmienne dwa razy w roku, mianowicie do dnia 1 kwietnia i 1 października, zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 3605/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie stosowania Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską(3).

(5) Na podstawie danych przekazanych przez Komisję (Eurostat) zgodnie z art. 8g ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 3605/93 po przekazaniu przez Portugalię powiadomienia przed dniem 1 kwietnia 2008 r. i w oparciu o prognozy służb Komisji z wiosny 2008 r. uzasadnione są następujące wnioski:

- deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych zmniejszono na rok przed terminem wyznaczonym przez Radę z 6,1 % PKB w 2005 r., do 3,9 % PKB w 2006 r. i 2,6 % PKB w 2007 r., czyli poniżej wartości odniesienia dla deficytu wynoszącej 3 % PKB. Ta ostatnia odpowiada wartości docelowej na poziomie 3 % PKB wyznaczonej w zaktualizowanej wersji portugalskiego programu stabilności z grudnia 2007 r.,

- zarówno zmniejszenie się wskaźnika wydatków publicznych względem PKB, jak i zwiększenie się wskaźnika dochodów względem PKB przyczyniło się do poprawy wyniku sektora instytucji rządowych i samorządowych. Wskaźnik wydatków obniżył się w 2006 r. o 1,25 punktu procentowego PKB i o prawie 0,5 punktu procentowego w 2007 r. Równocześnie wskaźnik dochodów w sektorze instytucji rządowych i samorządowych wzrósł o około 0,75 punktu procentowego PKB tak w 2006, jak i 2007 r. Konsolidacja budżetowa opierała się głównie na środkach strukturalnych przy minimalnym wkładzie ze strony jednorazowej operacji rządu o wartości 0,1 % PKB w 2007 r. Poprawę wyniku strukturalnego (tj. wyniku w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe) szacuje się w roku 2006 na 2 punkty procentowe PKB i 1 punkt procentowy PKB w 2007 r., co jest zgodne z zaleceniem Rady na mocy art. 104 ust. 7 dotyczącym obniżenia wyniku strukturalnego o 1,5 % PKB w 2006 r. i o co najmniej 0,75 % PKB w 2007 r.,

- na 2008 r. prognozy służb Komisji z wiosny 2008 r. przewidują dalszy spadek deficytu do poziomu 2,2 % PKB, głównie za sprawą pewnych dochodów dodatkowych, przy czym do wykonania budżetu przyczyni się jednorazowa operacja zmniejszająca deficyt o 0,2 % PKB. Jest to zasadniczo zgodne z oficjalnymi wartościami docelowymi deficytu wyznaczonymi w zaktualizowanej wersji portugalskiego programu stabilności z grudnia 2007 r. i ze skorygowanym celem wynoszącym 2,2 % PKB ogłoszonym przez władze portugalskie w końcu marca 2008 r. Na rok 2009 wspomniane prognozy wiosenne przewidują (przy założeniu kontynuacji obecnej polityki) deficyt publiczny w wysokości 2,6 % PKB. Świadczy to o tym, że deficyt zmniejszono do poziomu poniżej wartości odniesienia wynoszącej 3 % PKB w sposób wiarygodny i trwały,

- niemniej jednak przewiduje się poprawę wyniku strukturalnego o około 0,25 punktu procentowego PKB w 2008 r. i, przy założeniu kontynuacji obecnej polityki, jego pogorszenie o około 0,25 punktu procentowego w 2009 r. Należy to postrzegać w kontekście konieczności dokonania postępów w realizacji średniookresowego celu budżetowego, jakim w przypadku Portugalii jest deficyt strukturalny na poziomie 0,5 % PKB,

- dług sektora instytucji rządowych i samorządowych obniżył się z 64,7 % PKB w 2006 r. do 63,6 % PKB w 2007 r. Spodziewane jest, że ze względu na niski wzrost PKB i nadal stosunkowo wysoki deficyt publiczny przewidywany w prognozach gospodarczych służb Komisji z wiosny 2008 r. dług sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2009 r. będzie wynosił około 64,25 % PKB.

(6) W opinii Rady nadmierny deficyt w Portugalii został skorygowany i w związku z tym należy uchylić decyzję 2005/730/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Z całościowej oceny wynika, że nadmierny deficyt w Portugalii został skorygowany.

Artykuł  2

Niniejszym uchyla się decyzję 2005/730/WE.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Portugalskiej.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 3 czerwca 2008 r.

W imieniu Rady
C. LAGARDE
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 274 z 20.10.2005, s. 91.

(2) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 6. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1056/2005 (Dz.U. L 174 z 7.7.2005, s. 5).

(3) Dz.U. L 332 z 31.12.1993, s. 7. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2103/2005 (Dz.U. L 337 z 22.12.2005, s. 1).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024